Gå til innhold

Det gjelder DEG


Anbefalte innlegg

oppfordrer alle kristne og spesielt ikke-kristne til å ta seg et par minutt og høre dette

 

Litt annerledes enn de fleste "Tro på Gud!!" leksjonene. Likte denne taleren utrolig godt.

Utrolig bra diskusjonsemne.

 

Absolutt verdt et par minutters lytting!

 

PS: må ha i-tunes for å høre!

 

http://dittparadis.no/filedb/modules/media/id_1993.mp3

Endret av bolette
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Atte... hva? Hva er det meningen linken skal vise? Jeg får ikke opp noe jeg. Er dette sånn kristenpropoganda du linker til, som forteller at Jesus og Gud er riktig å tro på og blablabla? Fortell litt for faen, ikke bare kom med en link.

9305486[/snapback]

 

du må ha itunes for å høre

er en bibeltime fra UL i haugesund i sommer

 

det er nettopp det du sier, kristenpropaganda i sin rette mening ;)

Litt annerledes enn de fleste "Tro på Gud!!" leksjonene. Likte denne taleren utrolig godt.

Lenke til kommentar

Vet du, jeg går ikke helt på den der. Å prøve og forklare dette med jesus på en naturlig måte blir for dumt. Å tro eller ikke tro, det skjer oppi hodet ditt. den virkelige verden går videre år for år selv om du torr på gud. gud skapte ikke jorda fordi det står i bibelen, eller fordi du tror det. evolusjonsteorien er naturlig, beviser er det nok av. likevel velger du å TRO at det ikke er sånn, fordi du har blitt fortalt det av dine foreldre eller på bibelskole?

 

jeg skjønner ikke helt hvordan kristne tenker jeg.

Lenke til kommentar
Vet du, jeg går ikke helt på den der. Å prøve og forklare dette med jesus på en naturlig måte blir for dumt. Å tro eller ikke tro, det skjer oppi hodet ditt. den virkelige verden går videre år for år selv om du torr på gud. gud skapte ikke jorda fordi det står i bibelen, eller fordi du tror det. evolusjonsteorien er naturlig, beviser er det nok av. likevel velger du å TRO at det ikke er sånn, fordi du har blitt fortalt det av dine foreldre eller på bibelskole?

 

jeg skjønner ikke helt hvordan kristne tenker jeg.

9305668[/snapback]

 

hvis du skal ta den "approachen" på det kan jeg like godt snu det om.

Gud forsvinner ikke selv om du ikke tror på han, himmelen fins selv om du ikke tror på det.

 

pleier egentlig ikke å si det sånn på spissen, men kan du så kan jeg ;)

 

Jeg tror ikke fordi jeg har blitt fortalt at jeg skal det, men fordi jeg VIL

Jeg liker å ha Jesus i livet mitt, jeg liker å be om hjelp når jeg er redd, har problemer eller andre ting, jeg liker å føle at det er en som passer på meg

Lenke til kommentar

En kan også vrenge litt på det og postulere din opplevelse av at noen passer på deg og kommuniserer på ett eller annet plan som en litt mer avansert form for "usynlig venn" som barn ofte finner opp.

 

Disse kan oppfattes som meget reelle, da hjernen fungerer slik at den gjerne går med på å lure seg selv til å høre stemmer, rasjonalisere ting som er irrasjonelle og mye annet som kan tolkes til å være "spirituelt".

Det skal forbløffende lite til å lure seg selv om en fra før er innstilt på at enkelte ting skal skje eller om en ønsker å ilegge enkelte ting en egen tolkning. Du poengterer jo meget tydelig at du ikke tror på et grunnlag av teologisk og rasjonell overbevisning, men fordi du VIL, noe som rett og slett kan bunne i en bevisst eller underbevisst frykt for å ikke være trygg, et ønske om å hele tiden ha noen nær deg eller ha noen å kommunisere med eller andre helt forklarlige psykiske årsaker.

 

Det er nå det første som slår meg når jeg leser det du skriver.

 

Anbefaler "The Blank Slate" - meget fin bok som forteller mye om hvordan sinnet fungerer. Meget bra bok som garantert gir etpar ahaopplevelser uansett livssyn.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
En kan også vrenge litt på det og postulere din opplevelse av at noen passer på deg og kommuniserer på ett eller annet plan som en litt mer avansert form for "usynlig venn" som barn ofte finner opp.

