Gå til innhold

MSI klargjør X38-kort


Anbefalte innlegg

Hvorfor kan de ikkje ha en skikkelig sata kontroller på hovedkortet? 12 porter med alle mulige raid nivåer hadde vært kjekt! Intigrert selvfølgelig :D

 

6 interne porter er latterlig lite spør du meg. på dfi sli dr 939 hk var det 8 sata og 4 ata. Da kunne man ha 12 enheter. Trenden går feil vei med å ha færre sata enheter :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, eksterne harddisker kan bruke SATA istedet for USB-portene.

9320658[/snapback]

Blir ikke det litt frankesteinaktig... Ikke særlig pent med andre ord.

9320662[/snapback]

 

egentlig ikke, du får eksterne kabinetter som har esata i tillegg til usb2. Ser ut som et vanlig harddiskkabinett der du bruker en sata kabel for å koble den til...

Endret av josh
Lenke til kommentar
Vel, eksterne harddisker kan bruke SATA istedet for USB-portene.

9320658[/snapback]

Blir ikke det litt frankesteinaktig... Ikke særlig pent med andre ord.

9320662[/snapback]

 

egentlig ikke, du får eksterne kabinetter som har esata i tillegg til usb2. Ser ut som et vanlig harddiskkabinett der du bruker en sata kabel for å koble den til...

9320680[/snapback]

Da så :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvorfor kan de ikkje ha en skikkelig sata kontroller på hovedkortet? 12 porter med alle mulige raid nivåer hadde vært kjekt! Intigrert selvfølgelig :D

 

6 interne porter er latterlig lite spør du meg. på dfi sli dr 939 hk var det 8 sata og 4 ata. Da kunne man ha 12 enheter. Trenden går feil vei med å ha færre sata enheter :(

9320666[/snapback]

 

 

Tror begrensningen ligger i ICH9R-sørsiden. Så for å få flere porter trengs det ekstra kontroller (sånn som på P35 Platinum, der det er 4 intel SATA porter og to eSATA porter og en SATA kontroller fra marvell for å trø inn en ekstra SATA port på kortet). Det er kanskje lite, ja.

Lenke til kommentar

For å skjære litt gjennom den Creative diskusjonen så synes jeg det er rart at de presser det på brukeren uansett. Elsker X-fi kortet mitt men elsker også at det er en ekstern løsning for å si det sånn ..

 

..x38 skal teoretisk kunne kjøre SLI, husker å ha lest at det var noe lisensgreier som hindret dette slik at skal man kjøre SLI så må det gjøres vha hjemmesnekret drivere (har desverre ikke lenke).

 

Har de fjernet vanlig pci-spor + PATA kontakt?

Lenke til kommentar
Det er i hvert fall ubrukelig i noe annet OS enn Windows. Det hjelper ikke om lydkortet er bra når det er totalt ubrukelig i Linux/UNIX, og det er nettopp disse operativsystemene man har tenkt å bruke.

 

Edit: jeg har heller ikke så mye tillit til Creative. Driverne skulle etter planen vært her for lenge siden.

9320607[/snapback]

...for DITT bruk ja. Noe som en kanskje bør tenke litt over ;)

9320664[/snapback]

Hva hjelper det om du kjøper hardware som er totalt låst til en platform i den tidsperioden som produsenten gidder å oppdatere drivere til dem?

 

Og for Linux/*nix-platformen tror jeg de aller fleste har gått grundig lei binary-blobs som bare skaper problemer, ustabiliteter og irritasjon for utviklere og brukere.

Lenke til kommentar
Vel, eksterne harddisker kan bruke SATA istedet for USB-portene.

9320658[/snapback]

Blir ikke det litt frankesteinaktig... Ikke særlig pent med andre ord.

9320662[/snapback]

 

Neida, eSATA er ikke likens som vanlig SATA.

 

Det gir dessuten mye raskere ytelse enn USB2.0 fordi USB krever en enorm mengde overhead og belaster CPU svært mye ved avanserte operasjoner. eSATA bevarer samtidig mulighetene for S.M.A.R.T. monitoring bl.a.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar
Hvorfor kan de ikkje ha en skikkelig sata kontroller på hovedkortet? 12 porter med alle mulige raid nivåer hadde vært kjekt! Intigrert selvfølgelig :D

 

6 interne porter er latterlig lite spør du meg. på dfi sli dr 939 hk var det 8 sata og 4 ata. Da kunne man ha 12 enheter. Trenden går feil vei med å ha færre sata enheter :(

9320666[/snapback]

 

Enig, de kan fase ut ATA fullstendig på toppmodellene for min del, og kjøre gjerne 16 porter. Akkurat nok til et STACKER med fullt av HDD :)

Lenke til kommentar
Det er i hvert fall ubrukelig i noe annet OS enn Windows. Det hjelper ikke om lydkortet er bra når det er totalt ubrukelig i Linux/UNIX, og det er nettopp disse operativsystemene man har tenkt å bruke.

 

Edit: jeg har heller ikke så mye tillit til Creative. Driverne skulle etter planen vært her for lenge siden.

