Gå til innhold

Kunnskapsløfteenglebarna, litt for mye oppmerksomh


Anbefalte innlegg

Ja det er litt latterlig, i grunn. Hvorfor akkurat en Mac, som er så utrolig mye dyrere enn en tilsvarende pc (fra f.eks. Acer, HP, Asus etc). "Kjære elever, man MÅ ha en Mac om man skal være en trendy designer! ALLE designere har Mac. Mac er best, for alle Mac'er er mer stabil enn vanlige dataer, for det har vi hørt!"

 

9360968[/snapback]

 

Faktum er at Mac er plattformen hvor de fleste designerne befinner seg, og derfor vil det være relevant å bruke Mac på skolen.

 

Selv om mange andre bruker Mac, betyr ikke det at elevene blir bedre designere av å bruke Mac. Photoshop fungerer på samme måte, filyper forandrer seg ikke, du har samme tilkoblingsmuligheter og hardware. Eneste forskjellen er operativsystemet, og hvilken relevans har det til hvor bra du redigerer film, bilder, designer/utvikler ting og tank?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med oss som er 90'modell?

 

"Hei. Velkommen til Media, dere må alle bestille 1stk Mac asap!". Det kom som ett sjokk på en del skal jeg si deg! Er ikke alle i klassen min med like mye råd, takk for informasjonen på forhånd.

 

I tilleg måtte vi kjøpe alle skolebøkene, i år fikk vi de gratis, o salige lykke! Bare synd at vi ikke fikk solgt de gamle bøkene da. Selge boken; Bilder? Neida. Den fra ifjor er 2.0 verjon, i år skal de ha 3.0! Irriterende

 

Utgiftene kom på over 15k i fjor. Bøker, data og minnekort. Hipp hurra! Samt avgift til skolen for at vi skulle få lov til å kopiere ting.

9350710[/snapback]

 

pysjt slutt å mas... Kunskapsløftet er faktisk ganske så genialt, me tanke på hvor ekstremt mye bedre læremetoder, og ikke minst den økte vanskelighetsgraden innen fag som matematikk og natrufag... Dette er for at oss (norske skoleelever) som faktisk får dårligst resultater på internasjonale tester som har blitt tatt i hele vest europa... Og btw, ingen vk1 i fjor kunne pålegge noen elever å kjøpe bærbare pcer. Dette ble først påbudt i år, og det kun for vg1.! Med mindre du går ikt, men da ville det vell ikke komt som et sjokk at du hadde bruk for en pc? Åh, det at du ikke kunne selge bøkene dine, er noe bullshit, det kunne vertfall vi, og det er opp til hver kommune/ skole og har lite, eller ingenting me kunnskapsløftet å gjøre...

 

Etter mitt lille inlegg, vil du sansynligvis tro at jeg støtter denne regjeringa, men det gjør jeg så absolutt ikke. Dette er det eneste regjeringa har gjort så på noen måte kan regnes som bra. Iallefall etter min mening. Så jeg krysser fingrene og håper det skal gå av :thumbup:

 

Jeg vet det er mange komma feil, lange setninger og gjerne uforståelige ord, men jeg har altid vært tragisk i norsk :)

Lenke til kommentar

"Ekstremt mye bedre læremetoder" - den stusser jeg litt på.

 

Samfunnskunnskap-klassen min lagde på VK1 en spørreundersøkelse til grunnkurselevene, hvor ganske mange (over flertallet på enkelte spørsmål) svarte at de følte at pc-bruken gjorde dem ukonsentrert, og at dem ikke syntes det var mere lærerikt enn vanlig undervisning med bøker osv. Kommunen spurte forresten om de kunne få bruke spørreundersøkelsen vår på flere skoler, i følge læreren, så det viser jo at det ikke var noe useriøs jallatest (om det har noe særlig nytte å nevne det vet jeg ikke, men la det nu bare til).

 

Nå behøver jo ikke dette å gjelde alle skolene i landet, men det gir jo en liten pekepinn i allefall. Og, når flere skoler i tillegg sliter med dataukyndige lærere, læringsplattformer som enda ikke er på plass, så viser jo dette hvilket latterlig pengesluk denne reformen virkelig er.

