Gå til innhold

Japanphoto og kundebehandling.


Anbefalte innlegg

Som noen av dere vet, så har jeg hatt en sak med japanphoto.

 

For å forklare kort, kan jeg si følgende. Japanphoto solgte meg i fjor et speilreflekskamera av typen sony a100. Dette sa selger til meg, og min onkel(som har drevet med fotografering) at dette kameraet var det ikke mulig å få støv på sensoren på. Jeg kjøpte derfor denne modellen, siden jeg ville tjene inn forskjellen(dvs at dette kameraet var dårligere) på at jeg slapp å levere det inn. Dette har jeg nå funnet ut at er mulig. Saken er enkelt og greit at jeg ikke har fått det kameraet jeg har betalt for. I saken har jeg to valg. Enten levere inn, og at de renser sensoren i 2 uker, eller betale 700kr for at en annen butikk gjør det. Jeg har vært i kontakt med flere personer i JP. I butikken i Kr.sand sa de at jeg måtte reise til Oslo(der jeg kjøpte kameraet) for å løse saken. Denne butikken finnes ikke lengre, fordi den er lagt ned. Jeg snakket med JPstoney her fra forumet, men kom ikke til en løsning jeg var fornøyd med. I bunn og grunn ønsker jeg pengene tilbake, fordi jeg ikke har den varen jeg er blitt lovet.

 

Jeg sendte så saken inn til forbrukerrådet. Der har de sendt flere brev til JP, men de svarer ikke. De har nå fått siste brev, og hvis ikke de svarer på det, så må saken til forbrukertvistutvalget. En sak der vil ta 5-10 mnd...

 

Saken har nå gått sin gang over 4 måneder allerede, og jeg begynner å bli skikkelig lei. Det er greit at vi ikke blir enige, men jeg blir skikkelig sur når de kaster brevene FR sender, uten å svare på de.

 

Jeg prøver ikke her å undergrave JP, men heller fortelle om min sak. Så får hver av dere gjøre dere opp en mening om hva dere mener.

Jeg sier ikke det at JP behandler alle slike saker sånn, men jeg er ihvertfall blitt behandlet på denne måten.

 

Jon :)

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi bruker forsåvidt mye japan photo, dog for det meste til framkalling så jeg kan ikke uttale meg om hvor bra de er på service på slike saker som du har, dog det er vel noe lokalt også kan jeg tenke meg.

 

Uansett så tror jeg det er lurere for deg å bare bite i det sure epleet og insee at det blir ord mot ord, ergo send kameraet på reparasjon og se om de kan fikse problemet.

 

Om problemet ikke blir ordnet så sender du kameraet på nytt på reparasjon helt til du kan med loven i hånd avvikkle kjøpet (samme reparasjon 3 ganger).

Lenke til kommentar
Vi bruker forsåvidt mye japan photo, dog for det meste til framkalling så jeg kan ikke uttale meg om hvor bra de er på service på slike saker som du har, dog det er vel noe lokalt også kan jeg tenke meg.

 

Uansett så tror jeg det er lurere for deg å bare bite i det sure epleet og insee at det blir ord mot ord, ergo send kameraet på reparasjon og se om de kan fikse problemet.

 

Om problemet ikke blir ordnet så sender du kameraet på nytt på reparasjon helt til du kan med loven i hånd avvikkle kjøpet (samme reparasjon 3 ganger).

9241692[/snapback]

Jeg har lagt med skriftlig forklaring fra min onkel(som er 40 år, og "solid"), så ord mot ord er det ikke. Butikken vil ikke ta det inn på reperasjon. Jeg har også en forsikring hos JP, som gjør at jeg skal få fikset kamera gratis. Så å å fikset kameraet er egentlig ikke problemet. Problemet er at kameraet ikke er som jeg ble lovet, og at jeg nå har et "dårligere" kamera enn de andre jeg så på, på bekostning av en mulighet som ikke fungerer slik selger sa, på kameraet. Forklarte kanskje denne delen litt dårlig...

 

Og for å legge på litt tilleggs informasjon. Jeg kontaktet som sagt en ansatt i JP gjennom forumet her, og han sa på forumet at dette skulle ordnes før en reise til Manchester som jeg hadde. Dette ble det da altså ikke, i tilfelle noen satt igjen med følelsen at han var veldig imøtekommende.

