Gå til innhold

Tips/hjelp til ny bruker av Panasonic FZ50


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå brukt mitt nye kamera, Panasonic DMC-FZ50 i noen dager, og er så langt veldig fornøyd. Men jeg har lite peiling på innstillinger i det fototekniske (leser litt på nett her og der). Lurer derfor på om noen kan komme med noen tips på innstillinger som kan lagres i custom mode og lignende. Hadde blitt takknemlig om noe hadde tatt seg tid til skrive inn forskjellige innstillinger som har fungert bra og har gitt god bildekvalitet. Håper noen kan hjelpe.

 

Mvh

 

Håvard

Endret av Hovis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er jo ikke akkurat lett å komme med noen "lure" forhåndsinnstillinger, det er jo i høyeste grad avhengig av motiv, lys, og andre parametre. Jeg tror det er bedre å prøve seg litt frem. Husk at du jo også har en rekke ferdige motivvalg under Scenes. Jeg har selv forgjengeren FZ30, den har ikke denne Custom mode'en, så den er jeg lite kjent med. Men selv kjører jeg som regel i P-modus, som er en slags programmert automatikk. Da kjører den stort sett automatikk, men du kan sette litt ting selv i tillegg, som f.eks. blenderåpning.

Ellers må du ikke være redd for å forsøke både A (Aperture/blender-prioritering) og S (Shutter/lukker-prioritering). Manuell blender er f.eks. kjekt når du selv vil velge dybdeskarphet. La oss si at du vil ta bilde av en blomst, en person eller noe annet nært og ikke ønsker skarp bakgrunn for å fremheve motivet. Da er stor blender kjekt (lite F-tall) å bruke. Vil du derimot ha mest mulig skarphet fra nærområdet og langt frem er det liten blender som er tingen (høyt F-tall).

På lukkerprioritering er de på sin side kjekt med korte tider for å fryse ting i bevegelse (barn i lek, f.eks.), mens for å få "fløyelsoverflate" på en elv, er lang lukker en mulighet.

Om du ikkke har oppdaget det, er det de to hjulene foran og bak grepet som styrer manuelle blender og lukkerinstillinger, det er svært behagelig å ha dem på hvert sitt hjul, det er det faktisk ikke alle speilrefleks som har en gang.

 

Det er ellers lite fasistsvar her, det går mye på prøv/feil.

Helmanuell modus (M) kan også være kjekt. Sist nyttårsaften tok jeg bilde av noen raketter, og hadde da forhåndsstilt begge deler. Jeg kjørte en noe liten blender, rundt F8-F11, fordi det jo er vanskelig å tippe avstanden til det som suser opp. Lukkertiden satte jeg til 1.3 sek. for å få passe lange striper fra rakettens eksplosjon. Det fungerte meget bra. Et par av fulltreffene finner du på min kameraside under testbilder fra FZ30.

 

Gratulerer med en meget godt kamera, det får du mye moro med. Men husk å sette det til fast lav ISO (anbefaler ISO 100) hvis du ikke liker mye støy i bildet. Det er etter min mening den eneste betydelige svakheten med kameraet, men det gjelder til gjengjeld de aller fleste kompakte med liten bildebrikke.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...