Lenke til kommentar
"Ekstremt mye bedre læremetoder" - den stusser jeg litt på.

 

Samfunnskunnskap-klassen min lagde på VK1 en spørreundersøkelse til grunnkurselevene, hvor ganske mange (over flertallet på enkelte spørsmål) svarte at de følte at pc-bruken gjorde dem ukonsentrert, og at dem ikke syntes det var mere lærerikt enn vanlig undervisning med bøker osv. Kommunen spurte forresten om de kunne få bruke spørreundersøkelsen vår på flere skoler, i følge læreren, så det viser jo at det ikke var noe useriøs jallatest (om det har noe særlig nytte å nevne det vet jeg ikke, men la det nu bare til).

 

Nå behøver jo ikke dette å gjelde alle skolene i landet, men det gir jo en liten pekepinn i allefall. Og, når flere skoler i tillegg sliter med dataukyndige lærere, læringsplattformer som enda ikke er på plass, så viser jo dette hvilket latterlig pengesluk denne reformen virkelig er.

9363441[/snapback]

 

ja det poenget kan jeg si meg delvis enig i, og jeg forstår godt det at pcen som læremiddel blir opfattet, og ikke minst fungerer "skremmende" innen kategorien læremiddel. Og den kommer nok ikke til å fungere så bra de første årene heller... Men pc som hjelpemiddel blir til dags dato brukt i flere europeiske land, med opsiktsvekkende bra resultater, et eksempel er england.

Det er heller ikke noe som trengs å gjemme under en skuff at pc faktisk er fremtiden, bare se hvordan den har tatt over hos arbeidere.. Hos en stor del av befolkningen er det faktisk arbeidet å sitte framfor en pc. Og det at de sitter på pcen skaper iallefall ikke etter min oppfatning til dårligere produkt fra arbeiderene. Dette er en treningssak som kommer til å bli vanskelig, men så sannsynligvis kommer til å fungere...!

Lenke til kommentar
Selv om mange andre bruker Mac, betyr ikke det at elevene blir bedre designere av å bruke Mac. Photoshop fungerer på samme måte, filyper forandrer seg ikke, du har samme tilkoblingsmuligheter og hardware. Eneste forskjellen er operativsystemet, og hvilken relevans har det til hvor bra du redigerer film, bilder, designer/utvikler ting og tank?

9363009[/snapback]

 

Det har faktisk noe å si, dessverre. Alt er nemlig ikke likt. Selve måten man bruker OSet på er annerledes, og for mange krever det mye tilvenning for å venne seg til f.eks. mappesystem, tastaturkommandoer og lignende. Det tar tid å lære seg å bruke et OS effektivt, og det er synd om det skal kastes bort arbeidstid på det når skolen burde kunne gjøre det.

 

Forøvrig har jeg en reell relevans, da jeg selv gikk Medier og Kommunikasjon på en skole hvor de bruke Windows. Hver gang en av elevene kommer borti en Mac, friker de totalt ut. De blir frustrerte og sinte over at ting ikke er der de er vant til at det er.

Lenke til kommentar

Jeg elsker kunnskapsløftet jeg! jeg får gratis bøker OG jeg får solgt mine! JIPPI!

Når jeg har sagt det så kan dere slutte å hyle, 90 barna er prøvebarn. Nesten hvert ENESTE år har de prøvd forskjellige læringsmetoder osv på oss, noen har fungert, noen har ikke fungert. Det er ikke like kult alltid.

Lenke til kommentar
Selv om mange andre bruker Mac, betyr ikke det at elevene blir bedre designere av å bruke Mac. Photoshop fungerer på samme måte, filyper forandrer seg ikke, du har samme tilkoblingsmuligheter og hardware. Eneste forskjellen er operativsystemet, og hvilken relevans har det til hvor bra du redigerer film, bilder, designer/utvikler ting og tank?

