Gå til innhold

Det gjelder DEG


Anbefalte innlegg

Blir ikke noe overbevist om at gud finnes siden jeg er en av de som må ha vitenskapelige beviser for at jeg skal tro på noe. Og kristendommen og andre relgioner har jo rett og slett ingen argumenter eller dokumentasjoner.

 

A thousand flies can't be wrong.

Shit tastes great!

9306247[/snapback]

HAHA, måtte le litt der :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det fantes 17 andre Jesuser opp igjennom historien, som sa og gjorde nøyaktig det samme som den Jesusen vi kan lese om i bibelen, med noen veldig usle variasjoner, men stort sett sa og gjorde dem det samme. Det burde si noe om hvor seriøst vi skal ta bibelen.

9314314[/snapback]

 

Det var liksom litt på moten å fly rundt å preke på den tiden tydeligvis. Det rare er at det faktisk er VITENSKAPELIG bevist at det var en hel haug med jesuser på den tiden, alle var såklart guds sønn....

 

 

Jada bolette, skjønner hva du tenker på når du sier du vil gardere deg ved å tro på gud.... Er hveken bitter eller sint eller sur fordi noen tror, jeg skulle bare ønsle at folk tok til vettet og fant ut at vi isteden for å sitte på hver vår liten tue og tro som bare det kunne jobbe mot et felles mål, alle sammen! Komme oss, menneskeheten altså, ut og frem (utforske verdens rommet feks...) og slutte å skape oss over kunstige streker i jorden, (vi er tross alt verdens borgere alle sammen på denne jorden), kaste av oss fangelenken som heter religion, (som innskrenker "synfeltet" til de som tror på dette tullet og hindrer videre ekspansjon da omtrent alle religioner tror at vi er det ferdige produktet og derved på en måte er selv destruktive.)

Klarer vi dette så har rasen menneske en sjanse til å ekspandere også til andre planeter og bosette oss der. Vi må tenke fremover og legge planer deretter og dette KAN vi ikke gjøre sånn som ståa er nå! Vi er rett og slett ikke modne enda slik jeg ser det, vi har for mange "klumpføtter" iblant oss i form av religion, politikk og kapitalistiske intresser, så det blir et langt leret å farge, det skjønner dere sikkert! Men derfor er det ikke mindre viktig at ALLE tar del i dette, hvis ikke er jeg redd for at de som har eventyr brillene for hard på vil bli værende igjen når det smeller her om ca 6 millioner år... (Da er det niks mer drivstoff i solen og den vil da ekspandere (og brenne opp denne planeten....) før den eksloderer....

 

Så dette gjelder ikke bare DIN personelige tro, du står faktisk i veien for hele menneskehetens videre liv med disse vrangforestillingene dine slik jeg ser det!

Skjønner du hva jeg mener? Dere er så utrolig trangsynte, dere ser bare dere selv sitte der på en sky etter at dere har dødd og har den samme samtalen for X millionte gang og klarer ikke å se det store bildet her i det hele tatt! Hadde dere gjort det ville dere ha jobbet for våre barn, barnebarn- tipp oldebarns fremtid og ikke trodd at alt vil stoppe med dere når dere dør, at dere er det mest ultimate som har tråkket rundt på denne planeten, for det er dere ikke. Vær heller med å påvirk sånn at dette blir en realitet isteden for å stole blindt på at dere kommer til å kruse rundt på en sky.

 

For å si det sånn: hadde det vært noen gud hvis ingen trodde på gud? NEI, det hadde ikke det! Bare se på Tor og Odin, som var det marginale her oppe i norden før de kristne hugg hode av alle som ikke ville tro. Hva skjedde med dem, hvorfor er ikke de store? Fordi ingen tror på dem lenger, så enkelt!

 

Så kom ut av la la land og tenk litt selv til en forandring og ikke bare gjennta alt dere hører presten si...

 

 

:thumbup:

Endret av strayder
Lenke til kommentar
kristene er rare dyr, syns det er litt rart at det er så mange av dem i norge som ikke bare er kristene men mangler all fornuft og tror på enda dummere ting som kreasjonisme.

