Gå til innhold

AutoPatcher trolig historie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jo også være at MS prøver å få kontroll på oppdateringene selv.. dvs at ingen 3dje part tilbyr "løsninger" der man fint kan lure inn en slem kode og to.....

 

For oss som kjører lovlig windows vil vi nok ikke merke mye.. til dere som kjører pirat.. synd trist leit.. stikk å kos på linuxen som dere hyller sån opp i været.. ;)

Lenke til kommentar
Kan jo også være at MS prøver å få kontroll på oppdateringene selv.. dvs at ingen 3dje part tilbyr "løsninger" der man fint kan lure inn en slem kode og to.....

 

For oss som kjører lovlig windows vil vi nok ikke merke mye.. til dere som kjører pirat.. synd trist leit.. stikk å kos på linuxen som dere hyller sån opp i været.. ;)

9389399[/snapback]

En veldig interessant kobling Sorce.

" ..til dere som kjører pirat.. synd trist leit.. stikk å kos på linuxen som dere hyller sån opp i været.."

Sånn som jeg forstår uttalelsen din mener du at linux-brukere også konsekvent er piratvare-brukere. Og at de som har en legal windows-lisens aldri bruker piratvare..

Jeg er veldig interessert i en mer detaljert utredelse av den påstanden. For jeg regner med at du har saklige argumenter for den påstanden.

 

Eller har du her vært litt "logisk"? Litt sånn "Erasmus Montanus" logikk..

Erasmus Montanus bruker den såkalte kategoriske syllogismen, en logisk bevisregle etter Aristoteles som blir misbrukt: Premiss 1: Mor Nille kan ikke flyve, Premiss 2: En sten kan ikke flyve Konklusjon: Mor Nille er en sten.

 

Som sagt, venter i spenning på nærmere forklaring.

Lenke til kommentar
For oss som kjører lovlig windows vil vi nok ikke merke mye..

Vel, dette er jo leit også for de som kjører "lovlig" Windows. AutoPatcher gjorde det betydelig lettere å innstalere oppdateringer ved reinstallasjon av Windows. AutoPatcher gjør det mulig å laste ned og innstallere alle oppdateringer i en jafs. Dette er et tilbud MS ikke gir (de "lovlige") brukerne sine.

 

Hvis man bruker den innebygde automatiske oppdateringen i Windows, og har reinstallere hele systemet (slik mange gjør av og til), må Windows laste ned og installere alle oppdateringer på nytt fra MS. Alternativet er å manuelt laste ned (fra MS) og lagre på disk hver enkelt oppdatering, og etter reinstallasjon må man da manuelt kjøre hver enkelt oppdatering. Det har blitt ganske mane oppdateringer med årene, så dette er en irriterende tidkrevende prosess.

 

Med AutoPatcher derimot er alt så mye lettere.

Lenke til kommentar

Generalisering er en fin ting..... vel

 

Dog litt rett tror jeg kanskje han kan ha. Å ikke ha råd til/eller ikke vil betale store summer for å kjøre lovlig windows, er ofte en grunn til å kjøre Linux som er gratis.

 

Blandt de som betaler for Windows er det mange som liker systemet og gjerne betaler for å kunne bruke det systemet de mener passer best for dem.

Lenke til kommentar
Kan jo også være at MS prøver å få kontroll på oppdateringene selv.. dvs at ingen 3dje part tilbyr "løsninger" der man fint kan lure inn en slem kode og to.....

 

For oss som kjører lovlig windows vil vi nok ikke merke mye..

9389399[/snapback]

Hvis pirater får sperret sine muligheter til oppdateringer via 3. part så vil det utvilsomt føre til flere spam-boter, flere virus-boter, flere orm-sendere osv. Siden Linux er så og si immunt mot virus og ormer så er det Windows-brukere det hovedsaklig vil gå ut over, både de som har betalt og de som ikke har betalt. Så å si at vi som kjører lovlig Windows ikke vil merke mye til det er ikke riktig. Men mengden spam kan selvsagt ramme en hver bruker med epost, også Linux-brukere, OSX-brukere osv.

