Gå til innhold

Et halvt år med Vista


Anbefalte innlegg

Ja, så da kanskje jeg vurderer å skaffe meg vista, sånn litt på sikt, om noen år når støtten for XP pro går ut... Var vel en av de som holdt ut med windows 2000 i det lengste, regner med at neste oppgradering blir til OSX, var ikke fornøyd med vista, likte det rett og slett ikke, syntes det ble for bloatware for min del, minte meg mest av alt om windows milennium, som jeg hadde i 2 dager, vista hadde jeg i en uke. Iexplorer krasjet og den masa i hytt og gevær om at applikasjon ditt og datt hadde hengt seg opp og måtte slåes av, selv om det bare var snakk om f.eks utpakking av en fil som var litt for stor.

 

Det i tillegg til treg filoverføring gjorde saken grei for min del, sletta det og kommer nok ikke til å teste det på en stund.

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg spør igjen:

 

Hadde ikke de fleste av de store programutviklerne tilgang til Windows Vista lenge før det ble lansert da? Da D hadde de jo tid på seg til å begynne på driverne slik at de ikke begynte på de akkurat når systemet ble lansert...

9155596[/snapback]

 

Stemmer det...men kompleksiteten, spesielt på grafikk, pluss at svært mye måtte skrives om gjorde det vanskelig å komme i havn i tide. Akkurat på dette området så er det egentlig ikke noe good guy/bad guy. Det er f.eks mye enklere å få skrevet en liten driver for et nettverkskort vs. et grafikkort. Bottom line...MS har endret radikalt på hvordan drivere skal skrives...forhåpentligvis fører det på lengre sikt til flere stabile systemer som er ute å går.

9155670[/snapback]

 

Støttes 100%. Kompleksiteten blir mye større enn forventet og mesteparten må i mange tilfeller skrives om. Og når det attpåtil oppdages uforutsette hindringer og feil i nytt OS, som gjør at 3. part ofte må vente lenge på fiks eller større omgjøringer fra MS og senere må gjøre mye av jobben på nytt, ja da er det ikke rart at det tar tid. Dette har ikke forbrukeren innsikt i, og derfor heller ingen forståelse for.

 

Men det er jo så klart de mest innviklede og avanserte tingene som ligger dypest som tar tid. Enkle "dialog-boks-programmer" som jeg liker å kalle dem, er forsåvidt lett å få til, og trenger bare en patch som korresponderer med nye oppføringer og påkrevde felter. Men dette krever jo i seg selv et komplett program for i det hele tatt å få installert, noe som ofte selges i "ny versjon"... :roll: Men programmer som må kommunisere med hardware gjennom OS via drivere er en vesentlig større utfordring.

 

Håper bare nVidia snart får på plass nView-alternativene til Vista 64 slik at jeg får vekslet over til TV-ut.

 

Svein.

Lenke til kommentar

Det er naturlig at problemer i Vista er individuelt fra bruker til bruker. For det første har vi forskjellige bruksmønstre, for det andre har vi forskjellig hardware og for det tredje bruker vi forskjellig programvare. Spesielt dette med filoverføring tror jeg kan være mye skyldet driverne til hovedkortets systembusser. Det er forståelig at det vil oppstå mange kompabilitetsproblemer med de endringene som er gjort i Vista. Microsoft har jobbet med mange av de store hardware og software produsentene for å finne løsninger før release. De har selvsagt ikke hatt mulighet for å jobbe like tett mot alle. For noen brukere er Vista i dag et godt alternativ. For andre (f.eks meg selv) er det ikke et alternativ. Alt kommer an på hva man bruker OS'et til og hvilken hardware man bruker det med. Det er godt mulig at Vista og programvare for Vista utvikler seg så mye framover at jeg kommer til å gå over, men det blir neppe i nær framtid.

Lenke til kommentar
Microsoft har jobbet med mange av de store hardware og software produsentene for å finne løsninger før release. De har selvsagt ikke hatt mulighet for å jobbe like tett mot alle.

9157709[/snapback]

Du sa dette på en veldig god måte i en kort setning, noe jeg prøvde å formidle i et langt innlegg.

 

Støttes :)

 

Etter release kommer det selvsagt mange nye feil som må rettes. Vel, sånn er det bare.

 

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Da jeg først fikk min bærbare med Vista Home Basic, så var jeg spent på operativsystemet. Men til tross for et elegant grafisk brukergrensesnitt, så ble jeg overrasket over hvor tungt det kjørte. Jeg hadde lastet ned noen filer, og skulle installere dem. Det var drivere m.m. Men først måtte jeg selvsagt pakke dem ut. Det gikk så vanvittig tregt. Derfor lastet jeg ned 7zip, og brukte det istedenfor Microsoft sitt pakkeprogram. Da gikk det kjapt.

 

Microsoft er totalt paranoide på brukernes vegne. Fordi jeg hadde lastet ned noen filer fra nettet (fra kjente og kjære hjemmesider), så antok Vista at de utgjorde en trussel, og skulle skanne filene samtidig som de ble pakket ut. Jeg husker ikke nøyaktig hvor mange timer Vista trengte for å pakke ut filene, men det var snakk om 6-7 timer på filer på 30 MB.