9363009[/snapback]

 

Det har faktisk noe å si, dessverre. Alt er nemlig ikke likt. Selve måten man bruker OSet på er annerledes, og for mange krever det mye tilvenning for å venne seg til f.eks. mappesystem, tastaturkommandoer og lignende. Det tar tid å lære seg å bruke et OS effektivt, og det er synd om det skal kastes bort arbeidstid på det når skolen burde kunne gjøre det.

 

Forøvrig har jeg en reell relevans, da jeg selv gikk Medier og Kommunikasjon på en skole hvor de bruke Windows. Hver gang en av elevene kommer borti en Mac, friker de totalt ut. De blir frustrerte og sinte over at ting ikke er der de er vant til at det er.

9366508[/snapback]

 

Nettopp, og da kommer vi over til spørsmålet - hvorfor skal elevene komme bort i mac? ^^. Vet at dette blir noe usaklig, men om alle medie-linjene gikk bort fra Mac, ville det ikke blitt slik at "alle designere bruker Mac, så da må dere lære dere å bruke Mac OS X". Elevene brukte vanlige pc'er, og fortsatte med det ut i arbeidslivet. Kommunene hadde spart et trailerlass med tusenlapper på å ikke kjøpe overprisete Mac'er, og elevene slapp unna å måtte fortsette med dyre Mac'er ut i arbeidslivet :D

Lenke til kommentar

Nettopp, og da kommer vi over til spørsmålet - hvorfor skal elevene komme bort i mac? ^^. Vet at dette blir noe usaklig, men om alle medie-linjene gikk bort fra Mac, ville det ikke blitt slik at "alle designere bruker Mac, så da må dere lære dere å bruke Mac OS X". Elevene brukte vanlige pc'er, og fortsatte med det ut i arbeidslivet. Kommunene hadde spart et trailerlass med tusenlapper på å ikke kjøpe overprisete Mac'er, og elevene slapp unna å måtte fortsette med dyre Mac'er ut i arbeidslivet  :D

9366849[/snapback]

 

Om du kan overbevise bransjen om at de skal gå fra UNIX til Win32/DOS, så for all del. Men jeg nekter å bruke et annet OS enn OS X til arbeid, på grunn av arbeidsflyt.

 

Det er uansett lettere å tilpasse seg bransjen enn å be bransjen tilpasse seg deg. Og forøvrig, det koster ikke noe mer for en Mac.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å klage over at man må bruke Mac? Mac er redigeringsmaskiner fra ende til annen, og det er ikke Windows-maskiner.

 

Jeg synes Der Kommissar bygger sine argumenter mot Macintosh på fordommer og PC vs. Mac-vitser som har gått av moten for lenge siden.

 

Nå for tiden er faktisk Macintosh ganske så robuste maskiner, noe Windows ikke er, og aldri har vært.

 

Selv bruker jeg Linux og har aldri brukt en Macintosh, men jeg støtter heller Mac enn Windows.

Windows er kapasitetsluk fra ende til annen, og er bortkastet tid og penger.

 

Macintosh er også bedre å bruke i skolearbeid fordi da er fristelsen for å bruke skoletiden til spill og fanteri en god del mindre, vil jeg tro. Jeg bruker linux på skolen av nettopp den grunn. I fjor var jeg en av dem som spilte CS/WC3 i hvert eneste friminutt, og det kom på bekostning av karakterene mine. I år skal jeg skjerpe meg, og jeg tror det hjelper.

 

 

Angående å måtte kjøpe bøker: Ikke syt, vær så snill. Riktignok får vi i vg2 gratis bøker, men dem får ikke beholde. De må vi levere tilbake, og dermed kan ikke vi velge å beholde noen bøker til neste år for å lese i. Jeg kunne solgt alle bøkene mine fra i fjor, men jeg valgte å beholde blant annet matteboka mi, for å kunne se på eksemplene igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å klage over at man må bruke Mac? Mac er redigeringsmaskiner fra ende til annen, og det er ikke Windows-maskiner.

 

Jeg synes Der Kommissar bygger sine argumenter mot Macintosh på fordommer og PC vs. Mac-vitser som har gått av moten for lenge siden.

