Gå til innhold

Canon 50mm f/1.8 - Verdt pengene?


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Vurderer å kanskje utvide fotobagen min med et lyssterkt objektiv til bruk innendørs og ved bryllup, barnedåp og andre ting der mulighet for stor blenderåpning er et must og steder blits ikke er like sjarmerende.. :)

 

I første omgang tenker jeg på fastoptikk, da det som oftest gir lyssterke objektiv til en billigere penge en hvis du skal ha optikk med mulighet for zooming.

 

Derfor tenkte jeg på 50mm f/1.8 til rett under 900 kroner. Ikke spesiellt dyrt, imho. Hehe. Er det verdt pengene, tror dere? Tips til andre lyssterke, rimelige objektiv?

 

Ellers er vel 50mm en fin brennvidde?

 

Takker for alle svar.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ingen erfaring med Canon sin 50mm f1.8, men jeg er storfornøyd med min Nikon utgave.

Veldig fint innendørs, har også blitt benyttet under et par barnedåper med vellykket resultat uten blits (dog litt høyere iso).

Til rundt tusenlappen er det i mine øyne vel verdt det (regner med at Canon sitt ikke er spesielt dårligere enn Nikon).

 

Jeg bruker det også til endel portrettbilder, men der kommer nok kanskje 100mm'n til å overta fremover, men fikk flotte og skarpe portretter med 50mm blendet til ca 2.8, 1.8 er ganske ubrukelig med tanke på dybdeskarpheten.

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar
Nå har jeg ingen erfaring med Canon sin 50mm f1.8, men jeg er storfornøyd med min Nikon utgave.

Veldig fint innendørs, har også blitt benyttet under et par barnedåper med vellykket resultat uten blits (dog litt høyere iso).

Til rundt tusenlappen er det i mine øyne vel verdt det (regner med at Canon sitt ikke er spesielt dårligere enn Nikon).

 

Jeg bruker det også til endel portrettbilder, men der kommer nok kanskje 100mm'n til å overta fremover, men fikk flotte og skarpe portretter med 50mm blendet til ca 2.8, 1.8 er ganske ubrukelig med tanke på dybdeskarpheten.

9270953[/snapback]

Høres bra ut.

 

Hvilken ISO får du (sånn ca) hvis du skal ha et riktig eksponert bilde med blender 1.8 og lukkertid 1/200 uten blits i en kirke med normal belysning? Noen som vet?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er verdt pengene, men mest fordi det tross alt er svingbillig :)

 

ISO spørsmålet ditt blir for generelt siden kirkebelysning varierer, men du kan helt enkelt regne i forhold til det du bruker i dag. Klarer du ISO 800 på f/4,0 i dag (eller ISO 400 på f/2,8) holder det med ISO 200 på f/2,0. På 50mm finner jeg forresten at jeg godt kan bruke lukkertid helt opp til 1/80 eller deromkring, 1/125 er i allefall helt uproblematisk.

 

Ett ISO trinn = ett blender trinn

 

1,0 - 1,4 - 2,0 - 2,8 - 4,0 etc

 

edit> Dersom du planlegger å bruke filtere kan det være greit å notere seg at EF 50mm 1.8 bruker 52mm som vel er litt mindre vanlig enn 58mm slik storebror EF 50mm 1.4 USM benytter. Dette var en av grunnene til at jeg valgte 1.4, rent bortsett fra at jeg også har anskaffet EF-S 60mm 2.8 macro med 52 mm filterstørrelse slik at argumentet falt til jorden :p

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Du har ikke vurdert å kjøpe 1.4 like gjerne først som sist, som er et objektiv du kan ha "livet ut"? Får den for 2300kr i de fleste land litt unna Norge i en helt vanlig fotosjappe med internasjoalt garanti.

9273669[/snapback]

Joda, det har jeg, men nå er det vel ikke akkurat slike objektiv jeg bruker så alt for mye til dagligdags fotografering, og hvis 1.8'en fungerer fint til den prisen, kan jeg heller vurdere versjonen med 1.4 ved en senere anledning hvis jeg ser nødvendigheten i det. :)

Lenke til kommentar
Derfor tenkte jeg på 50mm f/1.8 til rett under 900 kroner. Ikke spesiellt dyrt, imho. Hehe. Er det verdt pengene, tror dere? Tips til andre lyssterke, rimelige objektiv?

