Gå til innhold

hva spiser små frosker?


Anbefalte innlegg

vi har en liten dam/fontene/basseng i hagen vår. i vår en gang så vi noen frosker som drev og parret seg på sykkeltur (altså vi var på sykkeltur :p ) uka etter dro vi til det samme stedet og tok med oss noen froskeegg hjem til dammen. vi har fulgt utviklingen og som rumpetroll ga vi dem fiskemat. nå har vi akkurat kommet hjem fra 3 ukers ferie og de har begynt å bli til frosker (noen er allerede små frosker) naboene har matet dem med fiskemat mens vi var på ferie, men pappa leste der vi fant ut at man skulle gi fiskemat at man ikke skulle gi dem det etter at de har mista halen.

 

også til spørsmålet: hva skal vi mate dem med? skal vi fortsette med fiskematen, klarer de seg selv eller er det noe annet vi skal gi dem? :hmm:

 

takker for svar. :)

 

edit: leif

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Hei!

Jeg er også interessert i å vite dette. Har konstatert at de må ha noe annet enn fiskefor når de har blitt frosk.

9382750[/snapback]

 

Jeg siterer en froskeside:

"What does a frog eat?

 

Frogs don't hunt for their food. Their big eyes are on top of their head so they can see all the way around. Frogs eat other animals, typically bugs and worms. Frogs help humans because they eat so many insect pests."

 

og

 

"How long do frogs live? ... They generally seem to average somewhere between 4 and 15 years! ... 40 years!"

 

Froskesiden?

 

Jeg vet ingenting om Froskestell eller froskepass. Bare googlet litt. Du burde spørre i din lokale dyrebutikk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Jeg sendte en melding til Dag Dolmen, han er ekspert på amfibier. Her er hans svar:

 

"Småfrosk som ennå har litt av halen i behold, spiser lite eller ingen ting. (De tærer på haløen.) men deretter, når halen er borte, er munnen også fullt utvikla, og froskene tar det meste av _små_ insekter, biller m.m. på ca. 1-2 mm. lengde. Så øker de på etter hvert.

mhf Dag D."

:)

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

Hvis poenget er at froskene skal bli voksne og klare seg selv, er det beste å la dem trene seg i naturen. Dersom de får fiskefor, er det da fare for at de blir avhengige av dette...?

 

En frosk i et akvarium kan i teorien fange små fluer med tunga (sørg for at du har massevis av bananfluer svevende over akvariet :-) bananfluer er jo vanlige i juli....

Men ettersom det ikke er så stor sjanse for at den fanger noe, vil jeg tro den sulter i hjel hvis du ikke gir den noe.

 

Se på denne syke fyren :)

 

 

Får meg til å tenke på at froskelår er fulle av muskler, og at det derfor ikke er så dumt å spise dem. Men franskmenn er vel for evig brennemerket som "frog eaters". Disse i videoen er ikke franskmenn da. "Snatch his pants off!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...