Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 626 GC - Prosjekt Turbokonvertering.


Znip

Anbefalte innlegg

Fikk gjort litt ikveld også.. plukka av toppen å innsug, bare litt kosearbeid :)

 

Innsug, gasspjeld og fuelrail

296.jpg

 

Så fikk jeg vite det jeg hadde gått å lurt litt på.. forgassertoppen er ikke lik som den andre

Litt dumt igrunn, da jeg hadde tenkt å brukt forgassertoppen siden den hadde gått 60` km mindre

innsprut til venstre, forgasser til høyre

298.jpg

 

Så fikk jeg også bekrefta det jeg trodde om forgasser og innsprutstemplene i forhold til kompressjon..

Innsprutstemplene til venstre hadde en forhøyning i midten for høyere komp, forgasserstemplene hadde ei grop for mindre komp

300.jpg

 

Dysene, skal vist klare 230cc @ 3bar (80% duty cycle)

299.jpg

 

 

Bonusbilde av forgasseren

297.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Du skal ha kred for at du gidder å bruker så mye penger på en så gammel "møkka" bil.

 

 

Kan du kjøre forgasser blokk med insprut topp og få en fornuftig komp? best å ligge rundt 9:1 og oppover, eller så blir det ikke no bunn drag ibilen.

 

Stå på vidre.

 

Kanskje jeg ser deg på banen til sommeren. holder på med civic Coupe som turbo pakka er på vei over dammen :D

Lenke til kommentar
Du skal ha kred for at du gidder å bruker så mye penger på en så gammel "møkka" bil.

 

 

Kan du kjøre forgasser blokk med insprut topp og få en fornuftig komp? best å ligge rundt 9:1 og oppover, eller så blir det ikke no bunn drag ibilen.

 

Stå på vidre.

 

Kanskje jeg ser deg på banen til sommeren. holder på med civic Coupe som turbo pakka er på vei over dammen :D

 

Tenkte å bruke det ja, men den blokka er full av rust i sylinderhulla.. så det ble komplett innspruttopp

Lenke til kommentar

Har fått handla litt på ebay og summit racing igjen da..

 

Noen deler har allerede kommet :

301.jpg

304.jpg

 

Sparco P300 fra Realcar

303.jpg

 

Så er følgende på vei:

Nye røde baklys

bb80_2.JPG

2817_2.JPG

 

+ Nye stempelringer

+ pakning til oljepanna

+ tennkabler

 

Toppen av støvmasnjetten trengte noe tilpassing til å passe.. men tok 1 min med vinkel'n så var det i orden

302.jpg

 

Nye strut mounts.. Tar seg litt bedre ut i motorrommet med nye rustfrie ja :lol:

305.jpg

 

Fangerne rundt om blir et prosjekt i seg selv.. Bruker orginalfestene til GC og fester dem til fangern med glassfiber

Så er de en tanke for lange på sidene.. trodde først jeg måtte kutte i hele siden på fangern å bøte dem sammen igjen.. Men tror jeg unngår det om jeg sliper av litt kun øverst på sidene.. Helt oppe ved festene. Hjulbuen er også tydeligvis annerledes på GD, da hjulbuen ikke ble rund når fangern kom på :lol: Men tror dette også løser seg da jeg sliper litt av

Må også slipe av litt på toppen bak ved festene, da fangeren høyner litt opp helt bakerst, slik at den ikke går jevnt med sideskjermen

307.jpg

 

Så ska IC, oljekjøler å annen radiator inn i denne mølja da..

Så sett fra siden, blir det nok seende slik ut :

icolje.jpg

 

Altså, noe sånt (uten radiator)

308.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fått gjort litt ikveld også!

 

Nye pakninger i toppen gjør ser, ser det ut som :lol:

313.jpg

 

Jeg skal ikke plukke toppen fra hverandre.. den skal få være slik den er.

Men måtte pusse å gnikke litt uttapå den.. den så jo ikke ut :

317.jpg

 

Slik ble det :

318.jpg

 

 

319.jpg

 

 

Så var jeg hos Martinsen å henta med GD fanger før helga..

Den hadde en liten bulk i siden (fyfy Gingers)

314.jpg

 

Så pussa ned den, så sparkler jeg vel slik at den blir skikkelig smooth

315.jpg

 

 

Bli vel bra detta!:) i alle fall når ejg får montert den skikkelig:P Samt bygd egen leppe under

316.jpg

 

 

Så har det kommet inn litt penger på konto da..Så har handla inn litt deler igjen :)

 

M3 chrome speil med adapter :

speil.gif

 

Kjøpte slik sølvnetting, skal bruke den i de største hullene i fangeren :

netting.jpg

 

Tror slike bokstaver gjør seg på bakluka.. Muligens "Turbo" eller "626 TURBO"

bokstav.jpg

 

Kom over denne, å bare måtte ha den :D

pott.jpg

 

 

 

 

 

.....APRILSNAR :D

Lenke til kommentar

Har kommet litt deler igjen da..

Fant ikke noe av dette under på ebay, så måtte krype til Mazda å bestille da..

Pakning til oljepanne

Paking til dekselpakinga rundt veiva mot svinghjul (vanskelig å forklare:P)

glidebolter og hylser til calipper fram

div bolter til understell

324.jpg

Dette kom på totalt 1700 kroner!

 

Så har også endeleddene til stabstaget foran kommet

327.jpg

 

Så pussa jeg også stabstaget

326.jpg

 

Dette skal males med rustbullet når jeg får tak i på ebay

325.jpg

 

Så var det motorn sin tur, opp på bukken:

330.jpg

 

Så smøre inn råder, kryssbolt, rådelagre, veiv osv osv med olje:

332.jpg

 

Alt montert :

328.jpg

 

Så fant jeg ut at oljepanna trengte en liten shine:D

321.jpg

 

Pusse pusse, å borre hull til oljetemp

322.jpg

 

Lakke med zink :

331.jpg

 

Så lakkere med svart lakk, å montere: (på bildet er det bare 1 lag med lakk)

329.jpg

Endret av Znip
Lenke til kommentar

Må si dette ga en meget god lesning, mektig imponert over ferdighetene dine. Virker som du har tatt deg god tid til litt lesing før du kastet deg ut i jobben. Er jo ikke akkurat den minste jobben =)

 

Gleder meg til og se mere av dette. Måtte alt gå vell med prosjektet og bilen i etter kant "ikke ende opp på skrapen etter en mnd" =P

Lenke til kommentar
Vil påstå at dette er en av de mest spennende prosjektene i worklogs/showcase delen av forumet. :)

 

Tusen takk :D

 

Må si dette ga en meget god lesning, mektig imponert over ferdighetene dine. Virker som du har tatt deg god tid til litt lesing før du kastet deg ut i jobben. Er jo ikke akkurat den minste jobben =)

 

Gleder meg til og se mere av dette. Måtte alt gå vell med prosjektet og bilen i etter kant "ikke ende opp på skrapen etter en mnd" =P

 

Hehe, takk for det! :)

Denne bilen skal nok taes GODT vare på ja :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...