Gå til innhold

Reiseskildring: Sør Amerika m/Lufthansa og Swiss!


Anbefalte innlegg

Robbiedeluxe på reisefot!

Destinasjon: Diverse byer i Sør Amerika.

Formål: Pleasure is my business...

Selskap: Lufthansa, Swiss og SAS.

Klasse: Business Class (C/J/Z).

Dato: Perioden 12. juli - 1. august.

 

På bakgrunn av ønsker over PM - og en litt kjedelig søndag - har jeg gleden av å presentere min aller første reiseskildring, noensinne. Kommer hovedsakelig til å skrive om hvordan selve flyreisen var, dvs. service ombord, mat, lounger mv. Jeg er fremdeles en amatør når det kommer til å skrive slike reiseskildringer, så vær snille. :)

 

###

Avreisedato: 12. juli 2007

Reiserute: OSL - MUC

Selskap: Lufthansa

Avgang: 7:45 AM

Sete: 02A

 

Satte meg i taxien ned til Nationalteatret klokken 5:45 AM, god tid med tanke på rekke Flytoget som går noen minutter over 6. Flytoget var (uvanlig nok) noe forsinket, men jeg kom meg omsider avgårde. Ganske stille på flytoget denne torsdags morgen, selv om det var en del glade charter-turister som skulle på tur (derav forsinkelsen?). Etter noen og tyve minutter var jeg fremme på Gardermoen og kunne konstatere at det var mange flighter denne morgenen...

 

Inne i innsjekkingsområdet var spesielt køen til SAS sine innsjekkingsskranker meeeget lang. Kom meg omsider bort til Star Alliance Gold skranken til SAS - og der var det som vanlig heldigvis tomt. Resten er standard prosedyre; frem med pass og kopi av reiseruten min, sjekke inn "Amerika-kofferten" min (en standard TravelPro på 25 kg), feste på Priority-tags og bli ønsket god tur av den hyggelige damen. Neste stopp, sikkerhetskontrollen.

 

Det var en del kø før sikkerhetskontrollen, men det mange ikke vet er at det går raskest i den sikkerhetskontrollen som ligger helt ytterst. Det fungerte i dag også - og etter 5 minutter var det på tide å ta ut laptopen og kjøre alt gjennom x-rayen. Jeg kan ikke fordra folk som drøyer i kontrollen, så jeg prøver å være så rask så mulig slik at ingen bak meg skal måtte vente pga unødvendig somling. Sikkerhetskontrollen gikk unna på noen få sekunder og jeg var endelig på vei for å få meg litt frokost.

 

I loungen ble jeg møtt av en veldig hyggelig dame som ville se mitt boarding pass og EuroBonus-kort. Gikk raskt gjennom Business Loungen og da jeg skulle inn i Scandinavian Loungen ser jeg et gigantisk skilt, Scandianvian loungen er stengt pga oppussing. Så var det bare å snu og sette seg ned i den "vanlige" loungen og hente litt appelsinjuice (jeg blir lettere hysterisk om jeg ikke får i meg minst ett glass appelsinjuice om morgenen). Loungen var forresten overraskende tom denne morgenen. Bilde av SAS lounge:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

12072007.jpg

 

 

Etter noen få minutter i loungen begynte boardingen av denne Lufthansa Airbus A320. Som vanlig finnes det ikke priority boarding ved OSL, så her er det førstemann til mølla som gjelder. Flighten var ca. 90% full og det ble servert brunsj bestående av forskjellig ostetyper og noe skinke pluss frukt. Det ble mest frukt på meg, tok dessverre ingen bilder ombord denne korte turen da jeg ønsket å få litt søvn - neste stopp, Munchen.

 

###

Avreisedato: 12. juli 2007

Reiserute: MUC - GRU

Selskap: Lufthansa

Avgang: 11:20 AM

Sete: 14A

 

Landet on time i Munchen og gikk innom Lufthansa Senator loungen. Senator loungene er dessverre alltid fulle (sånn ca.) så jeg forsvant raskt ut igjen for å komme meg til gaten for min neste flight til Sao Paulo (det er i Brasil for de som lurer). Sikkerhetskontrollen i MUC er heldigvis mye mer effektiv enn hva idiotene i Frankfurt pleier å prestere, så alt gikk meget raskt og effektivt. Boarding startet on time og ble som vanlig startet med HON/SEN (Lufthansa's egne gullkunder), First- og Business Class PAX samt Star Alliance Gold medlemmer. Fikk kommet meg inn i køen bestående av hovedsakelige tyske forretningsreisende, og fant fort frem til sete 14A som skulle ha gleden av å tilbringe godt over 12 timer med meg.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

