Gå til innhold

Den store Dell XPS m1530 tråden


Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er lyd ut på HDMI på 1530?

 

Har ikke fått lyden til å fungere på min plasma ihvertfall.. Usikker på om det faktisk er mulig.. Litt irriterende, for hvis de uansett ikke har med lyd i hdmi kabelen kunne de like gjerne kjørt en dvi.. Noen som har fått lyd gjennom hdmi kabelen evt. vet at det ikke går?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bestiller NÅ

Og jeg sier NÅ

Med denne koden: VBQ7GC7TVT79C2

Får du 2500 i rabatt - 10% utterligere rabatt - Fri frakt.

 

Bestill NÅ - det kan ta optil tre/fire dager før de får transaksjonen serru'

Ikke nøl, det kan jo hende at rabbatten er i box ved bestilling men du bør være på den sikre siden...

Tok min på fredan forresten...

 

Tilbud går ut den 30. januar..

Endret av Jakkemannen
Lenke til kommentar
Hvis du bestiller NÅ

Og jeg sier NÅ

Med denne koden: VBQ7GC7TVT79C2

Får du 2500 i rabatt - 10% utterligere rabatt - Fri frakt.

 

Bestill NÅ - det kan ta optil tre/fire dager før de får transaksjonen serru'

Ikke nøl, det kan jo hende at rabbatten er i box ved bestilling men du bør være på den sikre siden...

Tok min på fredan forresten...

 

Tilbud går ut den 30. januar..

 

Hvis man bestiller idag, og transaksjonen ikke er i boks før om 3-4 dager skal man fremdeles ha tilbudet som er gitt ved bestilling, de kan ikke komme og si at beklager men du bestilte 29. Januar, og da vi utførte transaksjonen 3 dager etterpå var tilbudet gått ut, dermed må du betale full pris :hmm:

 

Det må da være bestillings dato'en som er gjeldende og ikke dagen transaksjonen blir utført?

Lenke til kommentar
Dette er absolutt den beste bærbare man får i dag til den prisen ikke sant? ville bare være helt sikker før jeg bestiller :p

Det går jo ikke ann å definere "beste bærbare". Er sikker på at du kan få en ca tilsvarende 500-1000kr billigere andre veier, men ikke med så pent design. Det er utvilsomt en god pc til en kurrant pris, spesiellt nå som det er 2.500,- i rabatt..

 

utrolig synd at det er 3945ABG og ikke4935AGN wifi nettverkskort, og at det ikke er mulig å få innegygget tuner..

Lenke til kommentar

Han spurte om dette er noe av det beste som var å få.

Svaret er Ja, etter å ha lett en stund etter bærbare med god hjelp fra en venn og til slutt fant vi denne.

Jeg mener personlig utifra det jeg har sett rundt på markedet (samt lest på diverse forumer) at dette er noe av det mest stilige, holdbare og kraftige man kan få til dags dato i denne prisklassen.

Det er ikke vits i å gå høyere, heller ikke lavere.

Her må du bare stole på meg, Denne modellen er det du ser etter :thumbup:

Endret av Jakkemannen
Lenke til kommentar

takk :) var det jeg tenkte på, har lest endel forum posts nå bl.a en hel haug her på hardware.no og kom selv fram til at det måtte være det beste pr. dags dato, men da jeg er på siste delen av bestillingen og skal sende så får jeg opp at siden ikke er tilgjengelig :S

Lenke til kommentar

Hvis jeg kan få være kritisk, så er jeg ikke begeistret for nettverks kontrolleren de har valgt; marvell yukon. burde heller ha brukt intel sin broadcom kontroller.

 

Ei heller er jeg begeistret for det trådløse nettverkskortet de bruker, det aldrende ABG kortet, som ikke støtter ndraft (300mbit med bedre rekkevidde)

 

Nå husker jeg ikke navnet på lydkontrolleren, men skulle likt å sett en av Realteks HD-kontrollere isteden. Lurer på om det er C-Media de bruker.

 

Men tross det, så tror jeg at jeg går for denne. Det står mellom denne og Compal IFL90+.

Denne er mye penere å se på, tror den har et mye mere behagelig tastatur. Men på nedsiden har vi de overnevnte punktene, pluss ulyder fra harddisken og cdromen som jeg har lest om. Irriterer meg også at det ene støttebenet er på batteriet. dvs at den blir litt ustabil dersom man tar utav batteriet.

