Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 626 GC - Prosjekt Turbokonvertering.


Znip

Anbefalte innlegg

OBS, bildetung tråd!

 

Ja, på tide å legge fram prosjektet her inne også da!

Høsten 2005 fikk jeg lappen, og gjorde litt småtteri med den.. senka den med 50mm H&R fjører, lakkert interiør, Luisi ratt, japsepotte etc.

Men etter at jeg mista lappen for 6mnd i mars, bestemte jeg meg for å sette bilen på bukker å lage skikkelig bil av den! (les : turbo)

Satser på å væære ferdig med den til snøen forsvinner i 2007!

 

Bilen

1987 Mazda 626 GLX, orginal gassermotor på 102 hk.

Bilen veier 1060 kg (tørrvekt)

Framhjulstrekk

Sedan

Den ble kjøpt inn av fattern, slik at jeg kunne øvelseskjøre med den. Betalte 13k for den i 2004. (Siden den gang har jeg vært Mazdafrelst )

 

Planer

- GT motor

- Skyline Turbo (fra RB26DETT) med 3" elbow / downpipe

- Intercooler

- Custom 2.5" eksos

- MegaSquirt v2

- ClutchMasters Clutch

- Wolfrace Street Octane felger

- GT bakstilling

- Nye foringer

- Pusse ned hele understellet og påføre Rustbullet

- Rette ut karosseri

- Cleane bakluka

- Hellakkering

- Lakkere innvendig å motorrom

- GC GT delebil

- Brembo slissa skiver fram, nye skiver bak

- Monroe Sensatrac dempere på 50mm H&R fjører

- Bøttestoler

- Vektreduksjon; ut med bensintank, asfaltmatter, bakseter osv.

Det var det jeg huska i farta.. er mer men husker ikke alt :)

 

Det går sakte men sikkert fremover.. har holdt på ei stund nå så er en del bilder! (gidder ikke legge ut alle, samtlige bilder finnes her: http://s25.photobucket.com/albums/c67/Znip/Prosjekt/

 

Bilen på plass, og demontering har begynt

5.jpg

2.jpg

 

 

Litt rust å drepe!

8.jpg

10.jpg

 

 

Opp på bukker å av med bakstilling (legg merke til venstre bakhjul)

9.jpg

11.jpg

13.jpg

15.jpg

 

 

Av med eksos

14.jpg

 

 

Nye kanaler som skal inn

17.jpg

 

 

Ny og gammel sideplate bak (resultat av en kræsj)

18.jpg

19.jpg

 

 

Bærebru bak pussa ned, å påført to lag med rustbullet

22.jpg

24.jpg

25.jpg

23.jpg

 

 

Demperne på plass

28.jpg

44.jpg

 

 

Pussing av bærearm foran

31.jpg

33.jpg

 

 

Kosekroken

34.jpg

 

 

Hjulbrønn kappa ut

36.jpg

 

 

Bensintank ute

38.jpg

39.jpg

 

 

Turboen og luftfilteret

40.jpg

41.jpg

23.jpg

 

 

Skraping og pussing av asfaltmatter, og kapping av rusthull

46.jpg

47.jpg

48.jpg

 

 

RIP

45.jpg

 

Fin-kappa hjulkbrønnen

49.jpg

50.jpg

 

Begynt på overgang fra manifold til turbo

51.jpg

 

Skrapt vekk asfaltmatter og pussa

53.jpg

 

Begynner å bli noen kg nå!

54.jpg

 

Oversiktsbilder

55.jpg

52.jpg

 

Videosnutt av verkstedet!

th_verksted.jpg

 

Har begynt å plukka ned det jeg trenger av GT bakstillinga på delebilen (skivebrems)

66.jpg

 

65.jpg

 

 

Så har vi tatt noen rusthull

70.jpg

 

48.jpg

 

71.jpg

 

76.jpg

 

74.jpg

 

72.jpg

 

 

LITT penere farge på interiør enn før!