 

og når jeg sier dyr er det på ingen måte ment å fornærme dyr som er fornuftige, så er du en hund og leser dette ikke bli fornærmet.

9310365[/snapback]

 

Dette fra en fyr som sitter me m4a1 og solbriller på profilbildet sitt xD

(kreasjonisme er det samme, einstein :)

9312470[/snapback]

 

eh, hva har min hobby(som jeg vet finnes) med kreasjonisme som er noe av det dummeste funnet på av menneseker

Lenke til kommentar
En ting jeg alltid har lurt på, hvorfor må kristne så alt for ofte prøve å overbevise alle andre om at "Gud" finnes? Er dere så usikre på deres egen tro at dere må overbevise andre? Slik at de tror og kan nikke og være enige med dere slik at dere selv blir tryggere på at "Gud" faktisk finnes?

En ting jeg alltid har lurt på er hvorfor ateister så alt for ofte prøver å overbevise alle troende om at Gud ikke er reell. Ser du gjennom religionsforumet her så er det mange flere ateister som skal rakke ned på kristendommen og komme med bevis mot Gud, enn kristne kommer med motsatte tråder.

 

Grunnen til at kristne prøver å overbevise andre er fordi vi rett og slett ønsker at alle skal bli frelst. Hvis du visste om et fantastisk sted, ville ikke du prøvd å få med deg så mange som mulig? Hvis du visste et ville komme en stor orkan der du bor, ville du ikke prøvd å få alle bort før orkanen kom?

 

Men hva har ateister å tjene på å "omvende" troende?

Lenke til kommentar
En ting jeg alltid har lurt på er hvorfor ateister så alt for ofte prøver å overbevise alle troende om at Gud ikke er reell.

9321535[/snapback]

Jeg tør påstå det er nokså korttenkt og feilaktig å generalisere en såpass mangfoldig og uorganisert gruppe som ikke-troende på bakgrunn av personlige erfaringer. Sannsynligvis er det slik at majoriteten av ateister/agnostikere (eksplisitt vs. implisitt) da de neppe har noen felles misjonsagenda, slik mange religioner praktiserer for å sikre sin videre overlevelse, men heller forholder seg nokså nøytral.

 

Det er vedkommende som reagerer når de får sjansen, enten på situasjonen generelt (Dawkins, Hitchens og flere) eller et individuelt tilfelle (omvendingsforsøk), og gjør sin stemme kjent, du legger merke til og som støtter oppom din forestilling, også kalt confirmation bias.

 

Ser du gjennom religionsforumet her så er det mange flere ateister som skal rakke ned på kristendommen og komme med bevis mot Gud, enn kristne kommer med motsatte tråder.

9321535[/snapback]

Det er ingen som blir tvunget til å delta i diskusjonene her. Dersom en føler seg fornærmet eller rakket ned på grunnet en stor skjevhet mellom troende og ateister, kan en når som helst unnlate å lese og svare i denne forumkategorien.

 

Men jeg skal gi deg noe rett i dine bekymringer - hvorfor må ateister komme med bevis for Gud? Bevisbyrden dikterer jo at det faktisk er de troende som må presentere ekstraordinære bevis for sine ekstraordinære, positive påstander.

 

Grunnen til at kristne prøver å overbevise andre er fordi vi rett og slett ønsker at alle skal bli frelst. Hvis du visste om et fantastisk sted, ville ikke du prøvd å få med deg så mange som mulig? Hvis du visste et ville komme en stor orkan der du bor, ville du ikke prøvd å få alle bort før orkanen kom?

9321535[/snapback]

Problemet er at denne orkanen din (Jesus regner jeg med?) er kun blitt nedskrevet i en ærlig talt tvilsom bok, samtidig som påstandene fullstendig mangler både logikk og bevis (de står ikke engang opp mot mange av de eksisterende observasjoner).