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg helt forstår dette. Er det sånn at du hadde valget mellom flere forskjellige fabrikater av kamera, og valgte Sony pga at du da ikke ville få støv på sensoren og dermed ville spare penger på å slippe å levere det inn til rens? Det du har funnet ut at er mulig, er det at det allikevel kan komme støv på sensoren? Om det ikke er det som er feil.. hva er det egentlig som er ødelagt og må repareres?

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt hva som er ødelagt jeg heller, kanskje du kan beskrive det bedre?

Om det er det at du har funnet ut i ettertid at det er mulig å få støv på brikken selv om selger sa noe annet så er det dårlig forklart av selger, men ingen dSLR er jo immune mot støv så problemer ville du nok fått uansett.

 

Tror nok det blir ord mot ord, mao et vanskelig tilfelle.

Får bare håpe på godvilje fra JP.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke jeg helt forstår dette. Er det sånn at du hadde valget mellom flere forskjellige fabrikater av kamera, og valgte Sony pga at du da ikke ville få støv på sensoren og dermed ville spare penger på å slippe å levere det inn til rens? Det du har funnet ut at er mulig, er det at det allikevel kan komme støv på sensoren? Om det ikke er det som er feil.. hva er det egentlig som er ødelagt og må repareres?

9255522[/snapback]

 

 

Skjønte ikke helt hva som er ødelagt jeg heller, kanskje du kan beskrive det bedre?

Om det er det at du har funnet ut i ettertid at det er mulig å få støv på brikken selv om selger sa noe annet så er det dårlig forklart av selger, men ingen dSLR er jo immune mot støv så problemer ville du nok fått uansett.

 

Tror nok det blir ord mot ord, mao et vanskelig tilfelle.

Får bare håpe på godvilje fra JP.

9255641[/snapback]

 

Kamerat er ikke ødelagt. Funksjonen jeg er blitt lovet, fungerer bare ikke så bra som selger sa. Dvs den er ikke-eksisterende. At ingen DSLr er immune mot støv er en ting jeg har skjønt nå, men da jeg kjøpte kameraet visste jeg ikke om dette. Ord mot ord blir det som sagt ikke, for onkelen min var med, og kan heldigvis bevise det selger sa. I prinsipp vil jo dette si at selger kan si akkurat det han eller hun ønsker, uten at det har noe å si.... Om dette er noe JP praktiserer sier jeg ikke, men synes det blir tafatt å ikke innse feil når jeg kan bevise hele samtalen.

 

§ 18. Opplysning om egenskaper eller bruk.

 

(1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar

"I saken har jeg to valg. Enten levere inn, og at de reparerer det i 2 uker, eller betale 700kr for at en annen butikk gjør det."

--

Siterer deg fra første post. Der sier du jo at noe er feil.

 

Men over til problemet. Om jeg forstår deg riktig angrer du og vil heve kjøpet pga at selgeren ga deg feil opplysninger om produktet. Altså, han løy om spesifikasjonene for å få solgt deg kameraet. Eller var det Sony som løy? Jeg mener.. står det skrevet noe sted at dette kameraet har den funksjonen som selgeren sa det hadde? Eller fant han bare på noe for å få solgt deg det?

Lenke til kommentar
"I saken har jeg to valg. Enten levere inn, og at de reparerer det i 2 uker, eller betale 700kr for at en annen butikk gjør det."

--

Siterer deg fra første post. Der sier du jo at noe er feil.

 

Men over til problemet. Om jeg forstår deg riktig angrer du og vil heve kjøpet pga at selgeren ga deg feil opplysninger om produktet. Altså, han løy om spesifikasjonene for å få solgt deg kameraet. Eller var det Sony som løy? Jeg mener.. står det skrevet noe sted at dette kameraet har den funksjonen som selgeren sa det hadde? Eller fant han bare på noe for å få solgt deg det?

9261436[/snapback]

 

Hehe, ja ok. Riktige ord hadde nok vært "Enten levere det inn for at de renset det(over 2 uker)..."

 

Sony/JP reklamerer(i sine annonser) for et kamera med en antistøv løsning, men sier ingenting om at du aldri vil få støv på sensoren. Dette gjorde derimot selger i sin markedsføring, noe som ble avgjørende for at jeg kjøpte nettopp det kameraet jeg gjorde.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg kun hatt gode erfaringer med Japan Photo (ihvertfall i Oslo og Drammen).