 

Disse kan oppfattes som meget reelle, da hjernen fungerer slik at den gjerne går med på å lure seg selv til å høre stemmer, rasjonalisere ting som er irrasjonelle og mye annet som kan tolkes til å være "spirituelt".

Det skal forbløffende lite til å lure seg selv om en fra før er innstilt på at enkelte ting skal skje eller om en ønsker å ilegge enkelte ting en egen tolkning. Du poengterer jo meget tydelig at du ikke tror på et grunnlag av teologisk og rasjonell overbevisning, men fordi du VIL, noe som rett og slett kan bunne i en bevisst eller underbevisst frykt for å ikke være trygg, et ønske om å hele tiden ha noen nær deg eller ha noen å kommunisere med eller andre helt forklarlige psykiske årsaker.

 

Det er nå det første som slår meg når jeg leser det du skriver.

 

Anbefaler "The Blank Slate" - meget fin bok som forteller mye om hvordan sinnet fungerer. Meget bra bok som garantert gir etpar ahaopplevelser uansett livssyn.

9305805[/snapback]

 

hm.. interessant!

jeg sier meg ikke 100 % uenig i deg, men mener jeg hadde visst forskjellen på en oppdiktet følelse og en følelse fra Gud...

Men hvis du tenker på det på din måte? Hvordan forklarer du da at folk f.eks blir kvitt en fysisk sykdom vha bønn?

Kjenner flere som har fått diagnose frisk etter bønnesvar

Lenke til kommentar

Hehe, sirkulært argument ;)

Du definerer det som "guddommelig" fordi du vil det skal være det, akkurat som en kan forvente faktisk.

 

Angående bønn som kur har jo blitt ugjendrivelig tilbakevist som følge av en eller flere av bl.a disse årsakene:

 

1: Placeboeffekten, den spiller faktisk en meget sttor rolle på hvordan kroppentakler sykdom rent fysiologisk, det har jeg selv opplevd uten at det var noe bønn med i bildet.

1: Tid leger forbausende mange sykdommer, spesielt om effekten i pkt. 1. er med i bildet.

3: Av og til blir folk rett og slett bare friske, selv fra alvorlige sykdommer som f. eks kreft.

 

Søk på google etter vitenskapelige forsøk på bønn så finner du fort ut at det ikke er hold i dette. Hva du har opplevd personlig er nok desverre ikek representativt mhp det bevismaterialet som finnes forøvrig, men du kan jo f.eks sjekke hvor mange som IKKE ble friske selv om de ble bedt for i samme slengen.

Vi mennesker har en evne til å fortrenge negativ informasjon og fokusere på det positive så det dominerer vår oppfatning av ting. Ganske nyttig mhp det at vi ikke skal ende opp som en gjeng nihilistiske zombier egentlig.. Du husker ikke på alt mulig negativt, ikke sant?

 

Et annet aspekt er han som sa han fikk svar på sine bønner i form av 100k mer i årslønn, mens nabokona som hele menigheten ba for døde av sykdom. Jeg vil si dette er en meget pussig prioritering.

 

Om du vil se noe som virkelig kan sees som et miralkel innen medisin så ta en titt her.

 

De øvrige snuttene kan også anbefales, meget interessante vinklinger på nye ting innen alt fra komedie, filosofi, teknologi, medisin, kulturell utvikling og mye annet :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke fordi jeg har blitt fortalt at jeg skal det, men fordi jeg VIL

Jeg liker å ha Jesus i livet mitt, jeg liker å be om hjelp når jeg er redd, har problemer eller andre ting, jeg liker å føle at det er en som passer på meg

 

Du sier du tror fordi du VIL... Men har du noengang tenkt igjennom det? Jeg mener skikkelig tenkt igjennom dette, uten "eventyr briller"?? Det jeg mener er: har du tenkt igjennom alternativene? Eller har du som de fleste andre kristne NEKTET å se "lyset" selv om du kan det?

