Gå til innhold

Tips ønskes vedr. manglende bredbånds-dekning


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nå flyttet til et rimelig stort boligfelt i Askim (by med ca 14000 innbyggere)

Når jeg skulle bestille ADSL, fikk jeg beskjed om at ADSL ikke var tilgjengelig for min adresse. Jeg har vært i kontakt med Bredbåndsguiden, og i følge de er den en kabel på 3km som må byttes for at jeg skal få ADSL. Jeg syns dette er meget merkelig da alle mine nærmeste naboer har ADSL-tilgang. Jeg bor heller ikke i enden av gaten.

 

Er det noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre videre? Jeg har vært i kontakt med Telenor, Nextgentel, Tele2 og Get. Dette er meget frustrerende spesielt siden jeg er avhengig av tilgang til Internett i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være at kapasiteten i kabelen frem til gata du bor i er "sprengt", og at de derfor ikke får til enda en linje uten å grave ny kabel.

 

Det du kan gjøre vist du er villig til å bruke noen kroner er å prøve å bestille en ISDN linje. Får du det levert kan du så prøve å bestille ADSL på denne. Får du da ADSL kan du så si opp ISDN linjen igjen.

 

Ofte er telenor greie med å legge ut mye penger for å ordne telefonlinjer. (Sansynligvis siden de er konsesjonspliktige til å iallefall levere analoge linjer til alle som vil ha.) Og en ISDN linje krever et "rent" par fra sentralen til huset ditt, noe som også gir mulighet for ADSL om sentralen er bygget ut. (Med analoge linjer kan man kjøre to linjer over et fysisk par, men ofrer da muligheten for ADSL for begge abonentene.)

Lenke til kommentar

Ikke bestil analog linje, da telenor kan bruke digital2kanal for å få til linje vist det ikke er ledig kapasitet i kablene. Og med en Dig2K linje har du ikke mulighet for ADSL i det hele tatt. ISDN derimot krever egen linje, så sa skal det ikke være noe problem å få ADSL på samme linje.

Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger.

 

Dette er svaret jeg får fra Telenor:

 

"Grunnen til at du ikke kan få Online ADSL per dags dato er at linjen din er koblet via en utjevningskabel.

 

En utjevningskabel er en kabel som går via en annen sentral/fordeler slik at en kunde kan få vanlig summetone.

 

Vi ønsker at du som kunde skal få benytte deg av våre tjenester og beklager derfor sterkt at vi ikke kan tilby deg ADSL på nåværende tidspunkt. "

 

Dette betyr vel at det ikke vil hjelpe å bestille analog linje/ISDN?

Noen som klarer å tolke noe annet ut av dette?

Lenke til kommentar
Takk for gode tilbakemeldinger.

 

Dette er svaret jeg får fra Telenor:

 

"Grunnen til at du ikke kan få Online ADSL per dags dato er at linjen din er koblet via en utjevningskabel.

 

En utjevningskabel er en kabel som går via en annen sentral/fordeler slik at en kunde kan få vanlig summetone.

 

Vi ønsker at du som kunde skal få benytte deg av våre tjenester og beklager derfor sterkt at vi ikke kan tilby deg ADSL på nåværende tidspunkt. "

 

Dette betyr vel at det ikke vil hjelpe å bestille analog linje/ISDN?

Noen som klarer å tolke noe annet ut av dette?

9160434[/snapback]

 

Er en del slike kabler der ute som ikke tillater ADSL, men det er ikke alltid det stemmer. Har du telefon fra før?

Lenke til kommentar
Takk for gode tilbakemeldinger.

 

Dette er svaret jeg får fra Telenor:

 

"Grunnen til at du ikke kan få Online ADSL per dags dato er at linjen din er koblet via en utjevningskabel.

 

En utjevningskabel er en kabel som går via en annen sentral/fordeler slik at en kunde kan få vanlig summetone.

 

Vi ønsker at du som kunde skal få benytte deg av våre tjenester og beklager derfor sterkt at vi ikke kan tilby deg ADSL på nåværende tidspunkt. "

 

Dette betyr vel at det ikke vil hjelpe å bestille analog linje/ISDN?

