Gå til innhold

Japanphoto og kundebehandling.


Anbefalte innlegg

Leser du postene så har han nevnt det en god del ganger allerede.

 

Problemet etter det jeg ser det er at kameraet ikke er støvfritt på sensoren slik selger lovte. Så nå etter en god stund har det kommet støv på sensoren og han krever et nytt speilreflekskamera eller pengene tilbake siden selger ikke holdt ord.

 

Som han senere har oppdaget så får alle speilreflekser støv på sensor av og til og uansett hva han skifter til vil det skje igjen om han velger et kamera som kan skifte objektiv. Japan foto har tilbudt han å rense sensoren gratis (muligens mer) i en vilkårlig butikk noe han ikke vil fordi det fortsatt vil kunne komme støv på sensoren. I tillegg er butikken han kjøpte kameraet i nedlagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

butikken er lagt ned og han prøver å kjøre det igjennom kjeden butikken var medlem av, aner ikke hvordan lovverket er den retningen. Men ser fortsatt ikke problemet, virker mer som om han vil ha penger the american way for meg men jeg har ikke sett noe dokumentasjon på prosessen så jeg burde ikke si noe. Best jeg slutter å svare.

Lenke til kommentar
Syns han skulle fått hevet det, men snålt at hele verden faller sammen når det viser seg å ikke være 100% støvfritt
Det går nok muligens litt på prinsipp også. Selv om jeg er selger i en fotobutikk, forstår jeg trådstarter godt. Blir man lovet noe, så er det klart man blir irritert om det ikke holdes.

 

På den annen side, så kan det fort skje glipper hos en selger også. En selger kan tro noe, som ikke nødvendigvis medfører full riktighet. Det er ikke dermed sagt at selger har løyet, men han eller hun har trodd at det er slik det er. Med et såpass stort antall nye kamera hvert år, med diverse nye funksjoner og dippedutter, er det komplett umulig å kunne ha 100% rette fakta om alt om alle kamera og alt ekstrautstyr. Dermed kan man komme ut for feilinformasjon hos selgere i alle bransjer. Men dette må en butikk selvsagt være forberedt på å stå til rette for, ettersom kjøper i en slik sak ikke skal være skadelidende.

 

Skal trådstarter ha et kamera med mest mulig støvfri sensor, så velger han Olympus. Det er det eneste alternativet i en slik sak.

Lenke til kommentar
Syns han skulle fått hevet det, men snålt at hele verden faller sammen når det viser seg å ikke være 100% støvfritt
Det går nok muligens litt på prinsipp også. Selv om jeg er selger i en fotobutikk, forstår jeg trådstarter godt. Blir man lovet noe, så er det klart man blir irritert om det ikke holdes.

 

På den annen side, så kan det fort skje glipper hos en selger også. En selger kan tro noe, som ikke nødvendigvis medfører full riktighet. Det er ikke dermed sagt at selger har løyet, men han eller hun har trodd at det er slik det er. Med et såpass stort antall nye kamera hvert år, med diverse nye funksjoner og dippedutter, er det komplett umulig å kunne ha 100% rette fakta om alt om alle kamera og alt ekstrautstyr. Dermed kan man komme ut for feilinformasjon hos selgere i alle bransjer. Men dette må en butikk selvsagt være forberedt på å stå til rette for, ettersom kjøper i en slik sak ikke skal være skadelidende.

 

Skal trådstarter ha et kamera med mest mulig støvfri sensor, så velger han Olympus. Det er det eneste alternativet i en slik sak.

9264953[/snapback]

 

Jaja, men synd om det er der forskjellen mellom kameravalg ligger...

Lenke til kommentar
Leser du postene så har han nevnt det en god del ganger allerede.

 

Problemet etter det jeg ser det er at kameraet ikke er støvfritt på sensoren slik selger lovte. Så nå etter en god stund har det kommet støv på sensoren og han krever et nytt speilreflekskamera eller pengene tilbake siden selger ikke holdt ord.

 

Som han senere har oppdaget så får alle speilreflekser støv på sensor av og til og uansett hva han skifter til vil det skje igjen om han velger et kamera som kan skifte objektiv. Japan foto har tilbudt han å rense sensoren gratis (muligens mer) i en vilkårlig butikk noe han ikke vil fordi det fortsatt vil kunne komme støv på sensoren. I tillegg er butikken han kjøpte kameraet i nedlagt.

