Gå til innhold

Mitt første bilde solgt


Anbefalte innlegg

Nå har jeg aldri gjort noe som helt forsøk på å selge noen av bilder, men her tidligere i uken fikk jeg en henvendelse på mail fra en som hadde sett et bilde jeg hadde liggende på foto.no - og ville gjerne bruke det på en plakat i sammenheng med en messe i Italia i regi av noe som heter Visit Oslo. Om de fikk lov, ville de også bruke bildet i den offisielle guiden til hovedstaden, Oslo Guiden, som trykkes i over 1 mill eksemplar.

Visste ikke helt hvordan jeg skulle svare han på prissetting, men fant ut at det var greit å legge seg på frilans-satsene. Får 2500,- + mva, dvs 3.125,- for bildet (sendt på TIFF-format). Da får de bruke bildet som de vil, men med kredittering. Artige greier :)

Han spurte meg også om jeg hadde flere bilder fra Oslo, men da må jeg i såfall grave litt i arkivet.

 

Muligens det har vært vist før her, men slik ser det nå altså ut (Frammuseet)

post-21338-1187433356_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, takk :)

 

Ang prisen hadde det nok nødigst vært mer å hente (med mindre jeg hadde hatt et navn). Et byrå som f.eks Samfoto, bestående av et lite håndplukket utvalg av landets beste fotografer, tar seg omtrentlig det samme betalt for sine bilder (70x100 plakat ligger på 2500,-).

For å si det sånn; kun liggende på disken min er det verdt 0,-.

 

Stod ved 'slottet' (Krigsskolen/BI?) på Ekeberg hvor man har fin utsikt over deler av byn. Brukte en 300mm + 1.4 konverter. 2 sek eksp.tid.

Kan ikke få sagt nok hvor viktig det er med trådutløser/evt tidsutølser og helst speillås ved slike brennvidder + lang lukkertid.

Finger på utløser = (ofte) ubrukelig bilde.

Lenke til kommentar

Ragamuffin:

 

Gratulerer! Du tar jo mange flotte bilder syns jeg, så det var ikke så veldig overraskende at du fikk et slikt tilbud. For ca 10-11 mnd siden la du inn et enestående landskapsbilde i billeddkritikken her...et bilde av innsjø med fjell omkring med en fin forgrunn (tror det var steiner)...dette bildet er også høyst sannsynlig salgbart.

Lenke til kommentar

Takker til dere andre også.

 

Bildet du tenker på er sikkert et fra Jølster i Sunnfjord (Sogn & Fj) en fin sumardag i fjor :) Faktisk er det ikke langt unna der jeg har flytta til nå, så se ikke bort fra at det blir flere landskapsbilder fra denne kanten når jeg får litt mer tid til foto enn det er akkurat nå.

Lenke til kommentar

Gratulerer. Det er ingen grunn til å skamme seg over å være kreditert det bildet, for det er ganske stilig. Når det gjelder prissetting så synes jeg den er riktig. Man skal være ytterst forsiktig med å ta for mye, når man ikke er en annerkjent proff. Da skal man egentlig være fornøyd med å få takst, selv om omfanget av bruk er stort. Overpriser man seg som amatør, så kan det få alvorlige konsekvenser for fremtidig mulig salg av bilder (=null fremtidig salg av bilder). Det finnes nemlig nok proffer de kan gå til for å få et lignende bilde, så her har du gjort det som er strategisk riktig. Bravo, og gratulerer.

Lenke til kommentar
Gratulerer. Det er ingen grunn til å skamme seg over å være kreditert det bildet, for det er ganske stilig. Når det gjelder prissetting så synes jeg den er riktig. Man skal være ytterst forsiktig med å ta for mye, når man ikke er en annerkjent proff. Da skal man egentlig være fornøyd med å få takst, selv om omfanget av bruk er stort. Overpriser man seg som amatør, så kan det få alvorlige konsekvenser for fremtidig mulig salg av bilder (=null fremtidig salg av bilder). Det finnes nemlig nok proffer de kan gå til for å få et lignende bilde, så her har du gjort det som er strategisk riktig. Bravo, og gratulerer.