Noen som klarer å tolke noe annet ut av dette?

9160434[/snapback]

 

Er en del slike kabler der ute som ikke tillater ADSL, men det er ikke alltid det stemmer. Har du telefon fra før?

9161416[/snapback]

 

Nei, jeg har ikke fasttelefon, men jeg vet forrige eier hadde fasttelefon.

Lenke til kommentar
Takk for gode tilbakemeldinger.

 

Dette er svaret jeg får fra Telenor:

 

"Grunnen til at du ikke kan få Online ADSL per dags dato er at linjen din er koblet via en utjevningskabel.

 

En utjevningskabel er en kabel som går via en annen sentral/fordeler slik at en kunde kan få vanlig summetone.

 

Vi ønsker at du som kunde skal få benytte deg av våre tjenester og beklager derfor sterkt at vi ikke kan tilby deg ADSL på nåværende tidspunkt. "

 

Dette betyr vel at det ikke vil hjelpe å bestille analog linje/ISDN?

Noen som klarer å tolke noe annet ut av dette?

9160434[/snapback]

 

Er en del slike kabler der ute som ikke tillater ADSL, men det er ikke alltid det stemmer. Har du telefon fra før?

9161416[/snapback]

 

Nei, jeg har ikke fasttelefon, men jeg vet forrige eier hadde fasttelefon.

9161483[/snapback]

 

I utgangspunktet ser det mørkt ut. Er ikke helt umulig, kommer litt ann på hvor godt de i Telenor har sjekket. Har ved flere anledninger sett at det har latt seg gjøre å levere ADSL selv om kapakssøket har vist utgjevningskabel med restriksjoner for asymetriskbredbånd. Av og til viser kapaks helt feil eller det finnes andre linjer som tar en annen vei til sentralen (eller gåt til en annen sentral) osv. I en del tilfeller er det mulig å levere SHDSL på slike linjer (dersom det bare er restriksjoner for asymetriskbredbånd, sier jo seg selv :) )

 

Er litt vanskelig å si noe mer uten å ha sett kapaksresultatet selv. Dersom du sender litt info på pm kan jeg se litt på det.

 

*komunenavn

*gate/vei navn

*husnummer

*evetuell bokstav og etg.

Lenke til kommentar

Har sjekket på kapaks. Her er et utdrag ved søk på ADSL:

 

Ledig linje, ASKIM

 

Resultat av validering:

(25) Det angitte produktet kan ikke bestilles fordi det er restriksjoner for bredbånd på den forespurte linjen.

Forhold: ADSL kan ikke bestilles fordi det eksisterer restriksjoner for bredbånd på den forespurte linjen.

 

Merknader:

Linjen har produktet analog telefoni

 

Informasjon om termineringspunkt

Flagg for DSLAM grensesnitt: Koblingspunktet har aDSLAM og aeDSLAM

 

Linjeinformasjon

Telefonnummer: 69885061

Linjenummer: 1412322

Signatur for modersentral: AKM

 

Ved søk på ISDN:

 

Resultat av validering:

(30) Produkttilgjengelighet kan ikke avgjøres automatisk og må sjekkes manuelt. Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen, men linjetekniske forhold kan forhindre produktleveranse.

Forhold: ISDN kan bestilles på den forespurte linjen, men det er usikkert om produktet kan leveres ettersom informasjon om linjen er mangelfull eller at det eksisterer elektronikk på linjen som ikke kan kombineres med bredbåndsprodukter.

 

Ved søk på SHDSL:

 

Resultat av validering:

(30) Produkttilgjengelighet kan ikke avgjøres automatisk og må sjekkes manuelt. Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen, men linjetekniske forhold kan forhindre produktleveranse.

Forhold: SHDSL kan bestilles på den forespurte linjen, men det er usikkert om produktet kan leveres ettersom det er avdekket linjetekniske forhold, eller elektronikk på linjen.

 

Merknader:

Det er produkter på linjen som ikke kan kombineres med det forespurte produkt.

