Gå til innhold

Hvorfor liker nesten ingen fjortiser 60/70 talls musikk?


Spaghetti

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste fjortiser har veldig lite peiling på musikk. Det er ett faktum. De vil dessuten være populære, og da må de ha de riktige klærne, rett holdning og høre på den riktige musikken. Ny musikk hører de på topp20/mtv. De hører svært lite på musikk som ikke er på topplistene og har mye spilletid på MTV.

 

Trance og Techno er her untaket som bekrefter regelen. Mange fjortiser hører på trance og techno. Kanskje fordi det er bra å danse til på labbedans :p kanskje fordi rånerene de sitter på med hører på den musikken, og de tror det er bra musikk. Jeg vet ikke, og vil helt sikkert aldri få vite. sikkert like greit. Jeg kan ikke fordra trance og techno. Svaret vil vi nok aldri få :(

Lenke til kommentar

Eg sjøl vil definere meg som en fjortis/nestenfjortis... Eg høyre nesten ALDRI på musikk som er på top20 osv... hater techno og trance og egentlig all slags "rein datamusikk" vist dokke skjønna. Meina at slik musikk er absolutt ikkje bra musikalsk laga eller noke, så her i gården er det for det meste rock/metal/heavy metal og alt som ligna på det :D

Lenke til kommentar

Du kan dele inn fjortisene i 3 grupper, jevnt fordelt + en liten fjerde gruppe. Den første gruppen, sluker alt på listene, og ser lyst på livet. Oppfattes kanskje som litt for hyggelig noen ganger. Den andre gruppen skal være så voksen som bare mulig. Resultatet er som regel helt forferdelig. De hører gjerne på musikk fra 60-70 tallet for og virke mer intellektuell... Noen satser jo også hardt på diverse metal og punk. Gjerne kombinert med mørke stygge klær, fett hår, og ufyselig oppførsel. Prøver gjerne og bli medlem i natur og ungdom, og synes anarki er kult...

Den tredje gruppen er en kombinasjon av gruppe en og to. Avrli Lavinge, blink 182 osv ruler gata her. Politikk er fremmedord

 

Gruppe 4 - minoriteten. De hører ganske enkelt på musikken de liker, og prøver ikke å være andre en seg selv. Hyggelige folk som ikke ser ned på musikk de ikke selv hører på. Disse kan man føre en samtale med :)

Lenke til kommentar

Jeg kan vel betrakte meg selv som en *fjortiss*, selv om jeg synes begrepet ikke hører hjemme hos meg. Jeg liker gammeldags musikk, helst Bob Dylan, Creedens o.l Men hører selvfølgelig på annen type musikk også.

Men det jeg lurer på er om dere husker hva Darwin sa om musikk. Han påstår at evnen til å frembringe og nyte musikk fantes hos menneskene lenge før de fikk evnen til å snakke. Det er kanskje derfor musikken har en slik fin, subtil innvirkning på oss.

Lenke til kommentar

Sorry, du tar feil Arctic. her er fasiten:

 

Gruppe 1: De populære. Topp20 er bra musikk. Ser ned på alle som ikke følger moten slavisk, de stygge og alle som er annerledes.

Gruppe 2: De mindre populære. Er mest seg selv og generelt hyggelige folk. er venner med de populære, men henger ikke ilag med de.

Gruppe 3: De som er politisk engasjerte. Kler seg ofte i svarte/freaky klær. hører på radikal musikk, og generelt bra musikk. Jeg synes denne gruppen er de hyggeligste folkene.

Lenke til kommentar

En ting må være klart, det INN å høre på metal. Det er inn og ha en sær stil, også musikk. System of a Down for eksempel, alle "kule" ungdomskolegutter liker det. Tida da det er tøft og holde seg oppdatert på topp20 lista for ungdomskoleelever er ut. Du finner ikke EN fjortisgutt som sier at han liker Christina Aguilera sin musikk (selve dama er noe annet). Derimot er det fryktelig tøft si at du liker Rammstein. Det høres tross alt litt mer mandig ut ;)

 

Jentene er mer listepop, men det gjelder både når de er 14 og 24. Det å høre på og kunne musikk er en guttegreie.

