Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store DIY-tråden [Update: 06/09-07]


Anbefalte innlegg

Hva slags tråd er dette?

 

Dette er en tråd for alle hobbymekanikere og "Reodor Felgener", som meg, som liker å gjøre ting selv. Jeg vil her prøve å samle forskjellige "gjør-det-selv-guider" til bilen. Vanskelighetsgraden varierer fra svært lett, til ting som er mer egnet for den erfarne gjør-det-selv-mekanikeren.

 

Målet med tråden er å lage en god oversikt over DIYs, slik at man kan spare en del verkstedsutgifter - i tillegg til at man får en ny morsom og vanedannende hobby. :p

 

Noen av guidene er merkespesifikke eller fungerer kun på noen biler, men med litt fantasi er det ingen problem å bruke dem på de aller fleste biler. Jeg prøver dog å finne universale guider, så langt det er mulig.

 

Jeg tar ikke ansvar for skade du måtte påføre deg selv, eller bilen, pga. uvitenhet eller direkte feil i guidene.

 

Har du noen gode guider på lager? Da kan du enten lage en post i denne tråden, eller du kan sende meg linken på PM - så skal jeg legge den inn i førsteposten så fort jeg har mulighet.

 

___________________________________

 

 

Motor:

- Montere K&N-filter

- Skifte olje og oljefilter

- Skifter kjølevann

- Hvordan montere eksosanlegg

 

 

Karosseri/eksteriør:

- Sveise badlook

- Clean bakluke

- Fikse småskader

- Feste av gitter på styling

- En bruker på Youtube som har lagt ut filmer om hvordan man lakkerer, fjerner rust etc.

- Guide til hellakkering av bilen

- Fjerning av emblem

- Hvordan gi nytt liv til slitne gamle lykter [Engelsk]

- Soting av baklykter [Takk til Marvil]

- Høyglanspolering

- Støping av øyelokk med polyester og glassfiber (Takk til Fribber'n)

- Generelle råd om rustfjerning, lakkering, sprøyting av primer mm.

- Hvordan rustbeskytte bilen?

- Reparere rustskader

- En liten innføring til MIG/MAG-sveising

 

 

Understell og bremser:

- Montere nye fjærer/dempere

- Montere bremser

- Skifte bremsevæske

- Skifter servoolje

 

Dekk og felg:

- Førstehjelp til slitne alufelger

- Hvordan bytte dekk?

 

Interiør:

- Montering av sotefilm

- Varmetilpassning av solfilm (på dansk, må bare legge litt godvilje til ^^)

- Fjerning av sotefilm

- Omlakkering av interiørdetaljer

- Neonrør i bagasjerommet [i utgangspunktet for Golf III, men med litt fantasi går det på alle biler]

 

Bilpleie:

- Bilpleie for dummies

- Guide til Meguiars produkter

 

Elektrisk:

- Hvordan foreta korrekt nødstart?

- Montere sentrallås

- Ettermontere universelle el-vinduer

- Bytte batteri

- Montere ekstralys

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Montere sentrallås

 

 

Har ergret meg en stund over at bilen min ikke har sentrallås montert fra fabrikk (i hvert fall de to ukene jeg har hatt den). Like kjedelig hver gang når jeg glemmer å låse passasjerdøren, eller må mase på andre om å dra ned låseknappen før de går ut av bilen.

 

Derfor gikk jeg innom Biltema i går og kjøpte et komplett sentrallåssett til latterlige 399 kroner. For dere som er så uheldige å ikke ha en Biltema i nabolaget, tilbys også slike sett fra andre leverandører og de er stort sett like å montere (dyrere sett har ofte fjernstyring, "VAG-nøkler" og annet fancy, men basicen er den samme).

 

Mitt sett er til 2-dørs, men 4-dørs er ganske likt å montere, bare at det er to ekstra dører. Du kan også kjøpe en enkel sensor til bagasjeromsluka, slik at den også får være med på leken. :)

 

Settet var egentlig ganske lett å montere, man trenger ingen forkunskaper - bare litt god tid og tålmodighet.

 

Her har jeg laget en kjapp guide til hvordan jeg monterte settet, da det som fulgte med var et koblingsskjema på svensk. Jeg klarte ikke å ta noen bilder av prosessen, fordi jeg ikke hadde plass til kameraet i dørpanelet, så da har jeg illustrert seansen i Photoshop heller. Som dere ser er tegningen ikke allverden, men det er altså en bildør etter at panelene er tatt av. Det svarte er originalt, det røde er de nye delene.

 

Selv brukte jeg 4 timer på å montere alt, men en normalt oppegående person kan klare det på 2-3. Neida, det varierer veldig etter hvilken bil det skal monteres i, noen biler har kabelgater og alt ferdig laget, andre må du lage til litt "Reodor Felgen"-opplegg selv.

 

_______________________

 

Det første du gjør er å fjerne dørpanelene. Nettet er fult av guider til hvordan dette gjøres på forskjellige modeller, men ofte holder det å bruke sunn fornuft og et flattjern.

