Gå til innhold

Bestillt ratt. Hva kan jeg forvente?


Anbefalte innlegg

Har altid likt bilspill, men har altid sluttet med det etter en periode pga tastatur og mus enkelt og greit blir litt feil med slike spill.

Har bestillt dette; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=112760

Har forstått at dette er et greit ratt til en grei pris.

Gidder ikke å bruke mer penger på det for øyeblikket.

 

Hvordan er dette ratter i helhet?

Hvordan er FFB på dette rattet?

 

Men nokk offtopic.

 

Hva kan jeg forvente egentlig når det gjelder bilspill?

Tenker ikke på spill som NFS og Track mania, men mer seriøse bilspill.

Vil det bli en ''helt'' annen opplevelse med ratt og bedaler forhold til tastatur eller andre analoge kontrollerer?

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har altid likt bilspill, men har altid sluttet med det etter en periode pga tastatur og mus enkelt og greit blir litt feil med slike spill.

Har bestillt dette; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=112760

Har forstått at dette er et greit ratt til en grei pris.

Gidder ikke å bruke mer penger på det for øyeblikket.

 

Hvordan er dette ratter i helhet?

Hvordan er FFB på dette rattet?

 

Men nokk offtopic.

 

Hva kan jeg forvente egentlig når det gjelder bilspill?

Tenker ikke på spill som NFS og Track mania, men mer seriøse bilspill.

Vil det bli en ''helt'' annen opplevelse med ratt og bedaler forhold til tastatur eller andre analoge kontrollerer?

9305112[/snapback]

 

JA! Det er noe helt annet å spille bilspill med ratt og pedaler i steden for tastatur. Jeg har et G25, og nå føler jeg at jeg ikke kunne klart meg uten det. Så skal du ha bilspill MÅ du nesten ha ratt...Syns hvertfall jeg :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det for å være helt ærlig. Om man vrir på et ratt eller trykker på et tastatur er for meg mye av det samme når begge delene gjelder et spill. Skal sies at jeg ikke er store spilleren av kjørespill, så om du er skikkelig inn i det så er det sikkert annerledes.

Lenke til kommentar

Flesket til for 3 uker siden med et G25 og GTR2. Det må sies det er utrolig heftig med et skikkelig ratt, pedaler og en racing simulator. Ligger i trening for BMW kjørekurs på Nurnberg ring neste år og kan si jeg er imponert over troverdigheten på selve simulatoren og rattet.

Unnlater å bruke orde spill om GTR2 for jeg vil påstå dette kan brukes av proffe racing sjåfører i trenings sammenheng.

 

Det er også noen negative sider:

 

Dama er hektet og beslaglegger både ratt og pc med stadige krav om senking og fin tuning av bil.

 

Du må ikke spille 3-4 timer før senge tid da man peiser på med adrealing og sliter med å finne senge roen.

 

Man bruker mange timer på youtube og blir hektet på racing!

Endret av zup
Lenke til kommentar

brukte dette rattet en stund men jeg vil ikke anbefalle det.

 

3 stk på rad gikk til helvete,det var umulig og styre med det.rattet ville ikke lystre. :mad:

 

men jeg håper du har bedre lykke med det som du får enn det jeg hadde.

 

mener at g25 er det beste du kan få for øyeblikket.jeg er meget happy med det :)

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke det for å være helt ærlig. Om man vrir på et ratt eller trykker på et tastatur er for meg mye  av det samme når begge delene gjelder et spill. Skal sies at jeg ikke er store spilleren av kjørespill, så om du er skikkelig inn i det så er det sikkert annerledes.

9306305[/snapback]

Å bruke tastatur til bilspill er som å bruke ratt og pedaler til counter-strike/farcry osv

Tro meg, jeg har prøvd.

 

 

Jeg har Logitech Momo racing rattet for øyeblikket, har hatt det ca 2 år.

Men blir kanskje tatt over av G25 til simulatoren jeg lager(se signatur).

 

Jeg har ihvertfall aldri hatt noen problemer med rattet, og er veldig fornøyd.

Det er bare 2 ratt på markedet jeg kan vurdere også, alt annet møter ikke

standarene mine. Det er forøvrig Momo rattet, og G25.(muligens DFP med mods også)

 

Forcefeedback'en på rattet er rimelig grei. Nå er jeg såpass sær at 80% av tiden

er FFB slått av. Men rattet er veldig bra selv om. Det er kanskje litt mer kompakt

og mindre enn G25, og kan derfor minne litt mer om et leketøy. Selv om rattet

er i veldig god kvalitet. Jeg konkluderer i min erfaring at dette rattet er veldig bra.

