Gå til innhold

Går det med en P3 med kontroller og 500 G SATA?


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Jeg har funnet frem en gammel P3/800 maskin som jeg har satt opp som server hjemme. Da ble jo lagring et problem. Jeg tenkte nå å kjøpe en SATA-kontroller for bruk i et PCI spor og en SATA2-disk

 

Kontrolleren støtter overføringshastighet på 150 MB/S men disken har 300 MB/S. Blir dette et problem? Etter det jeg ser finnes kontrollere med 300 MB/s kun for PCI-express som ikke finnes på en så gammel maskin.

 

Er det noe i veien for å bruke dette? Noe annet jeg må tenke på? Vet jeg må ha kabler.

 

Tanken er at jeg snart oppgraderer den gamle maskinen som så skal bli server og her har jeg SATA kontrollere på hovedkortet.

 

OS er forøvrig Ubuntu Server som skal støtte prossessoren på kontrolleren. Jeg har en IDE disk hvor OS'et er installert på og som maskinen skal boote fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur ikkje det skal vere noko direkte problem at sata-kontrolleren støtter berre 150MB/s mens dislen støtter 300 (sata 1 og "sata2" er kompatible)

 

Det som heller er ei bekymring er kapasiteten på pci-kontrolleren til hket 1 disk og ingen andre pci-kort så vil nok det ikkje bli noko problem, men mange disker og andre pci-kort kan det bli litt "trangt" på båndbredden.

Lenke til kommentar
Heisan.

 

Jeg har funnet frem en gammel P3/800 maskin som jeg har satt opp som server hjemme. Da ble jo lagring et problem. Jeg tenkte nå å kjøpe en SATA-kontroller for bruk i et PCI spor og en SATA2-disk

 

Kontrolleren støtter overføringshastighet på 150 MB/S men disken har 300 MB/S. Blir dette et problem? Etter det jeg ser finnes kontrollere med 300 MB/s kun for PCI-express som ikke finnes på en så gammel maskin.

 

Er det noe i veien for å bruke dette? Noe annet jeg må tenke på? Vet jeg må ha kabler.

 

Tanken er at jeg snart oppgraderer den gamle maskinen som så skal bli server og her har jeg SATA kontrollere på hovedkortet.

 

OS er forøvrig Ubuntu Server som skal støtte prossessoren på kontrolleren. Jeg har en IDE disk hvor OS'et er installert på og som maskinen skal boote fra.

9160397[/snapback]

 

 

Det bør fungere helt fint, har kjørt lignende løsning sjøl. Ytelsesmessig så er det ingen disker i dag som når opp til 150mb/s enda, så om hvorvidt kontrolleren er SATA1 eller SATA2 skal være knakende likegyldig.

 

/DFN

Lenke til kommentar
Trur ikkje det skal vere noko direkte problem at sata-kontrolleren støtter berre 150MB/s  mens dislen støtter 300 (sata 1 og "sata2" er kompatible)

 

Det som heller er ei bekymring er kapasiteten på pci-kontrolleren til hket 1 disk og ingen andre pci-kort så vil nok det ikkje bli noko problem, men mange disker og andre pci-kort kan det bli litt "trangt" på båndbredden.

9160419[/snapback]

 

Jeg tror ikke det blir flere kort, men tar det litt tid før jeg kjøper ny PC kommer det muligens en disk til. 500 G er dessverre ikke mye plass lenger, spesielt med tanke på backup. Tanken er at det på sikt skal være minst 3 x 500 i RAID 5 eller 6 pluss en disk til OS men det blir ikke før jeg har oppgradert den gamle PC'n.

 

@ DFN; foreløpig er nok den helt store flaskehalsen hastigheten mellom server og klienter, så jeg er ikke så bekymret for ytelsen, mer bekymret om det ikke hadde vært kompatibelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...