Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøring og turtall


Anbefalte innlegg

Som noen kanskje har fått med seg har jeg nettopp kjøpt en ny Honda Civic. I manulen står det at man skal kjøre fint de første 1000 kilometerene, hvilket jeg nå har gjort.

 

Det jeg nå lurer på er om det greit å kjøre bilen slik at den yter sitt ypperste? Jeg ser i brosjyrer at bilen min har max dreimoment på turtall 4300 (174Nm) og max hk på 6300 (140hk). Som man ser på bildet så starter det røde på ca. 6800.

 

Kan jeg trygt dra ut på girene til oppunder 6800 uten å bekymre meg over at motoren vil ta skade av det?

 

Edit: Veldig fint om noen hadde giddet å forklare forskjellen på dreimoment og hestekrefter også

post-10007-1185295288_thumb.jpg

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før du begynner å dra motoren opp på såpass høye turtall må den være varm. Du bør også være sikker på at alt er som det skal være (olje osv...). Da skal den ikke ta skade av det, men du bør ikke kjøre rundt på 6300 rpm til vanlig, det sliter nok en god del. Altså; gjør det når du vil ha det litt gøy, men ikke la det bli en vane, og ikke la den gå lenge på så høyt turtall.

 

Nm = kraft

Hk = effekt

Lenke til kommentar
Kan jeg trygt dra ut på girene til oppunder 6800 uten å bekymre meg over at motoren vil ta skade av det?

9134686[/snapback]

Jada. Det røde angir maks vedvarende driftsturtall. Så du kan godt ligge på 6700 rpm i timesvis. Det er motoren konstruert for å tåle. Kortvarig kan du også over 6800 rpm.

 

PS. Jeg kommer ikke til å kjøpe bruktbil av deg.

Lenke til kommentar
Veldig fint om noen hadde giddet å forklare forskjellen på dreimoment og hestekrefter også

9134686[/snapback]

Dette er diskutert i det vide og det brede tidligere. Jeg kopierer fra mine tidligere innlegg:

 

Dreiemoment og effekt er bare to forskjellige måter å regne på.

 

Det man er interessert i er maksimalt dreiemoment på hjulene. Dreiemoment på hjulene er lik dreiemoment fra motoren, ganget med girkassens utveksling.

 

Når man ønsker maks akselerasjon, så får man det ved å maksimere utviklet effekt. På samme hastighet så vil en motor som utvikler 110 hk vil være raskere enn den som utvikler 100 hk. Det gjelder uansett dreiemoment og turtall. Forutsetter lik vekt. Den med 110 hk vil ha mer dreiemoment på hjulene, selv om motoren på 100 hk kan utvikle høyere dreiemoment.

 

Det er bare tilhengere av dieselmotor på biler som "skryter" av motorens dreiemoment. Det er flott med mye effekt på lave turtall. Mye effekt på lave turtall betyr nøyaktig det samme som mye dreiemoment på lave turtall.

 

Traktormotorer oppgis i hestekrefter. Det samme gjelder lastebiler, generatorer, lokomotiver, skip og båtmotorer. Ingen bryr seg om dreiemomentet alene, for det er effekten som teller.

 

Ja, dreiemoment (sammen med turtall) og effekt er to forskjellige måter å regne på. Svaret blir det samme.

 

Problemet med lastebilmotorer, dieselmotorer og andre motorer med lav effekt og høyt dreimoment, er at de ikke klarer å produsere turtall. Hvis de ikke klarer å levere dreiemoment på høye turtall, så er man nødt til å gire opp.

 

Og giring opp gir dårligere akselerasjon og evne til å bestige bakker. Nettopp fordi de mangler effekt.

 

La meg ta et eksempel med en 50-tonns vogntog. Normalt trekkes dette av et 500 hestekrefters trekkvogn. En Ferrari som trekkvogn (teoretisk) som også har 500 hk, vil akselerere vogntoget nøyaktig like fort. Evnen til å bestige bakker er nøyaktig den samme. Dett er teoritiske eksempler, flisespikkeri er unødvendig.

 

Når jeg er ute å sykler så lager jeg et dreiemoment (200 Nm) tilsvarende en vanlig personbil. Men jeg klarer ikke å lage turtall, så effekten blir liten. Jeg gjentar, det er effekten som teller.

Lenke til kommentar

Vil bare føye til en ting angående effekt/dreimoment:

 

Hva som blir forklart her er helt riktig, men man skal ta dette med en klype salt, av den enkle grunn:

 

Nemmelig ditt behov.

 

Ta ett eksempel med 2 stk. identiske biler, da den ene har en 150HK. bensinturbo og den andre en 150HK. Dieselturbo.