 

Det er bare latterlig. Brukeren må selv velge "Egenskaper" for hver enkelt fil, og "godkjenne" filene. Hvis man er såpass bevisst på hva man gjør, så har man selv lastet ned et antivirusprogram. Men bestemødre som har lastet ned en zippet fil må vente i 30 minutter på at filen blir pakket opp, fordi de ikke vet bedre.

 

Det er ikke brukervennlig; det er Microsoft som holder ryggen sin dekket for absolutt alle mulige trusler. Ingen skal kunne beskylde dem for at "de ikke gjør jobben sin".

 

Bill Gates vet godt at firmaet hans er et hatobjekt, og når man har en markedsandel på ca. 95%, så er ikke det så rart. Dessverre så har denne vennlige paranoiaen spredt seg til Vista. DRM for drivere? Betyr det at aktører som Omega (dvs Omegadrivers) er satt ut av spill? Det er ikke brukervennlig, det er brukerfiendtlig.

 

Har alle fått med seg at Omega ikke tilbyr drivere til Vista? Det er bare trist, og tragisk. Historien gjentar seg. Bill Gates tvang(?) IBM til å levere alle sine maskiner med MS-DOS. Nå tvinger han samtlige PC-leverandører til å levere bærbare og stasjonære PC'er med Vista.

 

Er det slik vi brukere vil ha det?

Lenke til kommentar
Den største skuffelsen er etter min erfaring skjerkortdriverne til Nvidia. Virker som om det har vært viktigere å få ut drivere til DirectX 10 kortene enn å lever stabile vista-drivere til den store massen av kortene som er i bruk. Tviler på om det blir noe Nvidia-kort neste gang.

9152891[/snapback]

 

Klart det er viktig å få ut drivere til eit DX10 klart skjermkort.

Lenke til kommentar
Da jeg først fikk min bærbare med Vista Home Basic, så var jeg spent på operativsystemet. Men til tross for et elegant grafisk brukergrensesnitt, så ble jeg overrasket over hvor tungt det kjørte. Jeg hadde lastet ned noen filer, og skulle installere dem. Det var drivere m.m. Men først måtte jeg selvsagt pakke dem ut. Det gikk så vanvittig tregt. Derfor lastet jeg ned 7zip, og brukte det istedenfor Microsoft sitt pakkeprogram. Da gikk det kjapt.

 

Microsoft er totalt paranoide på brukernes vegne. Fordi jeg hadde lastet ned noen filer fra nettet (fra kjente og kjære hjemmesider), så antok Vista at de utgjorde en trussel, og skulle skanne filene samtidig som de ble pakket ut. Jeg husker ikke nøyaktig hvor mange timer Vista trengte for å pakke ut filene, men det var snakk om 6-7 timer på filer på 30 MB.

 

Det er bare latterlig. Brukeren må selv velge "Egenskaper" for hver enkelt fil, og "godkjenne" filene. Hvis man er såpass bevisst på hva man gjør, så har man selv lastet ned et antivirusprogram. Men bestemødre som har lastet ned en zippet fil må vente i 30 minutter på at filen blir pakket opp, fordi de ikke vet bedre.

 

Det er ikke brukervennlig; det er Microsoft som holder ryggen sin dekket for absolutt alle mulige trusler. Ingen skal kunne beskylde dem for at "de ikke gjør jobben sin".

 

Bill Gates vet godt at firmaet hans er et hatobjekt, og når man har en markedsandel på ca. 95%, så er ikke det så rart. Dessverre så har denne vennlige paranoiaen spredt seg til Vista. DRM for drivere? Betyr det at aktører som Omega (dvs Omegadrivers) er satt ut av spill? Det er ikke brukervennlig, det er brukerfiendtlig.

 

Har alle fått med seg at Omega ikke tilbyr drivere til Vista? Det er bare trist, og tragisk. Historien gjentar seg. Bill Gates tvang(?) IBM til å levere alle sine maskiner med MS-DOS. Nå tvinger han samtlige PC-leverandører til å levere bærbare og stasjonære PC'er med Vista.

 

Er det slik vi brukere vil ha det?

9157919[/snapback]

 

 

Du var dataansvarlig på jobben sa du? Wow, IT markedet er virkelig godt for tiden.

Lenke til kommentar
Den største skuffelsen er etter min erfaring skjerkortdriverne til Nvidia. Virker som om det har vært viktigere å få ut drivere til DirectX 10 kortene enn å lever stabile vista-drivere til den store massen av kortene som er i bruk. Tviler på om det blir noe Nvidia-kort neste gang.

9152891[/snapback]

 

Klart det er viktig å få ut drivere til eit DX10 klart skjermkort.

9158744[/snapback]

 

Og gi blaffen i hundretusenvis av brukere med andre kort?

Lenke til kommentar
Du var dataansvarlig på jobben sa du? Wow, IT markedet er virkelig godt for tiden.

 

La meg se om jeg forstår deg rett: fordi jeg ytrer meninger i dette forumet som du er uenig i, så tror du at jeg gjør en dårlig jobb som dataansvarlig, og dermed så har du en grunn til å prøve å fornærme meg?