 

Når du har fått av dørpanelene kan du studere dørens manuelle låsemekanisme og se hvordan den fungerer. Selv holdt jeg på å gi opp når jeg så alle de rare greiene inni døren som jeg ikke visste hva var, og jeg tenkte å jeg kom til å gjøre mer skade enn nytte. Etter litt tenking valgte jeg å fortsette, og det var ikke så farlig som jeg trodde.

 

Du vil se at når du drar i låseknappen vil låsestangen bevege seg oppover, og motsatt når du dytter den ned. Det er denne mekanismen vi skal utnytte.

 

Finn en egnet plass til pumpen parallellt med den manuelle låsemekanismen. Sett den nye stangen i "øyet" på pumpen og mål opp slik at den kommer opp til stangen til den manuelle låsen. Deretter skrur du stengene sammen med medfølgende fester. Dette kan være ganske krøkkete, da det er rimelig trangt inni dørpanelene, og du må nok gjøre noen forsøk før de sitter.

 

Fest låsepumpen i braketten og skru deretter braketten fast i døren. Se at den nye låsepinnen følger den gamle når du drar låseknappen opp og ned, og gjerne rykk litt i stengene for å sjekke at det sitter skikkelig. Det er ganske kjedleig å måtte skru opp dørpanelet ved en senere anledning fordi stengene har løsnet. Paranoid som jeg er festet jeg noen runder med elektrikkertape rundt "øyet" og festene. Bare for sikkerhets skyld.

 

Du bør nå ha noe lignende bilde 1.

 

Repeter dette på neste dør.

 

Så trekker du kabler inn i dørene. På mange biler er det lagt opp kabelgater, og på litt eldre biler er det ofte "propper" i dørene som du kan stikke et lite hull i og tre kabler gjennom. Jeg anbefaler på det sterkeste å trekke dem gjennom en gummislange, eller å surre dem godt inn i isolasjonstape, man vet aldri.

 

Jeg plasserte selve hjernen i systemet under hanskerommet, fordi det var lett å trekke kabler og fordi den ligger ganske skjult under der. Tenkte egentlig å legge den bak dashbordet, men så fikk jeg vondt i viljen og orket ikke. Så da ble det et kompromiss.

 

Når du har montert hjernen er det egentlig bare å trekke kabler. Strømmen hentet jeg fra batteriet, men det er egentlig samme hvor du trekker den fra, så lenge det er strøm. :p Jeg klipte av den røde strømledningen fra pluggen til hjernen, fordi det er lettere å dytte den gjennom torpedoveggen fra motorrommet, enn det er å dytte den innenfra og ut. Så festet jeg den med kabelsko etterpå.

 

Til slutt jordet jeg systemet i en karrosseriskrue.

 

Da kan du prøve ut ditt nye sentrallåssystem og se at det virker, før du tar på dørpanelene igjen.

post-112734-1186180307_thumb.jpg

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Tenkt jeg kunne bidra litt her jeg også.

 

Det er ikke alle som kan sveise på badlook på bilen, på grund av kunnskaper osv.

 

Derfor lager jeg denne.

 

Hvordan lage lyktelister i glassfiber.

 

Først trenger du utstyr:

Polyester og herder som man blander sammen, kunn 2% herder i polyesteren.

Du trenger saks/kniv, til og kutte i glassfiberen med,

En hjernrulle til og rulle ut luftbobler osv, en malerulle eller pensel til og pensle polyesterblandingen på glassfiberen.

Aceton til og rense utstyret med etter bruk. Maske det er viktig. og div til til og maskere med

Utstyr.jpg

 

Og her er glassfiberen:

Glassfiber.jpg

 

Finn deg en bøtte eller noe som det ikke så farlig med, som du kan blande polyester oppi, husk at dette herder og blir stein hart, så ikke bruk noe som er pent og du må ta vare på.

Ikke bland for mye polyester på en gang. jeg blander 1 halv liter av gangen, så har du oppi 2% herder. (det er ikke mye)

 

Om du gidder så skru ut lyktene, det er nok det letteste, men jeg er utolmodig så jeg gjorde ikke det.

jeg maskerte lyktene med maskeringsteape, to lag for at det ikke skal sige igjennom. så la jeg svarte søplesekker over resten av fronten, for du vil ikke søle dette på lakken din.

 

Deretter la jeg på glassfiber, kuttet store nok biter til at det dekket hele lykten, og så penslet jeg på polyseter blandingen, jeg la to lag med glassfiber, pensket på polyester hver gang, du skal ikke "mette" glassfiberen, men det skal heller ikke være noen tørre områder.

 

Slik så det ut:

IMG_0012Small.jpg

yelokkfront.jpg

 

Når dette var tørt, dro jeg av hele greiene.

Så la jeg en svart røleggertape på lyktene for og se hvordan jeg ville ha mine øyelokk. når jeg fant ut hva jeg syntes var pent, så kuttet jeg ut tilsvarende del i glassfiberen som jeg nettopp hadde støpt.

 

912b8718.jpg

2bd2a5cd.jpg

3d9b6ec3.jpg

 

Så var det en god stund med sparkling og pussing for så og lakere dem.

49f6ecc0.jpg

 

Før:

Mondeo2Small.jpg

 

Etter:

IMG_0008Small.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...