 

Hvem er jesus? Vet du det eller tar du bare ordet til andre for hvem denne fyren er? Hva er jesus? For deg, hva er han? Kan du, helt ærlig, jeg mener innerst inne ærlig, stole på at det i det hele tatt har vært noen "jesus"? Kan du det? Du er helt sikker? Men bevisene da? Du tror ikke fordi noen har sagt du skal tro, men hvorfor tror du da? Bevisene er enorme for at det ikke finnes noen jesus og allikevel tror du på det? Klart, hvis du ALDRI har tenkt at det skulle finnes bevis, hvis du aldri har tenkt spørsmålet eller tvilt det bitte litte grann på denne jesus er det klart du tror på det og hvorfor skulle du ikke det, men hvis jeg sier det finnes utallige bevis på at det ikke finnes noen jesus, tror du meg da? Eller VIL du, til tross for overveldene bevis, fremdeles tro på denne jesus? Hva er så trygt meg jesus egentlig? Har du ingen tro på at du er verdt mer enn det du tror du er verdt? Du gjemmer deg ikke bare bak denne jesusen din da? Jeg tror du gjør det jeg. gjemmer deg, du tør ikke å stå frem som den du egentlig er, men hva er du da?

 

Er klar over at det kan være utrolig sterkt å "komme frem i lyset" og legge "puta" som heter jesus fra seg, tro på seg selv og stirre sannheten i hvitøyet, men det er verdt det! Du blir råsterk av det og du vil aldri igjen kunne la deg styre av andre! Vi som ikke har denne puta eller som aldr ihar hatt denne puta er STERKE mennesker, vi tenker og føler og håper og tror, men på en helt annen måte enn deg som lar andre ta "skylden" når noe går galt eller når noe er godt.... Tør du tvile bare bitte litt? Prøv, bare litt, og se hva som skjer.... Tvil bare bitte litt, åpne øynene dine og se fordi det du idag tror på fordi du VIL tro det.... Jeg er sikker på at du vil bli veldig skremt og kanskje gamnske redd, men når den første frykten for det virkelige liv er borte kan du LEVE, jeg mener LEVE som et skikkelig menneske, uten frykt for at du ikke skal lykkes, uten frykt for hva andre vil tro og mene og uten frykt for at du på en eller annen måte ikke er bra nok og vil havne på et skremsels sted som dere kaller helvette. Men helvette finnes ikke...

 

Tør du det? Bare bitte litt?

 

 

:D

 

 

 

Hvordan forklarer du da at folk f.eks blir kvitt en fysisk sykdom vha bønn?

Kjenner flere som har fått diagnose frisk etter bønnesvar

 

Placebo effekt, har du hørt om det? Faktisk er helbredelse ved bønn forsket på (Av de kristne selv, der en hel skokk satt og hadde forbønn for syke) og dette hjalp ikke i det hele tatt, ikke overraskende....

 

Du KAN ikke bli frisk av å be, helt sikkert! Men som så ofte før er ikke dette basert på sunn fornyft, men på hva DERE VIL at skal virke! Sorry, det virker faktisk ikke....

 

En ting jeg alltid har lurt på er hvorfor dere syntes det er så trist når noen dør.... I følge dere selv skal dere (De fleste av dere...) rett til himmels for å sitte på høyre (eller var det venstre?) side av gud i all sin herlighet i evig tid så hvorfor er dere da så triste? Når noen forteller at de snart skal dø syntes jeg heller at dere skulle si "Nei, gratulere, det var fint!". eller "Så bra, hils onkel Nils fra meg hvis du treffer han da!", eller lignende, men dere gjør ikke det. Tror dere ikke helt på det dere sier eller tviler dere på at dere havner der dere håper? Har du noen gang tenkt på dette?

 

 

:no:

Endret av strayder
Lenke til kommentar

En ting jeg alltid har lurt på, hvorfor må kristne så alt for ofte prøve å overbevise alle andre om at "Gud" finnes? Er dere så usikre på deres egen tro at dere må overbevise andre? Slik at de tror og kan nikke og være enige med dere slik at dere selv blir tryggere på at "Gud" faktisk finnes?

 

A thousand flies can't be wrong.

Shit tastes great!

Lenke til kommentar

Mye bra om hvordan sinnet fungerer her og hvordan det kan få folk til å føle seg til ett nærvær av en "usynlig venn"... eneste du glemmer er at alle disse følelsene må komme fra ett sted og JEG tror at Gud la dem der ikke for at du skulle forske på din egen (u)virkelighetsfølelse men for at du skal kjenne det som det er... følelsen i sin helhet..

