Gå til innhold

Bonus/rabattkort - råd om anskaffelse og bruk


Anbefalte innlegg

Jeg liker å reise, og har oppdaget at det eksisterer en jungel av forskjellige bonuskort ifm reise og hotell. Ofte er det mange penger å spare på disse, i tillegg til en del fordeler og "goodies" i disse ferietider :cool:

 

Tenkte derfor å starte en tråd hvor folk kan sammenligne forskjellige kort, og komme med tips om gunstige anskaffelser og egne erfaringer.

 

Er selv medlem av EuroBonus (basic) og Thonmember (gold) samt NAF. Vuderer også å skaffe Choiceclub.

 

Noen som bruker Hilton HHonors (Scandic)?

 

Noen som har "toppkortene" (platinum, privilege, diamond etc) og kan dele sine erfaringer med disse?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg er medlem i:

 

PriorityClub som er et fordelskort fra IHG hotels gruppen, som har endel hoteller rundtom.. Har "Platinum" status foreløpig, men har gitt meg lite fordeler - bortsett fra fri oppgradering av rom, gratis lokalavis på døren hver morgen, rabatt på middag på hotellet samt "raskere innsjekk" ... Har ikke tatt ut noen gratisnetter enda.

 

Eurobonus Gold er jo fint; får da tilgang til endel lounger, samt mulighet for å ta ut bonuspoeng til hotellovernattinger. Gir også mulighet til oppgradering til business dersom overbooking - ekstra kjekt på langdistanseflygninger. Har dog ikke skjedd meg enda.. :thumbdown:

 

Flying Blue fra KLM og Air France har jeg medlemsskap i "Petroleum Club"; usikker på hvilke fordeler dette gir da jeg kun har 1 USA-tur med KLM med dette medlemsskapet.

 

Gold Crown Club fra Best Western har jeg "Platinum Elite"; har foreløpig ikke gitt meg annet enn masse katalogreklame og mulighet for gratisnetter...

 

Videre har jeg faktisk fått meget gode hotelovernattinger ved hjelp av Coop medlemsskapet mitt. :thumbup: Er også NAF medlem, men uten at dette har gitt meg noen særlig fordeler...

 

Eurocard Gold har heller ikke gitt meg noen muligheter, bortsett fra skyhøye kredittgrenser og høye gebyrer ved sen innbetaling :cry:

 

 

Så langt er det altså Eurobonus som er mitt foretrukne bonusprogram! :love:

Lenke til kommentar
Så langt er det altså Eurobonus som er mitt foretrukne bonusprogram!  :love:

9212594[/snapback]

 

Enig! Eurobonus (gold) virker meget attraktivt, spesielt med tanke på lounge. Men å oppnå gull (eller sølv for den saksskyld) virker nesten umulig om man reiser mest privat. Det er vel også poenget, så ikke gudhvermann skal få det :ermm: Om du har gold, får man da tilgang til loungen også når man reiser med andre flyselskap enn SAS og staralliance (f.eks på sydentur)?

 

Jeg pleier kun å ligge på rundt 10 000 grunnpoeng i en 12 mnd periode, og mener da jeg reiser en del med SAS. Pleier ofte å velge SAS hotell også, og får 500 poeng ekstra pr. natt. Men har kun en, maks to jobbreiser med SAS i året (på business class), som regel innen norden.

 

Noen tips for å sanke ekstra poeng og bli oppgradert raskere? :hmm: Eller er det umulig?

Endret av ThaDude
Lenke til kommentar
Noen tips for å sanke ekstra poeng og bli oppgradert raskere?  :hmm:  Eller er det umulig?

9239814[/snapback]

 

Nei, det skal ikke være "enkelt" å få oppgradert "status" hos Eurobonus. :no: Jeg vet ikke om bedrifter har mulighet til å kjøpe sine ansatte inn, men jeg tviler.

 

Dinside har skrevet minst et par artikler rundt temaet, blant annet denne:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=370991

 

Det er først og fremst ved "interkontinentale" reiser, spesielt på Business class, at man begynner å få poeng av betydning hos Eurobonus (Star Alliance). :dribble: Utenom dette er jeg ikke kjent med at det er noen enkel mål til "gullet". Man kan riktignok kjøpe poeng, men da kun for uttak i form av varer/tjenester, slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Jeg liker å reise, og har oppdaget at det eksisterer en jungel av forskjellige bonuskort ifm reise og hotell. Ofte er det mange penger å spare på disse, i tillegg til en del fordeler og "goodies" i disse ferietider  :cool:

 

Tenkte derfor å starte en tråd hvor folk kan sammenligne forskjellige kort, og komme med tips om gunstige anskaffelser og egne erfaringer.

 

Noen som har "toppkortene" (platinum, privilege, diamond etc) og kan dele sine erfaringer med disse?

9153891[/snapback]

 

Interessant tråd. :)

 

Jeg er selv SAS EuroBonus gullmedlem, og har vel vært EuroBonus medlem siden måneden jeg fylte 18 for ca tre år siden. Etter omtrent ett år ble jeg sølvmedlem, som faktisk gav noen goder som 10 kg overvekt, 15% mer poeng pr flytur med SAS samt business class innsjekking uansett billettype - for å nevne noen. Men det er som gullmedlem at man virkelig merker forskjell.

