Gå til innhold

En god LCD-skjerm til 3d modellering/spill


sun360

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du som meg, er litt seriøs med bildebehandlingen, og i tillegg liker å spille, så har du kun ett valg:

 

NEC Multisync 20WGX2 Pro

 

Dette fordi alle LCD-skjermer under ca. 3800,- bruker TN-panel, som i realiteten kun viser 262.000 farger (16,2 millioner med dithering, men likevel). Skal man drive med grafisk arbeid, er man avhengig av at man har hele fargespekteret som datamaskiner klarer, altså 16,7 millioner uten dithering. Da må man velge noe annet enn TN-paneler, og det er IPS, PVA og MVA. Sjekk denne Wikipedia-sida for info om paneler.

 

Jeg leita lenge før jeg kom frem til NEC-skjermen. Kom også over en Acer-skjerm med PVA-panel, men denne viste seg å bruke dithering den og... NEC-skjermen klarer seg forresten veldig bra i spill, og sammenliknes av behardware.com med 2 ms TN-paneler.

9241224[/snapback]

 

 

Den Nec skjermen ser veldig fristende ut, saken er at den er noe over budsjettet mitt. Jeg driver en god del med bildebehandling , men også en del med video. hmm denne blir vrien. Finnes det noen litt rimeligere alternativer ( i widescreen format?)??

 

Forresten tusen takk for forslaget! :D

 

sun360

Lenke til kommentar

For meg så var den verdt pengene - jeg visste jo at jeg måtte opp i pris for å få noe som jeg ville bli fornøyd med. Men dersom du har mulighet til å prøve en skjerm med TN-panel, og er fornøyd med den, så velger du selvfølgelig den. :) Eneste problemet med den metoden, er at man som oftest ikke ser svakhetene til en skjerm før man har brukt den en god stund. :wee:

 

Edit: 160 graders innsynsvinkel horisontalt og vertikalt synes jeg forresten er veldig lite (bl.a. Samsung sin 226BW har det), så jeg vil anbefale deg å finne en med 170 eller bedre. NEC sin har 178 grader begge veier(!).

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Hvis du som meg, er litt seriøs med bildebehandlingen, og i tillegg liker å spille, så har du kun ett valg:

 

NEC Multisync 20WGX2 Pro

 

Dette fordi alle LCD-skjermer under ca. 3800,- bruker TN-panel, som i realiteten kun viser 262.000 farger (16,2 millioner med dithering, men likevel). Skal man drive med grafisk arbeid, er man avhengig av at man har hele fargespekteret som datamaskiner klarer, altså 16,7 millioner uten dithering. Da må man velge noe annet enn TN-paneler, og det er IPS, PVA og MVA. Sjekk denne Wikipedia-sida for info om paneler.

 

Jeg leita lenge før jeg kom frem til NEC-skjermen. Kom også over en Acer-skjerm med PVA-panel, men denne viste seg å bruke dithering den og... NEC-skjermen klarer seg forresten veldig bra i spill, og sammenliknes av behardware.com med 2 ms TN-paneler.

9241224[/snapback]

Bruker også denne skjermen og er veldig godt fornøyd med den. En stund tilbake siden jeg kjøpte denne, men da den kom var det eneste alternativet jeg fant som gav meg både gode fargegjengivelser og som samtidig kunne vise raske endringer i bildet uten ghosting.

Lenke til kommentar
Joda, sikkert en grei skjerm, men for meg har aldri glossy vært et alternativ!

9243528[/snapback]

 

Hei folkens! Jeg synes at widescreen dataskjermer er en lei trend, fordi små widescreenskjermer er så dårlig på det mange gjør mest av på data - lese og skrive dokumenter med tekst. Da vil vi ha mest mulig høyde, ikke bredde! Widescreen er fint til å se på video og spille, men ikke særlig mye annet. Om du skal kjøre rundt 20" så vil jeg anbefale en i 4:3-format. Ellers blir skjermen veldig lav! Fra 24" og opp er widescreen derimot et godt valg, synes jeg:)

Endret av trulsi
Lenke til kommentar

Edit: 160 graders innsynsvinkel horisontalt og vertikalt synes jeg forresten er veldig lite (bl.a. Samsung sin 226BW har det), så jeg vil anbefale deg å finne en med 170 eller bedre. NEC sin har 178 grader begge veier(!).

9241816[/snapback]

 

merker ingen ting av innsynsvinkelen på 160 grader uansett

Lenke til kommentar
Hva er egentlig fordelen/ulempen med Glossy skjerm?? (Helst erfaringer)

Enkelt forklar, skjermen din speiler lyset i rommet. Du må være litt nøyere med plasseringen av skjermen da for å unngå refleksjon av lys i skjermoverflaten. Mye sollys i rommet kan være spesielt plagsomt.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar

Vanskelig å si om han prater om lcd eller crt- skjerm, men uansett.........

 

Jeg har den skjermen jeg nevner i mitt innlegg lenger opp, og sitter rett ved et svært vindu.

jeg har vinduet på min venstre side, med sola rett inn, når det ER sol da, og har INGEN problemer med lys på skjermen.

Samme gjør kona med 2 x 19" skjermer, og ingen problemer hun heller.

Lenke til kommentar

LG.

 

Fargekvaliteten kan jeg ikke uttale meg om, men det vil vell alltid være en fordel med lite/ingen refleksjoner, eller?

 

Fargekvaliteten er forskjellig på alle skjermer, og i tillegg kommer kvaliteten på maskinvare, som teller med.

 

Sitter her med 3 forskjellige skjermer , og det er forskjellig på alle skjermene.

Skikkelig styr for å få ca samme farge-gjengivelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...