Gå til innhold

Forslag til jobb relatert til advokatyrke?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Per dags dato så jobber jeg med fri rettshjelp, og trives veldig med det ettersom jeg skal studere juss til neste år. Jeg kunne alikevel tenke meg å jobbe med noe som relaterte mer til advokatyrket, f.eks et advokatfirma. Regjeringsadvokatene hadde vært interessant. Men igjen, så er jeg jo ikke ferdigutdannet jurist, og vil derfor ikke bli foretrukket i slike tilfeller. Jeg kan alikevel skilte med en meget god formuleringsevne.

 

Noen som har noen forslag til ulike arbeidsgivere, som kan være aktuelle for meg?

Fint med folk som har litt erfaring med dette også!

 

på forhånd tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør være forsiktig med å gi juridisk veiledning dersom du ikke har noen relevant utdannelse. Juridiske spørsmål er ofte viktige for dem det gjelder, men er vanskelige å løse, og jus er generelt ikke noe som man kan lære seg selv nærmest på hobbybasis. I praksis er det få spørsmål som kan besvares bare ved å slå opp i den røde boken. Det er i grunnen derfor jurister har fem års utdannelse bak seg.

 

Nå vet jeg dog ikke hva du legger i "fri rettshjelp." Dersom du er en slags assistent e.l., er vel alt i orden. Dersom du selv blar litt i lovsamlingen og gir råd mot betaling, og det uten tilsyn, kan det derimot tenkes (jeg vet ikke) at du rettslig sett er på tynn is. Iallfall bør du tenke deg grundig om og informere om at du ikke har studert jus.

 

Når du skriver at du ønsker å jobbe med noe "advokatrelatert," er jeg ikke helt sikker på hva du mener. Ønsker du å arbeide i et advokatfirma? I så fall er jeg redd du ikke stiller særlig sterkt, selv til de kjipe jobbene.

 

Det er nemlig mange jus-studenter som tenker i samme baner som du, og disse havner naturlig nok - siden de jo har erfaring med jus og juridisk metode - foran deg i køen. Jeg er selv jus-student, og har ennå (i løpet av to år) ikke skaffet meg noe slags arbeid hos et advokatkontor. Jeg vet faktisk bare om to studenter i mitt kull som har klart det - den ene hadde så godt som A i snitt, og han maste fælt; den andre fikk jobben gjennom faren. De fleste jeg kjenner, gidder ikke prøve en gang, fordi de vet at de 1) ikke er flinke nok eller 2) ikke har studert lenge nok.

 

Dine odds er altså dårlige. Dersom du likevel vil forsøke, er du nok nødt til å være kreativ og ivrig. Her kan ikke jeg gi råd, dessverre, du får tenke ut din egen strategi. Men det er alltids et pluss å kjenne folk i bransjen. Og likeså er det fint om du gjennom din rettshjelpspraksis har høstet relevante erfaringer.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ja, sant det du skriver her altså...

 

Forstår at jeg har et dårlig utgangspunkt, i.o.m. at jeg ikke har startet på jusstudiene enda, men jeg leser litt juss ved siden av, dog.

 

Hva kreves det forresten for å bli medlem av Juristforeningen? Eller advokatforeningen?

Lenke til kommentar

- Vet ikke helt hva du sikter til med at du "jobber med fri rettshjelp", men hvis du mener at du gir regelmessig juridisk rådgivning til andre så er det (et selvsagt) krav at du har advokatbevilling eller i det minste er registrert som rettshjelper.

 

Dette følger av domstolloven § 218. I tillegg er det bla krav om at du er registrert hos Tilsynsrådet og har stilt sikkerhet, samt tegnet forsikring. Det er kun jurister med bestått advokatkurs og gjennomført praksis etter nærmere regler som kan få advokatbevilling. Jurister kan også registrere seg som rettshjelpere, men kan da som hovedregel ikke føre saker i retten. Uansett er det altså et krav at du gjennomfører jusstudiene og etablerer et selskap samt stiller sikkerhet mv før du kan praktisere juss på egenhånd!

 

Juristforbundet (som er fagorgansiasjonen for jurister) tar også opp studentmedlemmer. For å bli medlem av Advokatforeningen må du så vidt jeg vet være advokat (eller jobbe som advokatfullmektig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...