 

Compalen kan jeg få levert med innebygget tuner, ferdig med 4gb ram (til en normal pris), Vista x64. Den har de kontrollerene jeg savner på denne fra Dell, også kan jeg få den levert med 320GB harddisk. Men, den er langtifra så pen, den har fått kritikk for dårlige knapper, den blir visst ganske varm.

 

Jeg tror Dell sin pc er mere gjennomført og gjennomtenkt, selv om det faktisk er Compal som produserer den (Stort sett ihvertfall)...

 

EDIT: Satte den sammen for moroskyld nå, og da får jeg 2.500,- i rabatt når jeg trykker på linken, men når jeg kommer til kassen, er det "bare" 2.000,- noen som vet hva det kan ha seg? får vel ringe inn å bestille på mandag, tirsdag eller onsdag(se hva jeg får til over telefon)..

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Compalen bør du ikke velge - vet om mange som har problemer med drivere, skjermkort, temperaturen blir for høy, byggkvaliteten osv...

Ikke diskuter, bare ta et tips - styr unna Compalen - holdt på å falle i fella sjøl.

 

Det jeg mente med holdbarhet/robust er at den er i børstet stål noe som gjør den mere holdbar.

Lenke til kommentar
XPS m1530 har noen paneler i aluminium. Kan neppe måle seg med for eksempel Thinkpad (for å ta ett eksempel fra løse lufta) i holdbarhet og byggekvalitet.

Du har tydligvis veldig peiling på bærbare maskiner. Hva mener du om m1530 vs IFL90+ og ev. andre i samme klasse?

 

Jeg mener det folk kaller driverproblemer med compalen egentlig er en fordel, fordi den bruker hardware fra produsenter som faktisk legger ut nye og forbedrede drivere støtt og stadig, isteden for sånne som kommer med windows, som aldri oppdateres så lenge de fungerer..

Lenke til kommentar

Det er kjiipt med sånne folk som må diskutere vær jævla ting... :ermm:

 

Du kan si hva du vil men det er et faktum at m1530 er en veldig robust maskin.

For å gå litt dypere i Compalens varme-problemer kan jeg gi et eksempel...

Maskinen blir meget lett varm, å da mener man meget varm - mange har vært oppe i 90 grader, noen har sagt at deres PC også blir varm og tilslutt skrur seg av bare av å ha for mange faner oppe i Firefox. :no:

 

Du nevnte også at du ikke likte batteriplasseringen (9 cellers) på XPS'en.

Vel, værre er det på Compalen...Der stikker den ut bak noe som ser stygt ut og samtidig ikke passer i alle datalommene på dagens PC-sekker.

På XPS'en er det kansje ikke det peneste men det gir den en velig konfortabel helling slik at PC-en blir bedre å skrive/spille på. :thumbup:

 

Compalens digitale TV kort fungerer forresten bare i Sverige (mpeg2 - ikke mpeg4)

Det er riktignok mulighet for vanlig kabel tv men det knuste i alle fall drømmen min når jeg fikk høre det.

XPS'en scorer høyere i 3dmark 06 pga dens GDDR3 minne, med andre ord 256 presterer bedre enn 512 mb.

Compalen er også snart et år gammel og XPS'en er bare en drøy måned.

 

MVH

Jakkemannen :w00t:

Endret av Jakkemannen
Lenke til kommentar

Mente ikke å si noe negativt om byggekvaliteten på XPS m1530 :p poenget mitt er at jeg er skeptisk til hvordan man kan kåre en maskin som ingen har brukt i mer enn en måned til markedets mest holdbare, og evt. hevde at den får denne tittelen fordi den har en aluminiumsplate rundt tastaturet (resten av maskinen er etter alt jeg har sett av plast).

 

Hardware.no, som jeg regner for å være rimelig objektive, har ingenting å utsette på byggekvaliteten på Compal IFL90+.

Maskinen virker ganske godt satt sammen. Man må presse forholdsvis hardt for å se variasjoner i skjermbildet. Det er også få områder på selve kabinettet som gir etter for trykk.

 

De har heller ingenting å utsette på XPS m1330, som jeg antar er nært beslektet med 1530 hva byggekvalitet angår, med unntak av at tastaturet gir litt etter på høyre side (ikke hørt at det er ett problem på 1530) og at skjermlokket på LED-skjerm blir noe mykt pga den lave tykkelsen (ikke problem på 1530 før den kommer med LED-skjerm).