 

Hvilke fordommer? Jeg sier bare at pc er billigere, og du blir ikke en bedre grafiker osv. av å bruke mac (du lager ikke bedre bilder fordi du sitter på en mac. Kanskje du liker os'en bedre, men dine egenskaper i f.eks. videoredigering blir ikke bedre om du bruker programmet på en windows-basert maskin fremfor en mac).

 

Nå for tiden er faktisk Macintosh ganske så robuste maskiner, noe Windows ikke er, og aldri har vært.

Så en Mac, med samme specs som for eksempel en HP er mer robust fordi den har Mac OS?

 

Selv bruker jeg Linux og har aldri brukt en Macintosh, men jeg støtter heller Mac enn Windows.

Windows er kapasitetsluk fra ende til annen, og er bortkastet tid og penger.

 

Macintosh er også bedre å bruke i skolearbeid fordi da er fristelsen for å bruke skoletiden til spill og fanteri en god del mindre, vil jeg tro. Jeg bruker linux på skolen av nettopp den grunn. I fjor var jeg en av dem som spilte CS/WC3 i hvert eneste friminutt, og det kom på bekostning av karakterene mine. I år skal jeg skjerpe meg, og jeg tror det hjelper.

 

Det betyr ikke at det gjelder alle, og har dessuten ingenting med denne diskusjonen. Det jeg ville fram til var at du får en helt vanlig bærbar med samme speccs som diverse Mac'er for noen høvdinger mindre.

"Windows er kapasitetsluk fra ende til annen, og er bortkastet tid og penger." - det blir ikke et større kapasitetsluk enn du selv gjør det til. Mac derimot er bortkastede penger, når man kan få tilsvarende billigere. Om skolene er interessert i Mac OS, så kan de vel lage avtaler med leverandørene (om ikke å kjøpe windows-lisenser med pc'ene). Det blir uansett billigere, vil jeg mene.

 

Edit: Noen skrivefeil, møkktastatur på datarommet på skolen (kunne fått et fint datarom for pengene kommunen hadde spart på ikke å kjøpe unødvendig utstyr til elevene)

Endret av Der Kommissar
Lenke til kommentar

Macintosh er også bedre å bruke i skolearbeid fordi da er fristelsen for å bruke skoletiden til spill og fanteri en god del mindre, vil jeg tro. Jeg bruker linux på skolen av nettopp den grunn. I fjor var jeg en av dem som spilte CS/WC3 i hvert eneste friminutt, og det kom på bekostning av karakterene mine. I år skal jeg skjerpe meg, og jeg tror det hjelper. 

9367541[/snapback]

 

Du vet at du kan spille spillet wc3 på mac også? :)

 

 

Angående å måtte kjøpe bøker: Ikke syt, vær så snill. Riktignok får vi i vg2 gratis bøker, men dem får ikke beholde. De må vi levere tilbake, og dermed kan ikke vi velge å beholde noen bøker til neste år for å lese i. Jeg kunne solgt alle bøkene mine fra i fjor, men jeg valgte å beholde blant annet matteboka mi, for å kunne se på eksemplene igjen og igjen.

9367541[/snapback]

 

 

Mere genialt svar skal du lete lenge etter... Flere har under dette og andre emne klaget over alle bøkene det må kjøpe. Å Noen har faktisk skrevet at vi som 90 modeller er "heldige" siden vi slipper å betale! Till alle dere idioter, vi gikk igjennom det samme som dere i fjor! Vi måtte også kjøpe helt nye bøker, og jeg tror ikke jeg har hørt om noen som døde av den grunn...! Og er dere så uinteligente vesen at dere allerede har glemt at dere får gratis bøker i VG2 å VG3...?? RETARDS! :nei::hmm:

 

 

Peace out :w00t:

Lenke til kommentar
Å Noen har faktisk skrevet at vi som 90 modeller er "heldige" siden vi slipper å betale! Till alle dere idioter, vi gikk igjennom det samme som dere i fjor! Vi måtte også kjøpe helt nye bøker, og jeg tror ikke jeg har hørt om noen som døde av den grunn...! Og er dere så uinteligente vesen at dere allerede har glemt at dere får gratis bøker i VG2 å VG3...?? RETARDS!  :nei:  :hmm:

 

Peace out :w00t:

9369845[/snapback]

Herre. :roll:

 

Dette gjelder kanskje de som kommer etter dere, men ikke de som kom før dere. Vi som går VKII nå har måttet kjøpe bøkene i alle år, og får aldri solgt dem.