 

Hvilken butikk i Oslo er det du har kjøpt det? Jeg er sikker på at det går an å komme til en kompromiss. Det ligger forøvrig en JP butikk i bogstadveien - men det hjelper deg vel fint lite.

 

For å kritisere litt - hvordan kunne du tro at et speilreflekskamera ikke kunne få støv i seg? Sjansen er der med en gang du fjerne objektivet. Du sa du hadde med deg onkelen din som er dreven fotograf. Rådførte du deg ikke med han før du kjøpte?

Personlig synes jeg at du griper litt etter strå (spesielt m.h.p. at det var avgjørende for kjøpet - det er tross alt dette som kjøpsloven gir deg rettigheter i). Et slikt kamera har mange mekaniske deler - og det er absolutt sjanse for at det kommer støv inn.

 

Håper du finner en løsning - men jeg ville gå for et kompromiss.

Jeg vet ikke mye om loven, men det kan jo se ut som at varen har en mangel som bekrevet i kjøpsloven. Derimot, ser du i kjøpsloven under §20 kan du ikke gjøre gjeldende en mangel som som du burde kjenne til. I dette tilfellet synes jeg det var naivt å tro at det var 100% støvtett. Jeg tviler på at du kan få det byttet inn og "oppgradert" på grunn av denne "mangelen".

 

Men jeg skjønner ikke at du ikke bare sender det inn til reparasjon, og blir ferdig med det.

 

 

//Torgeir

Endret av twhoffma
Lenke til kommentar
Personlig har jeg kun hatt gode erfaringer med Japan Photo (ihvertfall i Oslo og Drammen).

 

Hvilken butikk i Oslo er det du har kjøpt det? Jeg er sikker på at det går an å komme til en kompromiss. Det ligger forøvrig en JP butikk i bogstadveien - men det hjelper deg vel fint lite.

 

For å kritisere litt - hvordan kunne du tro at et speilreflekskamera ikke kunne få støv i seg? Sjansen er der med en gang du fjerne objektivet. Du sa du hadde med deg onkelen din som er dreven fotograf. Rådførte du deg ikke med han før du kjøpte?

Personlig synes jeg at du griper litt etter strå (spesielt m.h.p. at det var avgjørende for kjøpet - det er tross alt dette som kjøpsloven gir deg rettigheter i). Et slikt kamera har mange mekaniske deler - og det er absolutt sjanse for at det kommer støv inn.

 

Håper du finner en løsning - men jeg ville gå for et kompromiss.

Jeg vet ikke mye om loven, men det kan jo se ut som at varen har en mangel som bekrevet i kjøpsloven. Derimot, ser du i kjøpsloven under §20 kan du ikke gjøre gjeldende en mangel som som du burde kjenne til. I dette tilfellet synes jeg det var naivt å tro at det var 100% støvtett. Jeg tviler på at du kan få det byttet inn og "oppgradert" på grunn av denne "mangelen".

 

Men jeg skjønner ikke at du ikke bare sender det inn til reparasjon, og blir ferdig med det.

 

 

//Torgeir

9261506[/snapback]

 

Hva er det du ikke har fått? Et kamera som slipper inn støv?

 

Jeg kan ikke en dritt om annet enn Canon/Nikon, men om det er et speilrefleks så er det ingen kamera som garantert ikke får støv på sensor.

9261590[/snapback]

 

Da jeg sa at onkelen min var dreven fotograf mente jeg det at han har hatt et speilreflekskamera som han har holdt på med over flere år. Ingenting profesjonelt, men han har eid et dslr kamera, for å si det sånn. Da jeg kjøpte kameraet var jeg ulært, jeg visste ingenting om speilrefleks! Jeg visste knapt at man kunne bytte objektiv. Men jeg hadde en interesse i bilder og fotografering, og ville gjerne lære, og kjøpte derfor dette kameraet. Det er ingen som reklamerer for et kamera som ikke kan få støv på sensoren, men jeg bare gikk inn i butikken for å undersøke. Jeg endte så opp med det kameraet. Naivt eller ikke, jeg visste ikke bedre. Naivitet er vell sjeldent noe som styrer en sak. Enhver kan "bli lurt" av selger.

