Gå til innhold

Holder Vista's innebygde brannmur/Defender


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+19283741

Jeg har aldri brukt noe annet enn den innebygde firewallen i windowsen. Har egentlig ikke helt skjønt vitsen med noe annet, det er jo tross alt ingen statshemmeligheter på pc'en min, og jeg tviler på at noen vil hacke seg inn på den.

 

Uansett, hvis du har en router koblet til for å få internett så er det innebygd firewall i denne også, og de jeg snakket med (som tilbyr internetten til oss) sa at denne firewallen er minst like bra som zone alarm. Ergo du er dobbelt beskyttet.

 

Jeg vet ikke hvordan vista firewallen er i forhold til xp, men xp sin er ikke bra nok har jeg hørt (til mitt bruk er den mere enn bra nok).

Lenke til kommentar

Windows Firewall gir dårlig (=ingen?) beskyttelse mot utgående nettrafikk, dvs. fra applikasjoner som kjører på din maskin. Hvis du har full kontroll på det som kjører så er alt greit, men hvis du har fått inn noe du ikke er klar over, så kan denne applikasjonen f.eks. gjøre maskinen din til en fjernstyrt zombie som kan brukes til å sende spam, til DDoS-angrep, osv.

 

Jeg har "alltid" brukt en (software) firewall på mine PC'er, men jeg har aldri opplevd at en firewall har fanget opp netttrafikk fra noen luguber applikasjon. Det har i verste fall vært snakk om applikasjoner som skulle "ringe hjem" for å sjekke om det fantes en nyere versjon, e.l. (Eller om lisensen var gyldig ...)

 

Så da jeg satte opp en Vista-PC her i vår, nøyde jeg meg med å installere et anti-virus program (AVG), ingen firewall. Og det er ingen ting så langt som tilsier at jeg kommer til å installere noen firewall. (OK, brannmur ...)

Lenke til kommentar
Vista's Firewall har støtte for "både" innk og utg. filtrering. Og er god nok.

http://www.microsoft.com/technet/community...guy/cg0106.mspx

9301971[/snapback]

Vel, la meg ta med et lite sitat derfra:

 

"The default behavior of the new Windows Firewall is to:

• Block all incoming traffic unless it is solicited or it matches a configured rule.

• Allow all outgoing traffic unless it matches a configured rule."

 

I utgangspunktet er altså all nettrafikk ut tillatt, såfremt det ikke finnes en regel som sier noe annet.

 

Hvis du skal forhindre at "malware" på maskinen din oppretter netttrafikk mot en eller annen maskin på internet, så må du altså opprette en regel for det. Og hvis du ikke er klar over at du har "malware" på maskinen, så kommer du neppe til å opprette noen slik regel ...

 

Men, vil noen si, hvis du først har "malware" kjørende på maskinen din, da har du allerede et problem ... Hvem vet hva det programmet allerede har gjort på maskinen din? Cluet er å stoppe "malware" før det får kjørt.

 

Og for min egen del er jeg litt lei det evindelige maset fra ZoneAlarm og Kerio ...

Lenke til kommentar
Vista's Firewall har støtte for "både" innk og utg. filtrering. Og er god nok.

http://www.microsoft.com/technet/community...guy/cg0106.mspx

9301971[/snapback]

Vel, la meg ta med et lite sitat derfra:

 

"The default behavior of the new Windows Firewall is to:

• Block all incoming traffic unless it is solicited or it matches a configured rule.

• Allow all outgoing traffic unless it matches a configured rule."

 

I utgangspunktet er altså all nettrafikk ut tillatt, såfremt det ikke finnes en regel som sier noe annet.

 

Hvis du skal forhindre at "malware" på maskinen din oppretter netttrafikk mot en eller annen maskin på internet, så må du altså opprette en regel for det. Og hvis du ikke er klar over at du har "malware" på maskinen, så kommer du neppe til å opprette noen slik regel ...

 

Men, vil noen si, hvis du først har "malware" kjørende på maskinen din, da har du allerede et problem ... Hvem vet hva det programmet allerede har gjort på maskinen din? Cluet er å stoppe "malware" før det får kjørt.

 

Og for min egen del er jeg litt lei det evindelige maset fra ZoneAlarm og Kerio ...

9302210[/snapback]

 

Vista Firewall.

 

On (recommended)

This setting is selected by default. When Windows Firewall is on, most programs are blocked from communicating through the firewall. If you want to unblock a program, you can add it to the Exceptions list (on the Exceptions tab). For example, you might not be able to send photos in an instant message until you add the instant messaging program to the Exceptions list. To add a program to the Exceptions list, see Allow a program to communicate through Windows Firewall.

post-35394-1187365543_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...