Gå til innhold

Ny iMac-familie lansert


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt greia med at det skal være så tabu og betale litt mer for en datamaskin som ser bra ut.

9235950[/snapback]

Det er vist helt OK å bruke mye penger på å kjøpe seg et lekkert kabinett til en PC. Det er også OK å betale litt ekstra til et kabinett der produsenten har brukt litt tid og penger på å lage et funksjonelt kabinett med gode løsninger.

 

Men med en gang det er en eplelogo på en slik boks er det vist ikke OK likevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå kan Mac-folk være irriterende til tider vet at de alltid skal skryte om den og pirke at du skal bytte over til Mac. Det begynner å minne meg om en religion.

9235982[/snapback]

Enig der, men de er vel egentlig bare lei av å hele tiden måtte hjelpe windows-venner og familie med virus, spyware, malware, hardisker som ikke kommer opp i Explorer pga F: er opptatt, StickyKeys, ødelagt BIOS, osv, osv..

Lenke til kommentar
demeyfint: Finn noe billigere minne som passer til Mac Pro? Tror du vil få deg en overraskelse når du ser prisene på DDR2 ECC RAM på 667 MHz FB-DIMM.

 

Både ECC og FB-DIMM er nøkkelord her.

9235851[/snapback]

 

Hva med å linke til tingene du skal belære meg om istedet for å nøye deg med å korrigere meg? Hadde satt pris på det

 

Jeg er ikke ute etter å drepe Mac eller menneskene som bruker Mac, vil bare få litt mer informasjon så jeg bedre forstår forskjellene mellom de to og forskjellen i pris. Ingen jeg kjenner som har Mac vet nok om datamaskiner til å gi meg noe fornuftig svar, så dette er en fin sjanse til å lære noe. Dromle var svært hjelpsom med sitt innlegg, det var ikke du.

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar

da har jeg prøvd og sette opp en mac clone.

 

link:mac clone

 

OK, jeg vet man kan få noe billigere deler, men det bør samenlignes med kvalitets deler også.

Jeg har ikke valgt FB-DIMM siden det kun er apple og sun som bruker denne type minne.

link wikipedia FB-DIMM.

Sikkert derfor den er så dyr også, litt mindre kvantum.

Men nå er det vel ikke så mange som kjøper ram av apple. Det er mange andre som selger ram også.

link;GIGAshops

 

Angående skjerm så synes jeg ikke prisen er så gal. I utgangspunktet er dette laget som proff skjermer, slik som også mac pro er en proff maskin. Laget for og brukes i produksjon.

Både viewsonic, sony, nokia +++ har proff skjermer som ligger ganske høyt i pris.

link: viewsonic

Og det er ganske vanlig at man ikke kjøper skjerm fra apple. grafikere, filmfok osv er ganske kresene på fargegjengivelse osv.

 

Linux nærd, som er gift med en grafiker. ;-)

Espen

Lenke til kommentar
da har jeg prøvd og sette opp en mac clone.

 

link:mac clone

 

OK, jeg vet man kan få noe billigere deler, men det bør samenlignes med kvalitets deler også.

Jeg har ikke valgt FB-DIMM siden det kun er apple og sun som bruker denne type minne.

link wikipedia FB-DIMM.

 

9237225[/snapback]

Det var et pent oppsett på en arbeidstasjon, men helt sammenlignbart med en Mac Pro er den ikke. Den har færre minneslotter og støtter derfor ikke like mange minnebrikker som en Mac Pro. Skal du opp på et hovedkort med like mange minneslotter på du velge et som er nesten 2000 dyrere, og da må du også ha et annet kabinett. Videre så har du glemt lydkort.

 

Med en Mac Pro har du også 3 stk ledige PCI Express og slipper å fylle opp kortplasser med lydkort og kort for andre ting som er standard på en Mac Pro men ikke på en vanlig arbeidsstasjon. De blir litt som å sammenligne den nyeste teknologien (PCI Express) mot gårdagens teknologi (PCI-X og det oppsettet ditt). Men det var et lurt trekk å velge quadcore kjernen fremfor 2 stk. dualcore for å presse ned prisen.

 

FB-DIMM valgte du nok likevel. Bare se i oversikten din og se at det står "Fully buffered" på minnebrikken. I tillegg til Apple og SUN så bruker stort sett alle som leverer servere og arbeidstasjoner med Socket 771 FB-DIMM.

Lenke til kommentar
da har jeg prøvd og sette opp en mac clone.

 

link:mac clone

 

9237225[/snapback]

Det var et pent oppsett på en arbeidstasjon, men helt sammenlignbart med en Mac Pro er den ikke. Den har færre minneslotter og støtter derfor ikke like mange minnebrikker som en Mac Pro. Skal du opp på et hovedkort med like mange minneslotter på du velge et som er nesten 2000 dyrere, og da må du også ha et annet kabinett. Videre så har du glemt lydkort.

 

Med en Mac Pro har du også 3 stk ledige PCI Express og slipper å fylle opp kortplasser med lydkort og kort for andre ting som er standard på en Mac Pro men ikke på en vanlig arbeidsstasjon. De blir litt som å sammenligne den nyeste teknologien (PCI Express) mot gårdagens teknologi (PCI-X og det oppsettet ditt). Men det var et lurt trekk å velge quadcore kjernen fremfor 2 stk. dualcore for å presse ned prisen.

 

FB-DIMM valgte du nok likevel. Bare se i oversikten din og se at det står "Fully buffered" på minnebrikken. I tillegg til Apple og SUN så bruker stort sett alle som leverer servere og arbeidstasjoner med Socket 771 FB-DIMM.

