Gå til innhold

Hvordan jeg senket tempen på Q6600 (B3)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vet ikke helt hvorvidt speedfan er til å stole på. Prøvde det på et Asus P5N32E-SLI med Q6600 og Vistax64.

 

Fikk ca 12-15c lavere på alle kjernene sammenlignet med Everest Ultimate.

 

Nå kan det jo være Everest som tuller, men virker mere sansynlig at jeg skal ligge opp mot 60c under stresstest, samt at ved Everest er coretemp en del høyere enn dioden på HK.

 

Flere med dette kortet og Q6600 som kan teste disse programmene? også i XP, der TAT virker.

 

Når dette er sagt, synes jeg "fingertuppmetoden" virker å støtte Speedfan. Merker ikke noen temperatur når jeg legger fingeren på basen på kjøleren. Kjennes ut til å være rundt 37c. Det samme med varmerørene.

Og ja, jeg har god kontakt mellom CPU og kjøler. Har montert 2 ganger med AS5 samt planslipt både kjøler og CPU. :)

 

Har også prøvd å stoppe vifta. Tar lang tid å bygge seg opp til 75c. Hele kjøleren blir da godt varm, og tempen går fort ned igjen når jeg starter vifta. Dette ved 100% load.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har nettopp kjøpt meg en Q6600 og bruker alle kjernene til å kjøre klimamodeller. Asus sin egen måling sier at CPU ligger på 66 grader og MB på 46 grader. Det er stockkjøler.

Jeg har tenkt å la maskinen gå 24/7.

Er dette en for høy temperatur for CPU/MB?

 

Da jeg satte på kjøleren strei jeg en del, det var av og på flere ganger før den satt skikkelig. Det tok sikkert 30-45 minutter fra første forsøk.

Vil dette føre til at kjølepastaen blir ødelagt/redusert i kvalitet?

Kan jeg stole på temperaturene til ASUS sitt PC Probe II?

 

Det varierer en del hva folk sier er aksepterte verdier for temperatur så jeg veit ikke helt..Vifta går på 2200 og det er vel max

 

EDIT: Har akkurat lastet ned CoreTemp 0.95 og der ligger tempene på

58 59 62 62 Vet ikke hva som er riktig. Er uansett litt bekymra for tempen siden jeg skal kjøre 24/7

Endret av ss1108
Lenke til kommentar

Maks hastighet på vifta er vel ~2300 rpm ja. CoreTemp og Everest viser korrekt. De andre måler korrekt forsåvidt de også, men jeg liker i alle fall å følge temperaturene som er i CoreTemp og Everest.

 

60 grader er litt høyt, men ikke noe spesielt egentlig, men da er vel viften også på fullt, som blir for mye støy for min del. Vet ikke hva du synes om støyen?

 

Hvis du holder ut klarer du deg med stock-kjøleren. Men om du synes den bråker en anelse for mye, ville jeg vurdert å kjøpe en ny prosessor-kjøler som vil holde temperaturene litt lavere (alt etter hvilken du kjøper) i tillegg til at det blir stillere (kjøp kjøler m/120mm vifte, så kan den kjøre på relativt lav omdreining og fortsatt gi god luftflyt. F.eks. Noctua's 1200rpm vifte gir meget bra luftflyt på lav rpm).

 

Kan legge til at jeg selv brukte en halvtimes tid på den forba**a kjøleren. Men når jeg til slutt skjønte prinsippet ble det enkelt å ta den av/på :) Det KAN ha påvirket kjølepastaen, men hvor mye i så fall har jeg ingen formening om.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Kjøler ned min Q6600 med Scythe Ninja Plus (12 cm vifte). Her er temperaturer lest av med Everest:

 

Hovedkort 32 °C (90 °F)

CPU 37 °C (99 °F)

CPU #1 / Kjerne #1 47 °C (117 °F)

CPU #1 / Kjerne #2 45 °C (113 °F)

CPU #1 / Kjerne #3 39 °C (102 °F)

CPU #1 / Kjerne #4 44 °C (111 °F)

Aux 119 °C (246 °F)

GPU 53 °C (127 °F)

WDC WD7500AAKS-00RBA0 41 °C (106 °F)

 

Kjølevifter

CPU 938 RPM

Aux 898 RPM

Kabinett 1250 RPM

Strømforsyning 981 RPM

 

Er godt fornøyd med temperaturer og støynivå! :)

Lenke til kommentar

Tempen din er litt varm, men det gjør ikke noe. Selv ligger mine G0 Q6600 på 40-50C 100% loade. Skal ta av kjøleren på B3 Q6600 får å prøve å få ned tempen litt. Den ligger på 55-60C. Har samme kabinett og kjøler på alle, Thermaltake BigTyp 120 VX.

Har en misstanke om at eg har slurvet ved monteringen av kjøleren og kjølepastaen(AS5)

Edit:

Tok av kjølerne og smørte på nye AS5. Tempne gikk ned til 45-50C. Følgte anvisningen hos AS5. Tok også å vridde kjøleren. Nå er turtall stilleren ned i høyre hjørne, før var den nede i venstre hjørne.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Tempen din er litt varm, men det gjør ikke noe. Selv ligger mine G0 Q6600 på 40-50C 100% loade. Skal ta av kjøleren på B3 Q6600 får å prøve å få ned tempen litt. Den ligger på 55-60C. Har samme kabinett og kjøler på alle, Thermaltake BigTyp 120 VX.

Har en misstanke om at eg har slurvet ved monteringen av kjøleren og kjølepastaen(AS5)

9404446[/snapback]

Jeg styrte fælt med monteringen av vifta, jeg tok den av og på flere ganger, det tok sikkert tre kvarter fra kjølepastaen ble smørt utover til vifta satt på plass.

Tror det er litt og hente på å sette på kjølepasta på nytt. Liker ikke helt at den er så varm når den skal gå 24/7 som den gjør nå.

Lenke til kommentar
Lønner det seg å ha på masse kjølepasta?

9422094[/snapback]

Nei, bruk minst mulig. Altså akkurat nok til at den dannes kontakt mellom cpu og kjøler.

 

Jeg er nå forresten skikkelig misfornøyd med min B3. Den må opp i 1,4v i bios for å være stabil på 3Ghz, og da kommer tempen opp i 69 °C målt med Everest. Jeg tror jeg har gjort de grepene jeg kan gjøre, rammen har jeg aldri brukt og IHS er planslipt til beinet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...