 

Som du nevner til sist. "Du kan jo bare levere det inn å bli ferdig med saken". Jeg kan strengt tatt ikke det. Jeg har kjøpt og betalt for et kamera, som ikke er slikt det er blitt lovet. Jeg kan så være 2 uker uten kamera, eller betale 700kr. Jeg betalte for et kamera der jeg ikke skulle ha slike ulemper. Enhver her vil jo ha problemer med begge overstående løsninger når de bruker kamera aktivt.

 

At kameraprodusenter ikke garanterer støv er greit, og en sak jeg har innsett nå. Men når selger sier at det ikke var mulig å få støv på sensor, så satser man jo på at en selger i en fotobutikk vet bedre enn deg selv, når du kjøper ditt første kamera...

 

Jeg kan skrive om dette til jeg blir blå i trynet, og mange vil kanskje ikke tro meg. Men hvis vi da tar utgangspunkt i at det jeg sier stemmer, er det ikke da dårlig gjort å ikke svare på noen som helst form? Hvis jeg ser bortifra det faktum at de ikke svarer på mail, så synes jeg også at japanphoto er en veldig bra butikk. Billig og greit, og mesteparten av selgerne later til å vite hva de snakker om. Synes bare hele saken blir tåpelig, når jeg kan bevise selgers utsagn, både min og min onkels uvitenhet, og de fortsatt ikke svarer....

Lenke til kommentar
For å kritisere litt - hvordan kunne du tro at et speilreflekskamera ikke kunne få støv i seg?
Her er det snakk om Sonys støvfjerningsfunksjon, som liksom skal minske faren for støv på sensor. Dette er dokumentert i et utall tester at ikke virker. Når selgeren hos JP da sa at sensoren aldri vil få støv på seg, så er det feil, både med tanke på markedsføringens påstand om at faren for støv minsker (den sier aldri at man aldri får støv) og det faktum at den faktisk ikke fungerer uansett.

 

Så det er ikke snakk om støv i kameraet, men sensor.

Jeg kan ikke en dritt om annet enn Canon/Nikon, men om det er et speilrefleks så er det ingen kamera som garantert ikke får støv på sensor.
Olympus sin støvfjerningsfunksjon er den eneste som fungerer (i motsetning til Sony, Canon og Pentax sin løsning). Men man er aldri garantert støvfri sensor (selv om jeg aldri har sett noen Olympus-eiere som klager over støv).
Lenke til kommentar
Jeg kan så være 2 uker uten kamera, eller betale 700kr.
Hvem i all verden er det som tar 700 kroner for å rense sensor? Vi tar 250 kroner der jeg jobber, og selv det synes jeg er dyrt for det er jo en jobb som tar maks 5 minutter.

 

Prisdifferanse på nesten 300% er rimelig drøyt.

9261952[/snapback]

Kr. Sand er ikke verdens navle. Dette var vell og merke våtrens, som er nødvendig utifra både JP, og den andre butikken.

 

Edit: prisen blir vell også utregnet utifra risiko, og antall kunder. Så en stor butikk i Oslo trenger mindre kunder, ergo lavere pris, mens en butikk i Kr.sand trenger flere kunder, ergo dyrere.

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar

Du får vel ikke noen utgifter ved å la jp fjerne støvet på kameraet. Synes jp har vært imøtekommende og ser ikke helt hvorfor de skulle gi deg et nytt kamera.

 

Foreslår at du leverer det inn til støvrens i nærbutikken (som jeg håper jeg har forstått rett, er gratis) og fortsetter å glede deg over kameraet. For meg virker det som om du har lyst på et annet kamera gratis fordi du mener du har muligheten til det (som nevnt er jo ingen kameraer støvfrie så du vil jo få et annet produkt med samme "feilen" uansett)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
Du får vel ikke noen utgifter ved å la jp fjerne støvet på kameraet. Synes jp har vært imøtekommende og ser ikke helt hvorfor de skulle gi deg et nytt kamera.