Lenke til kommentar
Generalisering er en fin ting..... vel

 

Dog litt rett tror jeg kanskje han kan ha. Å ikke ha råd til/eller ikke vil betale store summer for å kjøre lovlig windows, er ofte en grunn til å kjøre Linux som er gratis.

 

Blandt de som betaler for Windows er det mange som liker systemet og gjerne betaler for å kunne bruke det systemet de mener passer best for dem.

9389446[/snapback]

 

Men hvis man velger å kjøre linux av ovennevnte grunner, tilsier ikke det at man foretrekker alternativ, gratis og ikke minst lovlig programvare fremfor å kjøre en piratversjon. Argumentasjonen om at linux-brukere er piratbrukere faller jo i fisk.

 

Jeg har en betalt windows XP lisens på min maskin, men foretrekker faktsik å bruke SUSE og Slackware rett og slett fordi jeg synes det er bedre på helt personlige subjektive grunnlag. Men poenget mitt er at det å mpåstå at linux-bruker=piratvare-bruker er helt bak mål.

Lenke til kommentar

Kunne vel formulert annerledes. jeg mener ikke at ALLE linux brukere er pirater... selvsagt. Men jeg tror det ofte (langt i fra alltid) er en grunn til å gå over til Linux.

 

Synest det er en tendens at Linux og andre os vokser en periode hver gang Microsoft gir ut et nytt os.

 

Ok, ser ut som om jeg må forklare litt til. Jeg mente tidligere pirater.......

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar
AutoPatcher, er det en light utgave av WSUS?

9389317[/snapback]

 

Ikkje direkte. WSUS er til for å distribuere oppdateringar i eit lokalnettverk, AutoPatcher er meint for lokal installasjon på kvar enkelt maskin. Du kan kanskje rulle ut AutoPatcher via Group Policy, men eg er ikkje sikker på om det vil fungere så bra, med tanke på at den er ganske stor. :)

 

Så lenge de ikke stenger windiz update eller Ryan VM sin side så er jeg fornøyd.

9389366[/snapback]

 

Du skal ikkje sjå bort frå at dei er neste. Både RyanVM og WindizUpdate er tredjepartar som distribuerar Microsoft-programvare på lik linje med det AutoPatcher gjorde. Eg håpar ikkje det skjer, eg er sjølv ein ivrig RyanVM-brukar, men det er ikkje umogleg at det skjer.

 

Og kvar fekk nokon ideen om at Linux-brukarar er piratar frå? Det er ei svært lita gruppe blant Linux-brukarane som er piratar, det er dei som brukar piratkopiar av distribusjonar som kostar pengar. Majoriteten av piratbrukarane er på Windows-plattforma, og gidder bare ikkje betale for det.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar
Jeg regner med at de skal innføre et oppdateringssystem som gjør det vanskeligere for pirater å få oppdateringer. Altså at det blir flere virus/spam-bot'er på nett.

9389393[/snapback]

Microsoft har mange ganger uttalt at de kommer til å legge ut sikkerhetspatcher til de som har ulovlig Windows også, men de vil ikke få alt det andre snazzye. Hvorvidt de har endret denne policyen er jeg ikke sikker på. Vennligst bekreft/avkreft dette Simen1.

 

AutoPatcher gjør det mulig å laste ned og innstallere alle oppdateringer i en jafs. Dette er et tilbud MS ikke gir (de "lovlige") brukerne sine.

9389439[/snapback]

Du bør kanskje sette deg inn i hva Microsoft har og ikke før du uttaler deg. Selv bruker jeg WSUS og patchede CD-er når jeg installerer Windows. Alt dette kan du sette opp selv.

 

Siden Linux er så og si immunt mot virus og ormer

9389453[/snapback]

HAHAHAHA :D :D Jeg omfavner virkelig realiteten at Linux blir mer og mer populært. At Linux er en tryggere platform er sant, men terskelen for å holde systemet sikkert er 10 ganger høyere også. Så jeg gleder meg til fremtiden, hvor Linux endelig får utfordringer mtp. sikkerhet. Dette gjelder også Mac OSX som et minoritetssystem i vekst.

