Gå til innhold

Ubuntu Feisty boot gir hvit skjerm (ati x200m)


Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg er en av de som nå forsøker å migrere til Linux fra Windows. Jeg har installert Ubuntu 7.04 på min laptop, noe som fungerte fint, til jeg skulle teste beryl.

 

Jeg fulgte denne guiden for å sette opp beryl med ati x200m gpu. Jeg var akkurat ferdig med første siden, men fikk bare opp "direct rendering: NO" selv om guiden sa at jeg skulle fått "Yes".

 

For morro skyld så tenkte jeg at jeg skulle teste å bytte window manager for å sjekke hva som skjedde. Om jeg valgte Beryl WM hopppa den bare tilbake til Gnome WM, mens Compiz nå gir meg hvit skjerm.

 

Jeg får opp vanlig innloggingsbilde osv, men når den loader så får jeg bare helt hvit skjerm. Ser musepeker med det er det.

 

Noen som har noen tips og komme med? Har forsøk å søke litt (her og på google), men ikke funnet noe hjelp :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann

Jeg er en av de som nå forsøker å migrere til Linux fra Windows. Jeg har installert Ubuntu 7.04 på min laptop, noe som fungerte fint, til jeg skulle teste beryl.

 

Jeg fulgte denne guiden for å sette opp beryl med ati x200m gpu. Jeg var akkurat ferdig med første siden, men fikk bare opp "direct rendering: NO" selv om guiden sa at jeg skulle fått "Yes".

 

For morro skyld så tenkte jeg at jeg skulle teste å bytte window manager for å sjekke hva som skjedde. Om jeg valgte Beryl WM hopppa den bare tilbake til Gnome WM, mens Compiz nå gir meg hvit skjerm.

 

Jeg får opp vanlig innloggingsbilde osv, men når den loader så får jeg bare helt hvit skjerm. Ser musepeker med det er det.

 

Noen som har noen tips og komme med? Har forsøk å søke litt (her og på google), men ikke funnet noe hjelp  :cry:

9212854[/snapback]

 

 

Tror ikke x200 har støtte for 3d. Fra guiden din:

 

2D Acceleration Only

Xpress 200M Northbridge integrated GPUs

 

Vi som har Ati kort får vente til Amd/Ati klarer å lage gode Linux drivere. Forhåpentligvis i løpet av dette året.

Lenke til kommentar

Det er greit nok. Problemet mitt nå er ikke at Beryl ikke fungerer eller noe sånt. Problemet er at jeg får helt hvit skjerm og får dermed ikke gjort noe som helst. Dette kommer helt av seg selv under boot, etter at jeg har tasta inn bruker/pass og loadinga begynner.

 

Edit: ikke for å være spydig eller noe, men jeg synes det er like morro HVER GANG at folk quoter posten rett over sin egen.

Spesiellt når det er første svar i en tråd :p

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar

takk for forsøket, men det løste desverre ikke problemet.

 

Er det noen andre som har noen tips. Er det noen filer eller noe jeg kan slette?

Hva om jeg oppretter en ny bruker og prøver å logge inn med denne for å se hva som skjer da?

 

Om jeg går for en reinstallasjon (oppgraderte nemmelig fra edgy til feisty) av feisty, gjøres dette på samme måte som med windows? man setter i cd'en og installerer oppå den allerede eksisterende innstallasjonen?

Lenke til kommentar

Skjedde det ingenting? Merkelig. Prøv dette.

 

Da starter du i recoverymode og skriver

dpkg-reconfigure xserver-xorg 

 

Det skal gi deg tilgang til xorg fila. Der setter du driver til ati og skjermen til den oppløsningen du bruker.

 

Så skal det bare være å restarte og du skal ha mulighet til å logge deg inn.

Lenke til kommentar

Det var akkurat det jeg gjorde. Jeg fikk opp mulighet til å gjøre endringer og satte driver til ati og oppløsning til 1280 x 800.

 

Jeg har alltid hatt mulighet til å logge inn, problemet kommer etter innloggingen, mens ubuntu gjør de siste innlastingene. Mest sannsynlig når den kommer til lasting av window manager (som jeg satt til compiz) så går skjermen i hvit.

Lenke til kommentar

da har jeg testa, og det gjorde desverre ikke ting bedre for min del :( Fikk fortsatt opp den hvite skjermen under boot.

 

Jeg prøvde så å avinstallere driveren og installere den på nytt. Det resulterte i at jeg nå ikke kommer lenger enn til at ubuntu logoen kommer opp, og den load-bar'en dukker opp før maskina restarter :cry:

 

Tror desverre at jeg må ty til en liten reinstallasjon her, selv om jeg vet at det ikke klinger godt i ørene til Linux verdenen :ph34r:

 

Takk for god hjelp Gaute65 !!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...