Gå til innhold

Nye og bedre objektivdeksler?


Anbefalte innlegg

Objektivdekslene er ikke alltid av en solid og smart konstruksjon. Nikon sine derimot er helt geniale, blant annet fordi de er mulig å gripe/klemme tak i mot senter av dekslet. Uten den muligheten er det omtrent klin umulig å få dekslet av og på når solblenderen er påmontert objektivet.

 

Nikon sine objektivdeksler er mulig å få tak i uoriginale med "Design for Nikon", "Design for Canon" og uten tekst i det hele tatt.

 

Jeg har skrevet en liten sak på blog.kak.net om dette. Kanskje andre også har nytte av dette tipset! ;)

 

85de320b976fc1037d1347c9bef94125.jpg

Endret av kak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Objektivdekslene er ikke alltid av en solid og smart konstruksjon. Nikon sine derimot er helt geniale, blant annet fordi de er mulig å gripe/klemme tak i mot senter av dekslet. Uten den muligheten er det omtrent klin umulig å få dekslet av og på når solblenderen er påmontert objektivet.

 

Nikon sine objektivdeksler er mulig å få tak i uoriginale med "Design for Nikon", "Design for Canon" og uten tekst i det hele tatt.

 

Jeg har skrevet en liten sak på blog.kak.net om dette. Kanskje andre også har nytte av dette tipset! ;)

 

85de320b976fc1037d1347c9bef94125.jpg

9194976[/snapback]

 

Intersant ! Jeg sliter også med et møkka deksel på min Sigma 105 Macro - Ø77 på solblenderen. Detter av hver gang jeg legger det i veska :no: Liker også Nikon sin løsning best med da jeg har Canon kamera liker jeg ikke å bruke Nikon deksel :p

 

Har du en link til der vi får kjøpt dette ?

Lenke til kommentar
Intersant ! Jeg sliter også med et møkka deksel på min Sigma 105 Macro - Ø77 på solblenderen. Detter av hver gang jeg legger det i veska :no:  Liker også Nikon sin løsning best med da jeg har Canon kamera liker jeg ikke å bruke Nikon deksel  :p

 

Har du en link til der vi får kjøpt dette ?

9198430[/snapback]

Sigma sine objektivdeksler er rett og slett noe crap. Link? Jepp, følg linken til blog.kak.net, så har jeg selvfølgelig linket videre til en nettbutikk der! :)

 

Der kan du få disse Nikon objektivdekslene (uoriginale sådanne) uten tekst, med "Design for Nikon" eller "Design for Canon"! ;)

Lenke til kommentar
Objektivdekslene er ikke alltid av en solid og smart konstruksjon. Nikon sine derimot er helt geniale, blant annet fordi de er mulig å gripe/klemme tak i mot senter av dekslet. Uten den muligheten er det omtrent klin umulig å få dekslet av og på når solblenderen er påmontert objektivet.

 

Nikon sine objektivdeksler er mulig å få tak i uoriginale med "Design for Nikon", "Design for Canon" og uten tekst i det hele tatt.

 

9194976[/snapback]

 

Et alternativ er American Eagle:

 

http://stores.ebay.com/id=38425442

 

Jeg tror mye er brukt, men de er veldig mye billigere enn originalt.

 

Håkon

Endret av haakonts
Lenke til kommentar

haakonts: det der ser ut som hovedsaklig de gamle linsedekslene til Nikon. Jeg har et sånt til 80-200 skyvezoomen min, og det er helt ubrukelig spør du meg. Den nye typen fungerer helt fint også når jeg har påmontert solblenderen (som er den gamle typen som du skrur fast i filtergjengene).

 

Men jeg må tilstå at jeg er såpass snobbete av meg at jeg kjøpte Nikon-originaldeksel :p

 

Tamron har for øvrig også veldig bra linsedeksler.

Lenke til kommentar
haakonts: det der ser ut som hovedsaklig de gamle linsedekslene til Nikon. Jeg har et sånt til 80-200 skyvezoomen min, og det er helt ubrukelig spør du meg. Den nye typen fungerer helt fint også når jeg har påmontert solblenderen (som er den gamle typen som du skrur fast i filtergjengene).

 

Men jeg må tilstå at jeg er såpass snobbete av meg at jeg kjøpte Nikon-originaldeksel :p

 

Tamron har for øvrig også veldig bra linsedeksler.

9200472[/snapback]

 

Litt forskjellig hva de har inne, noen ganger har de den nye typen også:

http://cgi.ebay.co.uk/NIKON-52MM-CENTER-PI...2QQcmdZViewItem

 

De har også solblendere og baklokket på linsene, originalt er prisene hinsides :)

 

Håkon

Lenke til kommentar
Takker for linken :)

 

Slike er et must å ha. Dessuten mister jeg jo mine i ny og ne :)

9204628[/snapback]

Finnes noen små dingser som festes på objektivdekselet med lim, og med en strikk som festes til selve objektivet. Da mister du ikke objektivdekselet ditt mer :) Hama har noen sånne... heter noe ganske så kronglete som jeg ikke husker. Men går du innom en fotobutikk som fører Hama, så bør de i det minste ha mulighet til å bestille dem opp. Vi har mange der jeg jobber, og enkelte kjøper 3-4 stykker når de får tips om dem.

 

Finnes også en type som festes til rem-festet på selve kameraet med klips, men det er ganske tungvint på et speilrefleks om du til tider bytter objektiver. Passer nok best til superzoomkamera med objektivdeksler.

Lenke til kommentar
Finnes også en type som festes til rem-festet på selve kameraet med klips, men det er ganske tungvint på et speilrefleks om du til tider bytter objektiver. Passer nok best til superzoomkamera med objektivdeksler.

Eller du har samme filterstørrelse på objektivene (f.eks. Tamron 17-50 f/2.8, Sigma 50-150 f/2.8).
Lenke til kommentar
Objektivdekslene er ikke alltid av en solid og smart konstruksjon. Nikon sine derimot er helt geniale, blant annet fordi de er mulig å gripe/klemme tak i mot senter av dekslet. Uten den muligheten er det omtrent klin umulig å få dekslet av og på når solblenderen er påmontert objektivet.

 

Nikon sine objektivdeksler er mulig å få tak i uoriginale med "Design for Nikon", "Design for Canon" og uten tekst i det hele tatt.

 

Jeg har skrevet en liten sak på blog.kak.net om dette. Kanskje andre også har nytte av dette tipset! ;)

 

9194976[/snapback]

 

Takker, da har jeg bestilt til mine også :)

 

Andreas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...