Gå til innhold

Microsoft med nyskapende mus


Anbefalte innlegg

Mange gode poeng der, Innokentij ;)

 

Er også av den oppfatning at det er helt greit for Microsoft å lage en mus som kun fungerer 100 med alle funksjoner for Windows. Det er litt av frynsegodene man får ved å betale for OSet.

 

Musen så tøff ut den, og om det går an å omprogrammere knappene til helt andre ting (les: desktopsnarveier/Photoshopsnarveier etc.) kan den være aktuell selv for meg som ikke spiller dataspill (Wii ikke inkl.) annet enn Mahjong Titans og Hold'Em for Ultimate. :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går det ikke ann å bruke en vri ala når man bruker windowsdrivere i linux.. ndiswrapper eller hva det heter? Er sikkert en luring som klarer fint å lage en driver til denne Microsoft musa som gjør at den kan brukes til ikke bare det samme som i windows, men mye mer :tease: Siden jeg liker litt sære ting hadde det vært midt i blinken. Men at den ikke er trådløs gjør at den er totalt uinterresant for min del. Bruker nå en Mx610 som ikke skal byttes ut før den enten ryker, eller en bedre trådløs kommer :)

Lenke til kommentar
Hvis en er så pass treig i hodet at en ikke klarer å ta ned et produkt i fra hyllen i en butikk og se at det står "kompatible med windows xxxx versjon" og ingen ting om linux og forsatt forventer at alt fungere så kanskje en ikke fortjener fyll på pizzaen sin heller.  :!: (slik at det blir enklere å forstå: Hvis det står at du kun får fyll på pizzaen hvis du har den i lag med cola så kan du ikke ta det fram så et minus fordi du ikke får det med pepsi)

9347907[/snapback]

Nå er det dessverre slik at pga. ms sitt ugunstige monopol på dekstop-siden så lager hardware produsentene sjeldent drivere for Linux. Tar du en pakke ned fra hyllen så vil det mest sannsynlig bare stå «kompatibelt med Windows 98, Windows 2000, Windows XP, Windows Vista». Dette altså av samme grunn at alle pcer i dag selges med windows os. Av den grunn er det flott at Simen1 påpeker at alle funksjoner med dette produktet ikke vil fungerer med Linux(de mest vanlige funksjoner med musen vil derimot fungere helt fint), slik at dem som vurderer å skifte til Linux og nye Linux brukere blir klar over det.

 

Tross av ms sitt monopol så fungerer det aller meste av hardware for Linux, takket være folk som lager dem selv. Leste nylig om en franskmann som hadde laget drivere til over 200 webcamera for Linux, helt på egen hånd! Tilsvarende som at alle RAW filer for digitalkamera kan åpnes i Linux uten problemer, takket være Dave Coffin som åpner de ellers lukkede udokumentere formatene. På samme måte som at vi har fått drivere for ms sin Side Winder Joystick til Linux, så vil jeg tro det snart dukker opp også for musen. Musen jeg har leveres eksempelvis bare med drivere til Windows, men til tross så fungerer alt med Ubuntu, også reguleringen av følsomheten. Og et annet artig eksempel; installerte Windows xp +SP2 på en eldre maskin men kom ikke på nett pga. manglende drivere. Windows spurte så om jeg ville gå på nett for å hente driver... Med brukervennlige Ubuntu kom jeg derimot på nett helt uten videre!

 

Det er bare å håpe at denne situasjonen endrer på seg, og det virker slik siden vi stadig kan se flere produsenter som også begynner å støtte Linux plattformen(siste jeg så var Canon for deres printere). Del og andre sin satsing på Linux er selvsagt med på dette. Tross av at en rekke wintendobrukere har vansker med å forstår dette, så vil et slik skifte være gunstig for oss alle uavhengig av hvilke os vi bruker.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det en svakhet! Det at den er laget av MS for MS-OS betyr jo ikke at de er de eneste som ser denne i butikken og lurer på om den fungerer generelt. Ett stykke hardware på lik linje med tastatur, ram, skriver, prosessor, hovedkort, harddisker, nettverkskort etc.

9347873[/snapback]

 

Nå er det sånt at ikke alt hardware passer ilag heller, en må gjere research først :)

Og research fordrer at man får informasjon, informasjon som at musen faktisk neppe er kompatibel med linux, akkurat den informasjonen Simen1 kommer med. Men det blir jo avfeid med diverse dill om man ikke må kjøpe den, osv, noe som alle vet, og ingen har noen gang sagt at man må kjøpe musa heller.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvem kjøper en spillemus til å bruke på linux uansett?

Nisjeprodukter brukes i nisjemarkedet. Spillmarkedet idag er i stor grad et nisjemarked for windows (selv om EA nå kommer med spill for os x også).

9352059[/snapback]

 

At noe merkes som en "spillmus" betyr ikke nødvendigvis at den kun brukes til spill, på jobben bruker jeg en såkalt spillmus, fordi den har funksjonalitet som er nyttig også i andre sammenhenger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvem kjøper en spillemus til å bruke på linux uansett?

Nisjeprodukter brukes i nisjemarkedet. Spillmarkedet idag er i stor grad et nisjemarked for windows (selv om EA nå kommer med spill for os x også).

9352059[/snapback]

 

At noe merkes som en "spillmus" betyr ikke nødvendigvis at den kun brukes til spill, på jobben bruker jeg en såkalt spillmus, fordi den har funksjonalitet som er nyttig også i andre sammenhenger.

 

AtW

9353436[/snapback]

Selvsagt ikke, men du vet ihvertfall hvilket marked den er rettet mot. Om du velger å bruke den til noe annet så er det ditt valg.

Lenke til kommentar
Selvsagt ikke, men du vet ihvertfall hvilket marked den er rettet mot. Om du velger å bruke den til noe annet så er det ditt valg.

9354944[/snapback]

Hva annet enn spillmus anbefaler du da dersom en jobber med Photoshop, DAC eller andre programmer som krever høy presisjon på hånda?

9355580[/snapback]

 

Viste ikke at photoshop fantes til linux eller dac :hmm:

 

Edit: ser ut så det er muligt å kjøre det ved hjelp av CrossOver Office (Photoshop 5.0 til 7.0, utelukker ikke at nyere versjoner støttes men artikklen var av eldre dato)

 

Fant også en artikkel om hva linux brukere har lyst av programvare så finnes til windows.

 

The top 10 applications (after 31 days of voting) are as follows:

Photoshop

 

Autocad

 

Dreamweaver

 

iTunes

 

Macromedia Studio

 

Flash

 

Quicken

 

Visio

 

Quickbooks

 

Lotus Notes

Endret av Innokentij
Lenke til kommentar
Fant et bilde der hvor du kan se den 180 graders knapp tingen.  Dårlig plassering spør du meg.. Viss det er den jeg tror det er da, som vist på bildet

9357956[/snapback]

Helt enig! Håper virkelig ikke dét blir den endelige plasseringen. Knappene på toppen av musa er ubrukelig når en er i nærkamp i spill, så å plassere en slik funksjon nettopp der blir skivebom.

 

Håper frykten vår er grunnløs og at knappen plasseres på en av sidene i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...