 

Tenk deg om før du uttaler deg så bastant.

 

Trådens tema var egentlig rettet mot det urettferdige ved at vi som går på VKII og har andreklassefag ikke får gratis bok som alle andre i klassen, fordi vi er født i 89 og ikke 90. Det er jo ikke rettferdig? Og ja, det gjelder prinsippet og ikke de 400-500 kronene som boken koster.

Lenke til kommentar
Å Noen har faktisk skrevet at vi som 90 modeller er "heldige" siden vi slipper å betale! Till alle dere idioter, vi gikk igjennom det samme som dere i fjor! Vi måtte også kjøpe helt nye bøker, og jeg tror ikke jeg har hørt om noen som døde av den grunn...! Og er dere så uinteligente vesen at dere allerede har glemt at dere får gratis bøker i VG2 å VG3...?? RETARDS!  :nei:  :hmm:

 

Peace out :w00t:

9369845[/snapback]

Herre. :roll:

 

Dette gjelder kanskje de som kommer etter dere, men ikke de som kom før dere. Vi som går VKII nå har måttet kjøpe bøkene i alle år, og får aldri solgt dem.

 

Tenk deg om før du uttaler deg så bastant.

 

Trådens tema var egentlig rettet mot det urettferdige ved at vi som går på VKII og har andreklassefag ikke får gratis bok som alle andre i klassen, fordi vi er født i 89 og ikke 90. Det er jo ikke rettferdig? Og ja, det gjelder prinsippet og ikke de 400-500 kronene som boken koster.

9370415[/snapback]

 

 

haha, hvis jeg har forstått det riktig så har dere kunnet kjøpe brukte bøker for en tier hvert år. Imens vi foreksempel i fjor måtte ut me 5000, men fordeom er det få som syter! Og nå når dere må kjøpe en bok for 400-500 så klikker dere i vinkel! (dette forsto jeg iallefall igjennom inlegget ditt)

Men etter min mening håper jeg så inderlig for din del at dette inlegget mitt bare bestod av falske påstander, for hvis ikke er dere noen sutreunger..! Så hvis jeg har misforstått kan du ver så snill å forklare meg hva debatten går ut på?

 

Peace out :w00t:

Lenke til kommentar
haha, hvis jeg har forstått det riktig så har dere kunnet kjøpe brukte bøker for en tier hvert år. Imens vi foreksempel i fjor måtte ut me 5000, men fordeom er det få som syter! Og nå når dere må kjøpe en bok for 400-500 så klikker dere i vinkel! (dette forsto jeg iallefall igjennom inlegget ditt)

Men etter min mening håper jeg så inderlig for din del at dette inlegget mitt bare bestod av falske påstander, for hvis ikke er dere noen sutreunger..! Så hvis jeg har misforstått kan du ver så snill å forklare meg hva debatten går ut på?

9370679[/snapback]

De brukte bøkene er til 75% av full pris. Og siden det er et stort underskudd på brukte bøker er det omtrent umulig å bare få brukte.

 

Jeg sutrer ikke, jeg forsvarer bare de som sier at 89 har fått den dårligste delen av avtalen. Fordi det er et faktum.

 

Hvis jeg skal sette opp et enkelt regnestykke:

 

89-elev: 3*3750 = 11250 kr.

90-elev: 1*5000 = 5000 kr.

 

Tror jeg skal droppe å argumentere mer nå, fordi denne tråden beviser over all tvil at logisk argumentasjon ikke fungerer på enkelte.

Lenke til kommentar

På skolen vår følte vi i klassen min oss som "rester" når de nye vg1 elevene startet ifjor, i år går jeg på vk2. De fikk liksom alt på sølvfat, nye valgfag og mer valgfrihet. Og gratis bøker osv. Sier bare en ting, gled dere til VK2 blir russ i mai, dere kommer til å få huden full!

Endret av StrongBad_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...