73.jpg

 

Oversiktsbilder

67.jpg

 

68.jpg

 

75.jpg

 

Gulvet på høyresida er pussa og sveisa, klar til et par lag med rustbullet

88.jpg

89.jpg

 

Spindlene og brakettene til calipper bak er ferdige. Begynner å ligne noe det her! Mangler bare nye bremseskiver og hjullager bak, samt ei bærearm eller 2.

87.jpg

 

Puss puss, så får du en .... :?:

86.jpg

 

Bremseskiver bak, Stabstag endeledd, hjullager bak, og calipper rep.sett.

99.jpg

 

Gammel vs ny stabstag endeledd

101.jpg

 

Brente noen foringer på bærmearma foran.. men funka dårlig

100.jpg

 

Monterte høyre side av bakstillinga "fort å gærli"

102.jpg

 

Satt å funderte på hva jeg skal gjøre med denne skaden.. Men fant ikke ut noe :lol:

104.jpg

 

Et av noen resterende rusthull i støtdempertårna bak

103.jpg

 

Kveldens underholding

105.jpg

 

Oljekjøler

106.jpg

 

107.jpg

 

Fra sandblåsinga

Her holdt jeg på.. bli en del sand

110.jpg

 

Ferdig. Sammen med rep.settet bli jo dette så godt som ny nesten :)

108.jpg

 

109.jpg

 

Før og etter pussing

113.jpg

 

Så var det bare å legge den i.. såpevann? :lol:

112.jpg

 

Innmaten ligger å godgjør seg

111.jpg

 

Litt rust-dreping var forretten på dagens meny

Mangler bare å sveise nå

103.jpg

 

125.jpg

 

124.jpg

 

 

Så tok jeg av toppen og gassern.. Skal erstattes med samme topp og innsprut, med forgasserblokka.. så får jeg samme komp. som gassern (8,6 istedet for 9,5)

 

121.jpg

 

120.jpg

 

122.jpg

 

123.jpg

 

Disse boltene sitter godt! Husker jeg fikk av de på andre sida tidligere i høst, men på denne sida var det umulig

145.jpg

 

Så da var vinkelsliperen god å ha :) Og disse boltene og muttrene koster BARE 68,- og 71,- kr pr stk :roll:

147.jpg

 

Så var det foringene sin tur. Ut med seg!

144.jpg

 

141.jpg

 

148.jpg

 

Ferdig pussa

142.jpg

 

Og første strøk med Rustbullet pålagt

146.jpg

 

Spraya over med sølv calipperlakk på disse, i påvente av gullfarga calipperlakk.. Så biter ikke rusten fast i bart stål

143.jpg

 

156.jpg

 

157.jpg

 

 

158.jpg

 

159.jpg

 

160.jpg

-

Bremseskiver fram, bremseskive bak

Bremseklosser

foringer i bærearmer frem

muttrer og bolter fram og bak

++

 

 

 

Endelig, etter 1 år på bukker :)

 

166.jpg

 

167.jpg

 

168.jpg

 

 

Og litt div bilder fra den siste tiden

 

163.jpg

 

165.jpg

 

164.jpg

 

Et bilde av IC`n pluss snurra

169.jpg

 

Så var det tid for å gjøre noe med skaden bak..

 

Ifjor skjærte jeg ut for å få plass til plata

19.jpg

 

Gammel vs ny

18.jpg

 

Hjulbue.. trenger bakerste del av den

30.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilpassing og sveising.. Som alltid stiller min gode venn Sneaker opp når det kommer til sveising :D

170.jpg

 

171.jpg

 

åtte kutte ut litt mer å bruke litt av hjulbuen jeg handla inn

173.jpg

 

 

172.jpg

 

 

174.jpg

 

Da var stolen og understellet i hus :)

Blir vel å bruke det gamle understellet sammen med det nye på en eller anna måte

176.jpg

 

175.jpg

 

Hoho.. sannelig passa ikke det orginale mazda-understellet på bøttstolen også! Hah

 

179.jpg

 

178.jpg

 

177.jpg

 

Da har shortshifter`n kommet..

