Gå til innhold

1280x1024 vs. 1600x1200?


pietk75

Anbefalte innlegg

har aldri helt skjønn poenge med og ha så stor oppløsning. jeg tenker slik at jo større oppløsning, jo dyrere skjermkort. lavere oppløsning gir mulighet til og sette grafikk instillingene høyere og fremdales opretholder man den fine flyten. mener at dette veier opp for at man får mindre inn på skjermen.......

 

kjører nå 1024/768 (max oppløsning på tvn) og det har aldri irritert meg at jeg ikke får nok in på skjermen. og jeg har spillt en del :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har aldri helt skjønn poenge med og ha så stor oppløsning. jeg tenker slik at jo større oppløsning, jo dyrere skjermkort. lavere oppløsning gir mulighet til og sette grafikk instillingene høyere og fremdales opretholder man den fine flyten. mener at dette veier opp for at man får mindre inn på skjermen.......

 

kjører nå 1024/768 (max oppløsning på tvn) og det har aldri irritert meg at jeg ikke får nok in på skjermen. og jeg har spillt en del :)

9291658[/snapback]

 

Du bruker vel ikke TV-en til annet enn spilling og film? Da hadde jeg holdt ut et kvarter før jeg måtte lagt meg med sterke hode og øyesmerter! :S

Lenke til kommentar

Satt litt med same problem som trådstarter då eg hadde laptop med 1920x1200 på ein 15,4"s skjerm, det blei altfor smått. 20,1" med 1600x1200 føles meir som ei naturleg oppløysning og behageleg å bruk

 

 

har aldri helt skjønn poenge med og ha så stor oppløsning. jeg tenker slik at jo større oppløsning, jo dyrere skjermkort. lavere oppløsning gir mulighet til og sette grafikk instillingene høyere og fremdales opretholder man den fine flyten. mener at dette veier opp for at man får mindre inn på skjermen.......

 

kjører nå 1024/768 (max oppløsning på tvn) og det har aldri irritert meg at jeg ikke får nok in på skjermen. og jeg har spillt en del :)

9291658[/snapback]

 

No er det vel ikkje speling som er grunnen til at folk vil ha større skjermer.

Å ha plass til fleire vindu er ganske behagleleg, og det trengs ikkje allverden skjemkort-kraft til for å drive desktopen.

Eit "lite" eksempel vedlagt ( for den som lurer; HP sin L3065, test: http://www.hardware.no/tester/skjerm/hp_lp3065/38059 )

 

post-13439-1187252309_thumb.jpg

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Hei igjen folkens, og takk for alle tips.

 

Har nå testet skjermen, og rådene har hjulpet meg til å løse dette.

 

Var ikke klar over dpi-innstillingene, og det gjorde nok forskjellen. Nå kan jeg beholde skjermens max oppløsning - som jo er det beste - samtidig som endret dpi gir større ikoner og tekst. Vips: så har jeg begge deler - native oppløsning og større ikoner og tekst. Det var poenget mitt.

 

Prøvde meg frem på dpi, og fant ut at 106% (dvs. 102dpi) ga en fin balanse mellom størrelse på ikoner og tekstbryting. Hvis jeg satte dpi til høyere, så brøt teksten på web-sider litt ubehagelig (brukte vg.no som sjekk). Men dette varierer sikkert fra skjerm til skjerm, og den enkeltes smak (og øyne).

 

Takk skal dere ha!

 

p.

Lenke til kommentar
har aldri helt skjønn poenge med og ha så stor oppløsning. jeg tenker slik at jo større oppløsning, jo dyrere skjermkort. lavere oppløsning gir mulighet til og sette grafikk instillingene høyere og fremdales opretholder man den fine flyten. mener at dette veier opp for at man får mindre inn på skjermen.......

 

kjører nå 1024/768 (max oppløsning på tvn) og det har aldri irritert meg at jeg ikke får nok in på skjermen. og jeg har spillt en del :)

9291658[/snapback]

 

Du bruker vel ikke TV-en til annet enn spilling og film? Da hadde jeg holdt ut et kvarter før jeg måtte lagt meg med sterke hode og øyesmerter! :S

9291903[/snapback]

 

 

hvis dere tenkte desktop... jaa da trekker jeg allt bla bla jeg skrev. bruker en 42" plasma som pc-skjerm. fungerer utrolig fint. silter værken på hode eller øyne. sitter på ca 3meter og da er 1024/768 helt perfekt, må bare organisere desktopen litt mere enn vanlig. morgen surf i godstolen har en helt egen sjarm :)

Lenke til kommentar
Word! Sitter her på min 32" lcd-tv og folk sier at det er slitsomt å se på tver(som pc skjerm), men jeg kan sitte her 12 timer i strekk uten TEGN til hodepine eller smerter i øynene :) Er en egen skjarm ja ;) Digg å kunne ligge i sofaen og game, se på filmer og styre musikk ;)

9300109[/snapback]

 

Jeg tenkte på stillestående bilder jeg da. Kontor, grafikkarbeid, programmering, etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...