 

Dessuten, om dette "trygge stedet", som ikke engang behøver å være den eneste rette (det er mange religioner her i verden) innbefattet ansvarsfraskrivelse, blindhet og kunstig polarisering til en foreldet institusjon som har mange millioners blod på sine fingre, tror jeg en bør kunne forstå hvorfor noen avslår.

 

Men hva har ateister å tjene på å "omvende" troende?

9321535[/snapback]

En bedre verden. Treklubber var kanskje nødvendig i steinalderen, men ikke i det 21.-århundre.
Lenke til kommentar
En ting jeg alltid har lurt på, hvorfor må kristne så alt for ofte prøve å overbevise alle andre om at "Gud" finnes? Er dere så usikre på deres egen tro at dere må overbevise andre? Slik at de tror og kan nikke og være enige med dere slik at dere selv blir tryggere på at "Gud" faktisk finnes?

En ting jeg alltid har lurt på er hvorfor ateister så alt for ofte prøver å overbevise alle troende om at Gud ikke er reell. Ser du gjennom religionsforumet her så er det mange flere ateister som skal rakke ned på kristendommen og komme med bevis mot Gud, enn kristne kommer med motsatte tråder.

 

Grunnen til at kristne prøver å overbevise andre er fordi vi rett og slett ønsker at alle skal bli frelst. Hvis du visste om et fantastisk sted, ville ikke du prøvd å få med deg så mange som mulig? Hvis du visste et ville komme en stor orkan der du bor, ville du ikke prøvd å få alle bort før orkanen kom?

 

Men hva har ateister å tjene på å "omvende" troende?

9321535[/snapback]

Du har noen gode poeng her, men likevell... hvordan kan dere vite at dere kommer til himmelen? Dere gjør ikke det, og bare det faktum at det ikke krever mer enn å si "jeg tror på jesus blablabla" på døsleiet gjør at det er åpenbart at det bare er for trygghetens skyld. :)

Lenke til kommentar
Du har noen gode poeng her, men likevell... hvordan kan dere vite at dere kommer til himmelen? Dere gjør ikke det, og bare det faktum at det ikke krever mer enn å si "jeg tror på jesus blablabla" på døsleiet gjør at det er åpenbart at det bare er for trygghetens skyld. :)

9322611[/snapback]

Takk for creds for gode poeng ihvertfall :p sjeldent man får høre den på forumet som kristen :p

hehe

 

Men "hvordan får dere vite at dere kommer til himmelen?". Som jeg har skrevet i mangfoldige andre tråder har jeg fått mine personlige bevis. Men vi vet nok begge at det ikke har noe for seg at jeg nok en gang legger de ut her, da de ikke blir godtatt allikevel :)

 

Men som sagt - grunnen til at vi driver på er at når jeg selv har opplevd det - ønsker jeg selvfølgelig at så mange som mulig også får gjøre det :) Noe annet ville jo vært feigt og egoistisk. Er du ikke enig?

 

En ting jeg alltid har lurt på er hvorfor ateister så alt for ofte prøver å overbevise alle troende om at Gud ikke er reell. Ser du gjennom religionsforumet her så er det mange flere ateister som skal rakke ned på kristendommen og komme med bevis mot Gud, enn kristne kommer med motsatte tråder.

Det er ingen som blir tvunget til å delta i diskusjonene her. Dersom en føler seg fornærmet eller rakket ned på grunnet en stor skjevhet mellom troende og ateister, kan en når som helst unnlate å lese og svare i denne forumkategorien.

Hvis du ikke så det så svarte jeg på dette innlegget:

En ting jeg alltid har lurt på, hvorfor må kristne så alt for ofte prøve å overbevise alle andre om at "Gud" finnes? Er dere så usikre på deres egen tro at dere må overbevise andre? Slik at de tror og kan nikke og være enige med dere slik at dere selv blir tryggere på at "Gud" faktisk finnes?

Svaret mitt gikk ut på at P-In-P ikke har noen rett til å komme og kritisere kristne for å prøve å overbevise ateister om kristendommen når ateistene selv er sterkt overrepresentert i "omvendelsespostene" i dette forumet.