 

Hva om du heller forteller meg - og de andre som er interessert i denne tråden - hva du er uenig i, og hvorfor? Det blir mye mer interessant på den måten.

Lenke til kommentar
Tja, drivere løser jo ikke mange av hovedprobleme til vista :

 

*treg filoverføring.

*treg nettverksytelse.

Generelt følelse av lav ytelse selv med top-end konfigurasjon.

 

Forhåpentligvis så ordner sp1 mye av disse problemene, får bare tvinne fingre.

9153814[/snapback]

 

Treg nettverksytelse er feil, ivertfall for meg, for bedre filoverføring over nettverk me vista en jeg gjør me xp, filoverføring er dermimot bare delvis riktig, er det en stor fil går det som regel fort, men skal du flytta en mappe me veldig mange filer i tar dette lang tid.

 

Jeg er veldig fornøyd med vista til nå, og har snart brukt det i en måned, har ikke hatt noen spesielle problemer med selve operativsystemet, alle programmer fungerer osv, eneste er at det enda ikke er skikkeligge drivere til skjermkortet mitt (geforce go 7950GTX) men det kommer nok.

Lenke til kommentar

Brukte Vista i ca et to maaneder. Etter det kastet jeg det rett ut. XP fugerer utmerket for meg, alt fungerer saann som det skal, trenger overhode ingenting av det Vista tilbyr.

 

Eneste grunnen til at jeg bytter til Vista blir vel om to-tre aar da det blir et must med DX10.

 

Hadde de lansert DX10 til XP, saa hadde jeg ikke byttet noensinne.

 

Hardware:

Intel Core 2 Duo 2,4ghz

4GB PC8000 DDR2 RAM

Western Digital 10k rpm

GF 8800GTS

 

Ikke akkurat at det ikke slaar minstekravene til Vista, men like uaktuellt uansett.

 

Egentlig savner jeg bare linuxdriverne til x-fi som creative har gitt f i, grunnet vista eller hadde jeg kj0rt linux paa mediasenterpc'en.

Lenke til kommentar
Du var dataansvarlig på jobben sa du? Wow, IT markedet er virkelig godt for tiden.

9158926[/snapback]

Hvilke momenter var du så uenig i? Jeg er i hvertfall enig i de fleste punktene emacoolit nevner.

 

Løsningen med driver-signing er for eksempel forbrukerfiendlig, som jeg har nevnt tidligere. MS prøver antakeligvis å skape et inntrykk av at de plutselig har begynt å tenke voldsomt på sikkerhet og stabilitet, men selv om enkelte tiltak er positiv, så er det flere som også er meningsløse og skaper trøbbel for både brukere og utviklere. Obligatorisk driversigning misoppfattes av mange som at MS har testet driverne og går god for dem, men det har de på ingen måte gjort. Alle firmaer kan kjøpe et slikt sertifikat for å signe drivere, eneste er at det koster noen kroner, og dermed ekskluderes mange uavhengige utviklere som ikke vil punge ut for slikt. Jeg fikk selv trøbbel da jeg skulle teste Vista fordi jeg var avhengig av en tredjepart filsystemdriver (jepp, drivere er ikke begrenset til fysisk hardware) for å støtte ext3-filsystem, og den var såklart ikke signa :( Her burde det såklart gått an å gjøre et unntak, f.eks. at bruker får en advarsel og velger at man likevel vil installere, og at Vista dermed HUSKER brukerens valg i framtida. Men nei da! Skal man få det til må man isåfall deaktivere driver-signing fullstendig. Ingen god løsning akkurat, og da forsvinner jo også det lille av sikkerhet som evt. måtte ligge i denne nye Vista-funksjonen. Derfor støttet jeg også å kalle det en slags DRM-funksjon fordi dette nettopp kan være nyttig for å sikre seg i framtida mot "uautoriserte" drivere. Dette er viktig hvis MS skal være bestiser med mektige Hollywood-selskap, og deres stadig nye desperate antikopi-tiltak.

 

 

EDIT: Jeg merker at jeg har vært litt ensidig negativ mot Microsoft og Vista, så jeg får trekke fram noe positivt til slutt. Bakoverkompatibiliteten i Vista er overraskende bra, og den støtter veldig mange av de kjente og kjære programmene som WinXP gjorde :thumbup:

 

Her er et godt eksempel: :wee:

vistadf5.th.png

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt Vista 64-bits versionen i litt over en mnd nå og er kjempefornøyd. Har brukt WinXP siden det kom, samme med Win2k. For noen mnd siden kjørte jeg Vista på en gammel P4 på 3.0 ghz, men ble veldig misfornøyd. Ting gikk treigt og veldig få ting fungerte som det skulle. Har fått kjøpt en ny maskin og jeg syns faktisk at ting fungerer bedre og kjappere på Vista enn det gjorde på XP. Men det gjelder kun på denne nye maskinen. På den eldre maskinen så var saken omvendt. Så jeg tror det har mye å si at man har en maskin som er noenlunde oppdatert hvis Vista skal få kjørt som det skal.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...