 

Ellers er IFL90+ og XPS m1530 svært lik. fordelen til 1530 er i lavere vekt, bedre grafikkort og ett design som enkelte finner mer tiltrekkende, mens IFL90+ er noe billigere (avhengig av konfigurasjon) og kan leveres med matt skjerm (noe i hvertfall jeg foretrekker).

 

Den driverteorien din har jeg ingen kommentar til, men tre og ett halvt år etter at min Compal CL-56 kom på markedet er det fortsatt ingen problem å finne drivere til all maskinvare i Windows 2000, XP og Ubuntu (i ulike varianter), og det meste fungerer også i Vista (Bluetooth er det eneste jeg ikke har fått til).

 

Jeg vil si valget mellom disse to er veldig smak og behag. Kan ikke finne noe som er helt avgjørende for den ene eller andre maskinen med mindre du har noen spesielle krav eller preferanser :)

Lenke til kommentar
Det er kjiipt med sånne folk som må diskutere vær jævla ting... :ermm:

 

Du kan si hva du vil men det er et faktum at m1530 er en veldig robust maskin.

For å gå litt dypere i Compalens varme-problemer kan jeg gi et eksempel...

Maskinen blir meget lett varm, å da mener man meget varm - mange har vært oppe i 90 grader, noen har sagt at deres PC også blir varm og tilslutt skrur seg av bare av å ha for mange faner oppe i Firefox. :no:

 

Du nevnte også at du ikke likte batteriplasseringen (9 cellers) på XPS'en.

Vel, værre er det på Compalen...Der stikker den ut bak noe som ser stygt ut og samtidig ikke passer i alle datalommene på dagens PC-sekker.

På XPS'en er det kansje ikke det peneste men det gir den en velig konfortabel helling slik at PC-en blir bedre å skrive/spille på. :thumbup:

 

Compalens digitale TV kort fungerer forresten bare i Sverige (mpeg2 - ikke mpeg4)

Det er riktignok mulighet for vanlig kabel tv men det knuste i alle fall drømmen min når jeg fikk høre det.

XPS'en scorer høyere i 3dmark 06 pga dens GDDR3 minne, med andre ord 256 presterer bedre enn 512 mb.

Compalen er også snart et år gammel og XPS'en er bare en drøy måned.

 

MVH

Jakkemannen :w00t:

 

Ja, jeg tror XPSen er et bedre valg, med to grunner. tempratur og design.

 

For å forsvare compalen litt, så er det valgfritt hvilket batteri du vil ha, akuratt som på Dell'en. Forskjellen er at 9cells stikker ut bak istenden for nedover.

 

Det er irriterende at du mangler et støtteben nå du tar ut batteriet, slik at pcen vipper litt..

 

Og dette er en veldig invideuell sak, men jeg trenger ikke MPEG4, jeg skal bruker den på jobben på båt som reiseTV, og da går det analogt. og MPEG2 fungerer i ALLE land untatt Norge på det digitale.

 

Men ja, kommer nok mest sansynlig til å gå for XPSen. Låner en PC nå som slår seg av selv om man ikke bruker den når den står på et bord. jævli irriterende, hehe.

 

.

Lenke til kommentar
Er det noen som har en XPS 1530 med 9 celler's batteri som kan fortelle meg omtrent hvor lenge batteriet virker med surfing på nett, se på litt video etc?

 

Har tenkt å kjøpe en slik til min kone, men det eneste som holder meg igjen nå er om batteriet holder.

 

<da svarfer jeg deg siden ingen andre har gjort det :)

 

Har ikke testet den mye uten strøm i enda, men du kan nok regne med 4+ timer med bruk.

hmm så nå at jeg ikke har hatt i strømmen i det siste og lå nå på 75% (3t30min) etter å ha hatt på høy ytelse.

 

Jeg trodde jeg skulle angre på at jeg valgte siden jeg ikke pleier å dra noen steder uten strøm uansett, men jeg syntes hellingen batteriet gir og den ekstra batt tiden gjør det verdt det. Passer fint i veska enda så no prob. Plus at det blir godt og luftig under laptopen :D

 

Kan sikkert gi bedre tilbakemelding hvis det ønskes når jeg får ladet opp :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...