Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store DIY-tråden [Update: 06/09-07]


Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hei

 

Jeg lurer på om noen kan svare på om det er vanskelig å skifte en bildør selv. Jeg har fått en kjempebulk på den ene bakdøra på Passaten min, men jeg føler ikke at det er verdt pengene å kjøpe en ny dør på Møller, så jeg tenkte kanskje å kjøpe en brukt en og sette den på selv. Noen som vet om dette er skikkelig vanskelig, eller evt har en guide til å av/påmontere bildører?

 

KK

Lenke til kommentar

Du bør gå til innkjøp av en Haynes håndbok til bilen din.

Jeg har det selv, og den har gjort det mye enklere for meg å gjøre ting på bilen selv, for jeg har en bok som jeg kan sjekke i hvis jeg er usikker på om en del skal på først eller sist f. eks.

 

Når du skal bytte dør må det jo alltid noen justeringer til.. Google litt rundt.

 

Er det el. vinduer og sånt? Går isåfall ledninger inn i døren, da må du vel ha opp dekselet med mindre det er en kontakt med alt i fra bilen og inn i døren. Sånn er det iallefall på min vectra...

 

Men haynes håndbok gjør det meste mye enklere :D

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Kan legge til en ekstremt fin løsning som fort sparer dere E39-eiere for opptil 3 laken.

 

Disclaimer: Jeg fraskriver meg alt ansvar for dine nøkler, du prøver dette på egen risiko.

 

Hvis du har et par nøkler som av en eller annen grunn ikke er programmerte for eksempel av følgende grunner:

- Du prøvde å bytte batteriet men du fant ikke tilsvarende batteri og nå vil ikke bilen åpne seg via remote lenger! (Grunnen til dette er faktisk at BMW-nøklene resetter seg hvis de er uten batteri over ett minutt.)

- Du har en ny nøkkel lignende som ikke er programmert enda.

 

Løsningen er som følger (husk på at dette gjelder hovedsakelig E39!)

 

1: Ta frem hovednøkkelen din og nøkkelen du skal programmere.

2: Lås opp bilen

3: Sett hovednøkkelen (eller nøkkelen som skal programmeres etter hovednøkkelen) i tenningen (ignorer alarmen hvis den skulle gå av)

4: Vri om helt til posisjonen før tenning av motoren og vri kjapt tilbake.

5: Trekk ut nøkkelen og pek den mot det bakovervendte speilet der hvor den røde knotten sitter.

6: Hold inne den fremste knappen (den du vanligvis åpner bilen med) og trykk inn BMW-logoen på nøkkelen 3 ganger etter hverandre. Husk å holde nøkkelen pekt mot speilet mens du holder på med dette.

7: Slipp den fremste knappen og bilen skal reagere ved å låse seg og låse seg opp igjen.

8: Gjenta steg 3 - 7 for å programmere eventuelle ekstranøkler.

9: Husk at du må programmere hovednøkkelen en gang til på nytt for å være sikker på at alle nøklene fungerer.

 

 

Disclaimer: Jeg fraskriver meg alt ansvaret for noe som kan skje om du skulle prøve ut dette på dine egne eller andres nøkler.

Endret av DragonsHeaven
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

3000kr for å programere nøkklene? Har hørt 500 kroner. Hvis det er noen som har fått samme problem med andre biler så kan det være verd å sjekke brukermaualen. På noen biler står det faktisk hvordan dette skal gjøres, og du er temmelig tett om du ikke greier det innen ett kvarter. Grei timesbetaling, 500kr/0,25t=2000kr/t

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Noen her som kan veilede meg gjennom montering av nye støtdempere bak på en Hyundai 2001 modell?

 

Uten for mye kunnskap, så antar jeg at jeg vil prøve å gjøre det slik:

 

Jekke opp bilen på f.eks høyre side, fjerne dekket, sette noen bjelker eller noe slikt under bilen for ekstra støtte i tilfelle noe skulle gå galt med jekken, klemme sammen fjæra med ei fjærklemme og deretter bare skru ut eventuelle bolter for å fjerne støtdemperen.

 

Så setter jeg på den nye støtdemperen og gjør det samme på den andre siden.

 

Kan noen komme med noen tips / eventuelt forklare litt nærmere hvordan dette gjøres riktig?

 

Takk!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...