Gå til innhold

Netshop Q6600 stepping?


T2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har 50*C idle jeg også, med fjernet festeklemme samt prosessorkjøleren på full guffe. Har ikke sett etter om min ihs er flat og fin, men kan jo hende jeg har smurt for lite/mye kjølepasta på også. Kjøleren min sitter i alle fall bom fast slik den skal.

9349392[/snapback]

 

Men hva ligger temp på full load? min snuser på 70 grader og noen ganger over..

Det er det som beskymrer meg..

Lenke til kommentar
Har 50*C idle jeg også, med fjernet festeklemme samt prosessorkjøleren på full guffe. Har ikke sett etter om min ihs er flat og fin, men kan jo hende jeg har smurt for lite/mye kjølepasta på også. Kjøleren min sitter i alle fall bom fast slik den skal.

9349392[/snapback]

 

Men hva ligger temp på full load? min snuser på 70 grader og noen ganger over..

Det er det som beskymrer meg..

9349467[/snapback]

 

70 grader er ingenting for en quad, de er laget for å tåle det...og MYE mer :!:

 

Hvis du nettopp har smurt på pasta, må den "kjøres inn" i noen døgn før den yter opptimalt.

Lenke til kommentar
Nei.. de har jo en max temp på 71C.. ta og sjekk om ting før du prater :/

9349504[/snapback]

 

Nei, de har ikke noen "max temp" på 71C, de har en thermal specification på 71C. Kjernetemperaturene kan være vesentlig høyere enn dette. En typisk throttling-temperatur (Tjunction) for Core2-kjerner er 85C.

Lenke til kommentar

Då har eg vert å handle slipepapir, der hadde dei bare 600 å oppover, går det ann å begynne på dette? Det var våt papir, er det dette en skal bruke? Og så sist men ikkje minst, underlag...kan eg bruke ei plexiglas plate til dette? Eller er det ikkje bra nok?

 

Og skal det bare dryppes nokon dråper vatn på papiret?

Endret av Untouchable
Lenke til kommentar
Nei.. de har jo en max temp på 71C.. ta og sjekk om ting før du prater :/

9349504[/snapback]

 

 

dooh! :p look who is talking :D tror jeg har testet høye temperaturer LITT mer enn deg ;)

9349718[/snapback]

 

ok, da beklager jeg.. det er sånn jeg har forstått det på de andre som sagt det :p bøyer meg i grusen..

 

Men er det noe annet enn planslipe man kan gjøre om heatspreadern ikke er rett?

Lenke til kommentar
Men jeg klarer ikke la vær å synes det er rart at NeXz ikke får igang systemet dersom han har prøvd 10 ganger, og hørt 4 klikk hver gang. Det må da være svært uvanlig at presset fra kjøleren ikke er tilstrekkelig til å gi elektrisk kontakt på cpu? Presset mellom kjøler og IHS blir jo definitivt ikke lavere uten denne omdiskuterte rammen, så at det skal være der problemet ligger kan jeg ikke tro... :hmm:

9348470[/snapback]

 

Hvis du har misforstått meg, så starter systemet.. Men idle temp ligger på 50C..

 

Jeg begynner litt å lure på om heatspreadern på cpuen kan være ujevn. Dette skaper jo elendig kontakt mellom kjøler og cpu. Etter hva en kompis sa til meg.

9348971[/snapback]

Ok, så du får altså i gang systemet både med og uten rammen, ja da har jeg missforstått helt.

NeXz

hmm ikke som jeg vet.. pcen fungerer helt perfekt med feste ramma på.. men da ligger den på idle 50C+.. Og vifta går for full pupp..

 

Har du noen forslag til hva det kan være? Den fungerer jo når ramma er på, men ikke av :/

 

Har kjølern som følger med på..

Dette tolket jeg dithen at du ikke fikk i gang systemet uten rammen på plass, men at det starter fint med rammen på plass.

Men hvis det altså er snakk om at temperaturen ikke daler som forventet uten rammen er jeg ikke så forundret over det. Det er jo langt fra noen selvfølge.

 

Min Quad hadde forøvrig dårlig kontakt mellom kjøler og HS, og jeg kunne se av avtrykket i pasta at den var for høy langs kantene. Min løsning ble plansliping, men dette er jo naturligvis ikke helt forenelig med garanti, så om den nå går i stykker er det synd for meg ;)

Lenke til kommentar

pcp160 du har tolket mye rett :D

 

pcen starter ikke når ramma er tatt bort.. riktig.. tror vi har gått litt om hverandre jeg :p

 

pcen starter når rammen er på plass.

