Gå til innhold

Fotograf på konsert!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en vennegjeng som har band og skal spille for en menighet nå til helgen, og lurte på om jeg ville ta bilder! Jeg vet det er litt småmørkt der! De har vanlige scenelys med forskjellige farger!

Så derfor trenger jeg tips til om jeg skal bruke blitz, og sånt! ISO osv!

 

Har en 18-200mm F3.5-6.3 linse, og kit 18-55mm til Canon EOS 350!

 

Takk for tips!:-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan like gjerne bruke den lange zoomen, fordi både kvalitet og lysstyrke opp til 55mm nok er den samme. Når det gjelder lukkertider, så kan du kun forholde deg til å forsøke å holde deg til lukkertider som du kan klare å holde på frihånd. Blenderen avgjøres av hvilken blender som er den største med tilfredstillende skarphet. Iso avgjøres av mengden lys, noe vi ikke kan uttale oss om uten å selv ha vært på location.

Lenke til kommentar

1.

Stativt. Du trenger ikke å sette det på bakken, bare det å la det henge under kameraet stabilisere kameraet.

 

2.

Ikke bruk blitz.

 

3.

Sett iso på 400 eller 800.

 

4.

Benytt blenderprioritet (A), og still denne på største åpning.

 

Nå er det bare å håpe at lyset gir deg dugelige lukkertider. Hold kameraet stødig (gjerne med stativet hengende på) og knips rolig. Hvis lysforholdene ikke skifter så kan du prøve deg frem til å finne en lukkertid som funker bra, da setter du kameraet på manuell (M). Husk at tele ofte krever lenger lukkertider for å bli skarpe. Sliter du med lang lukkertid så bør du prøve deg med vidvinkel.

 

Lykke til.

 

 

Edit: ser det at fotoshooten din allerede har vært. Hvordan ble bildene?

Endret av perottol
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvorfor trenger tele lenger lukkertid for å bli skarp?

9431781[/snapback]

 

Det er fordi jo mere tele, jo større utslag av skjelving. En tommelfingerregel er at du ikke skal ha lengre lukkertid en 1/mm-ekvivalent sek. Så når jeg har en 50mm på Olympusen min, og crop-factoren er to, så blir tilsvarende 100mm på et klassisk 35mm-kamera. Og da må jeg ha bedre enn 1/100sek for at jeg kan regne med at det blir skarpt. (Hender 1/50 sek holder, men da har jeg mere flaks enn vett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...