 

Men hvorfor er det få som hører på musikk fra 60/70 tallet? Jeg vil påstå at hovedårsaken er at de bare ikke har hatt tid til å lære å like den musikken enda. De må begynne med dagens musikk og så bla seg bakover i musikkhistorien.

Lenke til kommentar
En ting må være klart, det INN å høre på metal. Det er inn og ha en sær stil, også musikk. System of a Down for eksempel, alle "kule" ungdomskolegutter liker det. Tida da det er tøft og holde seg oppdatert på topp20 lista for ungdomskoleelever er ut. Du finner ikke EN fjortisgutt som sier at han liker Christina Aguilera sin musikk (selve dama er noe annet). Derimot er det fryktelig tøft si at du liker Rammstein. Det høres tross alt litt mer mandig ut ;)

Du er oppdatert på fjortismoten du Anders :p

Jentene er mer listepop, men det gjelder både når de er 14 og 24. Det å høre på og kunne musikk er en guttegreie.

det stememr jævlig bra! Tror jeg kjenner ei eller to jenter som liker bra musikk, altså ikke listepop.

Lenke til kommentar
Sorry, du tar feil Arctic. her er fasiten:

 

Gruppe 1: De populære. Topp20 er bra musikk. Ser ned på alle som ikke følger moten slavisk, de stygge og alle som er annerledes.

Gruppe 2: De mindre populære. Er mest seg selv og generelt hyggelige folk. er venner med de populære, men henger ikke ilag med de.

Gruppe 3: De som er politisk engasjerte. Kler seg ofte i svarte/freaky klær. hører på radikal musikk, og generelt bra musikk. Jeg synes denne gruppen er de hyggeligste folkene.

 

Verken punkt 1,2 eller 3 motstrider noe av min oppfatning av fjortiser generelt. Du oppfatter det bare annerledes, og stokker litt om på rekkefølgen.

"Problemet" med din gruppe 3, som du synes er det hyggeligste folkene, er at når de blir eldre så skifter de stil og personlighet totalt. De har vært noe de ikke er. Det er det værste jeg vet. Må jeg velge, foretrekker jeg heller fjortiser som faktisk ikke legger skjul på at de er det...

 

Noe man ser ekstremt skjelden, er voksne utgaver av gruppe 3. "freaks", Gothere, punkere osv. Og ennå skjeldnere finner du noen som er gift, har barn osv. Hvorfor er det slik tror du? Trodde folk ble smartere når de ble eldre... Gruppe 3 er et typisk ungdomsfenomen. Skal være så ekstremt hard, tøff og annerledes.

Men de er nøyaktig like mye followers som gruppe 1. Heldigvis vokser de fleste av disse fasene i livet. Blir mennesker av alle når de for litt livserfaring, og ser de viktige verdier i livet :)

Lenke til kommentar

 

Noe man ser ekstremt skjelden, er voksne utgaver av gruppe 3. "freaks", Gothere, punkere osv. Og ennå skjeldnere finner du noen som er gift, har barn osv. Hvorfor er det slik tror du? Trodde folk ble smartere når de ble eldre... Gruppe 3 er et typisk ungdomsfenomen. Skal være så ekstremt hard, tøff og annerledes.

Men de er nøyaktig like mye followers som gruppe 1. Heldigvis vokser de fleste av disse fasene i livet. Blir mennesker av alle når de for litt livserfaring, og ser de viktige verdier i livet :)

 

Ja, det stemmer noenlunde. De legger som oftest fra seg klesstilen. men har ofte de samme holdningene, liker samme musikken også videre. Jeg kjenner en del slike folk. Og de har endel mer mellom ørene enn de populære fjortisene, for å si det slik.

Lenke til kommentar

Vel eg liker veldig lite som er gammelt. Det gjelder både musikk og film men eg hører f.eks på gamle jackson 5 sanger eller noe lignende eller tåler eg ikke gammel musikk. Ikke engang gammel hip hop fra 70-80 tallet. Det er veldig få hip hop're som driver med data. De er ute med damene :D untatt meg da :( siden eg har blitt nerd i det siste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...