 

Jeg kan også se dette firkantede merket etter kjølepasten.. Så problemet ligger nok på at den ikke er rett.. Men kan jeg ikke ta dette med netshop? Dette må jo være produksjons feil fra intel? De kan jo ikke selge ting som ikke "fungerer" som de skal..

Lenke til kommentar

He he, ok er ikke så greit alltid på et forum, verken å gjøre seg forstått, eller å forstå :D

Men da kan vi avslutte missforståelsene med at det jeg svarte på, og syns var veldig rart var dette at maskinen ikke starter med rammen av. Dersom det ikke har noe med din montering å gjøre, og det er utelukket må jo cpu være så skjev at den blir vippet opp på ene siden eller noe i den duren. (altså når rammen ikke er der til å holde den på plass)

 

Jeg er usikker på hvordan Netshop stiller seg til noe sånt, men du har jo absolutt et poeng syns jeg. Spørsmålet blir kanskje hva som er akseptable temperaturer, og det forutsetter vel også at de får samme resultat i sin testmaskin. Idle temp på 50 grader tviler jeg på at du kommer noen vei med, men dersom cpu temp er 70 grader og mer i et velkjølt kabinett har du kanskje en mulighet.

Men det er bare synsing fra min side, så blir spennende å følge utviklingen ;)

 

Edit, siden det diskuteres temperaturer over her bør jeg presisere at jeg snakker om cpu temp (ikke core temp). I følge spesifikasjonen til B3 skal kjøleren holde cpu temp under 62,2 grader.

 

Forøvrig skal vi vel ikke lenger tilbake enn til 3,8Ghz Prescott for å se at det ble solgt cpu som hadde store problemer med å holde spesifisert temperatur med orginalkjøler i normale omgivelser.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Nei.. de har jo en max temp på 71C.. ta og sjekk om ting før du prater :/

9349504[/snapback]

 

 

dooh! :p look who is talking :D tror jeg har testet høye temperaturer LITT mer enn deg ;)

9349718[/snapback]

 

ok, da beklager jeg.. det er sånn jeg har forstått det på de andre som sagt det :p bøyer meg i grusen..

 

Men er det noe annet enn planslipe man kan gjøre om heatspreadern ikke er rett?

9350643[/snapback]

 

Alt i orden :)

 

Velkommen i "quad" klubben forresten ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hoi alle sammen! :)

 

Jeg fikk en B3, som jeg hentet igår.

Har nettopp montert den i mitt Gigabyte GA-965P-DS4 og startet akkurat opp.

(Ja, jeg ombestemte meg mht hvilken rigg/hk som skulle "få gleden" av å klokke denne).

 

Som vanlig var jeg litt "rå". Gadd ikke reset'e Bios, bare nappet ut den E4300 (100%-klokkeren min) og satte inn Q6600 med samme settings for FSB/RAM og VCore (350/700 og 1.375).

 

Ser lovende ut dette:

post-40756-1188158938_thumb.jpg

post-40756-1188158965_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ser greit ut det der ;) Men sjekk temps i Everst eller Core temp da. Speedfan er ikke akkurat nøyaktig...

9366243[/snapback]

 

Speedfan viser akkurat det samme som Everest, Coretemp, EasyTune (Gigabytes eget OC-tool).

Det er en utbredt misforståelse at Bios-utilities viser ulik/feil.

Dersom de gjør det er de kort og godt "bugget" (feil programkode).

Siste versjon av SpeefFan (4.32) har dog en bug med å lese av fan-speeds korrekt.

 

Standard disclaimer/evig reprise fra meg:

Jeg tar kun tempangivelser rapportert via software som retningsgivende for mitt system.

Og det synes jeg dere andre også bør lære dere å gjøre. ;)

 

PS.

Ifølge Bios/sensors så går denne Q6600 en god del kjøligere enn den E4300 som stod i hk'et tidligere.

PSU (Yesico 560w) viser dog at den drar ca. 10w mer (idle). På samme VCore altså. Ikke så galt vil jeg si.

Så får vi se hva som er max klokk/"daglig klokk" etter litt testing utover i uka.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...