Gå til innhold

Mozilla ferdig med Thunderbird?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjekt at de vil sette fult fokus fokus på Firefox etter alle de avsløringene av sikkerhetshull. Jeg tror ikke jeg klarer meg over lengre tid uten firefox, har liksom alle funksjonene på en plass, og det er det jeg elsker med firefox.

 

Opera og IE er liksom ikke alternativer for meg (IE er veldig treigt, mens Opera er veldig rotete syns jeg...)

Lenke til kommentar

Har tenkt på å bytte fra Thunderbird til Gmail en stund så jeg bestemte meg for å gjøre det nå.

Ganske kjekt at man kan sette opp alle andre POP-kontoer man har i Gmail slik at epost fra dem kan lastes ned, dermed er jeg ikke lenger avhengig av at hver konto jeg har støtter forwarding.

Jeg fikk også importert alle mailene mine fra Thunderbird med dette verktøyet: http://marklyon.org/gmail/

 

Smertefritt. :)

Lenke til kommentar
gertin:

Forstår deg ikke helt.... er det ikke det du ville gjort med thunderbird da? Satt thunderbird til å laste ned med pop fra alle GMAIL kontoene dine?

9154979[/snapback]

Måtte sikkert ha rekonfigurert alle kontoene for å laste mail til "Local folders", slik at jeg hadde fått alt i en innboks da, samt flytta over all epost fra den kontoen jeg bruker mest til den innboksen i "Local folders".
Lenke til kommentar
Har tenkt på å bytte fra Thunderbird til Gmail en stund så jeg bestemte meg for å gjøre det nå.

Ganske kjekt at man kan sette opp alle andre POP-kontoer man har i Gmail slik at epost fra dem kan lastes ned, dermed er jeg ikke lenger avhengig av at hver konto jeg har støtter forwarding.

Jeg fikk også importert alle mailene mine fra Thunderbird med dette verktøyet: http://marklyon.org/gmail/

 

Smertefritt. :)

9154961[/snapback]

 

Men synd det ikke er IMAP-støtte i Gmail... :-(

Lenke til kommentar
Hva er bedre med imap da?

9155448[/snapback]

At alle foldere ligger på servern, ikke bare innboksen. Dermed kan du, samme hvilken PC du sitter på, logge inn på mailen og ha tilgang til innboks, sendte mailer, drafts osv. :thumbup:

 

EDIT: Det er selvsagt også lett å flytte mailen mellom foldere, og man kan også flytte/kopiere mailer til og fra lokale foldere om man ønsker.

 

Det er flere andre fordeler også.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

En annen fordel med IMAP er at serveren kan sende meldinger til klienten uten at klienten spør om det. En IMAP-klient er normalt koblet til serveren kontinuerlig, og IMAP-serveren kan bare pushe ut til klienten om nye meldinger kommer. Resultatet er at når en ny melding kommer inn, så vet klienten det øyeblikkelig, og trenger ikke å vente til en periodisk sjekk.

 

Alle katalog- og meldingsegenskaper osv. ligger lagret på serveren. Klienten viser kun det serveren sier den skal vise. Dersom èn klient setter en melding som lest, labeler den som viktig, etc. så viser alle klientene dette. Med litt extensions på serverensiden er det også mulig at flere klienter koblet til samme mailbox realtime viser endringer gjort av en annen tilkoblet klient.

Lenke til kommentar

Mozilla Foundation burde absolutt ha penger til å utvikle Thunderbird med tanke på hva de tjener på Firefox...

 

Thunderbird er vel eneste brukbare alternativet til "elefanten" Outlook...

9152401[/snapback]

 

Jeg vil vel påstå at Ximian (Novell?) Evolution er en bedre parallell til Outlook. Men Evolution er jo Linux only.

 

...og det er vel fortsatt noen sinker der ute som fortsatt bruker Windows :-P

 

Opera sin mailfunksjon er også temmelig bra. Litt annerledes kanskje, men meget innholdsrik. Gode filtre, virtuelle mapper og et godt spamfiler. Og et nokså greit og ryddig utseende. Og som en bonus : en meget god nettleser på kjøpet! Eller var det motsatt??

9153312[/snapback]

Evolution finnes faktisk til Windows også, er usikker på om det er en mac-versjon...

 

Her er lenker til to forskjellige prosjekter som porter evolution til windows:

http://shellter.sourceforge.net/evolution/

http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,...escription.html

 

Thunderbird er vel egentlig mer et alternativ til Outlook Express, men thunderbird har litt flere funksjoner og muligheter for plugins.

 

Det eneste jeg savner i Evolution, men som Thunderbird har, er en usenet-klient.

Lenke til kommentar
Thunderbird er vel eneste brukbare alternativet til "elefanten" Outlook...

9152401[/snapback]

 

Jeg vil vel påstå at Ximian (Novell?) Evolution er en bedre parallell til Outlook. Men Evolution er jo Linux only.

 

...og det er vel fortsatt noen sinker der ute som fortsatt bruker Windows :-P

 

Opera sin mailfunksjon er også temmelig bra. Litt annerledes kanskje, men meget innholdsrik. Gode filtre, virtuelle mapper og et godt spamfiler. Og et nokså greit og ryddig utseende. Og som en bonus : en meget god nettleser på kjøpet! Eller var det motsatt??

9153312[/snapback]

Er ikke sikker på hva du egentlig synes om Evolution i og med at du sammenligner det med tunge outlook, men jeg må ihvertfall si meg svært fornøyd med denne. Hadde egentlig ikke planer om å bruke et dedikert e-postprogram, men det fulgte med Ubuntu så jeg måtte bare prøve. Bruker fortsatt web-basert gmail mest, though.

 

On-topic: Kan noen gi en kort beskrivelse av Thunderbird, evt. en sammenligning med Outlook og/eller Evolution (til linux/ubuntu)?

Lenke til kommentar

Det fine med IMAP klient på feks. en mobil er at den bare laster headerne(emnet og info) som ikke krever noe data omtrent i hele tatt, så kan du deretter vise meldingen og også velge å laste ned meldingen om du vil.

 

OWA er en typisk IMAP klient, det samme er egentlig webrensesnittet til GMAIL, men de har ikke IMAP støtte for andre klienter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
On-topic: Kan noen gi en kort beskrivelse av Thunderbird, evt. en sammenligning med Outlook og/eller Evolution (til linux/ubuntu)?

9156953[/snapback]

En kort beskrivelse:

 

Thunderbird er det man kan kalle en e-postklient, ikke en fullbloatet suite med alt man ikke trenger, men mangler det man trenger osv.

 

- Meget enkelt oppsett av e-postkonti med kataloger og strukturer en lett kjenner igjen.

- Mer eller mindre full støtte for alle brukte e-postprotokoller, inkludert ESMTP og IMAP med og uten kryptering og kryptert passordoverføring.

- Støtter det "vanlige". Meldingsfiltre, komponering med HTML, Adressebok, osv.

- Visning med Gecko-motoren for HTML-e-post (samme som Firefox mao). Sikkerheten er selvsagt ivaretatt.

- Bayesian spamfilter. Noe dritt etter min mening, men er vist endel som liker dette likevel. Ekstremt høy feilprosent etter mine erfaringer. Bayesian spamfilter er et filter som trenes opp med å mate det med spam/ikke-spam, og den finner typiske trekk ved de forskjellige kategoriene.

 

- Extensions og themestøtte akkurat som Firefox. Dog er utvalget mye mer redusert enn Firefox, og intallasjonen er litt mer tungvindt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...