Gå til innhold

Beste valg av linux ?


Anbefalte innlegg

Heisann.

En kompis tenkte og prøve seg med Linux, han er ikke så krevende, Så lurte på hvilken av disse Linuxene jeg burde velge til bruk av div programmer som Msn, Mirc, Internett og kontorbruk gjenerelt.

Pcen han bruker er helt "grei"

 

 

- Takker for alle nyttige svar, unødvendige svar som "noob" o.l sier jeg nei takk til ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bruk av div programmer som Msn, Mirc, Internett og kontorbruk gjenerelt.

Det er bare mIRC som er program (MSN er rekke av MS' nettjenester) av de du listet opp, og det er et Windows-program. Det er heller ikke noen Linux-versjon av den offisielle klienten til MSNs IM-tjeneste.

 

Tror enhver desktop-distro vil gjøre jobben tilfredsstillende. Prøv Mandriva, Ubuntu, Fedora eller en eller annen brukervennlig greie.

 

Jeg kan lite om Linux. Første linux jeg installerte var og er Ubuntu :)

Hva i all verden er poenget ditt?

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Poenget er at det jeg anbefalte han å installere Ubuntu. Kanskje bare på en litt rar måte :ermm:

Først så sier du at du ikke har peiling (mer eller mindre), så kommer du med en anbefaling uten begrunnelse? Eller var begrunnelsen at det var det første du prøvde (noe som ikke lager helt mening)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142
Poenget er at det jeg anbefalte han å installere Ubuntu. Kanskje bare på en litt rar måte :ermm:

Først så sier du at du ikke har peiling (mer eller mindre), så kommer du med en anbefaling uten begrunnelse? Eller var begrunnelsen at det var det første du prøvde (noe som ikke lager helt mening)?

9164677[/snapback]

Ja, det var det. :roll:

Lenke til kommentar

En linuxmaskin kan generelt sett gjøre alt en windowsmaskin kan. Det eneste Linux ikke kan er å kjøre programmer som er tilegnet Windows(vel, det går faktisk ann å kjøre noen windows programmer på Linux). Så isteden for å bruke Live Messenger, vil du da bruke aMsn, isteden for Office, vil du bruke OpenOffice osv. Alle programmer for linux funker på alle Linux distroer(som en generell regel vertfall). Så da er det bare å velge å vrake med andre ord:P

 

Ser du etter noe som er lett å begynne med bør du gå for Ubuntu, eller Fedora Core. Ubuntu er vel den distroen som er mest "inn" for tiden, og har et veldig stort community så det er lett å få hjelp om du sitter fast.

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar

Jeg synes mariyo kom med et utmerket innlegg. Han/hun skriver at kunnskapen om Linux er liten, men likefullt så bruker vedkommende Ubuntu(og da underforstått så antar jeg det går bra). Mao. vil Ubuntu etter dennes mening funger fint for kameraten til trådstarter. Når mariyo kommer med et velment og godt forslag så burde andre holde seg for god med å komme med slike meningsløse negative kommentarer. :nei:

 

Jeg stemmer for forslaget med Ubuntu. Ikke fordi det er "inn i tiden" men fordi det faktisk fungerer veldig bra sammenlignet med windows xp. Pga. av den store og voksende brukermassen er det enkelt å finne hjelp, både i form av guider og direkte svar på forum. Som mangeårig windows bruker må jeg si meg godt fornøyd med denne distroen - anbefales. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142
Jeg synes mariyo kom med et utmerket innlegg. Han/hun skriver at kunnskapen om Linux er liten, men likefullt så bruker vedkommende Ubuntu(og da underforstått så antar jeg det går bra). Mao. vil Ubuntu etter dennes mening funger fint for kameraten til trådstarter. Når mariyo kommer med et velment og godt forslag så burde andre holde seg for god med å komme med slike meningsløse negative kommentarer.  :nei:

9166822[/snapback]

:love:

Lenke til kommentar
(Ellers, har det gått hus forbi at Fedora fra og med versjon syv heter bare «Fedora» uten Core?)

Dette er vel litt historisk at du ikke vet noe om Linux:-)

Mener å ha lest at FedoraCore var versjonen alle kunne bruke, mens bare Fedora(eller Fedora et eller annet), var for dem som betalte for support. De gikk så bort fra dette for å øke brukermassen/interessen for Fedora. Men er veldig usikker - så ikke stol helt på det. Står litt om den her.

Lenke til kommentar
Dette er vel litt historisk at du ikke vet noe om Linux:-)

Mener å ha lest at FedoraCore var versjonen alle kunne bruke, mens bare Fedora(eller Fedora et eller annet), var for dem som betalte for support. De gikk så bort fra dette for å øke brukermassen/interessen for Fedora. Men er veldig usikker - så ikke stol helt på det. Står litt om den her.

9167630[/snapback]

 

Nei, om du vil ha support for Fedora, så er heter distroen RHEL. Før var det Fedora Core og Fedora Extras, nå er det ikke noen Core eller Extras lenger, bare Fedora.

Lenke til kommentar
Poenget er at det jeg anbefalte han å installere Ubuntu. Kanskje bare på en litt rar måte :ermm:

Først så sier du at du ikke har peiling (mer eller mindre), så kommer du med en anbefaling uten begrunnelse? Eller var begrunnelsen at det var det første du prøvde (noe som ikke lager helt mening)?

9164677[/snapback]

 

Når han åpentlyst som fersk med linux valgte ubuntu og trivdes med det, burde være god nok grunn, for at en annen fersking burde prøve seg på ubuntu.

Lenke til kommentar
Heisann.

En kompis tenkte og prøve seg med Linux, han er ikke så krevende, Så lurte på hvilken av disse Linuxene jeg burde velge til bruk av div programmer som Msn, Mirc, Internett og kontorbruk gjenerelt.

Pcen han bruker er helt "grei"

9164623[/snapback]

 

Ser ut til at Linux er godt valg for kompisen din. Windows Live Messenger kan erstattes av aMSN, mIRC kan erstattes av Xchat, Internet Explorer av Mozilla Firefox og Office av Openoffice.

Lenke til kommentar

Jeg ville da ha anbefalt opensuse over ubuntu. Opensuse har en veldig stor "hardware" kompatablitets liste, jeg hadde også noen problemer med ubuntu som ikke var i opensuse, ikke støtte for skjerm (ikke gammel), feil oppøsning, problemer med grafikk-kortet. (nvidia 7300 GT)

 

Installasjonen er enkel og grei, kanskje litt mer krevende enn ubuntu men hvis du bare følger med og ikke går for fort fram burde det gå bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...