Gå til innhold

Hvordan kan økt avgift gi redusert statsinntekt?


Anbefalte innlegg

Avgiftene på tobakk øker i så å si hvert eneste statsbudsjett. Hvordan kan det da ha seg at statens inntektene fra tobakksavgiften synker?

 

I statsbudsjettet for 2001 utgjorde statens inntekter på tobakk 7,8 mrd

Avgifter på tobakk....................................... 7 775 000

http://www.stortinget.no/budved/2001/oversikt.html

 

I statsbudsjettet for 2006 var den sunket til 7,2 mrd

Avgifter på tobakk 7 151 000 – – 7 151 000

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/r....html?id=436334

 

Hvordan kan det ha seg? Hvordan kan statens inntekter på noe synke når avgiftene på det øker?

 

Kan svaret være å finne i Adressavisas oppslag i dag, om at vi nå kjøper 42 prosent av vår tobakk i utlandet?

Vi hamstrer røyk i utlandet

Nesten halvparten av røyken som dras ned i lunger på norsk jord, blir kjøpt utenfor landets grenser.

 

I 1990 svarte 9 prosent av røykerne at det siste døgnets forbruk av tobakk var kjøpt i utlandet. I fjor sa 42 prosent det samme, ifølge rapporten «Tall om tobakk» fra Sosial- og helsedirektoratet.

 

Størstedelen av de utenlandske sigarettene kommer fra Sverige, ifølge den nye rapporten.

 

– Dette er ikke overraskende for oss. Et økende antall tobakksbrukere har dratt over grensa for å handle siden 1990-tallet. Omfanget kan være enda større enn 42 prosent på grunn av smuglingen, sier informasjonssjef Jarle Hammerstad i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article913839.ece

Endret av Nyx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er nok utrolig mange færre som røyker enn for bare noen få år siden. Men takk for å prøve å finne en negativ vinkling på det.

9320274[/snapback]

 

 

Spurt på en annen måte, hvor mye taper staten på at andelen tobakk som

det ikke er betalt avgifter til den norske stats av, har økt fra 9 til 42 prosent?

 

Hvis vi regner at statens inntekter fra avgifter på tobakk beløper seg til 7,2 mrd kroner i året, og avgiftene kommer fra bare 58 prosent av konsumet, så betyr det at staten taper X = 7,2 mrd x 42 % / 58% = 5,2 mrd i avgifter på tobakk i året.

 

Staten taper altså 5200 milloner kroner i året på at folk skaffer seg tobakk i andre land. Uten tobakkshandelen over grensene, så ville staten hatt en inntekt fra tobakksavgiftene på 7,2 mrd + 5,2 mrd = 12,4 mrd.

 

Forøvrig er jo et tap på 5,2 mrd veldig mye penger. En sum vi kunne brukt på mange gode formål. Det ville sikkert rekke langt for å få bygd de 13 000 sykehjemsplassene vi mangler i dag. Og det er jo nesten like mye som de rød-grønne overførte til kommunene i 2006.

 

Så kommer spørsmålet, hva er årsaken til at folk handler så mye som 42 prosent av sin tobakk i utlandet?

 

Kan det være det stigende norske prisnivået, og at norske priser har steget mye mer enn svenske, finske, danske etc? Og ville den norske stat få mer inntekter på avgifter på tobakk, dersom staten senket avgiften og dermed oppnådde mindre kjøp i og smugling fra andre land? Er det tenkelig?

 

Kunne vi altså fått økte statsinntekter ved å dempe avgiftene?

 

I så fall er det flere skatter og avgifter som er sånn at staten hadde fått økte inntekter ved å redusere dem?

 

Det høres jo paradoksalt ut, men det må jo være et meget interessant tema som vi burde finne ut av -dvs. hvilke reduserte skatter og avgifter ville gitt oss økte statsinntekter.

Endret av Nyx
Lenke til kommentar

Økte avgifter er ett av verktøyene staten bruker for å redusere antall røykere (vil jeg tro), så å redusere avgiftene igjen synes for meg helt utenkelig.

 

At 42 prosent kjøper sin tobakk i utlandet skyldes vel at de kan få det til halv pris eller noe, aner ikke prisen på tobakk.

 

Personlig venter jeg bare på at man forbyr salg av dritten. Men det er vel politisk selvmord og vil ses på som inngrep i privatlivet og folks rett til å velge.

Lenke til kommentar

Må bare skyte inn at jeg synes det høres ekstremt rart ut at 42% av all tobbakk som røykes i Norge kommer fra utlandet. Dette stemmer overhodet ikke med det mønsteret jeg kan observere blandt alle røykerene jeg kjenner eller kommer i kontakt med fra dag til dag. Det må nesten være noe feil som er gjort i den undersøkelsen for å komme frem til det tallet.

 

Videre så er det også min personlige observasjon at en betydelig andel av røykerene jeg kjenner har sluttet, jobber med å slutte eller har trappet kraftig ned. Det er også vesentlig færre som røyker på utebordene på cafe nå enn det var for noen år siden. Samme tendensen ser man lett utenfor inngangene til universiteter, større offentlige kontorbygg osv. For meg ser det ut som en generell trend at mange færre røyker nå enn før.

Lenke til kommentar
Må bare skyte inn at jeg synes det høres ekstremt rart ut at 42% av all tobbakk som røykes i Norge kommer fra utlandet. Dette stemmer overhodet ikke med det mønsteret jeg kan observere blandt alle røykerene jeg kjenner eller kommer i kontakt med fra dag til dag. Det må nesten være noe feil som er gjort i den undersøkelsen for å komme frem til det tallet.

 

Videre så er det også min personlige observasjon at en betydelig andel av røykerene jeg kjenner har sluttet, jobber med å slutte eller har trappet kraftig ned. Det er også vesentlig færre som røyker på utebordene på cafe nå enn det var for noen år siden. Samme tendensen ser man lett utenfor inngangene til universiteter, større offentlige kontorbygg osv. For meg ser det ut som en generell trend at mange færre røyker nå enn før.

9326290[/snapback]

 

Det høres veldig mye ut. Men det du finner på handletur i Sverige er vel helst folk du ikke ser så mye til med cappucino på café. Folk med dårlig råd, lavtlønte, uføre, trygdede og pensjonister etc. Og det er vel da de som røyker mest, og har mest å spare inn på å ta seg en ti-tolv svensketurer i året for å handle sin tobakk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...