IMG_0180.jpg

 

IMG_0181.jpg

 

 

Lufthansa ble ferdig med å bytte ut Business Class-setene sine på samtlige fly tidlig i år, og etter en del timer ombord må jeg si de nye Recaro-setene er veldig gode. Setet har mange funksjoner, men man bruker hovedsakelig tre funksjoner som er Upright Position, Relax og Sleep. Enda Lufthansa reklamerer med "lie-flat" funksjonalitet så ligger man ikke heeelt horisontalt:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

ifc_pic.jpg

 

 

Etterhvert som resten av PAX kom ombord flyet kom flyvertinnene bort for å servere Champagne/vann/appelsinjuice og sørge for at jakkene ble hengt opp i garderoben. Jeg satte meg ned og nøt min første Champagne, en Jacquart Brut Mosaïque for de som er spesielt interessert (forfriskende og sprudlende greier, for de som er enda mer interessert ;)). Ikke så spennende å se ut av vinduet heller, overskyet og drittvær i Europa (hvor ble det av sommeren, forresten?). Minutter senere begynte sikkerhetsinstruksjonsvideosnuttene (phew).

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

IMG_0183.jpg

 

IMG_0327.jpg

 

Etter noen flere minutter på tysk jord, var det endelig på tide med take-off. Voldsomme krefter i denne Airbus A340-300 - take-off er alltid en hyggelig opplevelse. :)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

IMG_0186.jpg

 

 

Vel oppe i luften kom Purseren bort til meg og spurte om alt var bra - og at jeg ikke måte nøle med å kontakte henne om jeg trengte noe. Hyggelig gest å ta "ekstra" vare på Star Alliance gullmedlemmer. Noen minutter senere kom en flyvert (mannlig flyvertinne, altså) bort med menyen. Hmm mye godt å velge mellom. Etter å ha studert menyen endte jeg opp med følgende valg:

 

Hours d'oeuvre

Radicchio, grilled Salmon Filet, Papaya and Avocado Salad

 

Seasonal Lead Salad with Dressing

 

Entrees

Beef Roulade with red Wine Sauce, sautéed Spaetzle,

Buttered Carrot and green Beans

 

Dessert

Fresh Fruit Salad

Tropical Cheesecake with Passion Fruit Sauce

 

Maten smakte meget bra, god laks som smakte ypperlig med en 2005 Chardonnay hvitvin fra California (okok, amerikansk vin - jeg vet...), kjøttet derimot smakte enda bedre sammen med en 2002 Château Les Traverses (Médoc). Her følger noen random bilder av maten ovennevnte meny:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

IMG_0339.jpg

 

IMG_0338.jpg

 

IMG_0341.jpg

 

IMG_0349.jpg

 

IMG_0347.jpg

 

 

Etter maten var det på tide å se en film og prøve å få seg noe søvn.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

IMG_0189.jpg

 

 

Pga. funky tidssoner, landet jeg samme dag i Sao Paulo - rundt 7PM på kvelden. Vi fikk derfor med oss en ganske lang solnedgang under hele den siste delen av flighten:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

IMG_0196.jpg

 

 

Det ble servert noe lettere mat før landing, men jeg var fremdeles mett og ønsket vel aller mest å få meg noe søvn. Vel fremme i Sao Paulo ble jeg møtt av den alltid så morsomme sikkerhetskontrollen (2 vakter som skal sjekke hundrevis av passasjerer som lander samtidig). Derfra var det bare å plukke opp baggasjen og ut til nærmeste taxi counter for å bestille en Taxi til hotellet (Marriott, for de som lurer). Heldigvis lider jeg sjeldent av jetlag, så jeg tok meg en liten gåtur i nærheten av hotellet før jeg la meg rundt midnatt etter en laaang tur.

 

###

Avreisedato: 18. juli 2007

Reiserute: GRU - SCL

Selskap: Swiss

Avgang: 6:15 AM

Sete: 04K

 

Swiss er et merkelig flyselskap. Det minner litt om Lufthansa mht. effektivitet men har en helt annen personlighet som minner mye mer om asiatiske selskaper. Flyvertinnene er genuint interessert i hvordan passasjerene har det - og servicen er flere hundre tusen millioner km over det SAS-bestemødrene på interkontinentale ruter noensinne (har) eller kommer til å tilby. Derfor hadde jeg gledet meg en stund til denne reisen fra Sao Paulo til Santiago.