8/10. Bruker forøvrig rattet sammen med act-labs pedaler og H shifter.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med mitt Momo Racing (innkjøpt i sommer). Var egentlig litt skeptisk. Hadde nemlig ratt og pedaler for 10-12 år siden, og slet da med pedaler som veltet, ratt som løsnet fra bordet, for tung styring etc., men har ikke hatt noen slike problemer med Momo Racing settet.

 

I enkelte spill må man sette FFB til negative verdier for at det skal fungere riktig (alternativt krysse av et valg for å invertere FFB). Hvis man ikke gjør det vil rattet hele tiden ha lyst til å svinge til siden.

Slik er det visstnok med alle ratt fra Logitech.

 

Jeg bruker rattet i GTR2 og rFactor.

Ungene bruker det til NFS- og Flatout-spillene.

Lenke til kommentar

Ble en annen opplevelse med ratt ja, veldig morsomt.

Eneste pc-bordet jeg bruker er litt dårlig, så sittestillingen er ikke helt god så kommer til å kjøpe nytt bord snart.

Eneste jeg ikke liker helt er pedalene, synes bremsebedalen har alt for liten motstand. Savner og clutch og bedre gir. Selv om jeg tror jeg hadde hatt problemer med å bruke girspak, har nokk med å holde bilene på veien for øyeblikket... :p

Avstanden mellom pedalene er og litt liten, men det går.

 

Viss denne interessen holder seg så kommer jeg til å kjøpe bedre pedaler osv senere.

 

Spiller kun GTR2 for øyeblikket.

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har selv tilbakelagt noen tusen runder i GTR/GTR2 med Momo rattet, og jeg syns i alle fall både rattet og FF er veldig bra. Foretrekker selv dog å justere litt i driversettingen, og også sette ned effekten i spillet til 65-70 og selvsagt "reverse" effekt. Skrur også ned styreutslag fra 15 til 10-12 på bilene, for å få litt mer vridning i fht hvor mye bilen svinger (mer realistisk, og mer presist imo). I tillegg er det jo Caster hjulvinkelen som avgjør hvor "selvopprettende" bilene er, så den kan du også med fordel se på for å få "rette feel".

 

Så jeg anbefaler deg å prøve deg litt frem på alle disse instillingene for optimal opplevelse.

Ellers har jeg desverre hatt en del problemer med pedalene i den tiden jeg har hatt dette, det har blitt slark og dermed gir de ikke 100% utslag (eller hakkete utslag). Så har reparert de selv et par ganger. Kunne naturligvis bare fått nye på garanti, men jeg gidder som regel ikke styre med sånt. Rattet har holdt overaskende bra, og slark i rattaksel etter all den kjøringen jeg har bedrevet er ubetydelig.

 

Har forøvrig nå G25, og syns ikke det er nevneverdig bedre i akkurat GTR. Den utvidede rotasjonsmuligheten har man ingen bruk for, H- gir har man ikke bruk for. Clutch gjør det jo noe mer realistisk, gir mulighet for bedre start, og litt bedre rustet til å hente seg inn når alt går galt (hente inn sladd/overstyring) men alt i alt er det etter min mening ikke verdt den ekstra prisen for bruk i akkurat GTR.

 

I en del andre spill er det dog vesentlig bedre...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har kjøpt Solberg simulator stolen og en 22" Samsung. Gjør spillet til en helt annen opplevelse som er knallbra :)

 

Spiller mest GTR2, men må være skikkelig uthvilt for å få mest ut av spillet. Skulle ha kjøpt den dyreste Solberg modellen da konstruksjonen er midt foran bremsen. Regner med den ble laget for den pedal set uten clutch.

 

Moro, men har nå kostet over 10.000.- for moroa.

Lenke til kommentar
Spiller mest GTR2, men må være skikkelig uthvilt for å få mest ut av spillet. Skulle ha kjøpt den dyreste Solberg modellen da konstruksjonen er midt foran bremsen.

9629146[/snapback]

He he, det er faktisk et viktig poeng det du sier med å være uthvilt. Jeg syns riktignok dette er mest merkbart i feks R.Burns. Er man litt sliten, eller prøver å ta det litt rolig, blir det bare tull, og elendig flyt.

 

Men hvordan ser det stolen din ut da, har du et bilde av morroa? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...