Endret av Squeegie
Lenke til kommentar

Jeg har seks PCer hjemme. Har fem xp lisenser. To maskiner som har xp installert, den ene i dual boot. Resten av maskinene kjører Kubuntu.

 

 

@Squeegie Du har tydeligvis aldri prøvd en Linux distro? Det er bare å installer Linux og sørge for at den er oppdatert, så er den sikker. Det kreves ikke noe mer, Linux er sikkert ut av boksen. Kan det samme sies om Microsoft sine produkter?

Lenke til kommentar
Du har tydeligvis aldri prøvd en Linux distro? Det er bare å installer Linux og sørge for at den er oppdatert, så er den sikker. Det kreves ikke noe mer, Linux er sikkert ut av boksen. Kan det samme sies om Microsoft sine produkter?

 

 

Som Windows bruker over laaaaaaang tid så har jeg skikkelige problemer med og forstå Linux og de forskjellige funksjonene Linux har og tilby. Jeg tror ikke jeg er alene om det! Det er faktisk den eneste grunnen til at jeg ikke bruker Linux!

 

 

Når Linuxen er installert og oppe og går så får jeg ikke til noenting siden jeg er vant med Win! Får ikke til og installere programmer eller noe. fostår liksom ikke filsystem eller noe.

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar
Siden Linux er så og si immunt mot virus og ormer

9389453[/snapback]

HAHAHAHA :D :D Jeg omfavner virkelig realiteten at Linux blir mer og mer populært. At Linux er en tryggere platform er sant, men terskelen for å holde systemet sikkert er 10 ganger høyere også. Så jeg gleder meg til fremtiden, hvor Linux endelig får utfordringer mtp. sikkerhet. Dette gjelder også Mac OSX som et minoritetssystem i vekst.

9389771[/snapback]

Det er litt artig med den tankegangen til en rekke windowsbrukere. De sitter der og trykker på ms msn Messenger, på sin ms windows, med sine ms stickers, kjører stavekontroll i ms office, drømmer om neste ms os som skal bli enda tregere uten nye funksjoner, enda dyrere og med enda kjipere lisens, mens de koker opp tanker som at «hvis Linux blir mer populær så får også de virus/spyware(Microsoft™).

 

Det de da glemmer er at Linux er den mest utbredte operativsystemet i verden! Nei, ikke for dekstop, men for servere; langt over halvparten av servere i verden bruker i dag Linux(tallet 70% er blitt nevnt en rekke ganger). Du kan bare dytte inn adressen til en rekke sider her http://news.netcraft.com/ så får du vite hva det bruker, eller forsøk serverspy his du bruker FF. Det er mao. bare rent sjeldent at man finner sider som bruker ms sitt os for servere. For ikke å snakke om at alle supermaskiner også bruker Linux, med unntak av to som blir sponset av ms. Tross av at vi finner disse maskiner tilkoblet Internett hele døgnet, så finner man likefullt ikke virus til Linux...

 

Så terskelen for å holde systemet er 10 ganger høyere. Det hadde vært spennende å få vite hvorfor? Er det fordi den kommer med innebygget brannmur(i motsetning til windows), og alle porter er lukket? Er det fordi man laster ned alle programvare fra en sikker og trygg kilde, i motsetning til windows hvor man laster ned exe filer fra en rekke forskjellige sider og bare må krysse fingrene for at det ikke følger med virus/spyware? Er det fordi _hele_ oset inkludert _alle_ programmer oppdateres samtidig, og ikke bare os selv? Kanskje fordi oppdateringer slippes så snart de er ferdig og ikke bare til en eller annen fiksert tidspunkt(tirsdag den store dagen... ). Er det fordi kildekoden man benytter er åpen slik at feil oppdages raskere og raskere rettes enn lukket(bare se hen til all statistikk for IE og FF som bekrefter dette). Kanskje fordi man kjører som bruker og ikke som superbruker/administrator(uten å bli plaget som i vista med det resultatet at man skrur det av), en velbalansert ordning som forhindrer at man kan gjøre noe gale?

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...