9264847[/snapback]

Da jeg snakket med Stephan ble jeg tilbudt en veske/stativ. Dette ble litt for dumt for meg. Billig bestikkelse kaller jeg det. Jeg foreslo først at jeg kunne få byttet det til et annet kamera i samme prisklassen som jeg hadde kjøpt det i, men det kom ikke på tale. "For mitt kamera var jo brukt, og gammelt"....Jeg vil nå heve kjøpet, fordi jeg ikke vil ha noe videre med JP å gjøre.

Lenke til kommentar
På den annen side, så kan det fort skje glipper hos en selger også.
Se bortifra det faktum da. Si at selger tok en feil. Er det ikke da fortsatt merkelig å bare avvise hele saken, og ikke svare på mail fra forbrukerådet?
Jaja, men synd om det er der forskjellen mellom kameravalg ligger...
Ja, det er nok det. Men når man står i butikken uten kjennskap til Dslr, så kjøper man som oftest selgers ord veldig lett. Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Det å høre på sleger er det nest dummeste man kan gjøre... De vil selge så mye som mulig, og selger gjerne unødvendige ting.
Ja, som oftest. Jeg har egentlig ikke så lyst i å spekulere selger i denne saken. For om selger har sagt feil med vilje, eller av uvitenhet, det er ett fett. En feil har skjedd, og jeg er skuffet over måten jeg blir behandlet av JP av... Om dette gjelder generelt for alle JP klagesaker vet jeg ikke, selv om jeg har hørt at de kan være vanskelige å hanskes med. Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Beklager å måtte si dette:

Jeg tror du har fått kalde føtter med tanke på at du valgte Sony-kameraet, og klamrer deg til et halmstrå om å få bytte til et av "de andre" merkene. At din onkel var med er ikke noe bevis på at selgeren sa det du påstår. Det er fortsatt deres ord mot hans. Et "bevis" som du kaller det ville vært om du hadde det skriftelig, eller et opptak av hva som ble sagt.

 

Det er som andre sier - Ingen dslr-kamera er immune mot støy (det er jo bevegelige deler, og disse vil alltid medføre luft i bevegelse), så uansett vil du måtte finne deg i å fjerne støy enten ved behandling av bildene i ettertid, eller rense sensoren manuelt.

Dette faktumet vil ikke endre seg om du bytter til et annet kamera heller.

Nei, behold kameraet, og gled deg over mulighetene det gir. Ut og ta bilder i stedet for å sitte inne å gremme deg over handelen. Det er mitt råd.

Lenke til kommentar
Sier du at siden det kan komme støv på det så er D80 et bedre valg. Om du bruker 10 sek i ps, så er den mangelen fjernet, og burde da også veie slik at A100 er bedre for deg, framfor D80

9265059[/snapback]

Dette blir da 10 bitre sekunder, og faktum av kameraet er dårligere enn de andre kameraene, som kostet akkurat det samme, og at jeg da har betalt for en funksjon på kameraet som ikke fungerer slik selger sa.

 

Mange som her henger seg opp i noe strengt tatt har svært lite å si. Det er svært lett for dere å si at jeg og min onkel lyver, selvfølgelig. At det fortsatt blir ord mot ord er jeg sterkt i tvil i, for da tror jeg Norges rettssystem ville brutt sammen. Men greit nok. Er det da greit at JP lar være å svare? Er det sånn en fobruker ønsker å bli mottatt når man prøver å heve et kjøp? Med likegyldighet og ignorering? Det er svært lett for mange av dere å si nå at "å han angrer på kjøpet"...Ja, visst faen angrer jeg. Jeg er blitt rundlurt(imo) av selger, og må nå betale dyrt for det. Når jeg prøver å kontakte butikken ignorerer meg. Og dette er ikke en tsjekkisk second hand foto butikk. Dette er Japanphoto, som slik jeg ser det er en av de store i Norge. De tar det ikke opp seriøst engang. De ignorerer meg, og forventer at jeg skal gi opp midt i behandlingen.

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar

Det eneste jeg er litt skeptisk til her er at du hele tiden argumenterer med at det var denne støvegenskapen som var det avgjørende for valget kamera. Jeg skjønner hva du mener, men jeg ville nok sagt at dette med støvet - i den prisklassen du handlet i, ikke kan regnes som en vesentlig mangel, selvom det er en mangel per def. Jeg har vanskelig for å tro at dette kan gi grunnlag for heving av kjøpet.