 

Flyplassen i Sao Paulo er som en gigantisk charter-flyplass. Det er som regel stappfullt her, og med tanke på TAM's beklagelige ulykke på Congonhas flyplass (i samme by) den 17. juli var det antydninger til "spenning". Vår flight hadde heldigvis ingen problemer og boarding så ut til å starte on time. Gikk innom Varig loungen i andre etg og fikk drukket litt Guaraná mens jeg sendte avgårde noen mailer. Det er virkelig synd at Varig ikke lenger er medlem i Star Alliance - men heldigvis kan Star Alliance flyselskaper fremdeles bruke loungene. Det finnes også en American Express lounge på flyplassen, men jeg ble igjen i Varig-loungen frem til boarding.

 

Ved boarding har Swiss samme prosedyre som Lufthansa, så kom meg inn rimelig raskt og fant frem til setet mitt i dette Airbus A340-300. Tok dessverre ikke et "oversiktsbilde" av setet mitt, men fant dette på flickr:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

swiss_c_class.jpg

 

 

Etter at flyvertinnene hadde hentet frakken min fikk jeg dagens "frokost" nummer to; litt Jacquart Brut Mosaïque Champagne. :thumbup:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

IMG_0204.jpg

 

 

Ved siden av oss denne morgenen stod en Boeing 777 fra American Airlines, personlig mener jeg dette er noe av det tøffeste man kan fly, så legger inn et bilde til ære for det. :wee:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

IMG_0200.jpg

 

 

Ved take-off var det blitt lyst ute (dog med massiv morgentåke), så benyttet anledningen til å ta et bilde de massive turbinene i denne A340. Fantastiske krefter i sving!

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

IMG_0214.jpg

 

 

Etter noen minutter i luften kom flyvertinnen bort med menyen. Jeg kunne konstatere at det var ganske bra servering, selv på denne relativt "korte" turen på ca. 4-5 timer. Det var ganske tomt i Business Class på denne flighten, og kan heller ikke klage på benplassen!

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

IMG_0227.jpg

 

IMG_0235.jpg

 

 

Brunch ble omsider servert, en god salat med pasta i soltørkede tomatsaus og parmesan.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

IMG_0302.jpg

 

 

Resten av flyturen gikk uten nevneverdige hendelser. Landet on time i Santigao og fikk baggasjen nokså kvikt. Derfra var det å ta en taxi til Sheraton og slappe av før neste punkt på agendaen!

 

Som dere muligens har lagt merke til, har jeg ikke skrevet om reisen(e) hjemover. Mulig jeg drister meg til å skrive en kort oppsummering om reisen hjemover, vi får se. I mellomtiden kan dere glede dere til neste reiseskildring, Oslo - New York med SAS Business Class om ca to uker!

 

IMG_0344.jpg

Takk for oppmerksomheten. :)

Endret av Robbiedeluxe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjempebra reiseskildring, Roberto! :thumbup: Hvis det er dine brune, semska sko man ser på bildet, så var de dritkule :) Måtte bare nevnd det

9364936[/snapback]

Jo, takk. Prada om du lurer. :blush:

 

Hvordan synes du flyplassen i santiago var?=) og santiago som en by? skal ditt i desember c;)

9367241[/snapback]

Santiago er en av de beste flyplassene i Sør Amerika. Nei, faktisk så er SCL den beste flyplassen. Meget moderne og mye mer effektiv enn hvilken som helst random flyplass i Europa. Loungen var ikke så verst heller - Star Alliance benytter seg av oneworld loungen forresten.

 

Kan jeg spørre hva denne turen kosta? eller var det bonuspoeng?

9370082[/snapback]

Pris fikk du over PM. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Jeg begynte på en reiseskildring for noen uker siden (OSL - EWR i SK business class) - men ble aldri ferdig, dessverre. Skal ut og reise igjen med Lufthansa og Swiss i begynnelsen av januar, så jeg ser frem til litt ferie (og bli ferdig med to reiseskildringer).

 

Morsomt med positive tilbakemeldinger. :)

Lenke til kommentar
Jeg begynte på en reiseskildring for noen uker siden (OSL - EWR i SK business class) - men ble aldri ferdig, dessverre. Skal ut og reise igjen med Lufthansa og Swiss i begynnelsen av januar, så jeg ser frem til litt ferie (og bli ferdig med to reiseskildringer).

 

Morsomt med positive tilbakemeldinger. :)

 

Lufthansa og Swiss er kongeselskaper begge 2.. Veldig veldig bra besetning som regel her...

Har bare gode minner med dem !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...