 

Foreslår at du leverer det inn til støvrens i nærbutikken (som jeg håper jeg har forstått rett, er gratis) og fortsetter å glede deg over kameraet. For meg virker det som om du har lyst på et annet kamera gratis fordi du mener du har muligheten til det (som nevnt er jo ingen kameraer støvfrie så du vil jo få et annet produkt med samme "feilen" uansett)

9262464[/snapback]

Jp sin butikk er gratis. Jeg vil heve kjøpet fordi dette kameraet ikke veier opp for de andre kameraene pga mangelen av fungerende støvrens slik selger lovte. Jeg vil få et annet kamera, med samme feil, men da vil det være bedre på andre punkter.

Lenke til kommentar
Kr. Sand er ikke verdens navle. Dette var vell og merke våtrens, som er nødvendig utifra både JP, og den andre butikken.

 

Edit: prisen blir vell også utregnet utifra risiko, og antall kunder. Så en stor butikk i Oslo trenger mindre kunder, ergo lavere pris, mens en butikk i Kr.sand trenger flere kunder, ergo dyrere.

9262405[/snapback]

Jeg snakker også om våtrens. Fikser vi støvproblemet til en kunde med å bruke blåsebelg, tar vi selvsagt ikke betalt for det.

 

Du har rett i at en butikk i Kristiansand har færre kunder, men de har også langt lavere leie av lokaler enn i Oslo. Og har man færre kunder, trenger man også færre ansatte. I tillegg er det større konkurranse i Oslo, så avansen på andre ting er også mindre, og det er samtidig flere butikker som kundene kan gå til. Så så fryktelig mange flere kunder enn en butikk i Kristiansand tror jeg ikke vi har. Tror det går omtrent opp i opp. Så jeg synes fortsatt at 700 kroner for en våtrens som tar maks fem minutter er, mildt sagt, veldig dyrt.

 

Men nå er vel ikke det hva vi diskuterer. Men mulig det går ann å presse denne andre butikken litt på pris om det skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar
Kr. Sand er ikke verdens navle. Dette var vell og merke våtrens, som er nødvendig utifra både JP, og den andre butikken.

 

Edit: prisen blir vell også utregnet utifra risiko, og antall kunder. Så en stor butikk i Oslo trenger mindre kunder, ergo lavere pris, mens en butikk i Kr.sand trenger flere kunder, ergo dyrere.

9262405[/snapback]

Jeg snakker også om våtrens. Fikser vi støvproblemet til en kunde med å bruke blåsebelg, tar vi selvsagt ikke betalt for det.

 

Du har rett i at en butikk i Kristiansand har færre kunder, men de har også langt lavere leie av lokaler enn i Oslo. Og har man færre kunder, trenger man også færre ansatte. I tillegg er det større konkurranse i Oslo, så avansen på andre ting er også mindre, og det er samtidig flere butikker som kundene kan gå til. Så så fryktelig mange flere kunder enn en butikk i Kristiansand tror jeg ikke vi har. Tror det går omtrent opp i opp. Så jeg synes fortsatt at 700 kroner for en våtrens som tar maks fem minutter er, mildt sagt, veldig dyrt.

 

Men nå er vel ikke det hva vi diskuterer. Men mulig det går ann å presse denne andre butikken litt på pris om det skulle være nødvendig.

9263340[/snapback]

Ok, da sier vi det sånn at det er eneste fotobutikken her i byen som gjør det, uten å sende kameraet inn til en "sentral" ;):p

Lenke til kommentar
Jeg er treg i dag! Hva er problemet?

 

Har du fått et kamera som ikke holder det jp-selgeren lovet?

Syns du at støv-fjerningen er for dyr?

 

 

Jeg har ikke fått med meg problemet, så kan noe bare fortelle det kjempekort?

9264662[/snapback]

Poenget er at kameraet ikke holder det selger lovet. Han sa at man ikke kunne få støv på sensor pga støvrensningsfunksjonen. Det vet jeg nå at ikke fungerer, og har klaget på det. I butikken sa de at jeg skulle oppsøke den JP butikken jeg kjøpte det i. Den er nedlagt, men det er fortsatt JP. Kontaktet så Stephan Stein, men etter lang tid kom jeg ingen vei med de. Han ville ta det imot til nåpris, brukt. Det er uakseptabelt for meg. Sendte saken til forbrukerrådet, og de ender brev til JP. JP svarer ikke på mail, ergo jeg må sende saken til FTU som bruker 5-10mnd på saker. Forstod du det nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...