 

Ett spørsmål jepp (siden du åpenbart kan så mye om sinnet og hvordan det fungerer):

 

Hvorfor tror du det fungerer akkurat sånn?

Lenke til kommentar
En ting jeg alltid har lurt på, hvorfor må kristne så alt for ofte prøve å overbevise alle andre om at "Gud" finnes? Er dere så usikre på deres egen tro at dere må overbevise andre? Slik at de tror og kan nikke og være enige med dere slik at dere selv blir tryggere på at "Gud" faktisk finnes?

 

A thousand flies can't be wrong.

Shit tastes great!

9306247[/snapback]

 

Ey! Fordi vi liker deg.. fordi vi synes du fortjener noe godt etter døden... nothing else..

 

Hvorfor er ting som de er hvis vi opprinnelig kommer fra sten? Hvorfor har vi moral, følelser, samvittighet, sinn, hvis alt bare ER. Jeg tror på en begynnelse og du kan pese på med "vitenskapelige feil" i bibelen en million ganger og jeg har hørt dem alle før og jeg er lei av folk som henger seg opp i ting som jeg ikke ser på som "beviser" for at Bibelen ikke kan lede til svar..

 

Jeg tror de fleste i verden føler at det finnes noe større (ikke faktabasert).. Jeg tror også at de fleste ikke vil høre på dem selv fordi tanken er så irrasjonell, men jeg tror hvis vi for en gang skyld kunne slutte å være så rasjonelle ville mye i verden blitt bedre..

 

"Bli som ett barn" - Jesus

Lenke til kommentar
En ting jeg alltid har lurt på, hvorfor må kristne så alt for ofte prøve å overbevise alle andre om at "Gud" finnes? Er dere så usikre på deres egen tro at dere må overbevise andre? Slik at de tror og kan nikke og være enige med dere slik at dere selv blir tryggere på at "Gud" faktisk finnes?

 

A thousand flies can't be wrong.

Shit tastes great!

9306247[/snapback]

 

Ey! Fordi vi liker deg.. fordi vi synes du fortjener noe godt etter døden... nothing else..

[...]

9306350[/snapback]

Om følgende hadde vært å lese i Bibelen: Gå IKKE ut i verden og gjør alle folkeslag til mine. Ville du da ha gått imot Bibelens ord?

Lenke til kommentar
En ting jeg alltid har lurt på, hvorfor må kristne så alt for ofte prøve å overbevise alle andre om at "Gud" finnes? Er dere så usikre på deres egen tro at dere må overbevise andre? Slik at de tror og kan nikke og være enige med dere slik at dere selv blir tryggere på at "Gud" faktisk finnes?

 

A thousand flies can't be wrong.

Shit tastes great!

9306247[/snapback]

 

Det er da den naturligste sak i verden? Det mangleer jo ikke på ikke-kristne som vil overbevise kristne om at det er irrasjonelt å være kristen også, videre er det nærmest en plikt slik bibelen er utformet å få andre til å bli kristne, ikke bare pga at det står direkte, men også for at man unner andre frelse. Jeg er nesten overrasket over at det ikke er mer vanlig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bevisene er enorme for at det ikke finnes noen jesus

Ren løgn

 

Er klar over at det kan være utrolig sterkt å "komme frem i lyset" og legge "puta" som heter jesus fra seg, tro på seg selv og stirre sannheten i hvitøyet, men det er verdt det! Du blir råsterk av det og du vil aldri igjen kunne la deg styre av andre! Vi som ikke har denne puta eller som aldr ihar hatt denne puta er STERKE mennesker, vi tenker og føler og håper og tror, men på en helt annen måte enn deg som lar andre ta "skylden" når noe går galt eller når noe er godt.... Tør du tvile bare bitte litt? Prøv, bare litt, og se hva som skjer.... Tvil bare bitte litt, åpne øynene dine og se fordi det du idag tror på fordi du VIL tro det.... Jeg er sikker på at du vil bli veldig skremt og kanskje gamnske redd, men når den første frykten for det virkelige liv er borte kan du LEVE, jeg mener LEVE som et skikkelig menneske, uten frykt for at du ikke skal lykkes [...]