 

Ja, det er en sak at selgeren muligens ordla seg feil - men har ikke kjøperen også en plikt til å undersøke?

 

Har du brukt kameraet etter at manglen ble oppdaget? En ting er jo at kameraet burde enten vært levert inn, eller i det minste lagt til side med en gang dette ble oppdaget.

 

Jeg er ikke på hverken din eller JP sin side, men jeg prøver å resonere meg frem til hva som er rimelig. Jeg har vanskelig for å tro at selgeren presenterte kameraet som "et kamera spesielt laget for Sahara og andre støvete plasser". Hva slags ansvar har egentlig de andre JP forretningene m.h.p. feil gjort i andres butikker?

Personlig synes jeg at rens av kameraet, eller at JP dekker utgifter til rens er rimelig.

 

//Torgeir

Endret av twhoffma
Lenke til kommentar

Var da merkelig holdning på noen her.. :no:

Kameraet har ikke di egenskapene som selger sa di hadde og som kjøper la vekt på ved kjøpet.

Hvorfor setter dere hans utsagn i tvil?Har dere en grunn til det?

Vær nå heller litt mere positiv,istedenfor å rakke ned på fyren.

 

At JP ignorerer kjøper/forbrukerrådet taler ikke akkuratt i JP sin favør.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det etterspurte kjøper en egenskap ved kjøp, som selger var kjent med før salget og aksepterte når produktet ble solgt.

 

Da bunner en ned til fkjl §15c - videre, ettersom denne egenskapen så ikke finnes, så går en videre til §16a og vi har en mangel.

 

Mangler kan utbedres i mange tilfeller, men i dette tilfellet er det tydeligvis ikke mulig, og selger har dermed et problem, for mangelen kan ikke avhjelpes innen rimelig tid. Eller; forsåvidt kan den det, men det forlanger at kunden de neste 5 årene sender den vekk for 2 uker til rens av sensor for selgers kostnad da. (For meg virkelig det urimelig)

 

Slik jeg ser det har kjøper enten rett på prisavslag eller heving faktisk. Mangelen kan ikke avhjelpes uten at det er til vesentlig ulempe, og det er ikke sikkert at jp vil ta kostnaden hele reklamasjonsperioden.

 

Når det gjelder at en mangel må være vesentlig eller undersøkelsesplikt. Så var dette en del av den gamle kjøpsloven. Lovteksten er "ikke uvesentlig mangel", og det gir en lavere terskel enn vesentlig mangel.

Lenke til kommentar

Muligens litt off-topic, men:

 

Jeg fikk støv på sensoren på mitt Alpha 100. Kameraet har en egen støvfjernings-modus, dvs. at den åpner speilet. Slå på denne, hold kameraet pekende nedover og bruk en blåsebelg (koster 50,-).

 

Hele operasjonen tar 2 minutter og er grundig beskrevet i manualen. Rensing av sensoren på denne måten er IKKE farlig og er ikke beskrevet som en "reparasjon" eller noe som MÅ tas på et serviceverksted.

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det etterspurte kjøper en egenskap ved kjøp, som selger var kjent med før salget og aksepterte når produktet ble solgt.

 

Da bunner en ned til fkjl §15c - videre, ettersom denne egenskapen så ikke finnes, så går en videre til §16a og vi har en mangel.

9265592[/snapback]

Er ikke så helt sikker på den biten der. For å vurdere om det er en mangel, så må du også se på definisjonen av en mangel i §15. Særlig 2 punkter som spiller inn:

b) svare til det som forbrukeren {b]har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper[/b]

 

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

I den saken her kommer kjøper med en forventning til kvalitet som ikke eksisterer på noen produkter som kan sammenlignes med det han har kjøpt. Jeg vil ikke si at han har hatt grunn til å forvente en fullstendig støvfri sensor, hvertfall ikke når han kjøper et kamera i klassen til Sony Alpha.

 

Kjøper har heller ikke grunn til å kreve heving ut fra grunnen han gir, som er

Jeg vil nå heve kjøpet, fordi jeg ikke vil ha noe videre med JP å gjøre.

At man ikke lenger liker butikken er ikke hevingsgrunn.

 

Det har kommet støv på sensoren, noe han har fått tilbud om å få utbedret. Noe annet vil jeg ikke si at han har krav på. Særlig ikke når en vet at et hvilket som helst annet kamera i samme klasse vil ha nøyaktig samme problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...