Gå til innhold

Bygge stun gun?


Anbefalte innlegg

Jeg har ingenting å gjøre i dag. Jeg har et digert lager med antikk elektronikk og grei håndteringsevne av en loddebolt. Hva gjør jeg? jo, jeg vil lage stun-gun :p

 

Det er dog mest for moro skyld, og jeg vil se lyn! Jeg tenkte kanskje noe mer i retning jacobs stige eller noe slikt.

 

Det jeg mangler, er stor kunnskap om elektronikk. Kan noen linke opp til noen koplingsskjema og guider? Jeg fikk blod på tann når jeg så to kondensatorer som viser ni millifarrad og 50VDC. Kan de brukes til noe? Jeg har også en diger trafo. Det står ikke noe på den, men jeg trøbler med å holde den mellom fingrene.

 

Linker? tips? Jeg vil nødig grille fingrene på strømnettet, så jeg tar til takke med 12V likestrøm for øyeblikket som strømkilde. Er kondensatorene brukbare til noe? er 50VDC maksspenning, eller noe annet?

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må nok ka mere enn et par kondiser for å lage et "lyn" men denne saken med et engangskamera lager en lysbue på sånn ca 1cm da :p det vil si ca 1000v

 

ta en titt innom electronics-lab.com og søk på tesla coil og se om du finner noen skjema.

Endret av weebl
Lenke til kommentar

spenningshopp krever høyspenning, type 20000 volt for en cm. da kommer du til kort med dine 50v kondiser. der er riktig som siramp skriver, at størrelsen på trafoen ikke har noe med hvor høyt den kan transformere opp spenninga, tror nok heller du skal sette deg på wikipedia en stund og lese om elektronikk.

Lenke til kommentar
spenningshopp krever høyspenning, type 20000 volt for en cm. da kommer du til kort med dine 50v kondiser. der er riktig som siramp skriver, at størrelsen på trafoen ikke har noe med hvor høyt den kan transformere opp spenninga, tror nok heller du skal sette deg på wikipedia en stund og lese om elektronikk.

9268471[/snapback]

Han sier han har mere enn disse to kondensatorene.

Er heller ikke så vanskelig eller dyrt å bestille litt fra elfa.

 

Jeg aner ikke hvordan man lager en stungun, men hadde vert morro å prøve, så regner med at du kan finne noen oppskrifter hvis du googler litt ;)

 

Og du må nok regne med å handle litt.

Lenke til kommentar

Dette er det jeg kom fram til etter noen timer med wiki og google:

 

Det er tydeligvis to gode måter å oppnå høy spenning på.

 

Den ene er ved såkalte "voltage multipliers" der kondensatorer og dioder settes i en slags "stige" der spenningen dobles per ledd.

 

Ingen av tegningene jeg har sett oppgir de anbefalte spesifikasjonene til kondensatorene og diodene som må til for dette oppsettet.

 

Den andre foreslår å bygge en trafo selv med ulikt antall viklinger på inn og ut siden. Så vidt jeg kan se, fungerer dette som en slags "giring" via induksjon. Tegningene sier f.eks 10 viklinger inn og 5 viklinger ut, men dette er forholdstall, sant? Jeg gikk ut i fra at tallene er nærmere 400/200 viklinger rundt en såkalt "ferrite core".

 

Ingen av tegningene spesifiserer ledningtykkelse eller isolasjon nødvendig for å unngå smelting og overhopp.

 

Noen som kan bidra med det som mangler? :)

EDIT: Flere leifer som kommer av at vista hopper over bokstaver når jeg skriver p.g.a lagg. Ikke min pc, heldigvis.

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

kjøp deg en frafo laget for neon lys og lag deg heller en "jacobs stige". det finnes dusinvis av guider der ute.

