Gå til innhold

Ekstern harddisk, brukes til samme som interne?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal bestille meg en bærbar pc, men lurer på en ting angående ekstern harddisk. Nettbutikken har ikke den 100 gb 7200 rpm harddisk som jeg egentlig ville hatt på lager, men derimot har de en 60 gb 7200 rpm harddisk. Dette er jo kanskje litt lite, men tenkte da å bruke den som partisjon for OS og programmer og bestille en ekstern 500 gb 7200 rpm i tillegg. Mitt spørsmål er, vil jeg kunne bruke den eksterne harddisken til akkurat det samme som en intern? Tenker da spesielt til å installere f.eks. spill og programmer på, samt. musikk of filmer.

 

Takker for svar. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil kunne bruke den til akkurat det samme. Pc'en min finner faktisk firewire disken min i boot, d.v.s. at jeg kunne hatt OS/Windows på den eksterne.

 

Men så kommer ett stort MEN her.

 

Du må tenke over hastigheten i en ekstern disk. Firewire og USB er ikke like raskt som en SATA overføring. Jeg vet ikke hvor mye dette har å si i praksis, men det vil uansett ikke være like optimalt.

 

Men det funker jo helt sikkert.

Lenke til kommentar

En 7200 disk er over 30% raskere enn en 5400 disk,

men bruker mer strøm og er varmere.

 

Om du tror du kan klare deg med 60GB harddisk til OS og de spillene du bruker mest.

Så ville jeg gått for en 7200 disk.

 

Men om du er mye ute å reiser, og vil ha med deg mye filmer, spill og musikk uten å ta med en ekstern harddisk, så ville jeg klart godt for 5400 disken.

 

Mye fordeler og ulemper. Helt personlig ville jeg kjøpt meg en slik en (160GB 7200rpm) når jeg første var igang.

Lenke til kommentar

Kan være veldig enkelt. Men alt er jo avhengig av hvordan den bærbare pcen er laget.

 

På macbooken min var det ikke problem å skifte ram eller harddisk. Mens andre produsenter kan ha laget det så tungvint at den på inn på verksted for å få skiftet.

 

Så kan du miste garanti om du tukler med f.eks. ram eller harddisk på en pc fra Dell, Toshiba e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...