Gå til innhold

Har IP - kommer ikke på nett


Anbefalte innlegg

Har internet ADSL fra tele2

 

Alle lys på routeren er som det skal, og det er lys bak på nettverkskabelen. Har fått tildelt IP, men kommer ikke på nett med IE. Har nettopp satt sammen en ny pc, og installert nettverkskortdrivere.

 

Hovedkort:

ASUS M2N-E

 

Noen som har noen forslag til hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket ip har du fått? Dvs, begynner den med 192.168. osv eller 10. osv? I så tilfelle har du fått lokal ip tildelt i fra en lokal router.

 

Du kan evnt poste all informasjon som kommer med å åpne kjør i fra startmenyen, skrive inn cmd og deretter skrive ipconfig /all i vinduet som kommer opp.

 

Er det flere maskiner hos deg som enten får internett eller som ikke får internett?

 

Har du prøvd å åpne konfigurasjonssiden til routeren din? Som regel ligger denne på X1.X2.X3.1. Åpne explorer å skriv inn den adressen. X1-X3 bytter du ut med tilsvarende tall som det som er i ip adressen du har fått. Eventuellt kan du også skrive inn adressen som dukker opp i informasjonen over under Gateway(om noe).

 

Hvilke lys lyser det på routeren/adsl-modemet ditt? Hvilken router er det?

Lenke til kommentar
Hvilket ip har du fått? Dvs, begynner den med 192.168. osv eller 10. osv? I så tilfelle har du fått lokal ip tildelt i fra en lokal router.

 

Du kan evnt poste all informasjon som kommer med å åpne kjør i fra startmenyen, skrive inn cmd og deretter skrive ipconfig /all i vinduet som kommer opp.

 

Er det flere maskiner hos deg som enten får internett eller som ikke får internett?

 

Har du prøvd å åpne konfigurasjonssiden til routeren din? Som regel ligger denne på X1.X2.X3.1. Åpne explorer å skriv inn den adressen. X1-X3 bytter du ut med tilsvarende tall som det som er i ip adressen du har fått. Eventuellt kan du også skrive inn adressen som dukker opp i informasjonen over under Gateway(om noe).

 

Hvilke lys lyser det på routeren/adsl-modemet ditt? Hvilken router er det?

9249121[/snapback]

 

 

nomore,

 

Jeg tar opp denne tråden...

 

Forsøker altså å montere trådløst nett, har følgende utstyr:

 

Bredbånd fra Get,

D-Link Airplus Extreme G 108 router,

FujitsuSiemens Amilo Laptop,

eksternt Belkin Wireless Network Card

 

Jeg fulgte instruksjonene i den medfølgende CD'n, og alt gikk knirkefritt frem til nettet skulle testes.

 

Får opp følgende informasjon om nettverket under ”Nettverkstilkoblinger”:

Trådløs nettverkstilkobling

Aktivert

IP-adresse: 169.254.250.17

Nettverksmaske: 255.255.0.0

Automatisk privat adresse

 

 

Men jeg får f**n ikke kommet meg på nett…..får tilgang når jeg bruker vanlig nettverkskabel, så bredbåndet fungerer bra.

 

Så til nomore og alle andre; svar som fører til en løsning blir satt vanvittig stor pris på!!

Lenke til kommentar

Den ip adressen som du har fått, har du egentlig ikke fått, men windows har satt denne selv da den ikke fikk noe annet.

 

Det eg kan tenke meg som har skjedd er da at du har aktivert sikkerhet på nettverket og enten ikke satt opp sikkerhet på laptoppen, valgt feil sikkerhetstype eller brukt feil passord/sikkerhetsnøkkel.

 

Ofte vil du da allikevel få koblet til, men du klarer ikke å få kommunikasjon, og klarer dermed heller ikke å få ip ut i fra routeren.

 

Hva skjer dersom du kobler laptoppen din rett i routeren?

Lenke til kommentar

Som posteren over sier så har du ikke fått IP fra det trådløse aksesspunktet. 169-adresser er en "falsk" adresse som Windows finner det for godt å sette når den ikke får kontakt med en DHCP-server. Du vil se et utropstegn over nettverkstilkoblingen nede ved klokka i høyre hjørne.

 

Det kan være flere årsaker til dette som posteren over nevner så kan det være sikkerhetsinnstilliger slik som kryptering osv som ikke er satt riktig. Det kan også hende at du ikke har aktivert DHCP, at du har satt på MAC-filter og glemt/skrevet feil adresse i aksesspunktets/routerens tabell.

 

Du kan prøve å skifte kanal på aksesspunktet.

Det kan rett og slett hende at aksesspunktet og nettverkskortet i maskinen din ikke er kompatible. Jeg har vært borti steder hvor flere maskiner er tilkoblet det trådløse nettverket men hvor den ene maskinen rett og slett ikke får IP, mens den fint kan bruke andre trådløse nettverk.

 

Det første du bør prøve er å sette aksesspunktet tilbake til standardinstillinger uten noen form for sikkerhet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
ja hvis det er så enkelt....?

 

jeg forsøkte jo det til å begynne med uten hell, det var først når jeg slo av kryptering jeg kom på nett.

9296083[/snapback]

 

Utdypning:

 

Uten kryptering fungerer det strålende.

 

Så forsøker jeg å logge meg inn på ruteren, og deretter enable WPA security og legger inn passord. Da skjer følgende:

 

- ballongen ”Ett eller flere trådløse nettverk er tilgjengelige” kommer opp

- åpner denne, og kommer til vindu hvor de tilgjengelige nettene ligger samt mulighet til å legge inn passord

- legger inn passord, trykker koble til……ingenting skjer…

- ballongen kommer opp igjen, og i Nettverkstilkoblinger står det ”Trådløs tilkobling er ikke tilgjengelig”

 

 

Noen ideer?!?

Lenke til kommentar

Sjekk at det trådløse kortet du har, og driveren du bruker, faktisk støtter WPA-kryptering. Ikke alle gjør dette. Samtidig må du også sjekke at Windows bruker WPA-kryptering mot det trådløse nettet. Eg har vært borti det at Windows eller kortet ikke alltid bruker rett krypteringsmetode. Sjekk dette enten i Windows sitt konfigurasjonsverktøy for trådløst, eller programvaren som fulgte med kortet(om du har installert og bruker denne). Som regel bør du se etter profiler og finne profilen med navn lik navnet på nettverket ditt, deretter redigere denne.

Lenke til kommentar
Status:

 

Restarter routeren og installerer uten kryptering.

 

Nettet fungerer!  :)

 

Men; jeg trenger jo sikkerhet - hva gjør jeg?

9295945[/snapback]

 

 

Da vet vi i alle fall hva som er galt. Hvis det ikke funker med WPA så kan du jo teste WEP, kontroller også som posteren over sier om driveren for kortet ditt bruker de riktige instillingene. Sjekk også om du bruker TKIP i sikkerhetskonfigurasjonen.

 

Dessuten så kan du trygt benytte deg av bare MAC-filter hvis du ikke klarer å sette opp krypteringen riktig. Ganske enkelt fordi at MAC-filter gir like god beskyttelse mot tilfeldige forbipasserende som WEP og WPA. Hvis noen ønsker tilgang til ditt private trådløsnett og virkelig vil ha denne tilgangen så hjelper det deg lite med hverken WEP eller WPA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...