GD fangeren ligger på posten å venter, skal hente den ut iløpet av uka! Blir morro å se hvordan passformen er :)

 

 

181.jpg

 

Prøver å finne rett høyde å rørgang på IC`n

180.jpg

 

 

Da kom fangeren fra Blizza på MOGN også! :)

 

En GF fanger, altså fra 88-91 Stasjonsvogn

 

Hang den opp i tråd med jekk-støtte for å se an passformen.. Ble ikke så ille synes jeg :D Boltene passer jo ikke, så det blir er en sak for meg og "svetsaren" ;)

182.jpg

 

183.jpg

 

 

..Jeg måtte bare :lol:

184.jpg

 

 

Da var shortshiftern montert.. Det ble TIGHT! :D

Har jo ikke vært ute å kjørt, men vandringa var det ikke noe å si på vertfall

 

185.jpg

 

Litt customizing må til

186.jpg

 

Har fått sveisa litt mer idag

En kamerat slår seg løs på et av støtdempertårna

192.jpg

 

 

Innerskjerm in progress

194.jpg

 

 

Sveiseapparat og dekkgass

193.jpg

 

 

Så kom det et skikkelig regnskur.. og ble nesten ferdig med skaden bak :)

195.jpg

 

 

Så har det kommet noe ebay-saker igjen da

188.jpg

 

 

191.jpg

 

 

190.jpg

 

Jaja, fikk tatt et strøk rustbullet på gulvet innvendig idag

 

198.jpg

 

197.jpg

 

199.jpg

 

196.jpg

 

 

 

Ferdigsveisa bak.. (bilde nr 200 btw)

 

200.jpg

 

 

På med rustbullet i skjøtene.. Karosserikitt skal også påføres, etterfulgt av nok et lag med RB :)

 

201.jpg

 

Hagmans Karosserikitt

202.jpg

 

 

Kitta baklplata, i gulvet og i støtdempertårna.. Fra før av ligger det et strøk Rusbullet. Skal påføres et strøk RB til når dette har tørka. Her far ene tårnet:

206.jpg

 

 

GD fanger vs Orginalfanger

203.jpg

 

 

GD festene er det bare å kaste

204.jpg

 

 

Orginalfester montert

205.jpg

 

Sitter greit, uten noe form for tau etc :) Ikke helt sikker på hvordan jeg skal feste orginalfestene i fangeren enda, men det finner jeg vel ut av

207.jpg

 

Har fått tjona litt med ei plate som skal holde de 3 målerne på plass.. Plasserer de der den orginale viftestyringa står, som vist på bildet under

 

Bilde001212.jpg

 

Slik ble plata :)

209.jpg

 

208.jpg

 

 

 

Sånn! Det var 1 år og 3 mnd med arbeid i 2 innlegg :) Kommentarer er alltid velkomne :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

blir ikke skyline turbo litt overkill da?

tenker på at det er en 4 sylindring og skyline har 6?

 

ikke skyt meg om jeg tar feil, er ikke ekspert på ris.....asiatiske biler.

 

EDIT: glemte å rose deg :p , holder på noe av det samme.

driver å samler inspirasjon/motivasjon fra alle kanter.

 

Ser ut et bra projekt og veldig mye av sveisinga ser bra ut,STÅ PÅ.

Endret av -Jp-
Lenke til kommentar
blir ikke skyline turbo litt overkill da?

tenker på at det er en 4 sylindring og skyline har 6?

 

tror ikke det skal bli noe problem

 

turboen kommer fra en RB26DETT (der TT står for twinturbo) altså en turbo pr 3. sylinder :)

 

Dessuten yter den maks 300hk, og ladetrykket er maks 1.0, men anbefales å ikke kjøre høyere enn 0.9.. Noe som egentlig passer meg fint :)

 

Takker for skryt! :)

 

Har btw handla elbow fra ebay også.. Orginalt fra RB26DETT.. Latterlig billig. Frakta kosta over det dobbelte fra england.. det sier vel sitt :)

d535_1.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...