Lenke til kommentar
Ser du gjennom religionsforumet her så er det mange flere ateister som skal rakke ned på kristendommen og komme med bevis mot Gud, enn kristne kommer med motsatte tråder.

 

Tja hva KAN det komme av tro? Kan det være at vi ateister kan føre BEVIS mens dere ikke har det for deres la la land?

 

Som jeg sier, enten er du så dum aller så er du ignorant! Det blir som å kjøre til jobb i hest og vogn fordi du er overbevist om at biler ikke virker, til tross for at det finnes bevis for at de virker... ala disse gærningene i amish slekta!

 

Jaja, lykke til! Glad jeg ikke har brilleglass så store som linsene på hubble teleskopet på eventur brillene mine.....

 

Men for all del, fortsett å tro!

 

:no:

 

 

(EDIT: Feil i quote.... )

Endret av strayder
Lenke til kommentar

Det er litt forskjell på dette.

 

Hva vil skje med en person som vokser opp i et miljø der ett av disse forholdene er rådende montro?

 

1: La alle lese, lære om all religion, historie og vitenskap, få hjelp til å stimulere logisk tankegang, tilegne seg kunnskap og deretter selv velge om en vil tro på en eller annen gud.

 

2: Sterkt trossamfunn, søndagsskoleforhold i barnehagen, ingen tilgang på bøker som er religionskritiske, masse bibellesing, sang og bønn.

 

Hva virker mest humant og oppbyggende?

Hva vil medføre mest tolleranse, åpenhet og evne til å tenke uten ytre påvirkninger?

Hvilken innfallsvinkel gir best ballast for å komme seg opp og frem i verden?

 

Har møtt mange fornuftige kristne, det er ikke det, men om en diskuterer litt filosofi og annet så er det som det faller ned en klaff. "Gudesenteret" i hjernen slår inn og benekter enhver påstand som ikke er forenlig med deres tro, uansett om en har håndfaste bevis.

Dette er ikke akkurat et tegn på at en har blitt opplært til å være åpen og tollerant, tvert imot.

 

I tillegg; hvilken religion en tilhører er i stor grad basert på sosiale forhold, svært få er "født på ny".

Hva en har hørt og lært som barn er noe som sitter, det er ikke for ingenting at en omtaler religion som en parasitt, hjernevasking og annet, det er meget gode psykologiske grunner for dette.

 

Anbefaler å lese D. Dennet og S. Pinkers siste bøker.

Det vil iallefall gi litt å tenke på :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Men "hvordan får dere vite at dere kommer til himmelen?". Som jeg har skrevet i mangfoldige andre tråder har jeg fått mine personlige bevis. Men vi vet nok begge at det ikke har noe for seg at jeg nok en gang legger de ut her, da de ikke blir godtatt allikevel :)

9323812[/snapback]

Det er fordi det ikke er noe bevis, men opplevelser. Hvis du har hatt en vanlig religiøs opplevelse så finner du nesten identiske opplevelser i alle kulturer. Man kan få de av mye rart, meditasjon, lsd-trip, nær-døden-opplevelse osv. Men fellestrekket er at nesten alle beskriver de helt likt. Så hva betyr det når kristne hevder å ha kontakt med gud, når muslimer hevder å kontakt med allah eller når grekere hevder å ha kontakt med zevs? At alle disse gudene fins, eller at hjernen din lurer deg til å tro at du har opplevd noe gudommelig? Selv tror jeg på det siste.

 

Men som sagt - grunnen til at vi driver på er at når jeg selv har opplevd det - ønsker jeg selvfølgelig at så mange som mulig også får gjøre det :) Noe annet ville jo vært feigt og egoistisk. Er du ikke enig?
Gi sopp til folket, funker nesten hver gang.
Lenke til kommentar
En ting jeg alltid har lurt på er hvorfor ateister så alt for ofte prøver å overbevise alle troende om at Gud ikke er reell. Ser du gjennom religionsforumet her så er det mange flere ateister som skal rakke ned på kristendommen og komme med bevis mot Gud, enn kristne kommer med motsatte tråder.