9237902[/snapback]

 

Nei, jeg vet den ikke er helt samenlignbar. men det er litt vanskelig og finne tilsvarende deler til tider...

Jeg må vel innrømme at jeg blinksa på cpu valget men det har jeg prøvd og rette på nå.

Men hovedkort valget synes ikke jeg var så galt. Jeg vet ikke om alle pro maskinene har plass til 4 prossesorer eller om det er kun de som bestilles med det. Også brukte jeg informasjoenen på hvor mye ram du kunne bestille hos apple store for og se hvor mye den bør kunne støtte.

Man kan bestille ' 16 GB (8 x 2 GB)' hos applestore. Og det hovedkortet jeg valgte støtter 24 GB.

 

Nå har jeg lagt til et lydkort også. Er det noe mere jeg har glemt?

Hva er deres forslag til en maskin tilsvarende MAC Pro

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...2F-08A6A2944B7A

 

Espen

Lenke til kommentar

Blablabla ... Mac er dyrt, det vet alle. iMac ser likevel sinnssykt stilig ut, og den fungerer bra, og den er stille. Da er det uten betydning at det går an å snekre sammen en billigere pc med barnehagelook med deler fra Komplett.

 

Men: Er det noen her som vet hvordan skjermkortet i nye iMac yter?

Lenke til kommentar

Det er da vanlige skjermkort i de, HW testet de for en stund tilbake. Greie på avspilling av HD-materiell men ikke til å spille med. Det er ingenting som sier at vanlige PC-er ikke er stille. Dell sine PC-er er svært stille. I tilleg kan Lian Li i høyste grad måle seg med kabinettene til Apple, i tilleg til at de er i aliminium.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
Nei, jeg vet den ikke er helt samenlignbar. men det er litt vanskelig og finne tilsvarende deler til tider...

Jeg må vel innrømme at jeg blinksa på cpu valget men det har jeg prøvd og rette på nå.

Men hovedkort valget synes ikke jeg var så galt. Jeg vet ikke om alle pro maskinene har plass til 4 prossesorer eller om det er kun de som bestilles med det. Også brukte jeg informasjoenen på hvor mye ram du kunne bestille hos apple store for og se hvor mye den bør kunne støtte.

Man kan bestille ' 16 GB (8 x 2 GB)' hos applestore. Og det hovedkortet jeg valgte støtter 24 GB.

 

Nå har jeg lagt til et  lydkort også. Er det noe mere jeg har glemt?

Hva er deres forslag til en maskin tilsvarende MAC Pro

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...2F-08A6A2944B7A

 

Espen

9241585[/snapback]

På websidene til Apple er det bare mulig å bestille med 16 GB (8*2GB) ja. Men maskinene støtter nok 8*4GB, tilsammen 32 GB. Enten har firmware på de støtte for dette allerede eller så kommer det nok snart slik som med mange andre socket 771 kort. Problemet med 4GB brikkene er at de er dyyyre. Derfor er det fullt "overkommelig" å installere 16 GB med minne i Mac Pro, men ikke med den løsningen du har satt opp siden du må kjøpe inn svindyre 4 GB brikker. Defor vil det lønne seg å kjøpe det E-ATX kortet som er 2000 dyrere men som støtter 8 minnebrikker.

 

Alle socket 771-hovedkort jeg har vært borti støtter 2 cpupakker, dvs 2 stk dualdore eller to stk. quadcore, dvs maksimalt 8 kjerner på et slikt hovedkort. Dette gjelder også Mac Pro. Men det er fullt mulig å kjøpe en maskin med et socket 771 hovedkort og bare putte en cpupakke i.Man må ikke ha to cpupakker for å få den til å virke.

Lenke til kommentar

Jeg ble litt nysgjerrig på hvor dyrt det blir med 4GB-moduler.

 

Jeg er litt usikker på om disse modulene er 4GB hver eller et sett på 4 moduler a 1GB hver, men hvis det første stemmer så er det faktisk ikke så dyrt: 4543 kr per modul.

 

32GB kommer på "bare" 36344 kr. Et tall jeg for få uker siden hadde trodd manglet en null.

 

Redigert: Det stemmer vist. Det er ekte 4GB FB-DIMM moduler. Helt villt hvordan prisene har stupt i det siste. :ohmy:

 

Jeg fant også de samme modulene i et kit a 2 moduler (2*4GB) til 9086 kr.

Lenke til kommentar
Mac er så absolutt bra. Så snart spillutviklere begynner å støtte Mac OS(X) kommer jeg til å bytte plattform.

9236135[/snapback]

Hva med Boot Camp?

9247404[/snapback]

 

Bot camp støttes av alle MAcene, eller er det noen begrensingen der?

 

AtW

9247541[/snapback]

Det er beta ute nå som går til 10.4. Den kjører windows xp, men oppdaterte nVidia-drivere er det enda manko på. I OS X Leopard (.5) blir Boot Camp "final".

 

I bunn og grunn så er spill ingen begrensning for en mac, for mac-maskinene kjører windows nå (og enda bedre i oktober). Men å spille i OS X er det verre med.

 

 

Edit: Req

 

What you’ll need

 

* Mac OS X Tiger v10.4.6 or later (check Software Update)

* The latest firmware updates (check Support Page)

* 10GB free hard disk space

* An Intel-based Mac

* A blank recordable CD or DVD

* A printer for the instructions (You’ll want to print them before installing Windows, really.)

* A bona fide full version of Microsoft Windows: XP Home or Professional with Service Pack 2, WIndows Vista Home Basic, Home Premium, Business, or Ultimate. (No upgrade or multi-disc versions).

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...