Gå til innhold

Canon 50mm f/1.8 - Verdt pengene?


Anbefalte innlegg

Du har ikke vurdert å kjøpe 1.4 like gjerne først som sist, som er et objektiv du kan ha "livet ut"? Får den for 2300kr i de fleste land litt unna Norge i en helt vanlig fotosjappe med internasjoalt garanti.

9273669[/snapback]

Joda, det har jeg, men nå er det vel ikke akkurat slike objektiv jeg bruker så alt for mye til dagligdags fotografering, og hvis 1.8'en fungerer fint til den prisen, kan jeg heller vurdere versjonen med 1.4 ved en senere anledning hvis jeg ser nødvendigheten i det. :)

9273844[/snapback]

 

Tja si ikke det....Skal ikke si bort i fra at om du hadde kjøpt 50/1.4 hadde de øvrige objektivene dine (da med unntak av 70-200L) blitt brevstøtter.

9281266[/snapback]

Det er de allerede, så.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpe 50 mm f/1.8 for snart 6 år siden. Den gang som et normalobjektiv på et filmbasert kamera. Har blitt en del bilder gjennom disse årene og aldri sett at det har vært uskarpt på noen måte. Også i dårlig lys. Har nå et EOS 400D kamera og er fortsatt fornøyd med linsa. Har i tillegg kjøpt 35 mm. f/2 som jeg nå bruker som normalobjektiv, og har erstattet den gamle 50 mm. Rett og slett fordi det blir en zoomlinse på 80 mm.

 

Her kan du lese mer om linsa og resten av canons sortiment:

 

http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

 

Mitt synspunkt er å kjøpe den linsa jeg trenger/blir fornøyd med og that's it....! Dyrt, men billig.

Lenke til kommentar
Mitt synspunkt er å kjøpe den linsa jeg trenger/blir fornøyd med og that's it....! Dyrt, men billig.

Med andre ord er det du _egentlig_ trenger en 35mm f/1.4L ;o)

9306369[/snapback]

 

Nå sporer vi litt av fra overskriften om 50mm f/1.8 er verdt pengene.

 

Det jeg mener her er at en kjøper den linsa en trenger. Den linsa du nevner er ei fantastisk linse som jeg vurderte selv, men jeg syntes 11 laken ble litt voldsomt og kjøpte 35 f/2. Føler at 35mm f/2 gjør nesten alt f/1.4 gjør (men jeg må øke ISO for å få samme lukke-verdier). Og de som kjøper f/1.4 har gjort en investering i en linse de kommer til å ha til de blir gamle, grå og tynne i håret!

 

Men proft kamerautsyr gjør en ikke til en proff fotograf! Trenger en ei lyssterk linse, så betal for det. Hvis ikke, kjøp det som er godt nok.

 

Og tilbake til tråden; 50 mm f/1.8 er ei god linse. 50mm f/1.4 er bedre på f/2.0 og lavere blender. For min del tar jeg bilder i dagslys og merker ikke forskjell. Har i tillegg en kraftig ekstern blitz til innendørs fotografering og blender-verdiene ligger på f/4 til f/5.6 Men det tilsvarer en 80 mm på mitt kamera og jeg bruker den lite innendørs. Der synes jeg 35 mm. er langt bedre (normalobjektiv med svak zoom). Vurderte 28mm f/1.8, men les test på photozone før kjøp. Uansett, bildekvaliteten med disse fastobjektivene overgår de fleste zoom-objektivene, og dersom en ikke er proff, skal forstørre mye eller annet, holder disse mer enn nok.

 

Og overgangen fra kit-linsa med f/3,5 til f/1,8 er stooooooor!

Lenke til kommentar
Det er dette som er problemet med å lese slike forum. Ble nysgjerrig og fikk teste en 50 mm 1.4 av en kompis i helgen. Ser plutselig for meg noen tusenlapper som flyr ut av lomma...

9318945[/snapback]

 

Trenger du 1.4, og 1.8 kommer for kort? Som jeg sa tidligere, jeg tror man trenger behovet for det, og bør være et viktig redskap i fotograferingen, og ikke noe man har med i tilfelle...

Lenke til kommentar
Neida, er klar over det. Har ønsket meg et lyssterkt innendørsobjektiv en stund og det var utrolig morsomt å teste ut med 1.4. Han vurderer å selge til en fornuftig pris så får vi se da. Jeg betaler heller litt ekstra for noe jeg kan selge igjen.

9319012[/snapback]

 

Om jeg hadde fått et tilbud fra noen jeg kjenner og så jeg vet at det ikker stjelt, skadet og slikt hadde jeg også puttet i en lapp ekstra, just for fun....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...