 

Fristende å si GoogleIT, men siden jeg endelig ble ferdig med den kjempekjedelige ferien min og er endelig tilbake til den kjempegøye jobben min, så skal jeg legge ved en link:

 

http://spikedhumor.com/articles/74916/Buil...obs_Ladder.html

Endret av capy
Lenke til kommentar

tor du ikke at jeg, etter noen timer googling, ikke har vært innpå den eksakt samme spikedhumor siden? :)

 

Det blir nok noe slikt som en tesla col, me jeg har fremdeles spørsmålene mine stående. Ingen av oppskriftene jeg fant var nøye nok. Mulig at dere som har gjennomført elektro på VGS kan trekke logiske slutninger og fylle hullene, men for meg holder det f.eks ikke å vite at den kondensatoren skal være på 220 mikrofarrad. Jeg må vite maksspenningen på den i tillegg. Og når det står Coil with 5 windings, 1mm, vet jeg ikke hva som skal være 1mm. Kjernebredde? ledningsdiameter? eller kanskje mellomrom mellom lederene?

Lenke til kommentar
tor du ikke at jeg, etter noen timer googling, ikke har vært innpå den eksakt samme spikedhumor siden? :)

 

Det blir nok noe slikt som en tesla col, me jeg har fremdeles spørsmålene mine stående. Ingen av oppskriftene jeg fant var nøye nok. Mulig at dere som har gjennomført elektro på VGS kan trekke logiske slutninger og fylle hullene, men for meg holder det f.eks ikke å vite at den kondensatoren skal være på 220 mikrofarrad. Jeg må vite maksspenningen på den i tillegg. Og når det står Coil with 5 windings, 1mm, vet jeg ikke hva som skal være 1mm. Kjernebredde? ledningsdiameter? eller kanskje mellomrom mellom lederene?

9271200[/snapback]

 

Lederen du tvinner skal ha et kvadrat 1mm. Selve kjernen må du finne ut selv, men i ditt tilfelle trenger du nok ikke tenke på det.

 

Siden du ikke har elektro bakgrunn... Strøm er farlige greier. Med 20kV er du heldig om det gjør vondt... Mulig jeg tar feil nå, men en 220uF kondensator med 20kV vil ideelt kunne ha 44000 Joule. Til sammenligning har hjertestartere noen hundre Joule.

Lenke til kommentar

Hvis du skal lage en jacobs ladder, så må du ha minimum ha 5000V (eller rundt der omkring). Hvis du har en gammel tv, pc-skjerm eller mikrobølgeovn, så pleier det å være trafoer på flere kV inni. Bare vær veldig forsiktig. Kondensatorer kan forsatt være oppladet og gi deg en skikkelig karamell

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
du må nok ka mere enn et par kondiser for å lage et "lyn" men denne saken med et engangskamera lager en lysbue på sånn ca 1cm da :p det vil si ca 1000v

 

ta en titt innom electronics-lab.com og søk på tesla coil og se om du finner noen skjema.

 

Engangskameraene lager omtrent 200V DC, men om du er innom en fotobutikk kan du jo spørre om du kan ta en titt i containeren, og finne en drøss med brukte engangskameraer, og sprette dem opp etter du har kommet hjem.

Husk selvfølgelig å lade dem ut først :p

Etter det kan du jo skaffe en loddebolt, og paralellkoble en drøss av kondensatorene (de fleste har merkespenning på 250V). Og for å få en akseptabel oppladningstid kan du paralellkoble batterisettene også.

Ikke prøv den på folk i alle fall, for stømmen blir nokså stor ved utladningen ;) Det ser man fort når du kortslutter elektrodene.

 

Og bare for å rette på deg :) for å oppnå overslag på 1cm må man ha mellom 7,5 og 10 kilovolt. 750V for hver mm i fuktige omgivelser, og 1000 i normal luftfuktighet, sånn ca. ;)

 

Skal man ha et akseptabelt hjemmelagd lyn må man muligens skaffe en saftig trafo, og låne noen kondensatorer fra e-verket...

 

Trafoen i en mikrobølgeovn kan man få opp i 2,2 kV eller mer hvis man skulle trenge det :p men uansett så bør man skaffe seg noen ganske tjukke gummihansker, eller ledninger, og ikke ta på noe som helst.

Er du litt distrig kan du også prøve å røske ut trafoen i en CRT-skjerm, og få noe som tilsvarer 25 kV AC, som er ganske farlig i feil hender, uten strømbegrenser...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...