 

Grunnen til at kristne prøver å overbevise andre er fordi vi rett og slett ønsker at alle skal bli frelst. Hvis du visste om et fantastisk sted, ville ikke du prøvd å få med deg så mange som mulig? Hvis du visste et ville komme en stor orkan der du bor, ville du ikke prøvd å få alle bort før orkanen kom?

 

Men hva har ateister å tjene på å "omvende" troende?

9321535[/snapback]

Jeg er ikke flink til å forklare ting, derfor linker jeg en film:

Mgh14LQoioU

Lenke til kommentar
Ser du gjennom religionsforumet her så er det mange flere ateister som skal rakke ned på kristendommen og komme med bevis mot Gud, enn kristne kommer med motsatte tråder.

 

Tja hva KAN det komme av tro? Kan det være at vi ateister kan føre BEVIS mens dere ikke har det for deres la la land?

Nok en gang - dette var et svar på anklager om at kristne alltid må prøve å overbevise ateister om sin tro. Men det blir jo latterlig å komme med dette når det er langt flere ateister på dette forumet som skal "omvende" kristne.

 

Og hva du mener er bevis er ikke bevis for meg, da jeg har fått mine bevis. Du kan også det hvis du oppsøker det, men det ser ikke ut som du er lysten på det.

 

Som jeg sier, enten er du så dum aller så er du ignorant! Det blir som å kjøre til jobb i hest og vogn fordi du er overbevist om at biler ikke virker, til tross for at det finnes bevis for at de virker... ala disse gærningene i amish slekta!

Takk for det. Du får mene hva du vil. Jeg mener jeg ser verden i et bredere perspektiv enn dere gjør, dere mener nok det motsatte. Ingen kan bevise noe som helst..

 

Jaja, lykke til! Glad jeg ikke har brilleglass så store som linsene på hubble teleskopet på eventur brillene mine.....

Yeah...

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Men som sagt - grunnen til at vi driver på er at når jeg selv har opplevd det - ønsker jeg selvfølgelig at så mange som mulig også får gjøre det :) Noe annet ville jo vært feigt og egoistisk. Er du ikke enig?

9323812[/snapback]

Religiøse opplevelser involverer ofte personlige anekdoter med en subjektiv, symbolsk tolking, enskjønt den helt fint kan forklares (og ofte bevises) til de naturlige og psykologiske fenomen, og er unikt for individet og dets personlighet. Det blir omtrent som å anspore spredning av selvskading fordi en selv oppnår en euforisk tilfredsstillelse av nevnte handling, for å sette det på spissen.

 

Om du derimot sikter til en mer generell tilstand av "forståelse", er denslags neppe begrenset til religiøsitet:

So, I was already familiar with and (I’m afraid) accepting of, the view that you couldn’t apply the logic of physics to religion, that they were dealing with different types of ‘truth’. (I now think this is baloney, but to continue...) What astonished me, however, was the realization that the arguments in favor of religious ideas were so feeble and silly next to the robust arguments of something as interpretative and opinionated as history. In fact they were embarrassingly childish. They were never subject to the kind of outright challenge which was the normal stock in trade of any other area of intellectual endeavor whatsoever. Why not? Because they wouldn’t stand up to it. So I became an Agnostic. And I thought and thought and thought. But I just did not have enough to go on, so I didn’t really come to any resolution. I was extremely doubtful about the idea of god, but I just didn’t know enough about anything to have a good working model of any other explanation for, well, life, the universe and everything to put in its place. But I kept at it, and I kept reading and I kept thinking. Sometime around my early thirties I stumbled upon evolutionary biology, particularly in the form of Richard Dawkins’s books The Selfish Gene and then The Blind Watchmaker and suddenly (on, I think the second reading of The Selfish Gene) it all fell into place. It was a concept of such stunning simplicity, but it gave rise, naturally, to all of the infinite and baffling complexity of life. The awe it inspired in me made the awe that people talk about in respect of religious experience seem, frankly, silly beside it. I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...