 

…helt fram til du for eksempel ender opp som en krøpling etter en trafikkulykke. Hvordan skal du da LEVE? Hva er det da som gir livet mening? Det er lett og leve ett liv i medgang. Det er lett å si slike ting når en lever ett liv i medgang. Jeg synes synd på deg dersom den dagen kommer da livet blir helt MENINGSLØST og ingen er glad i deg. Hva gjør du da? Selvmord?

Lenke til kommentar
Mye bra om hvordan sinnet fungerer her og hvordan det kan få folk til å føle seg til ett nærvær av en "usynlig venn"... eneste du glemmer er at alle disse følelsene må komme fra ett sted og JEG tror at Gud la dem der ikke for at du skulle forske på din egen (u)virkelighetsfølelse men for at du skal kjenne det som det er... følelsen i sin helhet..

 

Ett spørsmål jepp (siden du åpenbart kan så mye om sinnet og hvordan det fungerer):

 

Hvorfor tror du det fungerer akkurat sånn?

9306346[/snapback]

 

Vel, det er en meget enkel, naturlig og vitenskapelig faktabasert forklaring på dette.

 

Da "vi" - da som primater, begynte vår langsomme prosess mot å utvikle et samfunn - der memetiske ideer som i dag har kuliminert i det vi definerer som moral - ble grunnlaget for idèen, eller memet, for nytten av fellesskap sådd.

Dette kan kvantifiseres ned til enkeltbestanddeler og blant disse finner en nettopp behovet for og nytten av trygghet.

 

Enkelt sagt:

For at et samfunn av individer skal fungere må individene ha et grunnlag for å holde sammen, gunnlaget er jo innlysende om en er omringet av rovdyr, er avhengig av at andre ser til ungene, mye likt det en ser hos primater i dag.

Dette fellesskapet skaper selvfølgelig trygghet og det er da naturlig at behovet for trygghet, samvær og sosial omgang blir promotert mer enn det vi i dag kan klassifisere som sosiopatiske eller psykotiske trekk.

Ergo har en både et evolusjonært behov for trygghet, samt en psykologisk selvgenererende mekanisme som reagerer på dette behovet.

Behovet for en forklaring utfra noe supernaturlig er helt unødvendig i denne sammenhengen.

 

Om flere med samme svar på dette behovet samles for å forsterke svaret på dette så er det klart at følelsen av dette forsterkes. En suggeres og kommer ut enda stekere i troen eller selvkonstruert visshet om at dette er noe reellt.

 

Det hele er så innlysende at jeg kan ikke se hvorfor folk ikke skjønner dette, men så er jeg kanskje "skadd" av å ha lest endel litteatur om emnet oppgjennom også.

 

kb87:

Tja, hva er ren løgn om Jesus?

Hva er ren sannhet?

Ekelte har hevdet at de hadde funnet de jordiske levningene av Jesus, men da får en straks et lite problem med en viss passasje om opstigelse til høyere sfærer.

 

Det finnes ingen konklusive historiske bevis for Jesus' eksistens på linje med eksistensen av f.eks Julius Cæsar, Attilla, Isis og andre historiske personligheter som var av betydning.

Du utviser også et meget krasst menneskesyn; "Om du ikke tror vil ingen være glad i deg, om du ender opp som krøpling så kan du ikke regne med at noen tar seg av deg, du verdiløs siden du ikke tror". Når en snakker om moral så er dette et helt klart tegn på en som har tatt til seg bibelens moral bokstavelig...

Det viser også den enorme korttenktheten som en som er infisert med religion kan oppvise. Ingen sekulære humanister, ateiste eller agnostikere ville forfektet et slikt syn utfra en persons tro eller mangel på sådan. Det er kun religiøse, ikke alle men forbausende mange, som tenderer til å fordømme andre og se på dem som mindre verdt fordi de mangler tro på deres gud.

 

En liten fotnote til det ATW sier:

Det at bibelen sier at en skal gå ut og misjoneere er jo også i høyeste grad et resultat av en naturlig prosess, det er jo ren evolusjon, promotering av seg selv og sine egne idèer.

Ganske ironisk at en ikke ser sammenhengen mellom dette og andre menneskeskapte prosesser og idèer som har et grunnag i de mekanismene en kjenner som evolusjon...

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...