Gå til innhold

Harddisk, 5400rpm og 7200rpm hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok takk. (Har en venn med en Acer PC som overoppheter seg en gang hver dag eller noe, og han har rengjort og slikt, men tviler på at han har gjort det grunding nok, han er ikke en av dem som vet så mye om PC eller tar vare på den, etter at jeg en gang rensa PC'en hans for over 300 spyware med Ad-aware, og påstod senere at Adaware gjorde til at PC'en hans fikk virus... :roll: )

 

Støy da? Hvor mye mer blir det?

Lenke til kommentar

Nå skal det jo sies at det ikke er NOEN her som nevner den viktigste forskjellen mellom 5.400rpm og 7.200rpm... Og det er batteritiden! Du vil antageligvis merke ganske stor forskjell (alt er jo relativt da..) med disse to diskene. Hvis du ikke skal kjøre applikasjoner der du har stor fordel av å ha 7.200rpm men skal bruke PC'en mye på batteri-drift ville jeg absolutt gå for 5.400rpm...

Lenke til kommentar

Personlig holder eg meg unna 7200rpm disker på bærbare maskiner foreløpig. 5400rpm diskene er mer enn raske nok til mitt bruk og bråker generelt sett mindre samtidig som de utvikler mindre varme (som kan ha stor betydning om du bruker maskinen flere timer i strekk eller lar den stå på mesteparten av dagen). Mulig den bruker litt mer strøm/batteri også men vil ikke tro det er for stor forskjell.

 

Var en god del problemer med 7200rpm disker i bærbare i starten men vil tro noen av de siste diskene er mer brukbare og bedre tilpasset bærbare maskiner.

 

Når det gjelder stasjonære maskiner derimot er 7200rpm diskene helt klart å foretrekke.

Lenke til kommentar
Nå skal det jo sies at det ikke er NOEN her som nevner den viktigste forskjellen mellom 5.400rpm og 7.200rpm... Og det er batteritiden!

9397304[/snapback]

 

Så lite forskjell som det utgjør er jeg uenig i at det er den viktigste forskjellen. Toppen 10-15 minutter. Imo er den viktigste grunnen til ikke å velge 7200 pris, og til en viss grad støy, om man er spesielt opptatt av det.

 

Min Seagate Momentus 7200.2 ligger på 40 grader ved lengre tids kontinuerlig bruk i romtemperatur, så jeg kan ikke si jeg er plaget med varmeutviklingen. Batteriet på maskinen holder i 3,5 timer så jeg savner heller ikke noe på den biten, og som nevnt sover jeg rett ved maskinen så jeg er heller ikke plaget med støy, men jeg skal innrømme at det er en merkbar forskjell der. Men det faktum at alle diskrelaterte oppgaver (dvs omtrent alt du gjør på en pc) går merkbart raskere gjør at det aldri vil være aktuelt for meg å velge noe annet enn 7200rpm på systemdisken.

 

ta en desibel måler og sjekk, 7200rpm bråker fra 0,5 til 1,5 desibel mer.. Testet igår. det vil si 27-29 desibel på full fart.

9398583[/snapback]

 

Husk at desibelskalaen er logaritmisk, slik at det er stor forskjell på 0,5 og 1,5 dB :) (0,5 dB = 12% høyere lyd, 1,5dB = 40% høyere lyd)

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Nå skal det jo sies at det ikke er NOEN her som nevner den viktigste forskjellen mellom 5.400rpm og 7.200rpm... Og det er batteritiden! Du vil antageligvis merke ganske stor forskjell (alt er jo relativt da..) med disse to diskene. Hvis du ikke skal kjøre applikasjoner der du har stor fordel av å ha 7.200rpm men skal bruke PC'en mye på batteri-drift ville jeg absolutt gå for 5.400rpm...

9397304[/snapback]

 

 

Den reelle forskjellen her er vel 1-2 watt? Så stoooooor forskjell merker man neppe. Kanskje et par minutter?

Lenke til kommentar
ta en desibel måler og sjekk, 7200rpm bråker fra 0,5 til 1,5 desibel mer.. Testet igår. det vil si 27-29 desibel på full fart.

9398583[/snapback]

 

Husk at desibelskalaen er logaritmisk, slik at det er stor forskjell på 0,5 og 1,5 dB :) (0,5 dB = 12% høyere lyd, 1,5dB = 40% høyere lyd)

9399233[/snapback]

 

 

Det er helt riktig =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...