 

Hvis ditt behov (med konfigurasjonen nevnt over) er å bruke bilen til feks. taxi/varebil/firmabil/dra campingvogn og andre tunge oppgaver vil dieselen lønne seg, da drivstoffutgifter og forbruk er lavere enn den tilsvarende bilen. Forsikring er også stort sett lavere på en dieselbil.

 

Når det gjelder fart og akselerasjon så har jeg følgende å si om eksemplet over:

 

TDI: akselerer normalt LITT tregere enn den bensindrevne bilen, men mellomakselerasjonene (ala forbikjøring) er stort sett bedre med en TDI.

 

Bensin: Som sagt så er en tilsvarende bensindrevet bil stort sett (ikke altid) LITT raskere fra 0-100km/t.

 

Min egen erfaring er derfor følgende:

Hvor viktig er det for deg å betale dyrere forsikring og bensinutgifter for disse få hundredelene en bensinmotor stort sett er raskere? Er det ikke litt morsommere å ha en bil som kan brukes til noe annet en å akselerere med?

 

For å ta ett eksempel:

Ta disse bilene jeg nevnte over og heng på den største campingvognen du finner og prøv en såkalt 0-100km/t-test en gang til. Tror vel mest sannsynlig bensinturboen vil slite litt da. Mulig bensinmotoren til slutt tar igjen dette på toppfart, men da er man igjen inne på hva som er viktig.

 

Skal man akselere og kjøre fortest mulig og sammtidig bruke mer penger på bennsinutgifter og forsikring, så kjøp bensinbilen i eksempelet.

 

Vil du derimot ha en bil som kan brukes til noe mer fornuftig, samt ha masse krefter der man faktisk trenger dem, uten å skremme vannet av fotgjengere med høye turtall så gå for dieselbilen i eksempelet.

 

Jeg har kjørt en 2002 mod. Golf GTI 1,8T med 150HK.

(det er derfor jeg bruker dette eksempelet)

Jeg sammenligner denne med en 200KG. tyngre bil, nemmelig en 2003 mod. Touran 2.0TDI med 140HK.

 

Begge bilene går bra på hver sin måte, men som sagt. TDI'en trekker det lengste strådet for min del. Bilen er ikke raskest fra 0-100, men den føles MYE sterkere og har krefter der man trenger dem.

 

Jeg kjører privat en Touran 2.0TDI DSG med 170HK. (chippet til overkant av 200HK.) og kan fortelle deg at en 2006 mod. BMW 525IX med 6'er og 218HK. ble slått på målstreken med min dieselpurke :) Dette var altså en kappkjøring opp en tunnel i Molde. Det hjelper lite med høyt turtall, så lenge ikke bilen klarer og holde turtallet. Det gjorde nemmelig min bil i dette lille oppgjøret.

 

Den hadde nok kanskje tatt meg på en rett strekning, men da snakker vi igjen om hvor man vil ha kreftene. Uansett så er det ikke store forskjeller...bare så det er sagt, men bare en liten forklaring av mine erfaringer.

 

Tar jeg feil, så skyt meg med strikk :)

Lenke til kommentar

Når man måler effektkurven på en motor, så måler man først dreiemomentet for ulike turtall og får en dreiemomentkurve. Så regnes effektkurven ut på grunnlag av dreiemomentkurven, for effekten ved et visst turtall er lik dreiemomentet ved det samme turtallet ganget med turtallet og delt på en vinkelakselrasjonskonstant.

 

Formelen som brukes for å regne ut effekten ved et visst turtall fra dreiemomentet ved samme turtall finner dere bl.a her:

http://snakk.nrk.no/debatt/showthread.php?...9222#post139222

 

Et høyt dreiemoment over et bredt turtallsområde gir gode trekkeegenskaper, f.eks at man kan kjøre opp bratte bakker (eller med mye lass) uten å gire ned. Typiske motorer er lastebildiesler.

 

Har motoren derimot et relativt lavt dreiemoment over et smalt turtallsområde kan man kompensere ved å spe på med turtall. En sånn motor vil man måtte gire mer for å kunne utnytte effekttoppen. De mest ekstreme turtallsmotorene brukes innen Formel 1. De har forholdsvis lite dreiemoment, men dette blir kompensert ved turtall opp mot 19.000 o/m, som gir høy effekt.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Problemet med lastebilmotorer, dieselmotorer og andre motorer med lav effekt og høyt dreimoment, er at de ikke klarer å produsere turtall. Hvis de ikke klarer å levere dreiemoment på høye turtall, så er man nødt til å gire opp.

 

Og giring opp gir dårligere akselerasjon og evne til å bestige bakker. Nettopp fordi de mangler effekt.