9308174[/snapback]

 

Takk for det, og ja, skulle til å si det i et innlegg lenger oppe men glemte det; man må ikke bli for grisk og urimelig. Jeg hadde som sagt ingen god idé ang priser, men la meg på nivået som var å finne her http://www.nj.no/Frilans/Frilanssatsene/?m...licShow;ID=5415

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Nå har jeg aldri gjort noe som helt forsøk på å selge noen av bilder, men her tidligere i uken fikk jeg en henvendelse på mail fra en som hadde sett et bilde jeg hadde liggende på foto.no - og ville gjerne bruke det på en plakat i sammenheng med en messe i Italia i regi av noe som heter Visit Oslo. Om de fikk lov, ville de også bruke bildet i den offisielle guiden til hovedstaden, Oslo Guiden, som trykkes i over 1 mill eksemplar.

Visste ikke helt hvordan jeg skulle svare han på prissetting, men fant ut at det var greit å legge seg på frilans-satsene. Får 2500,- + mva, dvs 3.125,- for bildet (sendt på TIFF-format). Da får de bruke bildet som de vil, men med kredittering. Artige greier :)

Han spurte meg også om jeg hadde flere bilder fra Oslo, men da må jeg i såfall grave litt i arkivet.

Gratulerer! Du har gang på gang vist at du kan ta bilder, og det er artig at du får lønn for strevet :o)

 

Prisen synes jeg også er helt fair, og de ekstra kronene for mva kan du også stikke rett i lommen, som Anew sier er du ikke pliktig til å innrapportere skatt/mva før beløpet overstiger 50000 kr.

Lenke til kommentar

Flott bilde og flott at du får betalt.

 

Gratulerer! Du har gang på gang vist at du kan ta bilder, og det er artig at du får lønn for strevet :o)

 

Prisen synes jeg også er helt fair, og de ekstra kronene for mva kan du også stikke rett i lommen, som Anew sier er du ikke pliktig til å innrapportere skatt/mva før beløpet overstiger 50000 kr.

 

Sikker på dette? Grensen for registrere seg for merverdiavgift (momsregisteret) er kr. 50.000,-,. Trodde imidlertid at du var pliktig til å føre slike inntekter opp på selvangivelsen. Ingenting er bedre enn om du har rett, så slipper jeg å skatte for de få kronene jeg har tjent på foto i år :)

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Sikker på dette? Grensen for registrere deg for merverdiavgift (momsregisteret) er kr. 50.000,-,. Trodde imidlertid at du var pliktig til å føre slike inntekter opp på selvangivelsen.  Ingenting er bedre enn om du har rett, så slipper jeg å skatte for de få kronene jeg har tjent på foto i år :)

Mulig grensen for inntekt på hobby er lavere, jeg innbilte meg at den var 30000 (før Anew skrev), kan sjekke hvem som har rett senere. Men jeg er ganske sikker på at du kan tjene et visst beløp på hobbyen din uten at det er skattbart. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Jeg har jo tidligere solgt noen bilder, og sjekket da med fylkesskattekontoret i Oslo. De sa at denne inntekten ikke var skattepliktig.

 

Det faktum at Ragamuffin har tatt dette bildet for seg selv, og så tilfeldigvis har fått en kjøper, understreker "hobbypreget" - dette er ikke et "foto-oppdrag", men salg av rettigheter til et bilde han alt hadde tatt i hobbysammenheng. Om man er i tvil kan man oppgi inntekten på et vedlegg til selvangivelsen, og forklare saken.

 

Det forutsettes også at Ragamuffin har en annen jobb, og at denne ikke er fotorelatert.

 

Her er en artikkel: http://www.pengedoktoren.no/bedrift/hobbyskatt.htm

(merk at de her sier ubegrenset inntekt i enkelttilfeller)

 

Edit - tar inn et sitat her:

Norsk skattelov følger det såkalte symmetriprinsippet. Det betyr at når en viss type inntekt er skattepliktig (for eksempel renteinntekter), skal tilsvarende utgift være fradragsberettiget (for eksempel renteutgifter). Hvis inntekt av hobby skulle vært skattepliktig, ville symmetriprinsippet sørget for at vi fikk fradrag for utgiftene. Men myndighetene regner med at den inntekten vi måtte ha på hobbyvirksomhet, er forsvinnende liten i forhold til utgiftene. De aller fleste hobbyer går med underskudd, og derfor vil samfunnet tape på å gjøre hobbyinntekten skattepliktig.

 

Prinsipper er fine ting. Enkelte tror jo av og til at skattesystemet i Norge er fullstendig urimelig, men det er det altså ikke alltid. :) Det hadde vært utrolig fint å kunne trekke fra utstyret på skatten... :innocent:

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...