Gå til innhold

TEST: Compal IFL-90+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg regner med at denne PCen virker fint med Linux. Det hadde vært fint om dere testet hver PC i noen minutter og skrev en liten kommentar (i tillegg) i testene.

9140568[/snapback]

Enig, om hver test av bærbare PC'er hadde hatt en liten del med linux hadde det blitt enklere å velge PC for oss som ikke bruker windows :yes:
Lenke til kommentar

Dere bør teste PCer med linux og rapportere om dette ja. Ubuntu funker nemlig ikke med denne PCen, iallefall ikke uten knoting. Under oppstart av livecden står det bare noe om en jobb som ikke kunne startes..

 

Meen, siden jeg ikke bruker Linux er jeg nå uansett storfornøyd med maskinen. Absolutt 10/10 i min bok, da ingen av dens "short comings" er et problem for meg.

Lenke til kommentar

alansmith,

Det gjorde jeg vøtt.

Det gikk en uke ganske akkurat fra når jeg bestilte den, og den var på postkontoret. Ikke noe problemer. Skaffa meg vista 64bit utenom og installerte driverne som fulgte med på cd. Lett som bare det ;)

 

 

EDIT: Jeg bestilte med 2gig ram og bluetooth da. Hørte rykter om at det var greiest med mer ram med tanke på vista.

Endret av wrangler
Lenke til kommentar
alansmith,

Det gjorde jeg vøtt.

Det gikk en uke ganske akkurat fra når jeg bestilte den, og den var på postkontoret. Ikke noe problemer. Skaffa meg vista 64bit utenom og installerte driverne som fulgte med på cd. Lett som bare det ;)

 

 

EDIT: Jeg bestilte med 2gig ram og bluetooth da. Hørte rykter om at det var greiest med mer ram med tanke på vista.

9148052[/snapback]

Takk for tipset! Da bestiller jeg en selv med god samvittighet! :)

Lenke til kommentar

Det blir pirking, men rett skal være rett; 1680x1050 = WSXGA+ ikke WSXGA.

 

Ellers bra test. Virker som en interessant maskin. Jeg er skeptisk til byggekvaliteten og vekta, men det må man vel regne med ved slike spesifikasjoner.

 

Som noen andre nevnte er spillene dere tester med noe gammeldagse. Dette er jo tross alt en maskin med splitter nytt skjermkort som er ment å kunne spille nye spill på.

Endret av maedox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Det blir pirking, men rett skal være rett; 1680x1050 = WSXGA+ ikke WSXGA.

 

Ellers bra test. Virker som en interessant maskin. Jeg er skeptisk til byggekvaliteten og vekta, men det må man vel regne med ved slike spesifikasjoner.

 

Som noen andre nevnte er spillene dere tester med noe gammeldagse. Dette er jo tross alt en maskin med splitter nytt skjermkort som er ment å kunne spille nye spill på.

9158288[/snapback]

Har planer om å teste ut Supreme Commander og Company of Heroes snart, så får vi se om den drar dem fint eller om det går i sirup.

Lenke til kommentar

Compal stiller med eit chassi som lukter "plast" lang veg her. Tastaturet gav etter når ein trykte ned ein tast, og klumpen av eit batteri på baksida gjev ein ikkje eit vidare inntrykk av at dette er eit produkt av høg standard.

 

GF 8600 Gt grafikkkortet er ikkje eit kort som stiller med imponerande prestanda i samanlikning med det eldre GF 7950 GTX. Einaste store forskjellen er ein grafikkkort som støtter DX10, som forsåvidt ikkje er ein teknologi som blir nytta så mykje i spel enda. Dessutan krevst det Vista for å kunne køyre DX10, eit operativsystem som enda ikkje har klart å overta rollen til XP.

 

Multicom gjev ingen informasjon om dette er ein PCI express MXM-IV kompatibel laptop, då dette er viktig med tanke på eventuelle oppgraderingar av grafikkort i framtida.

 

Prosessoren er bra, og 667MHz RAM er å forvente. Men med tankte på at Intel sin Extreme prosessor er tilgjengelig på laptop markedet i dag (t.d. Intel Core 2 Duo E6600, eller Intel Core 2 Duo Extreme X6800). Dessutan burde også 800MHz RAM vere eit valgalternativ (forutsatt at hoverkortet kan støtte det).

 

Dette er min reaksjon på ein laptop som får status som det nyaste i Noreg, når ein berre må kikke over nærliggande hav for å få auge på laptoper som ville ha dratt denne Compalen nesegrus dersom ein skulle konkurrere i ytelse, og ikkje minst i design og utførelse (og eg snakker ikkje om dyre leverandører som WidowPC og Alienware/DELL).

Endret av Drumdur
Lenke til kommentar
GF 8600 Gt grafikkkortet er ikkje eit kort som stiller med imponerande prestanda i samanlikning med det eldre GF 7950 GTX.

 

Du må huske at 7950 GTX ikke kan brukes i 15,4" bærbarchassis pga varmeutviklingen og derfor ikke er ett alternativ. 8600M GT er per dags dato med god margin det kraftigste skjermkortet man kan få i en 15,4" bærbar pc.

 

Prosessoren er bra, og 667MHz RAM er å forvente. Men med tankte på at Intel sin Extreme prosessor er tilgjengelig på laptop markedet i dag (t.d. Intel Core 2 Duo E6600 m. 1066MHz Frontside Bus). Dessutan burde også 800MHz RAM vere eit valgalternativ (forutsatt at hoverkortet kan støtte det).

 

Ingen bærbare maskiner, uansett merke, støtter prosessorer med mer enn 800 Mhz FSB (unntaket er de få som bruker prosessorer for stasjonære, men disse er i en helt annen pris- og størrelsesklasse en det vi tenker på når vi snakker om en 'bærbar' pc). Dette er en begrensning i brikkesettet fra Intel, og er ikke noe Compal kan gis pepper for. Ingen Intel-baserte maskiner støtter heller mer enn 667 Mhz RAM (fortsatt ikke noe Compal kan skytes for).

 

Dette er min reaksjon på ein laptop som får status som det nyaste i Noreg, når ein berre må kikke over nærliggande hav for å få auge på laptoper som ville ha dratt denne Compalen nesegrus dersom ein skulle konkurrere i ytelse, og ikkje minst i design og utførelse (og eg snakker ikkje om dyre leverandører som WidowPC og Alienware/DELL).

9185417[/snapback]

 

Har du noen eksempler på reelle alternativer i 15,4" størrelse som knuser IFL90+ på ytelse?

Lenke til kommentar

Jah. du har rett på alle punkter. Eg skal ta pisk for ikkje å legge meir fakta bak utsagna mine...

 

Men eg vil legge til at i det store, så vil eg uttrykke min vesle frustrasjon over kor lite markedet for bærbare pcer er i Noreg. Og då tenker eg også på desktop-erstatterar.

 

er det nokon som veit om Clevo maskiner blir solgt her i Noreg, evt. kvar dei blir solgt?

Endret av Drumdur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...