Gå til innhold

Klage på nedlastings-tjenester. Mulig? Hvor?


Anbefalte innlegg

Fylte idag opp kontant-kortet til datteren min på 10 år.

 

Etter 10 min var kortet tappet for 60 kroner.

 

Etter en stund så fant jeg ut at hun hadde lastet ned en ringetone som var annonsert på TV2 for et par uker siden.

 

Greit nok, en ringetone er vel ikke så farlig tenkte jeg så det måtte være noe annet.

Fant ikke ut noe annet så jeg lette meg frem til nettsiden som denne ringetonen skulle komme fra.

 

Det viste seg at med denne ringetonen som ble lastet ned ble du også abbonent på en tjenste som kostet kr 15 pr melding og du ville få minimum 2 mld pr uke.

 

For å komme ut av dette måtte du sende en sms til firmaet.

Dette ble selvfølgelig gjort med en gang for å slippe mer trekk fra kortet.

 

Vet at jeg er skyld i dette selv ved å gi en 10-åring mobil-telefon, men det jeg lurer på , er dette lovlig?

Dtte er jo helt klart reklame som henvender seg til barn og unge, kun for å tappe penger.

 

Å klage til firmaet som har disse tjenestene ser jeg på som bortkastet pga det er et internasjonalt firma med norsk side.

Kan vel også legge til at betingelsene for bruk av tjenestene kun var på engelsk på sidene deres.

 

 

Finnes det en norsk instans man kan sende en mail med hint om dette?

 

 

Mvh

 

Otte

Endret av Otte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener jeg har sett slike annonser selv på tv, men jeg mener også at det står nederst på skjermen at det er 18 års aldersgrense for å bli medlem.

Hvem som da har ansvaret vet jeg ikke, men jeg ser ikke noe annen mulighet enn at det enten er den som står som ansvarlig for abonnementet eller så er det selskapet som leverer tjenesten.

Lenke til kommentar

Det som hadde vært ganske greit er hvis alle foreldre kunne registrert barnet sitt som bruker, da har man en mye sterkere sak, hvis man kommer i en situasjon hvor saldo blir tappet av disse forskjellige selskapene. Ellers, hvis du har info om hvem det er som belaster deres nummer ville jeg klaget tl forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Om kontantkortet er registrert på din datter er det bare å sende klage til mobilselskapet. Umyndige kan ikke inngå slike avtaler om hun har gjort ved å bestille den ringetonen. Mobiloperatøren kan trekke tilbake pengene fra firmaet det gjelder og refundere disse, da en umyndig person ikke kan inngå en avtale som er økonomisk bindende.

Lenke til kommentar
Om kontantkortet er registrert på din datter er det bare å sende klage til mobilselskapet. Umyndige kan ikke inngå slike avtaler om hun har gjort ved å bestille den ringetonen. Mobiloperatøren kan trekke tilbake pengene fra firmaet det gjelder og refundere disse, da en umyndig person ikke kan inngå en avtale som er økonomisk bindende.

9177264[/snapback]

 

 

Det er ikke det at det er allverdens penger det er snakk om. Det er den elendige/utrolige markedsføringen som er myntet på barn. De hører en ringetone på tv'en og ser ett nr de må taste , og alt dette skal skje før det forsvinner på skjermen. Og her er det snakk om jenter på 10 år. De fant ikke opp kruttet akkurat. De har ikke en sjans til å se den lille skriften under hvor det skal ha stått noe om videre abb.

 

Det utrolige er at hvis telefonen er av i en stund som hennes har vært pga tomt kontantkort, så blir det sendt meldinger til telefonen allikevel. Disse blir du selvfølgelig også belastet for.

 

Så hvis man ikke er ops følger litt med på telefonene deres, som jeg mener foresatte har lov til hvis barna ikke betaler telefon-regningen selv, inntill en viss aldre velogmerke, så kan man få en liten overraskelse når man skrur på telefonen etter at den har vært avslått en stund.

 

Nå skal det sies at mitt problem ikke var av de store summene og alvoret i dette for 10-åringen ble ordnet med en rolig samtale og ferdig med det.

 

Men konsekvensene kan bli store for alle som har disse gratis kontantkortete som Fri-Familie og sånt. Denne bruken kommer på regningen uansett.

 

Når det gjelder min datter har hun hatt eget kontant-kort abb i 3 år og har ikke opplevd noe slikt tidligere. Dette er vel kanksje bellønningen en har etter å ha prøvd å sette de inn i dette tidlig som mulig at alt som ser gratis ut koster penger.

 

Selv om det skjedde et uhell her. Syns at dette burde strammes inn litt av de som gir tillatelser for den slags reklame. De reklamerer jo nesten for et produkt, men så får du et produkt på slengen som koster enda mer.

 

 

Dette kan kanskje sees på som et utblåsning fra en bekymret foreldrer om hvor verden ender hen og det er vel litt det og , men dette burde bli mer opplyst i mediene.

 

Skal få sjekket dette med aldersgrensene og slikt for nummeret står helt og holdent på henne og hun er 10 år. Og gjort feilen helt selv og forhåpentligvis lært av det.

 

 

Takk for alle svar.

 

 

Mvh

 

Otte

Lenke til kommentar
Reklamene Jamba hadde for en stund siden ble jo forbudt da det stor med for liten skrift. De reklamene som er nå så skal det stå klart på skjermen hva man begir seg utpå, men jeg synes abonnement på ringetoner burde vært ulovlig!

9178362[/snapback]

Ringtoneking og alle de andre annonsene som går rundt på mtv, tvnorge osv ER JAMBA! Samme snuskete reklame, miniskrift ang abo, osv osv.

 

Så går NUF'en "konk", og de oppretter et nytt merkenavn.

 

Og tjener penger som gress. Samme fremgangsmåte i alle landa i europa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...