Gå til innhold

Hva er forskjell på Kontaktor og Rele ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener at kontaktorer har en konstruksjon som tillater større overlast strømmer (prosentvis i fht nominel strøm) uten å åpne.

 

Spennet i fjæren som holder kontaktene lukket bestemmer kontaktmotstand (maks fast last) og hvor store strømmer som kan flyte kortvarig før kontaktene løfter (strømmen generer krefter som prøver å åpne kontaktene), løft ved store strømmer (typ 10kA+ for kortsluttninger) er ikke noe man vil prøve å bryte med en kontaktor, de klarer ikke å slukke lysbuen og kontaktene sveises permanent.

(for ikke å snakke om cm lange stikk flammer)

 

Kontaktorer har gjerne magnetisk krets som gjør at selv ved AC styring faller ikke fjærenes krefter til 0 selv om strømmen har nullgjennomganger (100X per sec).

Reler er vel typisk DC styrte, husker hvertfall ingen som hadde AC styring.

Lenke til kommentar
Reler er vel typisk DC styrte, husker hvertfall ingen som hadde AC styring.

9167854[/snapback]

 

Det er mange AC styrte også, men av en eller annen grunn så er det problem med å finne 12 AC, mens 24 AC ikke er noe problem.

 

Men har endelig funnet en produsent som har ett genialt rele med sokkel. Det er 12-48 V AC/DC. Altså så funker det på all svakstrøm fra 12 v.

Lenke til kommentar
Kontaktor og rele er akkurat det samme. Hva det kalles kommer ann på hvilken bransje du er i. Er du i elektronikkbransjen så kalles det rele, er du i elektrobransjen så heter det kontaktor.

9166945[/snapback]

Hvis du ikke vet helt sikkert, eller har noen sikre kilder på det du sier, så er det best å ikke si noe. Det du påstår er helt feil. Se på linken til Wikipedia som laagen viser til. Der har du en fin beskrivelse på forskjellen.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke vet helt sikkert, eller har noen sikre kilder på det du sier, så er det best å ikke si noe. Det du påstår er helt feil. Se på linken til Wikipedia som laagen viser til. Der har du en fin beskrivelse på forskjellen.

9174101[/snapback]

 

Unnskyld at jeg spør men kan du lese? eller ser du bare på bildene? Et rele består av en relespole (elektromagnet) et anker og et kontaktsett, og hva består så en kontaktor av? en elektromagnet, et anker, en fjær og et kontaktsett. Fjæra er bare der for å hjelpe den ene siden av kontaktsettet tilbake til den normale stillingen når strømmen brytes for å hindre sveising av kontaktflatene. Dessuten så har jeg gått GK elektro, VK1 Elektronikk og VK2 serviceelektroniker for data og kontorsystemer så jeg vil påstå at jeg vet hvordan en kontaktor og et rele funker.

 

Hvordan en kontaktor ser ut inni

200px-Kontaktor.jpg

 

Hvordan et rele ser ut inni

345px-Rel%C3%A63.jpg

 

 

Så hva er fysiske forskjellen på en kontaktor og et rele?, en fjær.... og den funksjonsmessige? ingenting... sluttresultatet blir det samme, kretsen blir sluttet.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke vet helt sikkert, eller har noen sikre kilder på det du sier, så er det best å ikke si noe. Det du påstår er helt feil. Se på linken til Wikipedia som laagen viser til. Der har du en fin beskrivelse på forskjellen.

9174101[/snapback]

 

Unnskyld at jeg spør men kan du lese? eller ser du bare på bildene? Et rele består av en relespole (elektromagnet) et anker og et kontaktsett, og hva består så en kontaktor av? en elektromagnet, et anker, en fjær og et kontaktsett. Fjæra er bare der for å hjelpe den ene siden av kontaktsettet tilbake til den normale stillingen når strømmen brytes for å hindre sveising av kontaktflatene. Dessuten så har jeg gått GK elektro, VK1 Elektronikk og VK2 serviceelektroniker for data og kontorsystemer så jeg vil påstå at jeg vet hvordan en kontaktor og et rele funker.

 

Hvordan en kontaktor ser ut inni

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/da/t...x-Kontaktor.jpg

 

Hvordan et rele ser ut inni

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...-Rel%C3%A63.jpg

 

 

Så hva er fysiske forskjellen på en kontaktor og et rele?, en fjær.... og den funksjonsmessige? ingenting... sluttresultatet blir det samme, kretsen blir sluttet.

9175468[/snapback]

Og da vil det si at den største forskjellen er at en kontaktor tåler mer effekt enn et relè, og det vil si at en kontaktor brukes i sterkstrømsammenheng, som f.eks. i store rekker med lysrør. Det er den funksjonsmessige forskjellen. Ikke "ingenting", som du så stolt påstår. En kontaktor er funksjonsmessig tungvint og ekstremt dårlig tilpasset en relèkrets.

Og jeg har nøyaktig samme utdanningen som deg, bare et mer generelt VK2, så jeg vil påstå at din første forklaring var feil.

Og for å svare på første spørsmålet ditt: Ja, jeg kan lese.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...