Total linjelengde inkludert inntak: 2973 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Linjestatus: Ledig linje

Tråddiameter: 0,6 mm eller høyere

Fabrikat på utstyr: ALCASH, ALCAUD

Mulig produktklasse: SHDSL 1216/1216

Antall ledige trådpar i nettet:1

 

Produktinformasjon

 

Produkt på abonnementet: PSTN

Søkt produkt: SHDSL

Høyeste produktklasse: SHDSL 1216/1216

Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 1216

Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 1216

Produktkode: 302

Mulig produktklasse: SHDSL 640/640

Mulig produktklasse: SHDSL 1216/1216

 

Informasjon om termineringspunkt

Flagg for DSLAM grensesnitt: Koblingspunktet har aDSLAM og aeDSLAM

 

Kan dere som har mer peiling enn meg trekke noen konklusjoner ut av dette?

Lenke til kommentar

Var mye rart der. Telefonnummeret ligger i den der. Jeg tok meg friheten til å kjøre et søk med kapaks (har litt utvidet tilgang). Jeg får melding om at ADSL kan leveres. 2,9Kkm til AKM fordelt på 3 trinn med hovedsakelig 0.4. Vi får jo tydeligvis opp 2 forskjellige linjer her, så det er litt rart.

 

Et lite utdrag:

 

Resultat av validering:

 

(11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid.

Forhold: ADSL kan bestilles på den forespurte linjen.

Merknader:

Total linjelengde inkludert inntak: 2868 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre

Fabrikat på utstyr: ALCASH, ALCAUD, N17A48

Mulig produktklasse: ADSL 2464/384

 

Linjeinformasjon pr trinn nummerert fra kundeadresse og innover til termineringspunkt

Inntak

Inntakslengde (standard): 100

Trinn 1

Fordeler på utside: AKM AT3-52

Fordeler på innside: AKM AT3-18

 

Linjelengde: 250

Tråddiameter: 06

Parallellkoplet: N

Bruksmåte: N

Trinn 2

Fordeler på utside: AKM AT3-18

Fordeler på innside: AKM AT3

 

Linjelengde: 765

Tråddiameter: 04

Parallellkoplet: N

Bruksmåte: N

Trinn 3

Fordeler på utside: AKM AT3

Fordeler på innside: AKM punktet har termineringsutstyr for ADSL og SHDSL

Avstand fra kundeadresse til termineringspunkt for bredbåndsprodukter er 2868

Linjelengde: 1753

Tråddiameter: 04

Parallellkoplet: N

Bruksmåte: N

Lenke til kommentar
Var mye rart der. Telefonnummeret ligger i den der. Jeg tok meg friheten til å kjøre et søk med kapaks (har litt utvidet tilgang). Jeg får melding om at ADSL kan leveres. 2,9Kkm til AKM fordelt på 3 trinn med hovedsakelig 0.4. Vi får jo tydeligvis opp 2 forskjellige linjer her, så det er litt rart.

 

Et lite utdrag:

 

Resultat av validering:

 

(11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid.

Forhold: ADSL kan bestilles på den forespurte linjen.

Merknader:

Total linjelengde inkludert inntak: 2868 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre

Fabrikat på utstyr: ALCASH, ALCAUD, N17A48

Mulig produktklasse: ADSL 2464/384

 

Linjeinformasjon pr trinn nummerert fra kundeadresse og innover til termineringspunkt

Inntak

Inntakslengde (standard): 100

Trinn 1

Fordeler på utside: AKM AT3-52

Fordeler på innside: AKM AT3-18

 

Linjelengde: 250

Tråddiameter: 06

Parallellkoplet: N

Bruksmåte: N

Trinn 2

Fordeler på utside: AKM AT3-18

Fordeler på innside: AKM AT3

 

Linjelengde: 765

Tråddiameter: 04

Parallellkoplet: N

Bruksmåte: N

Trinn 3

Fordeler på utside: AKM AT3

Fordeler på innside: AKM punktet har termineringsutstyr for ADSL og SHDSL

Avstand fra kundeadresse til termineringspunkt for bredbåndsprodukter er 2868

Linjelengde: 1753

Tråddiameter: 04

Parallellkoplet: N

Bruksmåte: N

9162153[/snapback]

 

Har sendt deg PM, det der er nr til forrige eier... :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...