9320607[/snapback]

...for DITT bruk ja. Noe som en kanskje bør tenke litt over ;)

9320664[/snapback]

GNU/Linux er i vinden for tiden. Og hovedkort basert på high-end chipset fra Intel (875P, 925X, 975X osv) har en tradisjon for å være ganske så kompatible med de fleste OS. Da er det synd at denne gode tradisjonen på en måte blir brutt ved at en chip som X-Fi blir brukt, når X-Fi har såpass dårlig støtte. Og som sagt tidligere, på slike hovedkort forventer jeg at brikker fra Intel eller Broadcom blir brukt til nettverk, både med tanke på kvalitet og kompatibilitet.

Lenke til kommentar
Det var ihvertfall plass til nok RAM. :)

9320577[/snapback]

Ikke noe spesielt mer enn de aller fleste vanlige hovedkort har nå for tida. Dvs. maksimalt 4 rambrikker av gangen. Kortet støtter DDR2 eller DDR3, ikke begge deler samtidig.

 

Er det noe jeg ikke forstår ?? Finner kun 2 SATA kontakter ??

9320555[/snapback]

Hvorfor kan de ikkje ha en skikkelig sata kontroller på hovedkortet? 12 porter med alle mulige raid nivåer hadde vært kjekt! Intigrert selvfølgelig :D 6 interne porter er latterlig lite spør du meg. på dfi sli dr 939 hk var det 8 sata og 4 ata. Da kunne man ha 12 enheter. Trenden går feil vei med å ha færre sata enheter :(

9320666[/snapback]

Mulig jeg er blind, men ser jeg bare 2 sata kontakter?

9320767[/snapback]

Husk at kortet er myntet på spillentusiaster, overklokkere etc. Ikke på de som skal ha seg lagringsserver. Jeg synes egentlig det er flott at de skiller litt på de to markedene. Hvis man stapper alt for mye på ett hovedkort så ender det bare med at man må gjøre kompromisser som går ut over alle egenskaper. Egentlig kunne jeg sett for meg et ennå tydeligere skille på de to markedene. Alt-i-ett løsninger blir som regel halvbra til alt. Har man heller en egen PC spesielt tilpasset lagring og en egen PC spesielt tilpasset overklokking og spilling så tror jeg man får en bedre totalløsning.

 

Ellers så må jeg slenge meg på kommentaren fra mange andre her om at X-Fi er ubrukelig og gir null verdi i Linux. Hovedkortet blir sikkert dyrere enn hovedkort uten X-Fi og da er det mye lurere for Linux-brukere å styre unna dette og kjøpe et konkurrerende kort som er billigere fordi det ikke har X-Fi.

Lenke til kommentar

Chipsettet kan også være myntet på kraftige arbeidsstasjoner. X38 etterfølger 975X osv, og disse chipsettene har også workstation klassifisering i tillegg til high-end desktop. P35, 965 osv har ikke workstation klassifisering og vil heller aldri få det, noe X38 ganske sikkert kommer til å få.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kjempe bra at vi får sikkelig lydkort integrert, slipper folk så bruker kvalitets betalt OS å kjøp seg et dedikert lydkort :) Bra jobba Intel/MSI/Creative.

 

(Men ehh på et mer seriøst punkt så er dette her sløsing med mindre de får det til samme pris så andre dårligere lydbrikker. Pga vista's måte å behandle lyd på, sjekk med googel for mer info)

 

Edit: Men for winxp så er det berre snadder.

Endret av Innokentij
Lenke til kommentar
Elendig valg av lydkort. X-Fi lydkortserien har ikke drivere for Linux.

9320504[/snapback]

Vel, så kjøp et X38 kort av et annet merke, så slipper du plages ved det. Så kan du få et "heftig" integrert lydkort fra Realtek i steden :!:

 

For windows-brukere er dette derimot en fin ting spør du meg :)

 

Men antagelig vil 99% av alle PC-brukere (spillere og overklokkere med..) komme billigere unna det ved å kjøpe et P35 kort og et separat X-FI kort (eller noe "heftig" som støttet Linux), uten tap av ytelse eller OC potensiale. Som vi alle vet har hovedkortet forferdelig lite å si for ytelsen på en PC i praksis.

Lenke til kommentar
Man kan koble til en PCI-e S-ATA kontroller på en av PCI-e portene. Man brukes sikkert ikke alle uansett. Da kan man bruke kortet som workstation med brukbar lagring.

9321722[/snapback]

 

Det kan man, men det er allikevel fint med mange sata-porter på hvoedkortet.

 

Viderer fordrer det at PCIe-slottene støtter andre ting en skjermkort, noe som sjokkerende nok ikke er kjempevanlig, det er overraskende mange kort som kun støtter skjermkort, mitt håo er at alle x38-kort, i kraft av å være "workstation" støtter alle typer PCIe-kort.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men antagelig vil 99% av alle PC-brukere (spillere og overklokkere med..) komme billigere unna det ved å kjøpe et P35 kort og et separat X-FI kort (eller noe "heftig" som støttet Linux), uten tap av ytelse eller OC potensiale. Som vi alle vet har hovedkortet forferdelig lite å si for ytelsen på en PC i praksis.

9321730[/snapback]

Ikke nødvendigvis, fordi det ganske sikkert blir brukt mer kvalitetskomponenter i X38 baserte hk enn hva som er tilfelle med P35. F.eks. forventer jeg at brikker fra Intel eller Broadcom blir benyttet på nettverk. X38 baserte kort med kontrollere fra Marvell eller Realtek vil være en skam.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...