 

Jeg er ikke så fryktelig glad i SAS, og prøver egentlig å unngå dem så ofte jeg kan. Det blir vel flest segmenter med Lufthansa i året, med SAS og SWISS like etter. Positivt er det da at EuroBonus gullmedlemmer får bedre service i andre Star Alliance selskaper enn "blant sine egne" i SAS. Etter at jeg ble gullmedlem har jeg i 90% av flyturene mine blitt spurt av purseren ombord om alt er i orden, og om jeg har noen andre ønsker. Dette har derimot kun skjedd 1 - én - gang ombord SAS. Disse bestemødrene ombord SAS har MASSE å lære fra sine kollegaer i Star Alliance, og da også med henblikk på bestemødrenes streikementalitet her oppe i nord.

 

En annen ting som er verdt å merke seg er at man blir sjeldent (aldri) stoppet i hverken sikkerheten, eller i tollen når man har et EuroBonus Gold bagasjemerker. ;)

 

Men om jeg skal oppsummere de viktigste fordelene må det være lounge adgang og prioritet ved såkalte op-ups, eller oppgraderinger ved gaten. Når man har 2 timer i en eller annen random flyplass, er det utrolig deilig å stoppe innom en Star Alliance Gold lounge og ta et bad eller kanskje sove litt i de små soverommene de har. Men viktigst av alt er gratis oppgraderinger; jeg har i de to siste årene blitt oppgradert tre ganger gratis og det er utvilsomt et incentiv for å fortsette og fly Star Alliance.

 

Kanskje noen SkyTeam medlemmer kan fortelle litt hvordan de har det? :)

Lenke til kommentar
Noen tips for å sanke ekstra poeng og bli oppgradert raskere?  :hmm:  Eller er det umulig?

9239814[/snapback]

 

Det absolutt aller viktigste er å reise med en bookingklasse som gir deg 100% poeng. Når du søker etter en reise på sas.no, og du får oppgitt en (lav) pris er den helt sikkert blant bookingklassene W, U, K, L, T, G. Disse gir deg ikke 100% poeng, men 25%. Kjøper du den billigste billetten må du derfor fly mange hundre ganger for å ha nok poeng for å bli sølv- eller gull.

 

Løsningen er derfor å kjøpe billetter som gir deg 100% poeng, som E, M, H, Q, V i Economy - eller Y, S, B (Economy Extra) og C, D, J, Z (Business). Ofte er det mulig å kjøpe den billigste billetten på sas.no - og så deretter ringe SAS og betale mellomlegget for å kunne få 100% poeng (dvs. "oppgradere" billetten til f.eks. booking klasse V).

 

Et annet alternativ er såkalte Milage Runs, hvor du legger til flere mellomlandinger kun med det formål å opptjene flere poeng. Om du skal reise til New York med Lufthansa kan du f.eks. fly innom CPH eller ARN og kanskje innom en annen by i Tyskland før du deretter lander i FRA eller MUC og da videre mot New York. På flyertalk.com (mitt andre hjem på internett ;)) er det mange som gjør slikt.

 

Men i bunn og i grunn må du reise en del for å få et gullkort. Det skal liksom "henge litt høyt". Dessuten, takket være sosialistene kan vi jo ikke opptjene poeng på innenlands ei heller ved varekjøp med MasterCard/Diners Club - så her må du være kreativ med dine utelandsreiser. ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det sånn med EB at man f.eks. må samle 45000 (grunn)poeng hvert eneste år for å opprettholde gold nivået, eller har man det for "evig" når man først har kvalifisert en gang/ett år?

 

Og når man kjøper ekstra poeng er det vel ikke snakk om grunnpoeng (dvs man kan ikke kjøpe seg opp på et høyere nivå uten å reise)?

 

Fant for øvrig ut av at man med EB gold kun har tilgang til lounge når man flyr med en SAS/Star Alliance billett (det var jo imidlertid ingen bombe!)

Lenke til kommentar
Er det sånn med EB at man f.eks. må samle 45000 (grunn)poeng hvert eneste år for å opprettholde gold nivået, eller har man det for "evig" når man først har kvalifisert en gang/ett år?

9438236[/snapback]

Du opptjene 45.000 poeng ila. din kvalifiseringsperiode, som starter fra den mnd du ble medlem i EuroBonus og 12 frem. Eks, om du meldte deg inn 12. januar er din kvalifiseringsperiode 1. februar til 1. februar året etter. Når du blir sølv- eller gullmedlem beholder du statusen ut din eksisterende periode + neste.

 

Og når man kjøper ekstra poeng er det vel ikke snakk om grunnpoeng (dvs man kan ikke kjøpe seg opp på et høyere nivå uten å reise)?

9438236[/snapback]

Det stemmer. Du kan kun kjøpe ekstrapoeng - skal du være med i klubben må du reise mye (evt. bo på Oslo Plaza i 90 døgn ;)).

 

Fant for øvrig ut av at man med EB gold kun har tilgang til lounge når man flyr med en SAS/Star Alliance billett (det var jo imidlertid ingen bombe!)

9438236[/snapback]

Er man gullmedlem i SAS / Star Alliance flyr man som regel med dem uansett. Et lite triks når man flyr med andre selskaper (ikke Star Alliance) er å kjøpe en 100% fleksibel SAS billett, og simpelthen byttet utreisedatoen evt. refundere og få tilbake beløpet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...