9270836[/snapback]

 

Nei, jeg kan ikke anbefale et objektiv som har en så sentral slitedel som fatningen utført i plast. At bajonetten er laget i metall, er et minimumskrav hvis det skal være kvalitet.

 

Se også disse testene:

 

http://www.akam.no/test/objektiver/test_av..._og_1_4_usm/913

 

http://www.akam.no/test/objektiver/test_av...objektiver/7065

 

Min favoritt når det gjelder Canons 50-millimetere er 50/2.5 Compact Macro, den får du til godt under 3000 kroner.

 

Ellers er 35mm 2.0 til under 2500 lyssterk, rimelig og god. Andre gode er 28mm 2.8 til under 2000, og 85mm 1.8 til rundt 3500. Sistnevnte korttele er et veldig godt portrettobjektiv som også egner seg til mye annet.

Lenke til kommentar
Nei, jeg kan ikke anbefale et objektiv som har en så sentral slitedel som fatningen utført i plast. At bajonetten er laget i metall, er et minimumskrav hvis det skal være kvalitet.

 

Se også disse testene:

 

http://www.akam.no/test/objektiver/test_av..._og_1_4_usm/913

 

http://www.akam.no/test/objektiver/test_av...objektiver/7065

 

Min favoritt når det gjelder Canons 50-millimetere er 50/2.5 Compact Macro, den får du til godt under 3000 kroner.

 

Ellers er 35mm 2.0 til under 2500 lyssterk, rimelig og god. Andre gode er 28mm 2.8 til under 2000, og 85mm 1.8 til rundt 3500. Sistnevnte korttele er et veldig godt portrettobjektiv som også egner seg til mye annet.

9273864[/snapback]

 

Jeg støtter opp om at et minimumskrav til et godt objektiv er metall bajonett.

 

Jeg har selv 35mm f/2, og er ikke helt overbevist - men det kan være mitt eksemplar. 35mm er i det minste laget for portrett - der er nok 85mm1.8 et bedre valg. 28mm kan anbefales som et kompakt reiseobjektiv når man vil reise lett.

 

Tom

 

Edit: litt

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Enig med swanky, jeg har kjøpt objektivet kun fordi det er grisebillig. Det er lite og lett og føles som eggeskall, men jeg forventer egentlig ikke mer til den prisen. Lyssterkt og veldig skarpt fra 2.8 etter min erfaring. So what om det er plastfatning? Dette er et objektiv man begynner med, ikke et man ønsker å beholde :)

Lenke til kommentar
Enig med swanky, jeg har kjøpt objektivet kun fordi det er grisebillig. Det er lite og lett og føles som eggeskall, men jeg forventer egentlig ikke mer til den prisen. Lyssterkt og veldig skarpt fra 2.8 etter min erfaring. So what om det er plastfatning? Dette er et objektiv man begynner med, ikke et man ønsker å beholde :)

9275679[/snapback]

Egentlig stort sett enig..

 

Siden det er noe jeg egentlig i utgangspunktet bare trenger én gang, blir 1.4-versjonen for dyr. :)

Lenke til kommentar
Hvordan er Canons f/1.8 i forhold til Nikons? Det virker for meg som om dere overdramatiserer skjørheten til dette objektivet - hvor voldsomme er dere egentlig? Det er et ganske lite objektiv i seg selv som ikke vil brekke av og/eller gå i oppløsning bare dere ser på det...

9280634[/snapback]

 

Jeg har faktisk prøvd dette objektivet - og det er av samme kvalitet som Nikon sin plast-innfatning. Hvis objektivet ikke skal brukes mye, så er det helt OK.

 

Bildekvaliteten er det ingenting i veien med.

 

Tom

Lenke til kommentar
Du har ikke vurdert å kjøpe 1.4 like gjerne først som sist, som er et objektiv du kan ha "livet ut"? Får den for 2300kr i de fleste land litt unna Norge i en helt vanlig fotosjappe med internasjoalt garanti.

9273669[/snapback]

Joda, det har jeg, men nå er det vel ikke akkurat slike objektiv jeg bruker så alt for mye til dagligdags fotografering, og hvis 1.8'en fungerer fint til den prisen, kan jeg heller vurdere versjonen med 1.4 ved en senere anledning hvis jeg ser nødvendigheten i det. :)

9273844[/snapback]

 

Tja si ikke det....Skal ikke si bort i fra at om du hadde kjøpt 50/1.4 hadde de øvrige objektivene dine (da med unntak av 70-200L) blitt brevstøtter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...