Gå til innhold

Verktøy til Elektrofag VG1?


Anbefalte innlegg

Hei,

eg må kjøpe verktøy til Elektrofag VG1 og her er ei liste over utstyr eg treng:

 

- Avisoleringstang

- Avbiter (130 mm)

- Spisstang (140 mm)

- Skrujern (PZ 2)

- Skrujern (flatt 5 mm)

- Skrujern (flatt 3 mm)

- Pennhammer (ca. 200 g)

- Kniv

- Universalinstrument (Dette må ha spenning- og strømmåling for like- og vekselstrøm samt resistansmåling som minimum. Minimum CAT II instrument. Helst CAT III.)

 

Eg har lite peiling på dette, så kunne nokon med peiling gjett meg nokre linkar kvar eg kan kjøpa dette utstyret i bra kvalitet og likevell billig?

 

Takk visst det gidd :) .

 

(Har Clas Ohlson alt?)

Endret av PHdZ2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

eg må kjøpe verktøy til Elektrofag VG1 og her er ei liste over utstyr eg treng:

 

- Avisoleringstang

- Avbiter (130 mm)

- Spisstang (140 mm)

- Skrujern (PZ 2)

- Skrujern (flatt 5 mm)

- Skrujern (flatt 3 mm)

- Pennhammer (ca. 200 g)

- Kniv

- Universalinstrument (Dette må ha spenning- og strømmåling for like- og vekselstrøm samt resistansmåling som minimum. Minimum CAT II instrument. Helst CAT III.)

 

Eg har lite peiling på dette, så kunne nokon med peiling gjett meg nokre linkar kvar eg kan kjøpa dette utstyret i bra kvalitet og likevell billig?

 

Takk visst det gidd :) .

 

(Har Clas Ohlson alt?)

9323212[/snapback]

 

 

heihei! gå inn på elfa og søk etter Verktygsetui. da kommer det opp litt utvalg..

Lenke til kommentar

hm, trenger også slikt verktøy jeg.

 

Men vil ikke gå for noe spesielt dyrt noe, samtidig som ikke det billigste.

Har allerede betalt 2600kr idag for bøker alene..

 

Vi har forresten ikke fått slik liste, vi har bare slik at det står verktøykasse ca 850kr

i parantes på boklissten. Men det er bare hittil, får sikkert selv en liste i morgen.

Lenke til kommentar
hm, trenger også slikt verktøy jeg.

 

Men vil ikke gå for noe spesielt dyrt noe, samtidig som ikke det billigste.

Har allerede betalt 2600kr idag for bøker alene..

 

Vi har forresten ikke fått slik liste, vi har bare slik at det står verktøykasse ca 850kr

i parantes på boklissten. Men det er bare hittil, får sikkert selv en liste i morgen.

9323445[/snapback]

 

Det står også Lettijern og APK verktøy på lista, men det kunne me kjøpa via skulen (berre så du veit det ;) ).

Lenke til kommentar

om du er lur så kjøper du deg et skrujernsett med bits isteden for mange skrujern

 

da sparer du plass og om spissen går i stykker så er en bit billigere enn en skrujern.

 

har ganske god erfaring med verktøy fra clasern. de har også helt greie multimeter.

 

så bare kjøp på clasern du. dumt å bruke mye penger på verktøy om du finner ut at elektro ikke er tingen for deg.

 

Om du tenker å satse på elektronikk så bør du også kjøpe et sett med små skrujærn

Lenke til kommentar
heihei! gå inn på elfa og søk etter Verktygsetui. da kommer det opp litt utvalg..

9323418[/snapback]

 

Litt dyrt :( .

 

 

Om du tenker å satse på elektronikk så bør du også kjøpe et sett med små skrujærn

9323474[/snapback]

 

Skal nok satsa på elektronikk, har sett på årsplanen og det elektro virka kjekt :D .

Lenke til kommentar
Om du tenker å satse på elektronikk så bør du også kjøpe et sett med små skrujærn

9323474[/snapback]

 

Skal nok satsa på elektronikk, har sett på årsplanen og det elektro virka kjekt :D .

9323527[/snapback]

 

 

Elektronikk er ganske så gøy om du forstår deg på det. mange som har problemer med å forstå seg på elektronikken. men så er jo elektro veldig gøy da synes jeg i alle fall.

 

Skole ble faktisk gøy på videregående :)

Lenke til kommentar
om du er lur så kjøper du deg et skrujernsett med bits isteden for mange skrujern

 

da sparer du plass og om spissen går i stykker så er en bit billigere enn en skrujern.

 

9323474[/snapback]

 

nei det gjør du ikke:) dette kommer du aldri til å få bruk for av den enkle grunnen at de er for tykke i selve stammen på jernene. Du får ikke jern med bits inn i hullene du skal.............

Lenke til kommentar
om du er lur så kjøper du deg et skrujernsett med bits isteden for mange skrujern

 

da sparer du plass og om spissen går i stykker så er en bit billigere enn en skrujern.

 

9323474[/snapback]

 

nei det gjør du ikke:) dette kommer du aldri til å få bruk for av den enkle grunnen at de er for tykke i selve stammen på jernene. Du får ikke jern med bits inn i hullene du skal.............

9324066[/snapback]

 

ehm har brukt det hele skoleåret jeg! funker fint! husk det er bare 5mm inn til skruen på de aller fleste komponentene som har ganske lite hull da

Lenke til kommentar

Elektro er veldig gøy. Men du har en stooor fordel om du er glad i mattematikk og delvis natufag/fysikk. Da blir skoleåret mye enklere.

 

Har du råd så kjøper du kvalitetsverktøy. Når du kommer litt inn i faget vil du ha god bruk for verktøyet på hjemmebane og ellers også, så det er ingen dårlig invistering. Alternativet er å kjøpe billigrammel til å begynne med, å heller kjøpe litt bedre verktøy (baco-jern og flukemeter) når du blir litt mer dreven.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Skolene pleier også å sende ut en pris på en pakke med kvalitets verktøy. Jeg betalte ca 2500kr for hele verktøykassen i 2005, brukt det mye og det ser ut som det er nytt enda. De annbefaler å kjøpe godt utstyr, pga sikkerhet, kvalitet.

 

~ Mortis360

9326111[/snapback]

Sant, og mange skoler har avtaler med bedrifter så det er rabatter og få.

Lenke til kommentar

Ein ting eg lure på, eg tenkte eg skulle kjøpa meg universalinstrument på Clas Ohlson, men kva for ein av desse som er her skal eg velga?

 

Den må ha spenning- og strømmåling for like- og vekselstrøm samt resistansmåling som minimum. Minimum CAT II, helst CAT III.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...