Gå til innhold

Ingen kan levere Internett - sentralt i Drammen.


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har akkurat flyttet til Drammen, fordi jeg skal gå på skole her i et år. Leilighet og alt har ordnet seg, men det jeg trodde skulle bli det minste problemet - det er jo trossalt Norges 10. største by - er å få nett inn i leiligheten.

 

Det viser seg nemlig at telenettet i det området jeg bor (5 minutter fra Strømsø kirke for dere lokalkjente) ikke har ledig kapasitet. Har prøvd å bestille fra både NextGenTel og Telenor, men ingen av de klarer å levere over telenettet.

 

Deretter prøvde jeg meg på Get sine nettsider. De er jo, som mange vet, en kabel-tv-leverandør som også leverer bredbånd. På Get sine nettsider sto det at de kunne levere nett til min adresse, men at jeg måtte ringe kundeservice for å høre om det var nødvendig med graving. Med nytt påfyll og godt humør ringer jeg kundeservice. De forteller meg at det må være feil, og at de kun kan levere kabel-tv til min adresse. Ikke Internett, med andre ord.

 

Derfor tyr jeg til forumet. Er det altså sånn at man i en forholdsvis stor by - i år 2007 - ikke har mulighet for å få bredbånd? Jeg er mer eller mindre avhengig av en konstant nettforbindelse med tanke på skolegang, så det er et ikke-alternativ for meg å bruke for eksempel ISDN.

 

Noen som har noen gode forslag til leverandører jeg evt. kan prøve meg på? Dette kan da ikke gå ann? Jeg er forresten kun 1 km unna nærmeste "ADSL-sentral".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo spandere en større sentral på de som eier sentralen (sikkert telenor). Koster vel ikke i overkant av et par mill, men gjør du det så tror jeg du skal få en rimelig god pris hos Telenor etterpå...

 

En kabel har en gitt kapasitet. Når den kapasiteten er nådd så kan man ikke kjøre flere signaler igjennom den. Alternativene er å minske båndbredden til alle brukerene (dårlig butikk) eller å legge en ekstra eller større kabel (dyrt).

 

Så lenge eieren av kabelen "tjener nok" på den eller har planer om å bytte den ut i løpet av et år eller to så skal det nok mye til for å få ordnet dette iløpet av uker eller måneder. Da er det nok enklere å finne en ny leilighet hvor det er internett-tilgang, selv i Drammen.

Lenke til kommentar
Er klar over at man har en begrenset kapasitet på disse kablene, og det er det lite jeg får gjort med. Hadde jeg hatt noen millioner til overs, hadde nok ikke dette vært en aktuell problemstilling.

 

Men hva slags alternativer finnes det?

9337031[/snapback]

http://www.ice.no er et alternativ som kan være aktuelt for deg. De har rimelig grei båndbredde om du ikke bor for langt unna senderen.

Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje nevnt det i den første tråden, men here goes. Jeg kikket på ICE, men de har en maksimal hastighet på 153 kb/s når man laster opp. Det er altfor, altfor lite.

 

Har hørt om at man kan få Internett levert via satelitt? Er det eneste alternativ, hvis man ser bort ifra å flytte ut fra denne leiligheten - som ellers er strålende?

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Jeg puster litt liv i denne tråden igjen, jeg. Har hatt en ringerunde til mange leverandører igjen, bare for å dobbeltsjekke alt sammen. Sånn som det er nå, kan ingen levere.

 

For å få mitt eget abbonnement, må jeg enten vente på at noen i området sier opp sitt - eller at Telenor bygger ut. Sistnevnte er vel kanskje ikke helt aktuell før om laaaaaang tid.

 

Derfor prøver jeg å tenke litt annerledes. Når jeg går rundt med laptopen i huset, så finner jeg opptil flere trådløse nettverk fra naboer. Hvis jeg lager en deal med en av naboene, altså at jeg kan bruke deres nett mot betaling - er det en mulighet for å opprettholde konstant tilkobling til det trådløse nettet deres?

 

Slik at jeg kan bruke min egen router her i heimen, så jeg kan få flere maskiner på nett? Se utrolig lite avansert blokkskjema under.

 

Naboens WLAN -> Utstyr som holder linjen konstant -> Min router -> Flere maskiner.

 

Kanskje jeg kan sette routeren min til å "bridge" signalet videre? Tar gjerne imot svar/forslag rundt dette temaet. Har du forslag til flere leverandører jeg kan ringe - si gjerne ifra!

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden, så de av dere som kanskje lurer på hvordan enden på visa faktisk ble.

 

Som nevnt tidligere, kan ingen av de vanlige leverandørene få levert nett til meg. Fiber er ikke utbygd før om tidligst et halvt år, så det nytter ikke å vente på det.

 

Etter en telefonsamtale med den tidligere leieboeren, fikk jeg øynene opp for noe som heter Citynett. Det er et lokalt alternativ i Buskeruds-området, og de leverer Internett via trådløse sendere. Så da vet du det, hvis du noen gang skal ha deg nett i Drammen, men ingen kan levere.

 

Samtidig takker jeg for all hjelp og tilbakemelding i denne tråden! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...