Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vaskemaskinen vasker ikke godt nok...


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et problem med vår Ariston Margherita 2000 vaskemaskin.

Den vasker tydeligvis ikke godt nok, dvs det vi vasker lukter en blanding av såpe og gammelt/møkkete...uansett hvilken temperatur vi vasker på...

 

Nå har ikke jeg peiling på det tekniske i vaskemaskinen, men det første jeg tenkte på var at vaskemaskinen hadde en feil med vannskille-system eller noe i den dur :ermm: at den ikke skilte godt mellom rent vann som brukes til vaskingen og det skitne vannet som skal ut i avløpet...

 

Så har samtidig sampboeren lagt merke til at klærne er kalde etter vask når hun tar det ut av vaskemaskinen. Akkurat som vannet ikke er blitt varmet opp før vasking.

Kan dette stemme? Er dette nok til at det vi vasker lukter som det gjør? Er det noe vi kan fikse selv?

 

Er kjempetakknemlig for svar, for dette er noe skit... :mad:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klærne i vår vaskemaskin er også kalde om vi tar de ut rett etter vask. Jeg regner med det er fordi det blri skyllt med kaldt vann. Det er jo ikke noe vits å bruke masse energi på å varme opp vann som bare skal brukes til å skylle.

 

Hadde samme problem som det at klærne var illeluktende da de kom ut av vaskemaskina helt til vi byttet vaskemiddel. Det jeg hadde dårlig erfaring med var OMO Color flytende.

 

Vi byttet til samme merke i pulverform, vasket maskina tom på 90 grader og tømte filteret, noe som førte til mye bedre lukt på klærne.

Lenke til kommentar
Klærne i vår vaskemaskin er også kalde om vi tar de ut rett etter vask. Jeg regner med det er fordi det blri skyllt med kaldt vann. Det er jo ikke noe vits å bruke masse energi på å varme opp vann som bare skal brukes til å skylle.

 

Hadde samme problem som det at klærne var illeluktende da de kom ut av vaskemaskina helt til vi byttet vaskemiddel. Det jeg hadde dårlig erfaring med var OMO Color flytende.

 

Vi byttet til samme merke i pulverform, vasket maskina tom på 90 grader og tømte filteret, noe som førte til mye bedre lukt på klærne.

9254988[/snapback]

 

Vi bruker Omo Color tabletter så jeg antar at dette er bra nok. Nå vet jeg også at vaskemaskina skyller i kaldt, ergo er klærne kalde når vi tar det ut.

Det må være noe annet. Akkurat nå vasker vi tomvask på 90 grader med eddik(anbefalt) for å fjerne evt vond lukt inne i maskina. Da legger jeg merke til at glassvinduet ikke er noe varmt. Kan det være noe galt med oppvarminga?

 

Edit: det ser ikke ut som maskina har noe lofilter heller, hvis det skulle være et problem. Men bak et deksel foran er det et svart lokk vi kan skru opp, og der rant det noe vann ut med tilsvarende lukt. Ikke noe spesielt skit i det vannet bortsett fra lukta.

Har forresten hørt mye skit om Ariston nå. hehe, er den ustabil?

Endret av pat2004
Lenke til kommentar
Klærne i vår vaskemaskin er også kalde om vi tar de ut rett etter vask. Jeg regner med det er fordi det blri skyllt med kaldt vann. Det er jo ikke noe vits å bruke masse energi på å varme opp vann som bare skal brukes til å skylle.

 

Hadde samme problem som det at klærne var illeluktende da de kom ut av vaskemaskina helt til vi byttet vaskemiddel. Det jeg hadde dårlig erfaring med var OMO Color flytende.

 

Vi byttet til samme merke i pulverform, vasket maskina tom på 90 grader og tømte filteret, noe som førte til mye bedre lukt på klærne.

9254988[/snapback]

 

Vi bruker Omo Color tabletter så jeg antar at dette er bra nok. Nå vet jeg også at vaskemaskina skyller i kaldt, ergo er klærne kalde når vi tar det ut.

Det må være noe annet. Akkurat nå vasker vi tomvask på 90 grader med eddik(anbefalt) for å fjerne evt vond lukt inne i maskina. Da legger jeg merke til at glassvinduet ikke er noe varmt. Kan det være noe galt med oppvarminga?

 

Edit: det ser ikke ut som maskina har noe lofilter heller, hvis det skulle være et problem. Men bak et deksel foran er det et svart lokk vi kan skru opp, og der rant det noe vann ut med tilsvarende lukt. Ikke noe spesielt skit i det vannet bortsett fra lukta.

Har forresten hørt mye skit om Ariston nå. hehe, er den ustabil?

9255124[/snapback]

 

Edit igjen:

Døra er varm, altså blir vannet varmet opp..da må det være noe annet... :hmm:

Lenke til kommentar

Ariston er kanskje ikke det merket med høyest kvalitet her i verden. :whistle:

Men, den bør jo fungere likevel.

 

Min mor kjører en 95-graders vask med utvannet Klorin i sin maskin av og til, det skal visst rense bra.. (jeg tar intet ansvar for konsekvenser).

 

Har ikke maskinen mulighet for å kjøre et ekstra skylleprogram, eller ha ekstra vann, eller noe sånt?

 

Prøv også med et annet vaskemiddel (vi bruker Blenda, pulverform), og ikke bruk tøymykner.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Mange har samme problem med akkurat denne vaskemaskinen. Jeg har hørt at det skal hjelpe å kjøre en eddikvask. Dvs at du har eddik i kammerset og kjører en vask med f.eks et enkelt håndkle. Det skal fjerne lukt. Lukt kan også forekomme hvis man svært sjelden kjører kokvask, men kun kjører lave temperaturer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har en en ariston margherita 2000, den vil ikke vaske. Den stoppet midt i et program og den du snur på for å stille inn vilket program du skal gjøre bare begynnte å gå rundt å rundt....

Har sjekket lofiltere, bare dro ut den svarte tingen nederst til høyre, er d noe annet jeg skal gjøre for å rense lofilteret. D var ingen ting når jeg dro ut den svarte tingen,men skal det gå ant å dra ut den gråe runde tingen å?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Sorry for nekrobump, men jeg har et problem med samme type vaskemaskin (Margherita 2000). Klærne blir våte og alt det der, men trommelen går ikke rundt. Samme hva jeg gjør ser det ikke ut som vaskemaskinen jobber noe særlig. (klærne beveger seg ikke). Nå skal det nevnes at jeg nylig flyttet, og denne vaskemaskinen sto der fra før. Har bare brukt den to ganger så langt, og har ikke peiling på hva alle knappene osv egentlig gjør. Noen som har et tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...