Gå til innhold

Verktøy til Elektrofag VG1?


Anbefalte innlegg

Høres ut som om at skoleverket / politikerne skyver flere og flere utgifter over på studentene.  Vi måtte hvertfall ikke kjøpe eget verktøy for 20 år siden.

9323524[/snapback]

 

Ikke jeg heller - for 4 år siden. Men men - greit om dere skal ta noen jobber på si ;)

Anyhow.. Du bør skaffe deg kabelkutter fra bahco. Det er en slags avbiter med 2 "høl" - et stort og et litt mindre. Den er GENIAL til å klippe/avisolere kabel med.

Fant bare dette bildet - den finnes i en litt kortere, hendig utgave. Alle trikkere med litt vett i huet bruker den. Men vær forsiktig når den er ny - da er den sylskarp ;) Fåes kjøpt hos evt. elgrossister. Dra innom otra/solar/onninen/elektroskandia, si at dere er skoleelever og skal kjøpe noe verktøy, så får dere sikkert dratt kortet.

Edit: Ang. måleinstrument - vær klar over at ved måling på spenningssatt anlegg må dere ha et instrument godkjent for MINST 1000V.

Jeg, derimot fikk et "ikke-godkjent" måleinstrument av sjefen rett før fagprøva.. lol

 

 

 

Hva blir det neste? Bilmekanikerelever som må kjøpe inn egen løftebukk?

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mhm, kjøpt meg faktisk multimeter på Clas Ohlson, læraren sa det var eit heilt greitt ett.

 

Iallfall, her er alt eg har kjøpt:

 

Jernia:

 

- SKRUTREKKER TVERRSP 3X75 FIXIT

- SKRUTREKKER POZ 2 FIXIT

- SKRUTREKK. TVERRSP 5X100 FIXIT

- PENNHAMMER NW2618 225 IRONSIDE

 

S. Tvedt AS (Os)

 

- Bahco kniv

- Bahco 140 mm avbiter

- Kinzo spisstang

- Orbis kabelstripper

 

Clas Ohlson:

 

- BST BS1801 multimeter

 

Til saman blei prisen ca. 990,- kr (dyrt :hrm: ).

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde vært skoleelev nå. Og måtte betalt for verktøy og instrumenter. (bortsett fra at jeg hadde grått noen bitre tårer) Hadde jeg satsa på billigverktøy. Dels på grunn av at når man går på skole har man "viktigere" ting å bruke pengene på. Dels på grunn av at far sikkert har noe man kan bruke. Men det viktigste er at andre stjeler/låner verktøyet ditt hvis du har bra eller dyrt verktøy. Når det gjelder instrumenter ville jeg kjøpt det billigste GODKJENTE instrumentet fra chlas olson eller biltema. Om det er litt feilmargin på instrumentene kontra instrumenter som er tre ganger dyrere har det ikke noe å si for skolebruk. Det er forsåvidt ikke store avviket heller. Har brukt biltema og fluke til 10x prisen paralelt uten store forskjeller.

 

Men hvis du vil legge litt penger i instrument, gå for fluke 117 fremfor t5. Mye flere funksjoner, faktisk like stort i/verktøykassen. "tang"-kjeften har så stor feilmargin at du allikevel må ha ett tangampermeter for å få målinger til å stole på.

Lenke til kommentar

Det heter utsparingstang.

 

Elgrossister (Solar/Otra/elektroskandia/onninen).. Evt. elektroimportoren.no

 

Må registrere deg for å se pris.

Edit: kr. 426.31 inkl. mva.

 

Garantert billigere hvis du får dratt innom en elforhandler. De fleste (solar/elektroskandia etter hva jeg vet) har en ordning som lar deg bruke kort. - i utgangspunktet ikke for privatpersoner, men kan alltids hende de gjør unntak :p

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...