9137104[/snapback]

Er ikkje heilt einig i detta. Med ein dieselmotor kan ein ofte halde samme gir opp ein bakke nettopp grunn av det store dreiemomentet. Med ein bensinmotor vil ikkje den vera seig noko til å klare det.

Lenke til kommentar
Med ein dieselmotor kan ein ofte halde samme gir opp ein bakke nettopp grunn av det store dreiemomentet.

9140534[/snapback]

Sagt på en annen måte:

Med ein dieselmotor kan ein ofte halde samme gir opp ein bakke nettopp grunn av effekten på lave turtall.

 

Med ein bensinmotor med høyere effekt kan ein i staden velge å gire ned og akselerere. Det kan man ikke med en effektsvak dieselmotor (eller effektsvak bensinmotor for den saks skyld).

 

Men en (diesel)motor med mye effekt på lave turtall er mer lettkjørt enn en (bensin)motor med mindre effekt på lave turtall.

Endret av Dovrebanen
Lenke til kommentar
Her var det masse svar, ja.

 

Vel, da skal jeg huske på å kjøre motoren varm før jeg drar på, for den tar da altså ikke skade av det.

 

Takk for svar folkens!

9144465[/snapback]

 

Dette er litt vel generaliserende syns jeg ;).

 

Husk at dette er deler i bevegelse. Jo mer bevegelse, jo mer slitasje blir det. Så om 10 år etter "hard" kjøring så ser den nok verre ut enn med normal kjøring (ikke daukjøring!) :).

Lenke til kommentar
Kan jeg trygt dra ut på girene til oppunder 6800 uten å bekymre meg over at motoren vil ta skade av det?

9134686[/snapback]

Jada. Det røde angir maks vedvarende driftsturtall. Så du kan godt ligge på 6700 rpm i timesvis. Det er motoren konstruert for å tåle. Kortvarig kan du også over 6800 rpm.

 

PS. Jeg kommer ikke til å kjøpe bruktbil av deg.

9137076[/snapback]

 

 

nja.... bilen går ikkje 100 000 om du ligger på 6700rpm i timesvis.

Lenke til kommentar
nja.... bilen går ikkje 100 000 om du ligger på 6700rpm i timesvis.

9152583[/snapback]

 

Jo. Det er nettopp det rødmarkeringen er til for. Motortypen er sikkert testkjørt tilsvarende flere hundre tusen kilometer på disse høye turtallene. Hvis den ikke hadde tålt det, så hadde Nissan satt rødmarkeringen på lavere turtall.

 

Under 6800 rpm kan man ligge i konstant uten at motoren tar skade. De har sikkert lagt inn en sikkerhetsmargin også, slik at 7000 rpm også går bra.

Lenke til kommentar

Man vil nok ikke ødelegge motoren som i at det sier *bang* og den blir ubrukelig. Men mer slitasje vil det bli. Tenker da på f.eks. stempelfjører. Blir disse slitt vil den begynne å bruke olje. Det er mekanikk vi snakker om her og jo mer hastighet og kraft man utsetter mekaniske deler jo mere slitasje vil det bli.

Lenke til kommentar

Dette er en helt ny bil så jeg skulle tro jeg kunne kjørt relativt problemfritt i 5-10 år, no?

 

Jeg er klar over at det er mekaniske deler og det er klart det blir slitasje, men det er ikke snakk om å ligger på høyt turtall hele tiden, bare å kunne virkelig dra den ut på girene og få litt av denne kjøregleden.

 

Kan jeg komme med et lite sidespørsmål mens jeg først poster - Hvordan er det med giring og klutsjing, altså hva er best for bilen - om man slipper klutsjen fort (ikke ved start) eller slipper den sakte ut?

Lenke til kommentar
nja.... bilen går ikkje 100 000 om du ligger på 6700rpm i timesvis.

9152583[/snapback]

 

Jo. Det er nettopp det rødmarkeringen er til for. Motortypen er sikkert testkjørt tilsvarende flere hundre tusen kilometer på disse høye turtallene. Hvis den ikke hadde tålt det, så hadde Nissan satt rødmarkeringen på lavere turtall.

 

Under 6800 rpm kan man ligge i konstant uten at motoren tar skade. De har sikkert lagt inn en sikkerhetsmargin også, slik at 7000 rpm også går bra.

9153036[/snapback]

 

men så er det no slik at meir bevegelse = meir slitasje. sjøl har eg ikkje meir fysikk enn det eg hadde på ungdomsskulen, men akkurat dette er vel slikt vi kallar allmennkunnskap.

 

og dette er akkurat det samme om det er en gammal lurvediesel eller om det er ein ny honda vtec. meir turtall = meir slitasje, og det kan du ikkje komme ifrå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...